Skocz do zawartości
Kryplos

Toyota Supra - opis i dane techniczne

Rekomendowane odpowiedzi

Toyota Supra

 

super-white-mk4-supra-turbo-ccw-classic-
      

Toyota Supra samochód produkowany od 1986r do 1998r przez koncern TOYOTA. Silnik o pojemności 3.0 litrów (dokładnie 2997cm3) i mocy 220 KM 285 Nm(wolnossący), 0-100 w 6,8s dystans 400m Supra pokonuje w ok. 15,2s. Drugi silnik doładowany dwoma sprężarkami o mocy maksymalnej 320 KM 275 Nm, 0-100 w ok 5,1s. Oba silniki charakteryzują się sześcioma cylindrami ustawionymi w rzędzie oraz czteroma zaworami na cylinder.

O ile pierwsza wersja pozwalała na dynamiczną jazdę, o tyle druga czyniła z niej szybki pocisk (jednak są ludzie którzy wyciskają z doładowanego silnika prawie 1000KM. (W tym momencie należą się słowa uznania polskim firmom tuningowym ponieważ mamy 2 supry o mocy blisko 1200KM). Prędkość maksymalna w granicy 250 km/h. Spalanie to od około 10-14 l na 100 km. Długość supry to około 4620mm, szerokość 1745 mm, a wysokość 1310mm. Rozstaw kół przednich 1485mm tylnych 1490mm. Supra została kultowym samochodem sportowym już w momencie opuszczenia fabryki przez pierwsze egzemplarze. Mimo to, że zakończono produkcję przed kilkoma laty pozostała jednym z najbardziej pożądanych i poszukiwanych samochodów. Toyota wypuściła jeszcze 416 egzemplarzy w kolorze białym z bardzo głębokim odcieniem perły (Efekty w słońcu są niesamowite, sam widziałem ponieważ mamy taki egzemplarz w Polsce). Samochód bardzo dobrze znosi tuning mechaniczny a w kwestii stylistycznej pole do popisu jest po prostu przeogromne.


Toyota Supra 1993 - 2002 (mk4)

Toyota Supra mk4 - Radykalna przemiana

Czwarta generacja Toyoty Supry pokazuje jak radykalnie może się zmienić wizerunek danego samochodu. Poprzednie wcielenia Supry były pojazdami luksusowymi o spokojnym charakterze, pomimo, ze były one reklamowane jako samochody sportowe o wysokich osiągach. Zmieniło się to w styczniu 1993 roku, kiedy Toyota zaprezentowała nowa Supre. Nowy pojazd zrywał z tradycja poprzednich modeli. Był zdecydowanie bardziej agresywny. Całą swoją sylwetką manifestował szybkość, dynamikę i zwinność. Styliści Toyoty projektując nadwozie nowej Supry, chcieli wyraźnie pokazać, ze ich pojazd jest czymś niezwykłym. Jego przysadzista, pełna mocy sylwetka, nieco wyzywająca wysokim tylnym spoilerem (występującym jako wyposażenie standardowe w wersji turbodoładowanej, w wolnossącej jako opcja) z cala pewnością nie gubiła się w tłumie innych aut. Charakterystyczne przednie i tylne światła także w nocy nie pozwalały innym kierowcom nie zauważyć jaki pojazd właśnie ich wyprzedzał. Elementem znanym z poprzedniej Supry był zdejmowany metalowy dach typu targa (przez Toyote nazwany Sport Roof). Podobnie jak w poprzednim modelu, tu także część dachu znajdująca się nad przednimi fotelami można było zdjąć i umieścić w bagażniku (na specjalnych zaczepach) i cieszyć się podróżą w słońcu.

Chociaż maszyna posiadała pewne znamiona luksusu, przy jej projektowaniu w znacznie większym stopniu zwrócono uwagę na cechy decydujące o "sportowości" - dynamikę, zwrotność, prowadzenie, i skuteczność hamulców.

Tradycyjnie już napędem nowej Supry stał się sześciocylindrowy silnik rzędowy. W obecnym wydaniu miał on pojemność 3 litrów, dwa walki rozrządu w głowicy i 24 zawory. Występował on w dwóch wersjach - wolnossącej i turbodoładowanej. Wersja wolnossąca dysponowała mocą 220 KM, czyli niewiele mniej niż silnik turbodoładowany z poprzedniej generacji. W 1998 zastosowanie układu zmiennych faz rozrządu VVT-i podniosło moc tej jednostki do 225 KM. Wersja turbodoładowana posiadała dwie turbosprężarki, włączające się sekwencyjnie tzn. jedna po drugiej (nie jednocześnie). Pierwsza pracowała już od 1800 obr./min., czyli niemal przez cały czas, sprawiając, ze silnik wydawał się mieć większą pojemność niż w rzeczywistości - w niższym zakresie obrotów reagował jak wolnossący V8. Druga turbina wkraczała do akcji przy 4000 obr./min., dając wspólnie z pierwszą potężny zastrzyk mocy. Powodowało to wrażenie, że druga turbina była większa, obie jednak były tej samej wielkości. Silnik ten występował w dwóch wersjach mocy. Egzemplarze przeznaczone na rynek amerykański osiągały 320 KM, pozostałe: 280 KM.

Wersja wolnossąca posiadała 5-biegowa skrzynie ręczna, wersja turbo - 6-biegowa. W obu przypadkach można było zamówić 4-biegowa skrzynia automatyczna. Obie wersja posiadały system kontroli trakcji oraz rozbudowany system przeciwpoślizgowy ABS uwzględniający podczas działania promień skrętu - ułatwiało to hamowanie w zakręcie. Hamulce na wszystkich kolach były wentylowane. Kola, w wersji wolnossącej 16-calowe, w wersji turbo 17-calowe, zostały obute w opony o niskim profilu, wyraźnie dobrane pod katem osiągów i pewnego prowadzenia, nie komfortu.

W 1996 roku Toyota Supra została wycofana ze sprzedaży w Europie, a w 1998 w USA. Powodem tej decyzji były nowe normy czystości spalin, których pojazd ten nie spełniał. Według Toyoty możliwe było dostosowanie Supry do nowych norm, jednak nie było to uzasadnione ze względu na koszty. Rosnąca popularność samochodów terenowych spowodowała, ze coraz mniej klientów decydowało się na zakup aut typu coupé - w tym Toyoty Supry. Stwierdzono zatem, ze nie opłaca się modyfikować tego auta aby utrzymać je na kurczącym się rynku. Od tamtej pory Toyota Supra była dostępna tylko na rynku japońskim. Ostatecznie koniec czwartej generacji Supry nastąpił latem 2002 roku, kiedy zakończono produkcje tego modelu.

Dane techniczne

Toyota Supra (wersja japońska)
Silnik 
Oznaczenie 2JZ-GTE
Konstrukcja 6-cylindrowy rzędowy, chłodzony woda, głowica aluminiowa, blok silnika żeliwny,
Dwa wałki rozrządu w głowicy, napędzane paskiem zębatym,
4 zawory na cylinder,
elektroniczny wielopunktowy wtrysk paliwa
Pojemność skokowa 2997 cm3
¦rednica x skok tłoka 86 x 86 mm
Stopień sprężania 10,0 : 1
Moc maks. (SAE) 220 KM przy 5800 obr./min., (od 1998: 224 KM przy 6000 obr./min.)
Maks. moment obrotowy 284 Nm przy 4800 obr./min.
Maks. obroty 6800 obr./min.
Przeniesienie napędu 
Rodzaj napędu Tylny
Rodzaj skrzyni biegów Ręczna Ręczna Automatyczna
Liczba przełożeń 6 5 4 
Przełożenie - bieg 1 3,724 3,285 2,804
bieg 2 2,246 1,894 1,531
bieg 3 1,541 1,275 1,000
bieg 4 1,205 1,000 0,705
bieg 5 1,000 0,783 -
bieg 6 0,818 - -
wsteczny 3,192 3,768 2,393
Przełożenie przekładni głównej 3,769 4,272 4,272
Mechanizm różnicowy Torsen, o ograniczonym poślizgu
Koła Pięcioramienne, ze stopu aluminium 
Wymiary szerokość średnica 
przód 8 cali 16 cali
tył 9 cali 16 cali
Seryjne ogumienie 
przód 225/50VR16
tył 225/45VR16
¦rednica zawracania 10,8m
Hamulce 
Typ Tarczowe, wentylowane, z systemem przeciwpoślizgowym ABS 
Przód 2-tłoczkowe, średnica tarczy 294 mm
Tył 1-tłoczkowe, średnica tarczy 304 mm
Hamulec ręczny Mechaniczny, bębnowy, na obu tylnych kolach
Nadwozie 
Długość 4515 mm
Szerokość 1810 mm
Wysokość 1275 mm
Rozstaw osi 2550 mm
Rozstaw kół 
przednich 1520 mm
tylnych 1525 mm
Masa własna 1410 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1780 kg
rozkład masy przód / tył 51% / 49%
Objętość bagażnika 185dm3
Objętość zbiornika paliwa 70 dm3
Osiągi 
Czas rozpędzania 0-100km/h b.d.
Prędkość maksymalna 180 km/h (ograniczona elektronicznie, bez ograniczenia: 230 km/h)
Zużycie paliwa (według norm japońskich) 
w ruchu miejskim 9 km na 1 litrze paliwa
w ruchu pozamiejskim 16,7 km na 1 litrze paliwa, po przeliczeniu (w litrach / 100km)
w ruchu miejskim 11,1 l
w ruchu pozamiejskim 6 l


Toyota Supra (wersja amerykańska)
Silnik 
Oznaczenie 2JZ-GE
Konstrukcja 6-cylindrowy rzędowy, chłodzony wodą, głowica aluminiowa, blok silnika żeliwny,
Dwa wałki rozrządu w głowicy, napędzane paskiem zębatym,
4 zawory na cylinder,
elektroniczny wielopunktowy wtrysk paliwa
Pojemność skokowa 2997 cm3
¦rednica x skok tłoka 86 x 86 mm
Stopień sprężania 10,0 : 1
Moc maks. (SAE) 220 KM przy 5800 obr./min., (od 1998: 224 KM przy 6000 obr./min.)
Maks. moment obrotowy 284 Nm przy 4800 obr./min.
Maks. obroty 6800 obr./min.
Przeniesienie napędu 
Rodzaj napędu Tylny
Rodzaj skrzyni biegów Ręczna Automatyczna
Liczba przełożeń 5 4
Przełożenie 
bieg 1 3,285 2,804
bieg 2 1,894 1,531
bieg 3 1,275 1,000
bieg 4 1,000 0,705
bieg 5 0,783 -
wsteczny 3,768 2,393
Przełożenie przekładni głównej 4,272 4,272
Mechanizm różnicowy Torsen, o ograniczonym poślizgu
Kola Pięcioramienne, ze stopu aluminium 
Wymiary szerokość średnica 
przód 8 cali 16 cali
tył 9 cali 16 cali
¦rednica zawracania 10,8m
Seryjne ogumienie 
przód 225/50VR16
tył 225/45VR16
Hamulce 
Typ Tarczowe, wentylowane, z systemem przeciwpoślizgowym ABS 
Przód 2-tłoczkowe, średnica tarczy 294 mm
Tył 1-tłoczkowe, średnica tarczy 304 mm
Hamulec ręczny Mechaniczny, bębnowy, na obu tylnych kolach
Nadwozie 
Długość 4515 mm
Szerokość 1810 mm
Wysokość 1275 mm
Rozstaw osi 2550 mm
Rozstaw kół 
przednich 1520 mm
tylnych 1525 mm
Masa własna 1460 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1830 kg
rozkład masy przód / tył 51% / 49%
Objętość bagażnika 185dm3
Objętość zbiornika paliwa 70 dm3
Osiągi 
Czas rozpędzania 0-100km/h b.d.
Prędkość maksymalna 230 km/h
Zużycie paliwa / 100 km 
w ruchu miejskim b.d.
w ruchu pozamiejskim b.d.
średnie b.d.

Toyota Supra Turbo (wersja japońska)
Silnik Oznaczenie 2JZ-GTE 
Konstrukcja 6-cylindrowy rzędowy, chłodzony woda, głowica aluminiowa, blok silnika żeliwny
Dwa wałki rozrządu w głowicy, napędzane paskiem zębatym
4 zawory na cylinder
elektroniczny wielopunktowy wtrysk paliwa
Doładowanie 
Dwie turbosprężarki Hitachi CT-12B (wersja japońska)
chłodnica powietrza doładowującego
Materiał turbiny ceramiczny
¦rednica sprężarki 62 mm / 39 mm (większa / mniejsza strona łopatek)
¦rednica turbiny 60 mm / 48 mm (większa / mniejsza strona łopatek)
Zawór wastegate Toyota, tylko w pierwszej turbosprężarce
Pojemność skokowa 2997 cm3
¦rednica x skok tłoka 86 x 86 mm
Stopień sprężania 8,5 : 1
Moc maks. (SAE) 280 KM przy 6000 obr./min.
Maks. moment obrotowy 451 Nm przy 3600 obr./min.
Maks. obroty 6800 obr./min.
Przeniesienie napędu 
Rodzaj napędu Tylny
Rodzaj skrzyni biegów Ręczna Automatyczna
Liczba przełożeń 6 4 
Przełożenie - bieg 1 3,827 2,804
bieg 2 2,360 1,531
bieg 3 1,685 1,000
bieg 4 1,312 0,705
bieg 5 1,000 -
bieg 6 0,793 -
wsteczny 3,280 2,393
Przełożenie przekładni głównej 3,266 3,769
Mechanizm różnicowy Torsen, o ograniczonym poślizgu w standardzie w wersji 6-biegowej, w innych jako opcja
Kola Pięcioramienne, ze stopu aluminium, od 1997 z polerowanego stopu aluminium
Wymiary przed 1995: od 1995: 
szerokość średnica szerokość średnica 
przód 8 cali 16 cali 8 cali 17 cali
tył 9 cali 16 cali 9,5 cali 17 cali
Seryjne ogumienie 
przód 235/45R17
tył 255/40R17
średnica zawracania 10,8m
Hamulce 
Typ Tarczowe, wentylowane, z systemem przeciwpoślizgowym ABS 
Przód 4-tłoczkowe, średnica tarczy: przed 1995: 295 mm, od 1995: 320 mm
Tył 2-tłoczkowe, średnica tarczy: przed 1995: 295 mm, od 1995: 320 mm
Hamulec ręczny Mechaniczny, bębnowy, na obu tylnych kolach
Nadwozie 
Długość 4515 mm
Szerokość 1810 mm
Wysokość 1275 mm
Rozstaw osi 2550 mm
Rozstaw kół 
przednich 1520 mm
tylnych 1525 mm
Masa własna 1510 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1860 kg
Rozkład masy przód / tył 53% / 47%
Objętość bagażnika 185dm3
Objętość zbiornika paliwa 70 dm3
Osiągi Czas rozpędzania 0-100km/h 5,7 s Prędkość maksymalna 180 km/h (ograniczona elektronicznie, bez ograniczenia: 260 km/h)
Zużycie paliwa (według norm japońskich) 
w ruchu miejskim 9 km na 1 litrze paliwa
w ruchu pozamiejskim 16,7 km na 1 litrze paliwa,
po przeliczeniu (w litrach / 100km) 
w ruchu miejskim 11,1 l
w ruchu pozamiejskim 6 l

Toyota Supra Turbo (wersja amerykańska)
Silnik 
Oznaczenie 2JZ-GTE
Konstrukcja 6-cylindrowy rzędowy, chłodzony woda, głowica aluminiowa, blok silnika żeliwny,
Dwa wałki rozrządu w głowicy, napędzane paskiem zębatym
4 zawory na cylinder
elektroniczny wielopunktowy wtrysk paliwa
Doładowanie 
Dwie turbosprężarki Hitachi CT-12B (wersja amerykańska), chłodnica powietrza doładowującego
Materiał turbiny stal
średnica sprężarki 58 mm / 39 mm (większa / mniejsza strona łopatek)
średnica turbiny 52 mm / 44 mm (większa / mniejsza strona łopatek)
Ciśnienie ładowania 11,6 psi / 0,8 bar / 0,82 kg/cm2
Zawór wastegate Toyota, tylko w pierwszej turbosprężarce
Pojemność skokowa 2997 cm3
¦rednica x skok tłoka 86 x 86 mm
Stopień sprężania 8,5 : 1
Moc maks. (SAE) 320 KM przy 5600 obr./min.
Maks. moment obrotowy 441 Nm przy 4000 obr./min.
Maks. obroty 6800 obr./min.
Przeniesienie napędu 
Rodzaj napędu Tylny
Rodzaj skrzyni biegów Ręczna Automatyczna
Liczba przełożeń 6 4
Przełożenie / prędkość maks. 
bieg 1 3,827 / 66 km/h 2,804
bieg 2 2,360 / 106 km/h 1,531
bieg 3 1,685 / 148 km/h 1,000
bieg 4 1,312 / 191 km/h 0,705
bieg 5 1,000 / 251 km/h -
bieg 6 0,793 / 254 km/h -
wsteczny 3,280 2,393
Przełożenie przekładni głównej 3,133 3,769
Mechanizm różnicowy Torsen, o ograniczonym poślizgu
Koła Pięcioramienne, ze stopu aluminium, od 1997 z polerowanego stopu aluminium 
Wymiary szerokość średnica 
przód 8 cali 17 cali
tył 9,5 cali 17 cali
Seryjne ogumienie 
przód 235/45ZR17
tył 255/40ZR17
średnica zawracania 10,8m
Hamulce 
Typ Tarczowe, wentylowane, z systemem przeciwpoślizgowym ABS 
Przód 4-tłoczkowe, średnica tarczy 320 mm
Tył 2-tłoczkowe, średnica tarczy 320 mm
Hamulec ręczny Mechaniczny, bębnowy, na obu tylnych kolach
Nadwozie 
Długość 4515 mm
Szerokość 1810 mm
Wysokość 1275 mm
Rozstaw osi 2550 mm
Rozstaw kół 
przednich 1520 mm
tylnych 1525 mm
Masa własna 1590 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1860 kg
Rozkład masy przód / tył 53% / 47%
Objętość bagażnika 185dm3
Objętość zbiornika paliwa 70 dm3
Osiągi 
Czas rozpędzania 0-100km/h 5,1 s
Prędkość maksymalna 250 km/h (ograniczona elektronicznie, bez ograniczenia: 280 km/h)
Zużycie paliwa / 100 km 
w ruchu miejskim 13,0 l
w ruchu pozamiejskim 8,3 l
średnie 10,9 l

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
    • 1 Posts
    • 856 Views
    • 1 Posts
    • 844 Views
    • 1 Posts
    • 923 Views
    • 2 Posts
    • 2275 Views
    • 3 Posts
    • 5700 Views

×