Skocz do zawartości
niems

Potężne przyśpieszenie już na starcie: studyjne Audi TT clubsport turbo

Rekomendowane odpowiedzi

Potężne przyśpieszenie już na starcie: studyjne Audi TT clubsport turbo

 

w150004_large.jpg

w150010_large.jpg

w150002_large.jpg

 

  • Premiera nad jeziorem Wörthersee: studyjny pojazd z silnikiem 2.5 TFSI i dwoma elektrycznie napędzanymi sprężarkami
  • Moc 441 kW (600 KM) i moment obrotowy 650 Nm; przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,6 sekundy
  • Szef rozwoju, prof. dr Hackenberg mówi: „to rozwiązanie techniczne jest prawie gotowe do wprowadzenia do produkcji”

Ingolstadt/Reifnitz, 11 maja 2015 r. Szerokie elementy karoserii, potężny tylny spojler i moc 441 kW (600 KM): Audi TT clubsport turbo imponuje siłą i stylistyką. To techniczne studium, będzie od 13 do 16 maja prezentowane przez cztery pierścienie podczas imprezy Wörthersee Tour w austriackiej miejscowości Reifnitz. Twórcy tego koncepcyjnego pojazdu inspirowali się odnoszącym sukcesy Audi 90 IMSA GTO z późnych lat osiemdziesiątych XX w. Pod maską debiutuje zupełnie nowe rozwiązanie techniczne: dwie elektrycznie napędzane sprężarki powietrza sprawiają, że silnik reaguje błyskawicznie, a jazda jest jeszcze bardziej dynamiczna.

„Dwie elektrycznie napędzane sprężarki to zupełnie nowy wymiar przyjemności z jazdy. Potęgują możliwości natychmiastowego przyśpieszania, zwiększają moment obrotowy oraz dają dużą moc” - wyjaśnia prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Jesteśmy już blisko gotowości do rozpoczęcia seryjnego montażu tego rozwiązania w silnikach TDI. Tutaj, jako pierwszy na świecie producent samochodów, prezentujemy je w silniku TFSI. Z myślą o miłośnikach naszej marki, którzy pojawią się nad Wörthersee, zamontowaliśmy dwie elektryczne napędzane sprężarki w studyjnym pojeździe o wyjątkowo sportowym charakterze.”

Silnik 2.5 TFSI o zwiększonej mocy, w który wyposażono Audi TT clubsport turbo, charakteryzuje się wyjątkowymi osiągami. Pięciocylindrowa jednostka napędowa z pojemności skokowej 2480 cm3 wydobywa 441 kW (600 KM) mocy oraz 650 Nm momentu obrotowego, dostępnego w przedziale od 3000 do 7000 obr./min. Przekłada się to na 176 kW (240 KM) mocy i 260 Nm momentu obrotowego z litra pojemności. Moc silnika przenoszona jest na koła za pomocą sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów.

Dzięki konsekwentnie stosowanej koncepcji lekkiej budowy, masa własna studyjnego Audi TT clubsport turbo to tylko 1396 kilogramów. Standardowy sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu zaledwie 3,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 310 km/h. Swoje zalety, model TT clubsport turbo ukazuje w pełni już na pierwszych metrach sprintu do setki. Jego elektrycznie napędzane sprężarki (EAV), w zaledwie 2,5 sekundy, pozwalają mu pokonać pierwszych szesnaście metrów - o sześć więcej (około półtorej długości pojazdu), niż porównywalne auto bez tej innowacji.

Elektryczny napęd: dodatkowa sprężarka wypełnia turbodziurę

Zalety elektrycznie napędzanych sprężarek: szybko i bez odczuwalnych opóźnień rozkręca się do maksymalnych obrotów i zwiększa ciśnienie doładowania nawet wtedy, gdy w konwencjonalnej turbosprężarce jest do dyspozycji zbyt mało energii napędowej spalin. W oparciu o tę zasadę, tradycyjna sprężarka może być przystosowana do wysokich ciśnień doładowania i w związku z tym do wysokich mocy silnika. Doładowanie e-turbo przez cały czas zapewnia spontaniczną reakcję silnika i dynamiczne przyspieszenie, nawet na niskich obrotach.

Efekt jest imponujący. Jednostka 2.5 TFSI rozwija swoją ogromną moc bez jakiegokolwiek odczuwalnego opóźnienia. Jest ona dostępna w każdej sytuacji – wystarczy przycisnąć pedał gazu. W pojedynku na przyspieszenia, TT clubsport turbo bez trudu pokonuje równie silnego odpowiednika, nie wyposażonego w dwie elektrycznie napędzane sprężarki.

Akumulator: instalacja elektryczna 48V

Nie tylko moc pięciocylindrowej jednostki napędowej jest zachwycająca. Również jej gardłowego dźwięku nie da się pomylić z jakikolwiek innym. Układ wydechowy zaprojektowano tak, by wytwarzało się w nim minimalne przeciwciśnienie. Zaraz za wyścigowym tłumikiem zamontowano dodatkową rurę odprowadzającą spaliny. Jednostka 2.5 TFSI chłodzona jest przy pomocy chłodnicy wywodzącej się z wyścigowych samochodów. Przy niskiej prędkości obrotowej silnika, elektrycznie napędzane sprężarki zwiększają moment obrotowy nawet o 200 Nm. Elektryczna instalacja pokładowa o mocy 48V - kolejne, ważne, przyszłościowe rozwiązanie opracowane przez Audi – zaopatruje sprężarki w energię elektryczną. Kompaktowy akumulator litowo-jonowy umieszczony w bagażniku, gromadzi energię pozyskiwaną w procesie rekuperacji. Przetwornik prądu stałego daje połączenie z instalacją elektryczną 12V.

Moc Audi TT clubsport turbo pewnie przenoszona jest na drogę za pomocą stałego napędu na cztery koła quattro, którego wielopłytkowe sprzęgło, dla lepszego rozłożenia ciężaru, osadzono na tylnej osi. Układ zawieszenia typu „coilover”, gdzie amortyzatory zintegrowano ze sprężynami, umożliwia bardzo precyzyjną regulację wysokości zawieszenia podczas jazdy oraz siły tłumienia amortyzatorów. Elektryczna funkcja unoszenia, chroni podwozie przed uszkodzeniami np. podczas podjazdu pod wysoki krawężnik. Elektroniczna kontrola stabilizacji ESC oraz selektywne sterowanie rozkładem momentów, idealnie dopełniają dynamicznych cech podwozia.

Koła pojazdu studyjnego mają rozmiar 9,5 J x 20. Utrzymane w stylistyce sześciu podwójnych szprych felgi są dwukolorowe: srebrno metaliczne oraz matowo czarne. Rozmiar ogumienia: 275/30. Za każdym z czterech kół, znajdują się wyjątkowo lekkie i odporne na ścieranie ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym. Przednie tarcze mają średnicę 370 milimetrów.

Szersze o 14 centymetrów: dodatkowe elementy karoserii

Dzięki rozstawowi kół: 1736 milimetrów z przodu i 1729 milimetrów z tyłu, to kompaktowe auto sportowe solidnie trzyma się drogi. Długość samochodu to 4,33 m, a jego szerokość: 1,97 m. Łącznie z lusterkami bocznymi, pojazd jest

o 14 centymetrów szerszy niż seryny model TT. Kanciaste błotniki wyglądają niczym dodatkowe, osadzone po bokach auta bryły. W ten sposób, w nieco ekstremalnej formie, podkreślają charakterystyczną stylistykę modeli Audi TT i akcentują napęd

na cztery koła quattro. Zarówno przednie, jak i tylne błotniki polakierowanego w kolorze Ferrotitanium samochodu są otwarte. Przepływające przez nie podczas jazdy powietrze, chłodzi hamulce. Osłona chłodnicy Singleframe i duże wloty powietrza, których pionowe użebrowanie kontynuuje sygnaturę świateł reflektorów Matrix LED, są również zoptymalizowane w kierunku maksymalnie efektywnego przepływu powietrza.

Ręcznie ustawiany tylny spojler, to udoskonalenie pochodzące z modelu Audi Sport TT Cup, startującego w zainaugurowanej niedawno nowej serii wyścigów. Spojler został poszerzony o 20 cm, a jego boki, na których umieszczono symbol czterech pierścieni, otrzymały nową geometrię. Podobnie jak wiele innych elementów: wloty powietrza i duży grill z przodu, błotniki i boczne listwy progowe, potężny dyfuzor z tyłu, którego boczne segmenty odzwierciedlają motyw wlotów powietrza, spojler również zbudowano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFK).

Wnętrze: w pełni skoncentrowane na sportowych kierowcach

„Klatka bezpieczeństwa” zbudowana z bardzo wytrzymałych rur tytanowych sprawia, że tylna strefa wnętrza jest jeszcze sztywniejsza i bardziej bezpieczna. Z przodu zamontowano lekkie fotele sportowe z czteropunktowymi pasami. System wskaźników i obsługi wraz z cyfrowym Audi virtual cockpit, jest skoncentrowany na kierowcy. Prowadzący samochód steruje wszystkimi ważnymi parametrami jazdy przy pomocy czterech przycisków umieszczonych satelitarnie na wielofunkcyjnej kierownicy.

We wnętrzu Audi TT clubsport dominują sportowe materiały: CFK i czarna alcantara. Sportowe fotele pokryto koralowo pomarańczową alcantarą z kontrastowymi szwami i lamówkami. Duże, wykonane z CFK powierzchnie w drzwiach i na konsoli środkowej, nadają wnętrzu sportowego akcentu. Wyściełany alcantarą uchwyt w drzwiach w kształcie tuby, służy do ich zamykania. Otwory wentylacyjne i obudowa dźwigni zmiany biegów mają również koralowo pomarańczowe akcenty.

Sama dźwignia wykonana jest z aluminium i pracuje w otwartym tunelu.

Źródło: Volkswagen Group Polska


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
    • 6 Posts
    • 1587 Views
    • 2 Posts
    • 1689 Views
    • 3 Posts
    • 1408 Views

×