Skocz do zawartości
Kryplos

Porsche 911 - opis i dane techniczne

Rekomendowane odpowiedzi

Porsche 911
      

Porsche_911_Carrera_S_(7522427256).jpg

Porsche 911 - model sportowego samochodu osobowego, produkowanego przez firmę Porsche w swoich zakładach w Zuffenhausen w Niemczech, od roku 1963. Porsche 911, jako typ 911 produkowano w latach 1963 - 1989, jednak kolejne odmiany także nazywano 911, głównie ze względów marketingowych. Nie licząc modelu 912 wszystkie poniższe modele nosiły oznaczenie 911.


Porsche 911

Typ 911
Porsche 911S

Projekt o nazwie 901 zakładał stworzenie nowego, nowoczesnego samochodu sportowego, który mógłby zastąpić przestarzały model 356. Po proteście firmy Peugeot, która zarezerwowała trzycyfrowe numery z zerem w środku, nazwę zmieniono na 911. W ten sposób w 1963 roku narodziła się legenda. Wyposażona w sześciocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik typu bokser o pojemności 2.0 l. i mocy 130 KM.
Wkrótce okazało się, że auto jest zbyt narowiste i bardzo trudne do opanowania w szybko pokonywanych zakrętach. W 1966 roku wprowadzono więc wersję o zwiększonym rozstawie osi (o 60 mm). Jednocześnie pojawiło się 911S, w której podniesiono moc do 160 KM. Rok później obok dotychczas dostępnej wersji coupe, dołączyła targa. W 1970 roku powiększono pojemność silnika do 2.2 l. a w 1972 do 2.4 l. (moce od 130 do 190 KM).


W 1974 roku zastosowano silnik o pojemności 2687 cm3 z modelu Carrera RS 2.7. Pojawiły się problemy z chłodzeniem, zwłaszcza w krajach o gorącym klimacie, gdyż powiększono pojemność z 2.4 do 2.7 l., nie zmieniając układu chłodzenia. W 1977 roku pojawiło się 911 SC (Super Carrera) a jej silnik otrzymał pojemność 3.0 l. i moc 180 KM. W 1983 Porsche zaprezentowało pierwszą 911-tkę w wersji kabriolet.

Carrera RS 2.7

Porsche Carrera RS powstał w 1972 roku jako samochód przeznaczony do rajdów i wyścigów. Niższa masa o 150 kg, sportowe zawieszenie i silnik o mocy 210 KM czyniły z tego modelu rewelacyjny samochód wyczynowy. Cechą charakterystyczną tego auta był duży tylny spoiler zintegrowany z tylną klapą. Przez dwa lata produkcji powstało ich zaledwie 1636 sztuk.

911 Carrera
Porsche 911 Carrera Cabrio

W 1984 roku wprowadzono na rynek nową wersję o nazwie 911 Carrera, zastępując model 911 SC. Auto otrzymało silnik o pojemności 3.2 l. Wzrosła moc, zmieniono hamulce, auto otrzymało wygląd wersji Turbo. Pod koniec jego produkcji, w 1989 roku, pojawiła się limitowana wersja Speedster, nawiązująca do modelu Porsche 356 Speedster.

Model 912
Porsche 912

Porsche 912 była w rzeczywistości 911-tką wyposażoną w czterocylindrowy silnik z Porsche 356B, o pojemności 1.6 i mocy 90 KM. Produkowano ją w latach 1965 - 1969. W 1967 roku na takim aucie startował polski kierowca rajdowy Sobiesław Zasada.
Pojawiła się jeszcze wersja 912E o oznaczeniu wewnętrznym 923, zaprezentowana w 1976 roku z czterocylindrowym silnikiem z modelu 914, o pojemności 1971 cm3 i mocy 110 KM. Powstało jednak tylko 2099 sztuk tego modelu.

Typ 930
Porsche 911 Turbo (930)

930 to oznaczenie pierwszego modelu 911 Turbo, z turbodoładowanym silnikiem, o pojemności 3.0 l. i mocy 260 KM od 1975 i 3.3 l. i mocy 300 KM od 1978 roku. Tą wersję produkowano aż do 1989 roku. Na rynek europejski w 1983 roku przedstawiono wersję 330 konną a w 1986 na rynek japoński i amerykański moc obniżono do 282 KM ze względu na emisję spalin.

Typ 964
Porsche 911 Speedster (964)

W 1989 roku pojawił się typ 964 w wersjach Carrera 2, Carrera 4 (napęd na cztery koła) i Turbo (typ 965). Obie Carrery otrzymały silnik o pojemności 3.6 l. i mocy 250 KM. Turbo, otrzymało silnik o niezmienionej pojemności (3.3 l.), lecz moc wzrosła do 320 a w 1993 roku do 360 KM mając większy silnik o pojemności 3,6 l.
Pod koniec 1992 roku zaprezentowano wersję Speedster opartą na modelu 964 Carrera 2. Powstało ich zaledwie 925 sztuk.

Typ 993
Porsche 911 Cabrio (993)

Po raz pierwszy znacząco zmodernizowano wygląd samochodu w 1993 roku wprowadzając typ 993. Najbardziej rzucającą zmianą są pochylone przednie reflektory, przypominające wyglądem model 959. Zastosowano w nim silnik 3.6 l. o mocy 272 a od 1996 roku 285 KM. Wersja Turbo (Typ 994) osiągała 408 KM z silnika 3.6 a w wersji Turbo S nawet 450 KM. To pierwsza 911, która oferuje podwójne turbodoładowanie a nie jak w poprzednich modelach tylko jedna turbina. W ofercie znalazły się również dwa tylnonapędowe modele wyczynowe. Pierwszy z nich to 911 GT3 z silnikiem 3600 cm3 i mocy 360 KM a drugi to 911 GT2 z turbodoładowanym silnikiem o mocy 430 KM. Oba modele wyposażone były wyłącznie w sześciobiegowe skrzynie manualne.

Typ 996
Porsche 911 Cabrio (996)
Porsche 911 Turbo (996)

W 1998 roku zaprezentowano całkowicie nową konstrukcję (typ 996) mającą całkowicie zastąpić dotychczaowe modele, ciągle modernizowanego auta, konstrukcyjnie pochodzącego z lat sześćdziesiątych. Nadwozie o obłych kształtach przypomina jednak, że nadal mamy do czynienia z modelem 911. Najbardziej krytykowany był za kształt przednich reflektorów, zintegrowanych z mniejszymi lampami, odbiegających od tradycyjnych okrągłych lub owalnych, znanych z dotychczasowych modeli. Podstawowe modele Carrera i Carrera 4 otrzymały całkowicie nowy, chłodzony cieczą silnik sześciocylindrowy, nadal w układzie bokser, nadal umieszczony z tyłu, o pojemności 3.4 l. i mocy 300 KM (w wersjach S 320 KM). Wersję turbo (czteronapędowa) zaprezentowano we wrześniu 1999 roku. Osiągała ona moc 420 KM w wersji Turbo i 450 KM w wersji Turbo S. W ofercie znalazły się również dwa tylnonapędowe modele wyczynowe. Pierwszy z nich to 911 GT3 z silnikiem 3600 cm3 i mocy 381 KM a drugi to 911 GT2 z turbodoładowanym silnikiem o mocy 462 KM. Oba modele wyposażone były wyłącznie w sześciobiegowe skrzynie manualne.

Typ 997 
Porsche 911 Carrera (997)

W 2004 roku zaprezentowano zmodyfikowany typ 996, oznaczając go jako typ 997. Przestylizowano przednią i tylną część nadwozia. Reflektory znów mają owalny kształt a tylne błotniki poszerzono nadając autu bardziej sportową sylwetkę. Zmodyfikowano także silnik, który teraz ma pojemność 3.6 l. i moc 325 KM w wersjach Carrera i Carrera 4, oraz 3.8 l. i moc 355 KM w wersjach Carrera S i Carrera 4S. Od maja 2006 w salonach można kupić usportowioną wersję GT3. Pojemność sześciocylindrowego boxera umieszczonego za tylną osią to 3.6 litra o mocy 415 KM. Pojawiła się także nowa wersja Turbo posiada silnik 3.6 i moc 481KM


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
    • 1 Posts
    • 3664 Views
    • 1 Posts
    • 3344 Views
    • 1 Posts
    • 7587 Views
    • 6 Posts
    • 19284 Views
    • 2 Posts
    • 4441 Views

×