Skocz do zawartości
Kryplos

Opel Omega - opis i dane techniczne

Rekomendowane odpowiedzi

Opel Omega
      

Opel_Omega_front_20071109.jpg

Historia modelu

Opel Omega był dużym samochodem Opla, głównej europejskiej firmy, przejętej przez General Motors w 1929 roku. Omega jest następcą Opla Rekorda i Opla Senatora. W 1987 Omega zostaje wybrana w głosowaniu na Europejski Samochód Roku.Tak samo jak poprzednik, Omega produkowana była w Rüsselsheim w Niemczech. Produkcja Omegi została zatrzymana w 2003.

Model o dużym rozstawie osi, Opel Senator, został oparty na tej samej platformie, który też kształtował podstawę samochodu Holden Commodore z Australii. W Wielkiej Brytanii auto sprzedawane jako Vauxhall Carlton, aż do 1994, kiedy Vauxhall adoptował nazwę Omega jako imię dla nowego modelu. Omega była również sprzedawana w Brazylii jako Chevrolet.

W Wielkiej Brytanii, Omega najlepiej znana jest jako pojazd policyjny - radiowóz. Następnym pojazdem po zakończeniu produkcji Omegi, był Vauxhall Vectra (model "C"). Omega jest również używana jako limuzyna i karawan (usługi pogrzebowe).

Nazwa poprzednio używana przez GM w Ameryce Północnej, to Oldsmobile Omega, która była kompaktowym samochodem połowy lat 70. do połowy 80. Jednakże te samochody mechanicznie nie są spokrewnione z europejską wersją Omegi.

Opel Omega A (1986-1994)

Produkcja pierwszej Omegi została zapoczątkowana w 1986 roku jako kontynuacja Opla Rekord, który produkowany był do 1978 a sprzedawany w Wielkiej Brytanii jako Vauxhall Carlton.

Nowa Omega została wyposażona w napęd tylny oraz pięciobiegową bądź czterobiegową automatyczną skrzynię biegów. Montowano silniki benzynowe od czterocylindrowych 1.8 L, 2.0 L i 2.4 L do sześciocylindrowych 2.6 L, 3.0 L-12v oraz 3.0 L-24v a także wysokoprężne czterocylindrowe silniki Diesla o pojemności 2.3 L w odmianach: bez turbosprężarki, z turbosprężarką oraz z turbosprężarką i intercoolerem.

Omega A była produkowana w Europie do roku 1994, w Brazylii do roku 1998.

Opel Omega B (1994-1999)

Omega B zastąpił poprzedniczkę w 1994 roku. Wraz z zmianami nadwozia pojawiły się także zmiany silnikowe. Dodano nowoczesne silniki z rodziny ECOTEC. Auto urosło oraz przybrało na wadze.

Silniki występujące w Omedze B przed liftingim (1994-1999) oraz po (1999-2004):
Benzynowe: 
2,0 8V o mocy 115KM (X20SE)od I.1994 do IX.1999
2,0 16V o mocy 136KM (X20XEV)od I.1994 do IX.1999
2,2 16V o mocy 144KM (Y22XE/Z22XE) od X.1999 do końca produkcji
2,5 V6 o mocy 170KM (X25XE) od I.1994 do VIII.2000
2,6 V6 o mocy 180KM (Y26SE) od IX.2000 do koca produkcji
3,0 V6 o mocy 210KM (X30XE) od I.1994 do XII.2000
3,2 V6 o mocy 218KM (Y32SE) od I.2001 do końca produkcji
Wysokoprężne: 
2,0 DTI 16V o mocy 100 KM (X20DTH) od I 2001 do końca produkcji
2,2 DTI 16V o mocy 120 KM (Y22DTH) od IX 2000 do końca produkcji
2,5 TD o mocy 130KM (X25DT) od I 1994 do VIII 2001
2,5 DT o mocy 150KM (Y25DT) od IX 2001 do końca produkcji

Tak jak poprzednik, platforma Omegi służyła za bazę dla australijskiego Holden Commodore (od 1997).

Opel Omega B po FL (face lifting) (1999-2003)

Omega B FL zastąpił poprzednika na jesieni 1999 roku /nowa stylizacja samochodu/. W 2003 - zakończono produkcję modelu Omega

Jednym z mocniejszych silników omegi jest 3.0 v6 która ma 211 KM mocy i rozpędza auto do 242 km/h


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
    • 2 Posts
    • 505 Views
    • 1 Posts
    • 1996 Views
    • 1 Posts
    • 1704 Views
    • 1 Posts
    • 1769 Views
    • 1 Posts
    • 968 Views

×