Skocz do zawartości
Skori

Nissan / Datsun 240Z (1969-1978)

Rekomendowane odpowiedzi

Datsun 240Z

 

 

Nissan/Datsun Z to seria samochodów sportowych produkowany przez przedsiębirostwo Nissan Motors. Na rynku japońskim samochody serii Z sprzedawane są pod nazwą Nissan Fairlady Z.

 

Jako pierwszy z zetek wyszedł model 240Z (HS30), który jak na swoje lata był bardzo zaawansowany technicznie i miał wiele wyścigowych rozwiązań. Został on zaprezentowany w październiku 1969 roku w hotelu w Nowym Jorku. W pracy nad nowym modelem pracowali styliści pod kierownictwem Yoshihiko Matsuo oraz grupa inżynierów pod wodzą Tiichi Hary. Liczba w nazwie oznacza pojemność skokową silnika. Samochód miał bardzo dobre właściwości jezdne i gwarantował wysoki komfort jazdy dzięki niezależnemu zawieszeniu wszystkich kół.

 

Nissan Fairlady Z432 (PS30) '1969–73:

Nissan_Fairlady_Z432_PS30_1969_8211_73_1.jpeg

 

Nissan_Fairlady_Z432_PS30_1969_8211_73_2.jpeg

 

Produkcję zaczęto w październiku 1969 roku z trzema oddzielnymi wersjami:

Japońska wersja (HS30) była wyposażona w 6-cylindrowy silnik SOHC (jeden wałek rozrządu) o pojemności 1998 cm3 (kod L20E) rozwijał moc 130 KM przy 6000 obr./min i moment obrotowy 175 Nm przy 4400 obr./min. Samochód ważył zaledwie 995 kg dzięki czemu był bardzo dynamiczny.

Datsun 240Z (HLS30) '1969–74:

Datsun_240Z_HLS30_1969_8211_74_2.jpeg

 

Druga, amerykańska wersja (HLS30) była wyposażona w 6-cylindrowy silnik SOHC o pojemności 2389 cm3 (kod L24E). Dzięki rozwiązaniu takiemu jak podwójny gaźnik typu SU silnik ten produkował moc 151 KM przy 5600 obr./min i moment obrotowy 198 Nm przy 4400 obr./min. Wersja ta jako jedyna była z kierownicą po lewej stronie.

 

Datsun_240Z_HLS30_1969_8211_74_3.jpeg

 

Japończycy skonstruowali trzecią, najmocniejszą wersję 240Z (PS30), nazwali ją 432Z. Model ten zaczęto produkować w 1971 roku. Pod maską umieścili 6-cylindrowy motor DOHC (dwa wałki rozrządu) ze słynnego modelu HAKOSUKA (kod S20) o pojemności 1989 cm3, mocy 160 KM przy 7000 obr./min i momencie obrotowym 180 Nm przy 5600 obr./min. Silnik ten miał trzy dwugardzielowe gaźniki dzięki czemu osiągał on taką moc i wysokie obroty. Była to najmocniejsza wersja 240Z.

Datsun 240Z UK-spec (HS30) '1969–74:

Datsun_240Z_UK-spec_HS30_1969_8211_74.jpeg

 

Ten japoński samochód szybko stał się przebojem rynku amerykańskiego, a czas oczekiwania dochodził do pół roku. W ciągu 4 lat produkcji Datsuna 240Z sprzedano w ilości 156 076 sztuk tego pojazdu.

 

Był to samochód niejako stworzony do udziału w zawodach sportowych. Już od samego początku produkcji, regularnie odnosił sukcesy w wyścigach w USA, w serii SCCA i IMSA. W roku 1971 Edgar Herrmann i Hans Schuller wygrali Rajd Safari. Sukces ten powtórzyli dwa lata później Shekhar Metha i Lofty Drews.

 

W 2004 roku magazyn Sports Car International umieścił ten samochód na drugim miejscu na liście topowych samochodów sportowych lat 70.

 

Nissan Fairlady 240Z (HS30) '1969–78:

Nissan_Fairlady_240Z_HS30_1969_8211_78.jpeg

 

Nissan Fairlady 240Z-G (HS30) '1971–73:

Nissan_Fairlady_240Z-G_HS30_1971_8211_73_1.jpeg

 

Nissan_Fairlady_240Z-G_HS30_1971_8211_73_2.jpeg

 

Datsun 260Z

W 1974 roku poprzez zwiększenie pojemności silnika do 2593 cm3 model ten uzyskał nazwę 260Z.

 

Datsun 260Z wyglądem przypominał 240Z, lecz tylko pozornie, gdyż był już to model typu 2+2 (dwa siedzenia z przodu i dwa z tyłu). Były dwie wersje tego modelu: amerykańska, która była osłabiona poprzez zastosowanie innego wałka rozrządu i regulacji gaźników, aby uzyskać zgodne w USA normy spalin. Przez te modyfikacje, 6-cylindrowy silnik miał tylko 139 KM. W innych regionach świata moc tego silnika dochodziła do 162 KM.

 

Datsun 260Z '1974–78:

Datsun_260Z_RLS30_1974_8211_78_1.jpeg

 

Datsun_260Z_RLS30_1974_8211_78_3.jpeg

 

Datsun_260Z_RLS30_1974_8211_78_4.jpeg

 

Datsun 280Z

Ostatni model z pierwszej serii Z to model 280Z, którego produkcję rozpoczęto w 1975 roku.

 

Pojemność silnika, jak nazwa wskazuje, została powiększona do 2753 cm3. Silnik (L28E) zachował tę samą konstrukcję (OHC), lecz główną zmianą był wtrysk paliwa Bosch L-Jetronic firmy Bosch, który zastępował gaźniki typu SU. Silnik ten uzyskiwał moc 149 KM przy 5600 obr./min i 221 Nm przy 4400 obr./min. Masa auta nie przekraczała 1193 kg.

 

Datsun 280Z '1975–78:

1975_8211_78_Datsun_280Z_HLS30_1.jpeg

 

Model ten był wyposażony w 5-biegową manualną przekładnię, wcześniejsze wersje miały czterobiegową skrzynię. Była też limitowana wersja nadwozia pomalowana na Black Pearl (czarna perła z białymi pasami i żaluzją na tylnej szybie), wyprodukowano ich tylko 1000 sztuk. Auto wyposażono w dyfuzor dociskowy, który widać poniżej chromowanego zderzaka, dzięki temu samochód lepiej zachowywał się przy wysokich prędkościach.

Źródło: Wikipedia

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
    • 1 Posts
    • 785 Views
    • 1 Posts
    • 385 Views
    • 1 Posts
    • 3416 Views
    • 7 Posts
    • 4859 Views
    • 1 Posts
    • 3682 Views
    • 1 Posts
    • 2960 Views

×