Skocz do zawartości
taszar

Mitsubishi outlander phev - przełom w motoryzacji i wielka raradość z jazdy już w pol

Rekomendowane odpowiedzi

MITSUBISHI OUTLANDER PHEV

 

– PRZEŁOM W MOTORYZACJI I WIELKA RADOŚĆ Z JAZDY JUŻ W POLSCE!

 

post-13242-14868030560913_thumb.jpg

 

Do polskich salonów Mitsubishi Motors wjeżdżają właśnie pierwsze egzemplarze innowacyjnego pojazdu Mitsubishi Outlander PHEV (z ang. Plug-in Hybrid Electic Vehicle). Nowy model spod znaku Trzech Diamentów jest pierwszym na świecie hybrydowym SUV-em ze stałym, elektrycznym napędem 4WD i generatorem prądu.

 

Mitsubishi Outlander PHEV oferuje zasięg 824 kilometrów i pali 1,9 litra benzyny na 100 km. Dzięki takim osiągom, taniej eksploatacji i przeglądom, wysokiemu komfortowi i pełnej funkcjonalności SUV-a to pojazd adresowany do większości europejskich i polskich kierowców oraz wolny od największych wad dotychczasowych pojazdów hybrydowych, takich, jak mały zasięg, czy wysokie spalanie.

 

Za sprawą wysokiego momentu obrotowego dostarczanego już od startu przez 2 silniki elektryczne o mocy 82 KM i idące za tym świetne przyspieszenie, jazda nowym modelem Mitsubishi daje ogromną przyjemność. Do napędu pojazdu służy także 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 121 KM. Najnowocześniejsza wersja systemu Super All Wheel Control znanego z kultowego Mitsubishi Lancera Evolution i nisko położony środek ciężkości gwarantują niespotykaną dla SUV-ów przyczepność na zakrętach i doskonałe prowadzenie.

 

Zaawansowany technicznie system napędu 4x4 oferuje 3 tryby jazdy – elektryczny, szeregowy i równoległy. Są one elektronicznie sterowane i automatycznie wybierane, tak, aby samochód przejeżdżał jak największy dystans w trybie elektrycznym.

 

Innowacyjna konstrukcja Outlandera PHEV, od podstaw zaprojektowanego z myślą o napędzie hybrydowym, umożliwia ładowanie akumulatora tego pojazdu na wiele sposobów - w czasie jazdy, przy pomocy generatora prądu, podczas hamowania oraz ze zwykłego gniazdka elektrycznego i z terminala szybkiego ładowania.

 

Mitsubishi Outlander PHEV wyróżnia się bardzo cichym, obszernym i starannie wykonanym wnętrzem, łatwością obsługi i bogatym wyposażeniem.

 

Za wysoki poziom bezpieczeństwa odpowiada innowacyjny układ Super All Wheel Control i wiele zaawansowanych systemów bezpieczeństwa a nad kontrolą całego układu napędowego czuwa supernowoczesny system operacyjny PHEV OS. Mitsubishi Outlander PHEV uczestniczył już w testach zderzeniowych organizowanych przez organizację Euro NCAP oraz JNCAP i w obydwu niezależnych testach otrzymał maksymalną notę 5 gwiazdek.

 

Doskonałość i innowacyjność tej konstrukcji potwierdzają 2 najbardziej prestiżowe nagrody, które otrzymał model Mitsubishi Outlander PHEV w Japonii jeszcze przed europejską premierą - Technologii Roku 2014 i Innowacji Roku w konkursie na Najlepszy Samochód Roku 2013/2014 oraz tytuł Najlepszego Samochodu z Napędem Alternatywnym w 2014 roku, przyznany temu modelowi w Wielkiej Brytanii. Outlander PHEV przeszedł również najcięższą próbę w terenie, bez szwanku osiągając metę azjatyckiego rajdu Asia Cross Country. Niedawno zakończyły się także wyczerpujące, dwumiesięczne testy zimna w temperaturze poniżej minus 30 stopni, przeprowadzone na dystansie 30 000 km w najzimniejszych rejonach Rosji.

 

Mitsubishi Outlander PHEV jest w Polsce oferowany w trzech wersjach wyposażenia: Intense Plus, Instyle Navi i Instyle Navi Plus. Outlander PHEV Intense Plus kosztuje 176 990 zł a kolejne wersje odpowiednio 190 990 zł i 198 990 zł.

 

 

 

Historia i koncepcja modelu

Outlander PHEV jest najnowszym jak dotychczas samochodem na długiej liście samochodów elektrycznych zbudowanych przez Mitsubishi Motors i naturalnym wynikiem ewolucji 100% elektrycznych rozwiązań zastosowanych w samochodzie i-MiEV. Prace nad rozwojem i produkcją samochodów elektrycznych Mitsubishi rozpoczęły się w 1966 roku a 5 lat później zainaugurowano realizację pierwszego programu budowy samochodów elektrycznych. Następnie wykorzystując te doświadczenia, wcielano z życie kolejne programy, kładąc fundamenty pod budowę dzisiejszych modeli i-MiEV oraz Outlander PHEV. Prowadzone przez 40 lat prace i zebrane w tym czasie doświadczenia zaowocowały w 2006 roku ogłoszeniem programu badawczo-rozwojowego “Mitsubishi i-MiEV” i rynkową premierą tego samochodu w lipcu 2009 roku, poprzedzoną przejechaniem ponad pół miliona testowych kilometrów. Od tej pory inżynierowie i specjaliści rynkowi MMC mogli gromadzić informacje, dane i opinie pochodzące z całego świata od rzeczywistych użytkowników samochodów elektrycznych. Pozwoliło to zrozumieć ich oczekiwania i zaplanować następne kroki oraz wyznaczyć kierunki, w jakich należy podjąć dalsze prace w MMC, celem doprowadzenia do popularyzacji pojazdów elektrycznych (zasięg samochodu itp). Czerpiąc z doświadczeń w rozwijaniu konstrukcji samochodów elektrycznych w modelu i-MiEV z 2009 roku a następnie w małym samochodzie dostawczym segmentu K przeznaczonym na rynek japoński, Mitsubishi Motors koncentruje się teraz na większych samochodach elektrycznych.

 

Konstruowanie bardziej uniwersalnych samochodów skłoniło MMC do zmierzenia się z ograniczeniami, jakie związane są z dostępnymi współcześnie akumulatorami - stąd decyzja o wykorzystaniu systemu napędowego PHEV. Umożliwiła ona powstanie samochodu do długodystansowych podróży z 5 pasażerami i z ich bagażem na pokładzie (stąd wybór nadwozia crossover) w warunkach pełnego bezpieczeństwa, które zapewnia stały dwusilnikowy elektryczny napęd 4WD) i wyjątkową wygodą automatycznego generowania energii elektrycznej w czasie jazdy. Outlander PHEV łączy zatem w sobie to, co najlepsze w rozwiązaniach technicznych opracowanych przez Mitsubishi Motors:

 

- technologię EV z modelu i-MiEV (zerowa emisja CO2) gwarantująca maksimum momentu obrotowego już przy ruszaniu, zapewniająca ciszę w czasie jazdy i inteligentne, automatyczne zarządzanie energią

- układ 4WD z modelu Lancer Evolution (perfekcyjne prowadzenie na zakrętach i aktywne bezpieczeństwo przy każdej pogodzie,…).

- wygodę samochodu SUV z modelu Pajero (przestrzeń i użyteczność wnętrza, miejsce na bagaże, świetna, „kapitańska” pozycja kierowcy, …)

 

“Podwójna konstrukcja” MMC

Mitsubishi Outlander PHEV jest unikatową propozycją rynkową i został okrzyknięty w Japonii Technologią Roku - “2014 RJC Technology of the Year” oraz otrzymał prestiżową nagrodę za innowacyjność konkursie na najlepszy samochód roku - “Innovation Award – 2013/2014 Car of the Year Japan”. Konstruktorzy MMC musieli zmierzyć się od początku programu z inżynierskim wyzwaniem wynikającym z koncepcji „podwójnej konstrukcji”, zgodnie z którą architektura wszystkich nowych samochodów Mitsubishi Motors powinna pomieścić w naturalny sposób silniki spalinowe, jak i alternatywne układy napędowe (EV, HEV i PHEV), a także rozwiązania umożliwiające kilka możliwości ładowania akumulatorów, w tym szybkie ładowanie z zewnętrznego źródła wysokiego napięcia. Pierwszym samochodem zbudowanym według tej koncepcji jest Outlander. Jest to jednocześnie pierwszy ważny model samochodu opracowany przez dużego producenta, który od pierwszej kreski projektowano z myślą o zastosowaniu układu napędowego z silnikiem spalinowym, bądź też układu spalinowo-elektrycznego PHEV. Dzięki temu Outlander PHEV jest niezwykle funkcjonalnym samochodem, pozbawionym wad dotychczasowych aut hybrydowych i elektrycznych, oferując duży zasięg, bardzo niskie spalanie, przestronne wnętrze z dużym bagażnikiem, napęd 4x4 i najwyższy poziom bezpieczeństwa.

 

Wiodący napęd elektryczny i 3 silniki bez skrzyni biegów

Outlander PHEV, który – będąc z założenia samochodem elektrycznym – poruszany jest głównie przez dwa silniki elektryczne pracujące w układzie stałego napędu 4WD, podczas gdy silnik spalinowy pełni rolę wspomagającą, albo napędzając generator zasilający akumulator trakcyjny, bądź też napędzając bezpośrednio przednie koła samochodu, ale zawsze przy pracujących silnikach elektrycznych z przodu i z tyłu. Załączanie szeregowego oraz równoległego trybu napędu hybrydowego odbywa się tylko na możliwie krótki czas, by dostosować układ napędowy samochodu do specyficznych warunków drogowych, z układami sterowania dążącymi do przywrócenia napędu całkowicie elektrycznego tak szybko i tak często, jak to będzie możliwe. Dzięki typowej dla silników elektrycznych zdolności dostarczania maksymalnego momentu obrotowego już przy ruszaniu z miejsca, zastosowana konfiguracja układu napędowego pozwala uzyskać lepsze czasy przyspieszania, niż w analogicznym samochodzie z dwulitrowym silnikiem benzynowym, jednocześnie zachowując wyjątkowo korzystne parametry środowiskowe nowego układu.

 

Innowacyjne rozmieszczenie komponentów układu napędowego pozwoliło zrezygnować z konwencjonalnej skrzyni biegów i wału napędowego, a całość jest sterowana elektronicznie przez system operacyjny PHEV (PHEV OS). Eliminacja wału napędowego (oraz jego przegubów) pozwoliła obniżyć straty mechaniczne powstające przy przekazywaniu napędu, poprawiając sprawność całego układu napędowego i ułatwiając kontrolowanie jego działania.

 

Przy przedniej osi znajdziemy zatem silnik elektryczny i inwerter (60 kW/82 KM - 137 Nm), umieszczony w przedziale silnikowym po lewej stronie w miejscu zwykle zajmowanym przez skrzynię biegów zintegrowaną z mechanizmem różnicowym, generator umieszczony obok silnika elektrycznego, silnik benzynowy 2,0 l MIVEC DOHC* (89 kW/121 KM - 190 Nm), umieszczony w przedziale silnikowym po prawej stronie i wielotrybowy moduł Power Drive Unit, zarządzający pracą przedniego silnika elektrycznego i generatora zapewniający optymalne osiągi w trzech trybach pracy z dwoma różnymi źródłami napędu. Między osiami, pod podłogą znajduje się zespół chłodzonego powietrzem litowo-jonowego akumulatora trakcyjnego 12 kWh, 80 ogniw, 300 V oraz 45-litrowy zbiornik paliwa. Z tyłu, pod podłogą bagażnika umieszczono silnik elektryczny i inwerter (60 kW/82 KM - 137 Nm), niewchodzący w przestrzeń bagażnika i Rear Motor Control Unit – moduł zarządzający tylnym silnikiem elektrycznym, pozwalający w pełni wykorzystać charakterystykę silnika elektrycznego do zapewnienia płynności jazdy.

 

Umieszczenie akumulatora trakcyjnego pod podłogą niesie za sobą istotne, dodatkowe korzyści. Jedną z nich jest zwiększenie bezpieczeństwa biernego: podobnie jak w modelu i-MiEV, pasażerowie są dodatkowo chronieni przed uderzeniem w podłogę samochodu. Poprawie ulega także bezpieczeństwo aktywne i prowadzenie na zakrętach, a to dzięki obniżeniu środka ciężkości (o 30 mm w porównaniu z Outlanderem napędzanym silnikiem spalinowym) i przyczynieniu się do doskonałego rozłożenia masy pomiędzy osie pojazdu (przód - 55%, tył - 45%).

 

3 tryby jazdy – elektryczny, szeregowy, równoległy

System operacyjny PHEV OS automatycznie dokonuje wyboru jednego z trzech trybów jazdy, w jakie wyposażono Outlandera PHEV (“EV”, szeregowy i równoległy), co pozwala optymalnie łączyć jak najwyższe osiągi samochodu z jak najniższym zużyciem paliwa, a wszystko bez zaprzątania uwagi kierowcy. Wszystkie trzy tryby jazdy załączane są alternatywnie, a system operacyjny PHEV OS nieustannie przełącza tryby jazdy zależnie od ilości energii dostępnej w akumulatorze oraz od aktualnych warunków drogowych, przy czym preferowanym trybem jest napęd całkowicie elektryczny z zasilaniem z akumulatora.

 

W trybie EV system operacyjny PHEV OS rozpoczyna jazdę w trybie całkowicie elektrycznym. Samochód jest napędzany przez przedni i tylny silnik elektryczny i jest to stały napęd elektryczny 4WD. Źródłem energii jest akumulator a maksymalna prędkość jest ograniczona do 120 km/h. Outlander PHEV zapewnia zasięg wynoszący 52 km w trybie napędu całkowicie elektrycznego EV, czyli więcej, niż przejeżdża dziennie większość europejskich kierowców. Indywidualny styl prowadzenia samochodu ma wpływ na tryby jazdy wybierane automatycznie przez PHEV OS i może zarówno przyczyniać się do skracania, jak i wydłużania zasięgu w trybie całkowicie elektrycznym.

 

W trybie szeregowym, tak jak poprzednio, samochód jest napędzany przez przedni i tylny silnik elektryczny (stały napęd elektryczny 4WD) z wyłączonym silnikiem spalinowym. Silnik spalinowy jest uruchamiany automatycznie, ale jedynie celem napędzania generatora ładującego akumulator w czasie jazdy. Wyłączanie silnika również jest automatyczne. Sytuacje wymagające nagłego wzrostu mocy (powyżej 60 kW dostępnych z akumulatora), na przykład wyprzedzanie lub podjeżdżanie pod wzniesienie, są interpretowane przez PHEV OS jako wysoki pobór mocy wymagający bieżącego uzupełniania ilości energii w akumulatorze. System operacyjny będzie starał się powracać do jazdy w trybie jazdy całkowicie elektrycznym EV, tak często, jak będzie to możliwe. Silnik spalinowy jest okresowo uruchamiany celem utrzymania katalizatora spalin w pełnej sprawności technicznej.

 

W trybie równoległym silnik spalinowy ze swojej natury jest efektywniejszy od silnika elektrycznego dopiero na wysokich obrotach, przy których przejmuje rolę wiodącej jednostki napędowej, przekazując moc bezpośrednio na przednie koła poprzez Power Drive Unit - wielotrybowy moduł zarządzający pracą przedniego silnika elektrycznego i generatora. Oprócz silnika spalinowego pracują również silniki elektryczne z przodu i z tyłu, wspomagając silnik spalinowy, co odbywa się w sposób niezauważalny dla użytkownika. Zapewnia to samochodowi stały napęd 4WD. Podobnie jak w przypadku poprzednich trybów jazdy, tryb równoległy jest aktywowany automatycznie. Dzieje się tak w przypadku stałego, dużego zapotrzebowania na moc, typowego dla dłuższej jazdy po autostradzie. System operacyjny będzie dążył do przełączenia układu napędowego w tryb hybrydowy szeregowy (lub w tryb całkowicie elektryczny przy prędkości poniżej 120 km/h), jeśli tylko będzie to możliwe. Silnik spalinowy napędza jednocześnie generator, by korzystając z zapasu mocy doładowywać akumulator trakcyjny. System zasilania Outlandera PHEV nigdy nie pracuje z maksymalną mocą rozumianą jako przekazywanie na koła sumy maksymalnych mocy silnika spalinowego i obu silników elektrycznych. Zamiast tego system PHEV OS zawsze poszukuje najlepszej kombinacji trybów jazdy, a więc wykorzystywanych źródeł energii, w zależności od warunków jazdy. W rezultacie, nie występuje tu pojęcie "maksymalnej mocy całkowitej", które spotyka się w opisach innych rozwiązań konstrukcyjnych, ponieważ system PHEV OS dąży do optymalnego pozyskiwania energii zapewniającej dostarczenie potrzebnej mocy, stosując kombinację wykorzystania różnych źródeł energii.

 

Wiele sposobów ładowania i możliwość samodzielnego wytwarzania energii

 

Ważną cechą wyróżniającą rozwiązanie Mitsubishi Motors zastosowane w modelu Outlander PHEV, będącym z założenia samochodem elektrycznym, jest sposób ładowania akumulatora, przebiegający nie tylko w sposób konwencjonalny dla napędów elektrycznych (czyli poprzez odzysk energii przy hamowaniu, ładowanie z zewnętrznego źródła energii elektrycznej w trybie zwykłym lub szybkim), ale także w trybie ciągłym w czasie jazdy „Battery Charge Mode”, redukującym zależność samochodu od zewnętrznych źródeł prądu w tak dużym stopniu, jak to możliwe. Wszystkie funkcje są monitorowane przez działający w samochodzie system operacyjny PHEV OS, którego zadaniem jest zapewnienie czystej, oszczędnej jazdy i maksymalnego zasięgu samochodu, niezależnie od tego, czy po drodze pojawi się możliwość doładowania akumulatora z zewnętrznego źródła, czy też takiej możliwości nie będzie.

 

Oto sposoby ładowania akumulatorów, jakie oferuje Mitsubishi Outlander PHEV:

 

Automatyczne ładowanie w czasie jazdy w trybie szeregowym

 

Silnik spalinowy zostaje uruchomiony automatycznie, wyłącznie celem napędzania generatora prądu i ładowania akumulatora. Silnik spalinowy jest także automatycznie wyłączany. W razie nagłego wzrostu zapotrzebowania na moc (powyżej 60 kW dostępnych z akumulatora), na przykład przy wyprzedzaniu lub podjeżdżaniu pod wzniesienie, zostanie to zinterpretowane przez PHEV OS jako wysoki pobór mocy wymagający bieżącego uzupełniania ilości energii w akumulatorze. System operacyjny będzie starał się powracać do jazdy w trybie całkowicie elektrycznym EV, tak często, jak będzie to możliwe.

 

Automatyczne ładowanie w czasie jazdy w trybie równoległym

 

Silnik spalinowy napędza koła i jednocześnie zasila generator, by korzystając z zapasu mocy doładowywać akumulator trakcyjny. System operacyjny będzie dążył do przełączenia układu napędowego w tryb szeregowy, kontynuując ładowanie akumulatora (lub w tryb całkowicie elektryczny przy prędkości poniżej 120 km/h), jeśli tylko będzie to możliwe.

 

Tryb ładowania akumulatora w trakcie jazdy lub na postoju (przycisk Charge)

 

O włączeniu i wyłączeniu tego trybu decyduje kierowca (za pomocą przełącznika na konsoli centralnej). Po włączeniu przycisku odbywa się autonomiczne ładowanie za pomocą silnika spalinowego. Tryb ten jest bardzo przydatny w razie braku zewnętrznych źródeł energii (na przykład na biwaku) i może działać zarówno podczas jazdy, jak i na postoju. W tym trybie akumulator można naładować do ponad 80% pojemności.

 

Układ ładowania z dwoma gniazdami

 

Zwykłe ładowanie do 100% pojemności akumulatora ze standardowego gniazdka 230V – 10 A trwa 5 godzin. Szybkie ładowanie ze specjalnego terminala do 80% pojemności trwa 30 minut - zostanie ono przerwane po uzyskaniu 80% pojemności akumulatora. Specjalny układ chłodzenia akumulatora połączony z elektryczną klimatyzacją samochodu utrzymuje odpowiednio niską temperaturę akumulatora, nawet gdy silniki nie pracują. System chłodzenia redukuje niepożądane procesy występujące w akumulatorze w trakcie szybkiego ładowania i w innych sytuacjach prowadzących do nadmiernego wzrostu temperatury akumulatora. Podłączenie samochodu do sieci elektrycznej – dla obu sposobów zewnętrznego ładowania – jest bardzo łatwe, jako że gniazda zwykłego i szybkiego ładowania są umieszczone obok siebie pod pokrywą znajdującą się po prawej stronie samochodu. Podświetlenie gniazd włącza się automatycznie po otwarciu pokrywy, co ułatwia podłączenie samochodu w nocy. Wskaźnik ładowania (świetlny wskaźnik zapalony/zgaszony) oraz wskaźnik poziomu naładowania akumulatora pozwalają szybko zorientować się, czy samochód jest ładowany i jaki jest aktualny stan naładowania akumulatora.

 

Hamowanie regeneracyjne (nieaktywne po włączeniu tempomatu adaptacyjnego) jest aktywowane zdjęciem stopy z pedału przyspieszenia lub wciśnięciem pedału hamulca. Siła hamowania regeneracyjnego jest sterowana przez kierowcę. Przełącznik “B” dźwigni jazdy pozwala wybrać pomiędzy dwoma poziomami intensywności hamowania. Sześciostopniowa regulacja intensywności hamowania regeneracyjnego jest możliwa poprzez łopatki umieszczone przy kierownicy. System dostrojono tak, by w maksymalnym stopniu zachować naturalne wyczucie działania hamulców.

 

 

 

 

Samochód oferuje także wiele dodatkowych funkcji takich, jak:

 

- Tryb oszczędzania akumulatora (Battery Save Mode), załączany przez kierowcę i pozwalający zachować maksimum energii w akumulatorze, by skorzystać z niej później, wjeżdżając w obszar o ograniczonej dopuszczalnej emisji CO2 w centrum miasta, w czasie przejazdu przez ciche osiedle lub by tylko delektować się jazdą w idealnej , „elektrycznej” ciszy.

- Tryb ECO: rozwiązanie działające podobnie, jak w spalinowym Outlanderze, przełączające klimatyzator w tryb energooszczędny i ograniczające przyspieszenia samochodu, co prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa.

- Akustyczny system ostrzegania pieszych (Acoustic Vehicle Alerting System - AVAS) służy informowaniu przechodniów o zbliżaniu się samochodu elektrycznego. Działa przy prędkościach do 35 km/h.

 

Super All Wheel Control z Lancera Evolution - pełna kontrola wszystkich kół

System PHEV firmy Mitsubishi Motors wykorzystuje nowo opracowany, elektronicznie sterowany (drive-by-wire) system napędowy z dwoma silnikami elektrycznymi stale napędzającymi wszystkie koła pojazdu połączony z opracowanym także przez Mitsubishi systemem kontroli stabilności jazdy S-AWC (Super All Wheel Control). Oparty na technologii napędu wszystkich kół, którą opracowano i sprawdzono w modelu Lancer Evolution, system S-AWC łączy w sobie systemy 4WD, ASC ABS oraz AYC*. Dodatkowo, współdziałając z systemem PHEV, S-AWC rozdziela moc na koła przednie i tylne, a także indywidualnie na koła lewe i prawe, by poprawić stabilność jazdy i precyzję prowadzenia samochodu. W rezultacie S-AWC ogranicza poślizg przednich kół, przy jednoczesnej optymalizacji rozkładu mocy pomiędzy przednią i tylną oś, zapewniając w ten sposób lepsze przyspieszenia ze startu zatrzymanego.

 

*AYC – aktywna kontrola znoszenia (Active Yaw Control).

 

Ponadto funkcja "4WD LOCK" poprzez odpowiedni rozdział siły napędowej pomiędzy przednią i tylną oś poprawia przyczepność kół i stabilność liniową samochodu po wciśnięciu pedału przyspieszenia w czasie jazdy po śniegu, kamienistej, czy śliskiej nawierzchni.

 

„Mózg” samochodu - system operacyjny PHEV OS

System operacyjny otrzymuje informacje i dane od wszystkich ważniejszych komponentów samochodu elektrycznego, co jest niezbędne do zapewnienia zintegrowanego zarządzania parametrami i osiągami całego samochodu. Ten zaawansowany system zarządzania stale monitoruje stan akumulatora i ilość energii odzyskanej z hamowania regeneracyjnego, a dalej reguluje moc przekazywaną na koła, aby zapewnić sprawne i dynamiczne przyspieszenie ze startu zatrzymanego. Wynikiem takiego działania systemu jest optymalizacja i minimalizacja zużycia energii przy dostarczaniu osiągów najbardziej odpowiednich w danych warunkach drogowych i przy dostępnych w samochodzie zasobach energii. Outlander PHEV otrzymał dalsze ulepszenia systemu PHEV OS w porównaniu z systemem operacyjnym MiEV, w tym dotyczące funkcji ładowania z gniazda zewnętrznego, zarówno w trybie normalnym, jak i poprzez stację szybkiego ładowania akumulatorów. System operacyjny kontroluje nie tylko akumulator i silniki, ale także silnik spalinowy i napędzany przez ten silnik generator prądu.

 

Zawieszenie i własności jezdne

Charakterystyka zawieszenia Outlandera PHEV została przestrojona w stosunku do spalinowych wersji modelu Outlander celem podwyższenia komfortu, stabilności jazdy oraz obniżenia poziomu hałasów i drgań. Zastosowano tu dodatkowe sprężyny działające przy dobiciu zawieszenia i zmieniono też charakterystykę innych elementów, redukując przechyły nadwozia, ułatwiając pokonywanie zakrętów i poprawiając komfort oraz stabilność jazdy. W tylnym zawieszeniu wykorzystano dodatkowy stalowo-gumowy element tłumiący drgania oraz nowo zaprojektowaną poprzeczkę zawieszenia redukującą hałasy mechaniczne, szczególnie przenoszone przez koła. Prześwit samochodu (190 mm) jest zbliżony do prześwitu w wersji 2.2 DiD 4WD.

 

Niezwykła płynność jazdy charakteryzująca Outlandera PHEV została wzmocniona gładkością elektronicznie kontrolowanych przyspieszeń i niezauważalnym przełączaniem pomiędzy trybami jazdy (elektrycznym, hybrydowym szeregowym i hybrydowym równoległym), bez jakichkolwiek wstrząsów, czy zmian intensywności przyspieszania wywołanych skokowymi zmianami przełożeń.

 

5-gwiazdkowe bezpieczeństwo

Outlander PHEV otrzymał maksymalną notę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych organizacji Euro NCAP oraz JNCAP. Tak znakomita ocena jest zasługą wszystkich elementów konstrukcji tego pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Bezpieczeństwo bierne zapewnia opracowana przez Mitsubishi struktura nadwozia lepiej zabezpieczająca pasażerów w razie zderzenia RISE (Reinforced Impact Safety Evolution), wzmocniona konstrukcja podłogi (utrzymująca dodatkową masę akumulatora i silników trakcyjnych, zapewniająca wyjątkową ciszę we wnętrzu i szczególnie wysoki komfort, jakiego mają prawo oczekiwać nabywcy samochodów z systemem PHEV) i czteroelementowa rama akumulatora połączona bezpośrednio z podwoziem. Zespół akumulatora jest bezpiecznie umieszczony pod podłogą, pomiędzy osiami samochodu i wyposażony w niezależny układ chłodzenia powietrzem. Wodoszczelną konstrukcję zespołu akumulatora trakcyjnego obudowano sztywną osłoną, składającą się z blach stalowych i solidnej spawanej ramy. Pokrycie ochronne dolnej części osłony akumulatora chroni przed skutkami uderzeń kamieni i innych drobnych przedmiotów.

 

Systemy wspierające aktywne bezpieczeństwo to innowacyjny system kontroli stabilności jazdy S-AWC (Super All Wheel Control) adoptowany z Lancera Evolution, system łagodzenia skutków kolizji czołowych (FCM), system ostrzegania o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu (LDW), tempomat adaptacyjny (ACC) i akustyczny system ostrzegania pieszych (AVAS).

Niski koszt eksploatacji

 

Koszt ładowania do pełnej pojemności całkowicie rozładowanego akumulatora wynosi około 6 złotych. Całkowite koszty eksploatacji nowego Outlandera PHEV są dodatkowo obniżone za sprawą braku skrzyni biegów i mniejszym obciążeniom części mechanicznych (szczególnie silnika spalinowego), podczas, gdy części napędu elektrycznego oraz komponenty elektroniczne są niemal bezobsługowe. Zużycie paliwa jest znacznie niższe, niż w porównywalnym samochodzie z klasycznym układem napędowym. Zalety samochodu uzupełnia szeroka gwarancja producenta. Na wszystkie komponenty napędu elektrycznego MMC oferuje gwarancję na 5 lat – do 100.000 km, jako dodatek do standardowej gwarancji na wszystkie elementy, jaką Mitsubishi Motors udziela na swoje samochody.

 

 

Ciche, komfortowe i funkcjonalne wnętrze

Mimo wykorzystania nadwozia już wcześniej dopracowanego w tunelu aerodynamicznym dla potrzeb spalinowego kuzyna, Outlander PHEV swoją ciszą pracy elektrycznego napędu podniósł jeszcze wyżej poprzeczkę wymagań dotyczących szumów powietrza i hałasów przenoszonych z drogi. W tej sytuacji konieczne było wdrożenie kilku modyfikacji konstrukcyjnych, a w tym zastosowanie szyb przednich drzwi o grubości 4.0 mm (zamiast 3.5 mm), użycie szyby przedniej lepiej izolującej od hałasów zewnętrznych, opracowanie skuteczniejszej izolacji akustycznej (wiatr, droga,…), a także dodatkowa warstwa izolacyjna na płycie podłogowej, nowe, płaskie wycieraczki szyby przedniej, wywołujące mniej zakłóceń przepływu powietrza, dodatkowe materiały tłumiące dźwięki w przedziale silnikowym, w nadkolach i innych miejscach przenikania hałasu do wnętrza.

 

We wnętrzu Outlandera PHEV znajdziemy odpowiednik dźwigni zmiany biegów typu joystick (z wykończeniem w kolorach matowym srebrnym i czarnym), unikatową tapicerkę ze skóry w kolorze złamanej bieli, wysmakowane akcenty wykończenia (w tym o wyglądzie włókien krystalicznych), wskaźniki o wysokim kontraście, w tym wskaźnik mocy i wielofunkcyjny wyświetlacz PHEV (wskaźnik ustawień Drive-by-wire, wskaźnik przepływu energii, wskaźnik naładowania akumulatora, wskaźnik zasięgu itp), wielofunkcyjny wyświetlacz Mitsubishi Multi Communication (MMCS) z 7-calowym ekranem WVGA wysokiej rozdzielczości i funkcjami PHEV (monitorowanie energii, wskaźnik przepływu energii, wskaźnik zasięgu, wyświetlanie punktów ładowania akumulatorów itp.)

Wprowadzenie wariantu PHEV wymagało nieznacznych, wcześniej już przemyślanych zmian w nadwoziu, co daje minimalne różnice w przestrzeni pasażerskiej i bagażowej w stosunku do Outlandera z napędem spalinowym. Tak małe zmiany wynikają z odpowiedniego cofnięcia zbiornika paliwa i umieszczenia płaskiego modułu akumulatora pod podłogą kabiny. Wynikiem wyposażenia samochodu w system PHEV jest zmniejszenie pojemności bagażnika jedynie o 14 litrów i podwyższenie podłogi bagażnika zaledwie o 19 mm. Tylne siedzenia powędrowały do góry o tylko o 45 mm.

 

Zdalne monitorowanie ze smartfona przez WiFi

Kierowca może używać swojego smartfona jako pilota do zdalnego sterowania poprzez dedykowaną aplikację instalowaną na smartfonie (iOS 4.1.0 lub nowszy, Android 2.1.0 lub nowszy / aplikacja dostępna w Europie w App Store, Google Play, lub na stronie internetowej MITSUBISHI Remote Control Website: OUTLANDER PHEV MITSUBISHI REMOTE CONTROL | MITSUBISHI MOTORS JAPAN), by z dowolnej odległości zaprogramować działanie ładowania akumulatora. Planując ładowanie akumulatora w nocy, gdy opłaty są niższe, można zaoszczędzić nieco pieniędzy i ograniczyć zanieczyszczanie powietrza w czasie godzin szczytu komunikacyjnego. Ta sama aplikacja pozwala na monitorowanie stanu akumulatora lub ilości energii pozostałej w akumulatorze, niezależnie od odległości, jaka dzieli kierowcę od samochodu.

 

Brat Outlandera

Outlander we flagowej wersji PHEV pozostaje wciąż Outlanderem nieznacznie różniącym się wizualnie od pozostałych członków rodziny. Wprowadzone zmiany zewnętrzne mają podkreślić wysublimowany komfort jazdy. Dla tego pojazdu zarezerwowano więc nowy kolor nadwozia “Technical Silver” (metalizowany srebrzysty błękit), specjalne, 18-calowe aluminiowe obręcze kół, nowe, chromowane wloty powietrza z przodu - górny i centralny, zderzaki i progi w kolorze nadwozia, chromowane klamki drzwiowe, białe klosze tylnych świateł zespolonych wykonanych w technologii LED i oznaczenia PHEV.

 

Outlander PHEV kontra Outlander spalinowy:

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 2][/TD]

[TD=colspan: 2]Outlander

PHEV

4WD 5 miejsc[/TD]

[TD]Outlander

2.0 CVT

4WD 5 miejsc[/TD]

[TD=colspan: 2]Outlander

2.2 DiD A/T

4WD 5 miejsc[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Masa całkowita**[/TD]

[TD=colspan: 2]1810 kg[/TD]

[TD]1490 kg[/TD]

[TD=colspan: 2]1585 kg[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Pojemność bagażnika

(5 miejsc)**[/TD]

[TD=colspan: 2]463 l[/TD]

[TD]477 l[/TD]

[TD=colspan: 2]477 l[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Masa przyczepy (hamowanej)**[/TD]

[TD=colspan: 2]1500 kg[/TD]

[TD]1600 kg[/TD]

[TD=colspan: 2]2000 kg[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Moc maksymalna**[/TD]

[TD=colspan: 2]

  • Silnik spalinowy:
    121 KM
  • Przedni silnik elektryczny: 82 KM
  • Tylny silnik elektryczny: 82 KM

[/TD]

[TD=colspan: 3]150 KM[/TD]

[TD]150 KM[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Moment obrotowy**[/TD]

[TD=colspan: 2]

  • Silnik spalinowy:
    190 Nm
  • Przedni silnik elektryczny: 137 Nm
  • Tylny silnik elektryczny:195 Nm

[/TD]

[TD=colspan: 3]195 Nm[/TD]

[TD]360 Nm[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Zasięg*[/TD]

[TD=colspan: 2]

  • EV: 52 km
  • Łącznie: 824 km

[/TD]

[TD=colspan: 3]895 km[/TD]

[TD]1035 km[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Zużycie paliwa (średnie)*[/TD]

[TD=colspan: 2]1,9 l/100 km[/TD]

[TD=colspan: 3]6,7 l/100 km[/TD]

[TD]5,8 l/100 km[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Emisja CO2 (średnie)*[/TD]

[TD=colspan: 2]44 g/km[/TD]

[TD=colspan: 3]155 g/km[/TD]

[TD]153 g/km[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Prędkość maksymalna[/TD]

[TD=colspan: 2]170 km/h[/TD]

[TD=colspan: 3]185 km/h[/TD]

[TD]190 km/h[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Przyspieszenie

0 – 100 km/h**[/TD]

[TD=colspan: 2]11,0 s[/TD]

[TD=colspan: 3]12,6 s[/TD]

[TD]11,7 s[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Przyspieszenie 120 – 140 km/h [/TD]

[TD=colspan: 2]6,5 s[/TD]

[TD=colspan: 3]7,2 s[/TD]

[TD]7,4 s[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

* homologacja EU

** pomiary MMC

 

 

 

źródło: MMC Car Poland


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
    • 1 Posts
    • 2593 Views
    • 1 Posts
    • 2171 Views
    • 1 Posts
    • 2179 Views
    • 18 Posts
    • 6502 Views
    • 4 Posts
    • 5803 Views
    • 1 Posts
    • 1882 Views

×