Skocz do zawartości
Kryplos

Mini Cooper / S - opis i dane techniczne

Rekomendowane odpowiedzi

Mini Cooper / S
      

2015-mini-cooper-s-hardtop-0004-800x533-

Mini Cooper i Cooper S (1961 — 2000)
Austin Mini Cooper

Przyjaciel Aleca Issigonisa - John Cooper, właściciel Cooper Car Company, projektant i budowniczy bolidów Formuły 1 oraz samochodów rajdowych, dostrzegł drzemiący w Mini potencjał do rywalizacji w wyścigach. Issigonis początkowo niechętnie przyglądał się temu pomysłowi, jednakże po apelacji Coopera do zarządu BMC, tych dwoje inżynierów rozpoczęło prace przy tworzeniu Mini Coopera, zwrotnego, szybkiego a za razem ekonomicznego i niedrogiego samochodu. Nowy model zadebiutował w 1961 roku pod dwoma nazwami: Austin Mini Cooper i Morris Mini Cooper.[6][17]

Pojemność oryginalnego silnika Morrisa Mini-Minora zwiększono z 848 cm³ do 997 cm³, zwiększając tym samym jego moc z 34 KM (25 kW) do 55 KM (41 kW).[8] Dodatkowo samochód poddano rajdowym modernizacjom, pod maską umieszczono nową jednostkę napędową z podwójnym gaźnikiem Skinners Union, nową skrzynie biegów, z przodu montowano tarczowe hamulce niespotykane w tym czasie w małych samochodach. Tysiąc jednostek tej wersji zyskało akceptację zarządu BMC i uzyskało homologację rajdową grupy 2. Silnik o pojemności 997 cm³ w roku 1964 zastąpiono nowym o krótszym cylindrze i pojemności 998 cm³.

Jeszce mocniejsza wersję Mini Coopera oznaczono symbolem "S". Ten sprzedawany od 1963 roku samochód był uzupełnieniem poprzedniego modelu. Wyposażone w silniki o pojemności 1071 cm³ i większe wspomagane serwomechanizmem hamulce tarczowe 4 030 egzemplarzy Coopera S zostało wyprodukowanych jeszcze przed modernizacją modelu do sierpnia roku 1964. Cooper stworzył także dwa modele przeznaczone specjalnie do wyścigów torowych z silnikami o pojemności odpowiednio 970 cm³ i 1275 cm³. Oba modele były oferowane także na wolnym rynku. Model z mniejszym silnikiem nie został jednak dobrze przyjęty i do zakończenia produkcji w roku 1965 zbudowano zaledwie 963 jego egzemplarze. Model z silnikiem o 1275 cm³ pojemności wytwarzano jeszcze do roku 1971.

Sprzedaż Mini Coopera przedstawia się następująco: 64 000 egzemplarzy Cooperów pierwszej generacji (Mk I) z silnikami o pojemności 997 lub 998 cm³; 19 000 Cooperów S pierwszej generacji (Mk I) z silnikami o pojemności 970, 1071 lub 1275 cm³; 16 000 Cooperów drugiej generacji (Mk II) z silnikami o pojemności 998 cm³; 6 300 Cooperów S drugiej generacji (Mk II) z silnikami o pojemności 1275 cm³. Nie budowano Cooperów trzeciej generacji, wyprodukowano jedynie 1 570 Cooperów S Mk III.

Samochody Mini Cooper S trzykrotnie zwyciężały w Rajdzie Monte Carlo w latach 1964, 1965 i 1967.[18] Początkowo zajęły także wszystkie trzy miejsca na podium tego rajdu w roku 1966, jednak zostały zdyskwalifikowane po kontrowersyjnej decyzji francuskich sędziów. Uzasadniano ją zastosowaniem w pojeździe przednich reflektorów o zmiennej rezystencji w miejsce dwuwłókowych żarówek.[19] Powinno być jednak odnotowane, iż Citroën DS, który zajął ostatecznie pierwsze miejsce wyposażony był w niedozwolone białe lampy i mimo to uniknął dyskwalifikacji.[20] Kierowca Citroëna, Pauli Toivonen[21], niechętnie przyjął trofeum i przysiągł, że już nigdy nie wystartuje w zespole Citroëna. BMC zyskało prawdopodobnie większy rozgłos dzięki dyskwalifikacji niż dałoby mu zwycięstwo.[22] Jednakże jej brak sprawiłby, że Mini jako jedyne auto w historii byłoby w czołowej trójce Rajdu Monte Carlo przez kolejne sześć lat.
Mini Cooper S z 1964 roku, zwycięzca w Rajdu Monte Carlo w 1965 roku
Rezultaty Mini w Rajdzie Monte Carlo[18]Rok Kierowca Pilot Rezultat
1962 Pat Moss Ann Wisdom nagroda dla kobiet
1963 Rauno Aaltonen Tony Ambrose 3 miejsce
1964 Paddy Hopkirk Henry Liddon zwycięstwo
Timo Mäkinen Patrick Vanson 4 miejsce
1965 Timo Mäkinen Paul Easter zwycięstwo
1966 Timo Mäkinen Paul Easter (dyskwalifikacja)
Rauno Aaltonen Tony Ambrose (dyskwalifikacja)
Paddy Hopkirk Henry Liddon (dyskwalifikacja)
1967 Rauno Aaltonen Henry Liddon zwycięstwo
1968 Rauno Aaltonen Henry Liddon 3 miejsce
Tony Fall Mike Wood 4 miejsce
Paddy Hopkirk Ron Crellin 5 miejsce


W roku 1971 rozpoczęto licencyjna produkcję Coopera przez włoskie Innocenti jako Innocenti Mini Cooper 1300, a w 1973 przez hiszpańskie Authi (Automoviles de Turismo Hispano-Ingleses) jako Authi Mini Cooper 1300.

Nowy Mini Cooper pod nazwą RSP (Rover Special Products) był krótko produkowany w latach 1990 - 1991, miał on znacznie słabsze osiągi niż Coopery z lat 60. To, że pod koniec 1991 roku wszedł do seryjnej produkcji juz jako Cooper podkreśla jego popularność na rynku. Od 1992 roku Coopery wyposażano w silniki o pojemności 1275 cm³ z wtryskiem paliwa. W roku 1997 po raz pierwszy zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa. Wtedy też przeniesiono chłodnice do przedniej części nadwozia oraz wprowadzono dodatkowe akcesoria zapewniające bezpieczeństwo.[23]

Mini Clubman i 1275GT (1969 — 1980)


W roku 1969 już jako własność koncernu British Leyland Mini przeszedł modernizację pod kierownictwem stylisty Roya Haynesa, który wcześniej pracował dla Forda. Odnowioną wersję nazwano Mini Clubman, a przednia część jej nadwozia o kwadratowym kształcie była wizualnie zbliżona do większego Austina Maxi (De facto, Clubman i 1275GT wyposażono dokładnie te same wskaźniki i zewnętrzne światła, które były montowane w Austinie Maxi). Mini Clubman był pomyślany jako następca ekskluzywnych wersji Riley i Wolseley. Nowym modelem oznaczonym 1275GT planowano zastąpić Mini Coopera o pojemności silnika 998 cm³. (Produkcję Mini Coopera S z silnikiem o pojemności 1275 cm³ kontynuowano równolegle do produkcji modelu 1275GT przez dwa lata do 1971 roku).

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
    • 1 Posts
    • 805 Views
    • 1 Posts
    • 815 Views
    • 5 Posts
    • 4255 Views
    • 2 Posts
    • 599 Views
    • 1 Posts
    • 2114 Views

×