Skocz do zawartości
niems

Mercedes-Benz GLE i Mercedes-AMG GLE 63: synteza wydajności i osiągów

Rekomendowane odpowiedzi

Mercedes-Benz GLE i Mercedes-AMG GLE 63: synteza wydajności i osiągów

 

2-1.jpg

 

3-11.jpg

 

Więcej zdjęć: Mercedes-Benz GLE i Mercedes-AMG GLE 63 fot. Mercedes Benz - Zdjęcia, Tapety, Fotki, Samochody

Stuttgart. Mercedes-Benz gruntownie modernizuje swojego bestsellerowego SUV-a. Model GLE – następca ML-a – wyróżnia się bardziej dynamiczną stylizacją i technologiami, które wyznaczają nowe wzorce w zakresie wydajności. Średnie zużycie paliwa w całej gamie silników względem poprzednika spadło o 17%. Ponadto, po raz pierwszy w historii Mercedes-Benz zaoferuje SUV-a z hybrydowym napędem plug-in: wariant GLE 500 e 4MATIC łączy maksymalną efektywność paliwową ze sportowymi osiągami. Oszczędnością przewyższa nawet prawdziwego mistrza w tym względzie – model GLE 250 d z 4-cylindrową jednostką wysokoprężną, a osiągami dorównuje odmianie z silnikiem V8. GLE oferuje także wyśmienite właściwości jezdne na asfalcie i w terenie, niezrównaną przestronność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa. Jednocześnie swoją premierę świętują wysokowydajne odmiany Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC oraz GLE 63 S 4MATIC z motorami o mocy, odpowiednio, 557 oraz 585 KM.

„Nowoczesne i wydajne układy napędowe, połączone z wysokim komfortem jazdy oraz typową dla SUV-ów wszechstronnością – nowy GLE ma wszystko, aby kontynuować historię sukcesu naszego bestsellera” – tak Ola Källenius, Członek Zarządu Daimler AG, Mercedes-Benz Cars opisuje najnowszego członka rodziny SUV-ów spod znaku trójramiennej gwiazdy. Wzorowy poziom bezpieczeństwa oraz świetna dynamika jazdy – zarówno na asfalcie, jak i w terenie – to jego kolejne atuty. GLE imponuje też przełomowymi systemami wspomagającymi, 9-biegową skrzynią automatyczną 9G-TRONIC oraz dynamicznym systemem kontroli prowadzenia DYNAMIC SELECT, który już w standardzie oferuje programy dostosowane do jazdy w zróżnicowanych warunkach.

Zgodnie z tradycją, wizytówką GLE jest niepowtarzalny design słupka C oraz funkcjonalna kabina, wykończona z atencją godną limuzyn. „Znalazła wielu naśladowców, ale niewielu godnych rywali – w 1997 roku Klasa M dała początek segmentowi SUV-ów premium. Od tamtej pory była jednym z najchętniej wybieranych modeli na świecie. Do dzisiaj trafiła w ręce niemal 1,6 miliona nabywców” – kontynuuje Källenius. A Tobias Moers, Prezes Zarządu firmy Mercedes-AMG GmbH, dodaje: „Wraz z premierą nowego GLE 63 i siedmioma naszymi pozostałymi SUV-ami, od GLA 45 AMG do G 65 AMG, Mercedes-AMG umacnia swoją i tak bardzo pewną pozycję. Wszystkie trzy poprzednie generacje modelu cieszyły się wysoką popularnością. W rosnącym segmencie SUV-ów oferujemy właściwe auta, dopasowane do indywidualnych oczekiwań klientów”.

Jednostki wysokoprężne i napęd hybrydowy: niewielkie zużycie paliwa plus przyjemność z jazdy

GLE wyróżnia się nie tylko atrakcyjnymi rysami, zmiennym charakterem zarządzanym przez DYNAMIC SELECT oraz systemami wspomagającymi znanymi z Klas E i S, ale również szeroką gamą silnikową. Do wyboru jest pięć mocnych, a jednocześnie oszczędnych odmian o 4, 6 lub 8 cylindrach, w tym:

 

  • 4-cylindrowy turbodiesel o mocy 150 kW (204 KM) w modelu GLE 250 d, który satysfakcjonujące osiągi łączy z najniższym w klasie zużyciem paliwa (średnio 5,4 l/100 km);
  • wariant plug-in GLE 500 e 4MATIC o mocy systemowej 325 kW (442 KM), zużywający średnio zaledwie 3,3 l/100 km. Także pod względem zapotrzebowania na energię model ustanawia nowy standard w swoim segmencie – 16,7 kWh/100 km. W trybie całkowicie elektrycznym może on pokonać dystans do 30 km.

GLE 500 e 4MATIC: SUV z technologią napędu hybrydowego plug-in

Nowy Mercedes-Benz GLE 500 e 4MATIC z hybrydowym napędem typu plug-in (z możliwością zewnętrznego ładowania) łączy moc i wyrafinowanie jednostki V8, zużycie benzyny samochodu „trzylitrowego” i praktyczność SUV-a klasy premium. Jego układ napędowy składa się z benzynowego silnika BlueDIRECT V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, generującego moc 245 kW (333 KM), oraz motoru elektrycznego o mocy 85 kW (116 KM). Moc systemowa wynosi 325 kW (442 KM), a systemowy maksymalny moment obrotowy – 650 Nm. Poza imponującymi osiągami GLE 500 e 4MATIC ma szereg innych zalet – umożliwia także podróżowanie wyłącznie przy użyciu jednostki elektrycznej z prędkościami do 130 km/h, zapewnia optymalny poziom odzyskiwania energii dzięki inteligentnemu systemowi zarządzania i dysponuje funkcją wstępnego schładzania lub podgrzewania kabiny.

Przełącznik na konsoli środkowej pozwala kierowcy na wybór jednego z czterech trybów jazdy:

 

  • HYBRID: system automatycznie dobiera najbardziej efektywną konfigurację silnika benzynowego i/lub elektrycznego
  • E-MODE: pracuje wyłącznie jednostka elektryczna
  • E-SAVE: pozwala zachować aktualny poziom naładowania akumulatorów w celu późniejszego wykorzystania energii elektrycznej w trybie E-MODE, na przykład w miejskich korkach
  • CHARGE: akumulatory są ładowane podczas jazdy i na postoju

Kompaktowy moduł hybrydowy jest w pełni zintegrowany z 7-stopniową przekładnią automatyczną 7G-TRONIC PLUS. Za magazynowanie energii elektrycznej odpowiadają akumulatory litowo-jonowe o pojemności 8,8 kWh. Można je ładować na publicznych stacjach, przy pomocy szybkiej ładowarki domowej (tzw. wallboxa) lub ze standardowego gniazdka 220 V. Szybkie ładowanie akumulatorów zajmuje około 2 godzin.

Nowoczesne, benzynowe jednostki BlueDIRECT V6 i V8

Model GLE 500 4MATIC napędza silnik V8 biturbo z bezpośrednim wtryskiem benzyny o mocy 320 kW (435 KM) i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pod maską GLE 400 4MATIC pracuje jednostka V6 biturbo, również z bezpośrednim wtryskiem paliwa, a także z nowymi piezowtryskiwaczami oraz wieloiskrowym zapłonem. Rozwija ona moc 245 kW (333 KM) oraz 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego już od 1400 obr./min, zużywając średnio 8,8 l/100 KM (cykl NEDC).

Popularny turbodiesel V6, nowa skrzynia 9G-TRONIC

Poza oszczędnym i wydajnym turbodieslem o 4 cylindrach i mocy 150 kW (204 KM; odmiany 250 d oraz 250 d 4MATIC) model GLE dostępny jest w wersji 350 d 4MATIC, zasilanej sprawdzonym, 3-litrowym turbodieslem V6, generującym moc 190 KW (258 KM) i 620 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W porównaniu z poprzednikiem jego średnie zużycie spadło o około 9%, do 6,4 l/100 km (cykl NEDC). To zasługa m.in.: zmodyfikowanej jednostki sterującej, która w fazie rozgrzewania reguluje wtrysk oleju napędowego do każdej komory spalania zależnie od dostarczanego powietrza, a także zoptymalizowanej turbosprężarki, nowego zaworu EGR oraz nowej, sterowanej na żądanie łopatkowej pompy oleju.

Wszystkie wysokoprężne warianty GLE zostaną standardowo wyposażone w 9-biegową skrzynię automatyczną 9G-TRONIC. Na życzenie, po raz pierwszy, dostępna będzie przekładnia redukcyjna oraz międzyosiowa blokada dyferencjału. Skrzynię zaopatrzono w nowy typ przekładni hydropneumatycznej o wydajności 92% i szerokiej rozpiętości przełożeń (9,15), co istotnie wpływa na efektywność paliwową modelu. Podwójny tłumik drgań skrętnych typu wahadłowego oraz sprzęgło blokady konwertera ze sprężyną powrotną zapewniają typową dla Mercedesów gładkość pracy. Zależnie od wybranego programu DYNAMIC SELECT, skrzynia 9G-TRONIC imponuje spontaniczną odpowiedzią na polecenia kierowcy lub komfortowym wyważeniem – w energicznym sprincie błyskawicznie dobiera przełożenia, podczas spokojnej jazdy niemal niewyczuwalnie zmienia biegi, a w terenie jej strategia działania ukierunkowana jest na zwiększenie trakcji.

SUV po treningu: Mercedes-AMG GLE 63 and GLE 63 S

Zgodnie z nową nomenklaturą, Mercedes-Benz ML 63 AMG zostaje zastąpiony przez nowego Mercedesa-AMG GLE 63 4MATIC. 5,5-litrowa jednostka V8 biturbo jest teraz dostępna w dwóch wersjach mocy: 410 kW (557 KM) lub, w przypadku wariantu S, 430 kW (585 KM). By zapewnić jeszcze wyższą dynamikę jazdy i zwinność, znacznie zmodyfikowano podwozie modelu. Również reakcja na gaz i czasy zmiany biegów reprezentują bardziej sportowy poziom. Charakterystyczna dla modeli AMG twarz ze zderzakiem wyprofilowanym na kształt litery „A” oraz osłoną chłodnicy przeciętą podwójnym ostrzem nadaje GLE 63 jeszcze bardziej zdecydowaną, dynamiczną prezencję.

DYNAMIC SELECT z programami do jazdy terenowej

System dynamicznej kontroli prowadzenia DYNAMIC SELECT nowego GLE oferuje do sześciu trybów jazdy. Poza znanymi już ustawieniami INDIVIDUAL, COMFORT, SLIPPERY i SPORT, w odmianach 4MATIC kierowca może wybrać też program OFFROAD do jazdy w łagodny terenie. Jeśli model został wyposażony w opcjonalny pakiet Off-Road Engineering, dostępny jest też tryb OFFROAD+, który w celu zapewnienia trakcji w jeszcze bardziej wymagających warunkach uruchamia reduktor i blokadę międzyosiową. Zdolności terenowe GLE zwiększają dodatkowo funkcje zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC – prześwit zwiększony do 285 mm i głębokość brodzenia sięgająca 600 mm. Pakiet obejmuje także dodatkowe osłony podwozia, chroniące istotne podzespoły przed kontaktem z podłożem.

Każdy z trybów jazdy układu DYNAMIC SELECT ma odmienną charakterystykę. Nazwy programów mówią same za siebie. SPORT zamienia GLE w sportowy, dynamiczny samochód, osiągający wyższe przyspieszenia poprzeczne i wzdłużne. Jego przeciwieństwo stanowi ustawienie COMFORT, kładące nacisk na typową dla limuzyn Mercedes-Benz, zrelaksowaną jazdę oraz maksymalną efektywność paliwową. Tryb SLIPPERY poprawia trakcję na śliskich nawierzchniach, a OFFROAD uruchamia specjalne, terenowe algorytmy systemów ABS, 4ETS lub ESP. W programie INDIVIDUAL kierowca może samodzielnie „skomponować” i zapisać ustawienie najlepiej dopasowane do własnych preferencji.

Wyborowi programu DYNAMIC SELECT towarzyszą wizualizacje na centralnym ekranie multimediów. Szczególnie atrakcyjnie prezentują się animacje w trybie OFFROAD, podające zróżnicowane parametry jazdy przydatne w terenie, takie jak kąt skrętu kół i kąt pochylenia karoserii.

Wyśmienita praktyczność, perfekcyjna trakcja, zwinność sportowego auta i spontaniczna reakcja na gaz – nowy Mercedes-AMG GLE 63 gwarantuje kierowcy niezrównane doznania z jazdy. I tu główną rolę odgrywa DYNAMIC SELECT: programy jazdy zapewniają jeszcze większą wszechstronność, zwłaszcza w obszarze dynamiki jazdy. Dodatkowe ustawienie SPORT+ ma typowo sportową charakterystykę pracy układu napędowego, amortyzatorów, układu kierowniczego i progi działania ESP, właściwą dla modeli AMG.

Stały napęd na obie osie 4MATIC rozdziela moment obrotowy w stosunku 50:50, zapewniając bezpieczne, harmonijne i dynamiczne prowadzenie. Nowy tylny dyferencjał z aluminiową obudową jest znacznie bardziej wydajny, a jednocześnie został zoptymalizowany pod kątem masy. Dla modeli GLE 63 i GLE 63 S z napędem AMG Performance 4MATIC stosuje się specjalną przekładnię z rozdziałem momentu obrotowego między osiami w proporcji 40:60. Taka konfiguracja poprawia zwinność względem osi pionowej, a co za tym idzie – pozwala dynamiczniej pokonywać zakręty.

Stabilna kombinacja: AIRMATIC ADS i ACTIVE CURVE SYSTEM

Pewne prowadzenie GLE jest również zasługą na nowo zestrojonego zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC ze zmiennym systemem tłumienia ADS. Styl resorowania zmienia się zależnie od wybranego trybu DYNAMIC SELECT. SPORT koncentruje się na uzyskaniu najwyższych przyspieszeń bocznych przy dostarczeniu możliwie najlepszego komfortu jazdy, natomiast COMFORT – przeciwnie, kładzie nacisk na maksymalną wygodę przy zachowaniu bezpiecznego prowadzenia. Jednostka sterująca w trybie ciągłym dobiera stopień tłumienia w oparciu o dane z czujnika kąta skrętu kierownicy i pedału hamulca, czterech sensorów pochylenia oraz prędkość jazdy podawaną przez ESP.

Dla modeli GLE 350 d 4MATIC, GLE 400 4MATIC i GLE 500 4MATIC z zawieszeniem pneumatycznym AIRMATIC i systemem ADS lub pakietem Off-Road Engineering dostępna jest funkcja aktywnego ograniczania przechyłów ACTIVE CURVE SYSTEM. Wykorzystuje ona aktywne stabilizatory przedniej i tylnej osi i zmniejsza pochylenie karoserii w zakrętach. Efekt? Większa stabilność w zakrętach, zwłaszcza podczas większych prędkości, w połączeniu z dodatkową przyjemnością z jazdy.

Standardowo wszystkie modele z jednostkami 4- i 6-cylindrowymi zaopatrzone są w elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy Direct-Steer oraz stalowe zawieszenie AGILITY CONTROL. Pakiet AIRMATIC z systemem ADS należy do ich wyposażenia opcjonalnego.

Sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z kolumnami pneumatycznymi AIRMATIC – seryjne w GLE 63 – oferuje znacznie więcej niż tylko automatyczne utrzymywanie stałego prześwitu. Model otrzymał specjalne rozpórki, skoordynowane z działaniem systemu aktywnego tłumienia ADS – to rozwiązanie zarezerwowane wyłącznie dla AMG. Standardowe wyposażenie obejmuje tu również system stabilizacji ACTIVE CURVE SYSTEM.

Po raz pierwszy w segmencie Mercedes-Benz oferuje elektrycznie rozkładany i składany hak holowniczy, połączony z funkcją stabilizacji przyczepy układu ESP. GLE może ciągnąć przyczepę o masie do 3500 kg.

Bezpieczeństwo: kompleksowa ochrona

Zgodnie z tradycją, kolejna nowość Mercedes-Benz zapewnia imponujący poziom bezpieczeństwa – aktywnego i pasywnego. Poprzednik GLE regularnie zdobywał najwyższe noty w międzynarodowych próbach zderzeniowych. Także wysoki poziom ochrony nowego modelu zapewnia mu najlepsze warunki do uzyskania maksymalnych ocen w przyszłych testach. Kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa opiera się na sprawdzonej strategii Mercedes-Benz i obejmuje cztery obszary:

 

  • bezpieczna jazda: unikać zagrożeń, odpowiednio wcześnie ostrzegać i wspomagać kierowcę za pomocą rozbudowanych systemów
  • w razie zagrożenia: uruchomić prewencyjne środki ochronne (PRE-SAFE)
  • w razie wypadku: zapewnić nienaganną ochronę dzięki stabilnej kabinie pasażerskiej z określonymi strefami zgniotu oraz systemami pasywnego bezpieczeństwa, takimi jak poduszki powietrzne i napinacze pasów
  • po wypadku: zapobiec najgorszemu, umożliwiając jak najszybszą pomoc

Czasy współczesne: nowy design z klasycznymi elementami

Już na pierwszy rzut oka GLE łączy tradycję z nowoczesnością. Klasyczne elementy SUV-a spotykają się tu z nowoczesnym językiem designu Mercedes-Benz i tworzą spójną, atrakcyjną formę. Z jednej strony, jego optyczną pewność siebie podkreśla znak rozpoznawczy wszystkich generacji modelu: charakterystyczny słupek C i kształt tylnych bocznych szyb. Równocześnie uwagę zwraca nowy przedni pas zaprojektowany w duchu zmysłowej przejrzystości – z osłoną chłodnicy przedzieloną dwiema listwami, maską z muskularnymi przetłoczeniami oraz płynnie wkomponowanymi lampami (na życzenie – z inteligentnym systemem oświetlenia LED-owego). Subtelnie odświeżony tylny pas wyróżnia się LED-owymi światłami, których wypełnienie reprezentuje aktualny trend stylistyczny Mercedes-Benz, oraz na nowo ukształtowanym zderzakiem ze zintegrowanymi końcówkami wydechu i metalizowaną osłoną. Dynamiczną prezencję GLE podkreślają nowe wzory obręczy kół.

Design nowego Mercedesa-AMG GLE 63 to ucieleśnienie ekskluzywności i sportowego, dominującego charakteru. Przypominający literę „A” kształt przedniego zderzaka nawiązuje do pozostałych modeli AMG. SUV standardowo przemieszcza się na grafitowych, 20-calowych obręczach o szerokości 9 cali z ogumieniem 265/45 R 20. Na życzenie oferowane są większe felgi z oponami 295/35 R 21. Z tyłu GLE 63 imponuje czterema zatopionymi w dyfuzorze końcówkami sportowego wydechu.

Jeszcze bardziej harmonijne i starannie zaprojektowane wnętrze

Centralne miejsce na desce rozdzielczej GLE zajmuje ekran multimediów, teraz tylko częściowo zintegrowany z konsolą środkową. Srebrne listwy ozdobne w połączeniu z lakierowanymi na czarno okładzinami podkreślają wyrafinowaną atmosferę w kabinie. Spoczywająca na podłokietniku ręka kierowcy intuicyjnie trafia na kontroler systemu COMAND.

Nowa kolorystyka sprawia, że wnętrze GLE prezentuje się jeszcze atrakcyjniej – panuje tu typowa dla marki, harmonijna atmosfera. Do wyboru są teraz odcienie m.in.: imbirowego beżu, brązu espresso i porcelany, które tworzą interesujący kontrast z czarnymi elementami wnętrza. Poza standardowym wykończeniem deski rozdzielczej z wzdłużnie szlifowanego aluminium dostępne są m.in. połyskujące okładziny w kolorze czarnym oraz inkrustacje z drewna orzechowego, drewna jesionowego o otwartych porach, lśniącego drewna eukaliptusowego lub czarnego drewna topolowego, a także sportowe akcenty z włókien węglowym.

Kompletne wyposażenie standardowe, atrakcyjne pakiety wyposażenia*

Szeroki zakres standardowego wyposażenia nowego GLE odwołuje się do poprzednika, został jednak uzupełniony o nowe systemy wspomagające, takie jak asystent bocznego wiatru Crosswind Assist oraz system antykolizyjny COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS. Lista seryjnych elementów obejmuje również m.in.: funkcję ECO start/stop, kontroler DYNAMIC SELECT na konsoli środkowej, wielofunkcyjną kierownicę oraz system rozrywki Audio 20 CD z 7-calowym ekranem i modułem komunikacyjnym dla usług mobilnych Mercedes me.

Wyposażenie można wzbogacić dzięki atrakcyjnym pakietom:

 

  • pakiet Driving Assistance Plus obejmuje aktywny tempomat DISTRONIC PLUS z funkcją Steering Assist i Stop&Go Pilot, układ PRE-SAFE Brake z ochroną przechodniów, BAS PLUS wraz z systemem rozpoznawania ruchu poprzecznego na skrzyżowaniach Cross-Traffic Assist, monitory martwego pola i pasa ruchu Active Blind Spot Assist i Active Lane Keeping Assist oraz PRE-SAFE PLUS.
  • pakiet Comfort zawiera automatyczną pokrywę bagażnika EASY-PACK, automatyczne domykanie wszystkich drzwi i kamerę cofania.
  • pakiet Parking oferuje kamerę 360° oraz system zautomatyzowanego parkowania Active Parking Assist z układem PARKTRONIC

Wszystkie modele dostępne są również z systemem inteligentnego oświetlenia LED oraz poprawiającym widoczność układem MAGIC VISION CONTROL – podgrzewanymi wycieraczkami z płynem dostarczanym bezpośrednio do piór.

Do wyboru są również pakiety optyczne podkreślające atletyczny design GLE. AMG Line obejmuje agresywniej stylizowane zderzaki, 20-calowe obręcze, sportowe fotele pokryte tapicerką ARTICO (na życzenie: ze skóry nappa), panel wskaźników ze sportowymi akcentami, trójramienną kierownicę obszytą skórą nappa oraz stalowe nakładki na pedały. Pakiet Night zawiera z kolei lśniące, czarne wykończenie osłony chłodnicy i lusterek oraz 20-calowe felgi w tym samym kolorze.

Na życzenie oferowana jest też najnowsza generacja systemu multimedialnego COMAND Online z 8-calowym ekranem, intuicyjnym gładzikiem, odtwarzaczem DVD oraz układem rozpoznawania znaków (włącznie z zakazami wjazdów). Na życzenie można go doposażyć w 6-płytową zmieniarkę DVD i system rozrywki dla pasażerów tylnych foteli. Lista opcji obejmuje również wysokiej klasy nagłośnienie firmy Harman Kardon lub Bang & Olufsen.

*zakres wyposażenia dla międzynarodowej wersji modelu, może różnić się w zależności od rynku

Nowa nomenklatura SUV-ów Mercedes-Benz

Mercedes-Benz zmienia nazewnictwo swoich SUV-ów. Nazwa każdego z nich składa się teraz z trzech liter – pierwsza to „G”, nawiązująca do legendy Klasy G, druga „L” ułatwia wymowę, a trzecia odnosi się do klasy pojazdu w odniesieniu do modeli osobowych:

 

  • GLA: SUV w segmencie Klasy A
  • GLC: SUV w segmencie Klasy C (dawniej: GLK)
  • GLE: SUV w segmencie Klasy E (dawniej: Klasa M/ML)
  • GLE Coupe: SUV w segmencie Klasy E Coupe
  • GLS: SUV w segmencie Klasy S (dawniej: GL)

Ze względu na status motoryzacyjnej ikony, nazwa Klasy G pozostaje bez zmian.

Nowe jest również nazewnictwo modeli AMG:

 

  • Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC
  • Mercedes-AMG GLE 63 / GLE 63 S 4MATIC
  • Mercedes-AMG GLE 63 / GLE 63 S Coupé 4MATIC
  • Mercedes-AMG GLS 63 / GLS 63 S 4MATIC
  • Mercedes-AMG G 63 / G 65

Źródło: Mercedes Benz


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
    • 7 Posts
    • 5156 Views
    • 1 Posts
    • 1163 Views
    • 1 Posts
    • 961 Views
    • 3 Posts
    • 5424 Views
    • 1 Posts
    • 370 Views
    • 3 Posts
    • 11074 Views

×