Skocz do zawartości
niems

Mózg autonomicznej jazdy Audi: centralny komputer sterujący

Rekomendowane odpowiedzi

Mózg autonomicznej jazdy Audi: centralny komputer sterujący

 

 

  • Centralny komputer zawiaduje wszystkimi systemami umożliwiającymi autonomiczną jazdę
  • Zaawansowana moc obliczeniowa wielkości tabletu
  • Seryjna produkcja: w najbliższych dwóch latach

post-4-14868032710397_thumb.jpg

 

Ingolstadt, 31 marca 2015 r. Sercem opracowywanych przez Audi przyszłościowych systemów umożliwiających autonomiczną jazdę, jest centralny komputer zwany w skrócie zFAS. Ten supermózg wszystkich operacji systemu, wykorzystuje najnowsze procesory wysokiej mocy i w niedalekiej przyszłości będzie stopniowo znajdował zastosowanie w palecie modelowej Audi. To ważny kamień milowy na drodze ku nowym, zautomatyzowanym funkcjom prowadzenia i dowód pionierskiej roli, jaką Audi odgrywa na polu autonomicznej jazdy. Teraz, wyspecjalizowana firma Delphi podpisała z Audi kontrakt na produkcję seryjną tego komputera.

Audi stworzyło centralny komputer sterujący w kooperacji z czołowymi, zajmującymi się nowymi technologiami partnerami z całego świata. Zespół specjalistów z firm TTTech, Mobileye, nVidia i Delphi, pod kierownictwem inżynierów z Ingolstadt, opracował szereg elementów składowych oprogramowania i sprzętu. Jako przyszłego dostawcę systemu płyty głównej zFAS, Audi wybrało firmę Delphi.

zFAS zbiera ogromną ilość różnych informacji rejestrowanych przez czujniki.

Na ich podstawie, błyskawicznie oblicza pełen obraz otoczenia pojazdu. Następnie z informacji korzystają wszystkie systemy wsparcia. Jest więc centralnym punktem przetwarzania wszystkich funkcji autonomicznej jazdy.

Dotychczas zarządzanie systemami wsparcia kierowcy odbywało się zazwyczaj z wykorzystaniem osobnych sterowników. Audi, jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej, postawiło na stworzenie i wykorzystanie centralnej jednostki sterującej. Firma podeszła do zagadnienia holistycznie i postanowiła skonsolidować sterowanie całym portfolio funkcji, wymaganych czujników, sprzętu i architektury oprogramowania na poziomie centralnego systemu. Bezpieczeństwo danych było przy tym najwyższym priorytetem.

Najwyższej jakości komponenty elektroniczne są w przypadku tak kompaktowej konstrukcji komputera podstawowym warunkiem zapewnienia wysokiej mocy obliczeniowej. Płyta główna zFAS wyposażona jest zarówno w procesor mobilny EyeQ3 produkcji Mobileye, jak i w nowy procesor Tegra K1 firmy nVidia. Wysoka moc obliczeniowa tego komputera osiągnięta dzięki takiemu rozwiązaniu, odpowiada całkowitej mocy obliczeniowej wszystkich podzespołów architektury elektronicznej dobrze wyposażonego samochodu klasy średniej. Dzięki wysokiemu stopniowi integracji, nowa płyta główna ma wielkość tabletu. Jej modułowa konstrukcja sprawia, że zFAS jest elastycznie skalowalny, i przez to pod każdym względem to przyszłościowe rozwiązanie.

Audi współdziała z czołowymi, światowymi firmami takimi jak Bosch, Continental, Valeo czy Delphi, i wspólnie z nimi pracuje nad automatyzacją układu hamulcowego i układu kierowniczego. Celem współpracy jest opracowanie wspólnych standardów oraz – zmierzając ku w pełni autonomicznej jeździe – stworzenie, z myślą o klientach, oferty nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy, zapewniających większe bezpieczeństwo i komfort.

W niedalekiej przyszłości, Audi connect pozwoli również autonomicznie poruszającym się samochodom marki Audi „uczyć się” drogi i otoczenia podczas jazdy. Za pośrednictwem sieć telefonii komórkowej, także z wykorzystaniem szybkiego standardu transmisji danych LTE, dane gromadzone przez zFAS przekazywane są do chmury obliczeniowej. Tutaj, za pomocą algorytmów Machine Learning i sztucznej inteligencji, są one przetwarzane i wysyłane z powrotem do pojazdu. W ten sposób zFAS nieustannie zwiększa swoją wydajność, by coraz lepiej radzić sobie w złożonych sytuacjach. Dzięki takim rozwiązaniom, autonomicznie poruszające się samochody marki Audi codziennie uczą się czegoś nowego i z każdą nową sytuacją budują swe doświadczenie na tym polu.

 

Źródło: Volkswagen Group Polska


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
    • 1 Posts
    • 8062 Views
    • 2 Posts
    • 2046 Views

×