Skocz do zawartości
Kryplos

Ford Escort - opis i dane techniczne

Rekomendowane odpowiedzi

Ford Escort
      

Ford-Escort-Limousine-2-t%C3%BCrig-Model

Ford Escort (Orion) - samochód klasy kompakt (C), produkowany od 1967 do 2000 roku w Europie i w latach 1981-2003 w Ameryce Północnej. Występował w kilku wersjach nadwozia: 3- lub 5-drzwiowy hatchback i kombi, 2- lub 4-drzwiowy sedan (w latach 1983-93 wytwarzany pod nazwśOrion), a także kabriolet, furgon i pick-up. Europejski Escort odnosił sukcesy m.in. na rajdach WRC. Forda Escorta zastąpił Ford Focus.

W 1967 roku brytyjski oddział Forda zaprezentował następcę samochodu Ford Anglia, pod nazwśEscort. Produkcję rozpoczęto jednocześnie w zakładach w Niemczech i Anglii. Był to dwu i czterodrzwiowy sedan i trzydrzwiowe kombi. Silniki o pojemności 1,1 l., 1,3 l. i 1,6 l. przenosiły napęd na tylne koła. W 1971 roku pojawiła się wersja Escort Mexico, nazwana tak po zwycięstwie w rajdzie "London to Mexico Rally" w 1970 roku. W 1974 pojawia się sportowa wersja RS2000.

W 1975 pojawiła się druga generacja. Nowe było przede wszystkim nadwozie. Silniki pozostały te same, co w Escorcie Mk I. Dodatkowo wprowadzono jednostkę 1,8 l. w wersji RS1800. Wersję RS2000 można było odróżnić po podwójnych reflektorach z przodu.

Mk 3 (1980-1986)

We wrześniu 1980 roku zaprezentowano trzeciśjuż generację. Po raz pierwszy w tym modelu zastosowano przedni napęd. Ford Escort został samochodem roku 1981. Nowościśbyło także nadwozie typu hatchback trzy lub pięciodrzwiowe, mające nawiązać bezpośredniśwalkę z najgroźniejszym rywalem, Volkswagenem Golfem. Napęd stanowiły silniki 1,1 l., 1,3 l. i 1,6D l. W 1981 pojawiła się wersja XR3 z silnikiem 1,6 l. o mocy 96 KM. W 1983 roku zaprezentowano 2-drzwiowy kabriolet i sedana o nazwie Orion. W wersji XR3i pojawił się wtrysk paliwa a moc wzrosła do 105 KM.

Mk 4 (1986-1990)

W 1986 przyszła pora na facelifting. Zmieniono zderzaki, pas przedni, pojawiła się nowa jednostka 1,4 l. W 1989 zastosowano nowego diesla 1,8 l. MK IV charakteryzował się bardziej opływowym kształtem maski. Zmiany były na tyle niewielkie, że MK IV był natychmiast rozpoznawalny jako następca poprzedniego modelu. Do innych zmian należało zastąpienie modelu XR3 z układem gaźnikowym, przez model XR3i, w którym zastosowano wtrysk paliwa w systemie K-Jetronic. Najmocniejsza wersja RS Turbo z silnikiem o mocy 132KM (często legitymująca się mocś145-150KM) sterowana była systemem wtrysku KE-Jetronic Mk 5 (1990-1992)

W 1990 roku zaprezentowano kolejnśwersję Escorta. Zastosowano jednostki 1,3 l. (60 KM), 1,4 l., 1,6 l., 1,6l 16V, 1,8l 16V. i diesel 1,8 l. Wersja XR3i otrzymała silnik 1,8 l. o mocy 130 KM (pozostałe 1,8 l. 105 i 115KM)a nowy RS2000 silnik 2,0 l. o mocy 150 KM. ta ostatnia miała możliwość otrzymania napędu na cztery koła. Za to nowy Escort RS Cosworth, wprowadzony w 1991 roku miał silnik 2,0 l. Turbo o mocy seryjnej 220 KM i napęd 4x4 w standardzie.

Mk 6 (1993-1995)

Pierwsze zmiany stylistyczne przeprowadzono w 1992 roku, zmieniając pas przedni (charakterystyczny owalny wlot w atrapie chłodnicy) i tylne lampy. W 1995 roku Ford zrezygnował z nazwy Orion i sedan także otrzymał nazwę Escort. Ta wersja Escorta z silnikami 1,3 l. i 1,6 16V montowana była również w polskich zakładach Forda w Płońsku.

Mk 7 (09.1995-2000)

Drugi gruntowny facelifting odbył się w 1995 roku. Ponownie zmieniono pas przedni, jak też deskę rozdzielczą. W 1998 Escort zastąpiony został całkowicie nowym modelem, Ford Focus. Produkcję zakończono w 2000, jednak ostatni furgon zszedł z taśmy w 2002 roku.

Mk 1 (1981-1990)

Pod koniec lat siedemdziesiątych, myśląc o następcy modelu Pinto, Ford planował wprowadzenie w USA nowego, subkompaktowego modelu, opartego na europejskiej wersji Forda Escorta, który zadebiutował na starym kontynencie w 1980 r. Jednak uznano, że nie spodoba się klientom i podjęto decyzję o stworzeniu nowego projektu nadwozia, opartego o podzespoły wersji europejskiej. Auto zaprezentowane w 1981 roku nie było urodziwe, lecz dzięki niskiej cenie sprzedawało się umiarkowanie. Do wyboru były 3 i 5-drzwiowy hachback i 5-drzwiowe kombi. Do napędu posłużył silnik 1,6 l. o mocy 68 KM. W 1985 roku poddano go faceliftingowi i zmieniono jednostkę napędowśna 1,9 l. o mocach 86-108 KM. oraz diesla 2,0 l. (52 KM). W 1988 ponownie zmieniono wygląd nadwozia.

Mk 2 (1991-1996)

W 1991 roku pojawiła się nowa konstrukcja oparta na bazie Mazdy 323, z którśFord Escort miał 25% wspólnych części. Oprócz takich samych wersji nadwoziowych jak w pierwszej serii, pojawił się sedan. Zastosowano silnik 1,9 l. 88 KM a w wersji GT 1,8 l. o mocy 

127 KM. Sprzedawany był w Australii jako Ford Laser a w Stanach bliźniaczśwersjśEscorta był Mercury Tracer.

Mk 3 (1997-2002)

Ostatnia generacja amerykańskiego Escorta pojawiła się w 1997 roku. Zrezygnowano z hatchbacków, pozostawiając tylko sedana, kombi i wprowadzając dwudrzwiowe coupe o nazwie ZX2. Napęd stanowił silnik R4 2,0 l. o mocy 111 KM a w wersji ZX2 126 KM. W 2000 roku zastąpił go Ford Focus, różniący się detalami stylistycznymi i jednostkami napędowymi od wersji europejskiej. Escorta w wersji ZX2 produkowano do końca 2003 roku.
 


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
    • 1 Posts
    • 1639 Views
    • 58 Posts
    • 22708 Views
    • 1 Posts
    • 3178 Views
    • 1 Posts
    • 3012 Views
    • 2 Posts
    • 2226 Views

×