Skocz do zawartości
taszar

Czysta przyjemność: Turbodoładowany silnik 1.4 o wysokiej efektywności w nowej Astrze

Rekomendowane odpowiedzi

  • W pełni aluminiowa konstrukcja: czterocylindrowy silnik benzynowy najnowszej generacji
  • Błyskawiczna reakcja na otwarcie przepustnicy: dynamika i znakomite osiągi
  • Zaawansowana technika: bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie zapewniają najwyższą sprawność
  • Kamień milowy: ośmiomilionowy silnik z Szentgotthárd to 1.4 Turbo

 

 

1434533682913.jpg

 

Rüsselsheim. 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo — tak brzmi pełna nazwa nowego silnika firmy Opel, którego światowa premiera w nowym Oplu Astra będzie miała miejsce na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie (IAA) we wrześniu. Czterocylindrowa turbodoładowana jednostka z centralnym bezpośrednim wtryskiem paliwa będzie dostępna w dwóch wersjach o mocy 92 kW/125 KM i 107 kW/150 KM. Nowa, w całości aluminiowa konstrukcja jest spokrewniona z montowanym od niedawna w modelach ADAM i Corsa silnikiem 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo. Debiutujący czterocylindrowy silnik 1.4 to właściwie większy brat trzycylindrowej jednostki 1.0, chwalonej przez branżową prasę od czasu jej pojawienia się w ADAMie ROCKS i Corsie nowej generacji. Obydwa silniki należą do rodziny tzw. małych silników benzynowych, czyli grupy zaawansowanych technologicznie trzy- lub czterocylindrowych jednostek o pojemności nieprzekraczającej 1.6 litra. Odgrywają one ważną rolę w największej ofensywie silnikowej w historii firmy Opel, w ramach której w latach 2014–2018 na rynek trafi 17 nowych silników.

Najlepszy w swojej klasie: łagodny pomruk nowego czterocylindrowego silnika firmy Opel

W trakcie prac nad turbodoładowaną jednostką 1.4 wiele uwagi poświęcono dynamice i elastyczności oraz wysokim osiągom przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa. Silnik rozwija maksymalny moment obrotowy do 245 Nm już przy bardzo niskich obrotach. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny w niezwykle szerokim przedziale prędkości obrotowej od 2000 do 3500 obr./min. Taka charakterystyka świadczy o wysokiej sprawności silnika, a jednocześnie gwarantuje mnóstwo przyjemności z jazdy. Według danych wstępnych ten potężny turbodoładowany silnik z funkcją Start/Stop zużywa zaledwie 4,9 litra benzyny na 100 kilometrów w cyklu mieszanym (emisja CO2: 114 g/km). Silnik 1.4 Turbo będzie mógł zatem zastąpić nawet dwulitrowe jednostki benzynowe, oferując jeszcze lepsze osiągi pod każdym względem. Podobnie jak w przypadku trzycylindrowej jednostki o pojemności jednego litra inżynierowie pracujący nad turbodoładowanym silnikiem 1.4 zwracali szczególną uwagę na poziom hałasu i wibracji. Konstrukcja bloku ogranicza rezonans, miska olejowa została podzielona na dwie części, zintegrowany z głowicą kolektor wydechowy generuje mniejszy hałas, odizolowano również wysokociśnieniowe wtryskiwacze, a rozrząd napędzany łańcuchem o specjalnym profilu jest osłonięty dźwiękochłonną pokrywą.

„Nowy turbodoładowany czterocylindrowy silnik 1.4 z centralnym bezpośrednim wtryskiem paliwa należy do rodziny nowo zaprojektowanych małych silników benzynowych i ma wszystkie jej atuty: wysoką moc, sprawność oraz kulturę pracy. Wykonana w całości z aluminium jednostka jest nie tylko przyjazna dla środowiska, ale także wyznacza nowe standardy komfortu jazdy” — powiedział Christian Müller, wiceprezes ds. konstrukcji zespołów napędowych w europejskim oddziale General Motors.

Lekkość bytu: nowy wymiar sprawności silnika

Konstrukcja silnika 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo przyczynia się do zmniejszenia masy całego samochodu. Sam aluminiowy blok silnika jest o 10 kilogramów lżejszy od żeliwnego bloku obecnego silnika 1.4 Turbo, więc idealnie pasuje do nowego, wydajnego i oszczędnego Opla Astry. O przewadze nowego silnika 1.4 z turbodoładowaniem pod względem sprawności i oszczędności zadecydowały zaawansowane rozwiązania techniczne: drążony wał korbowy obniżający masę silnika oraz pompa oleju z napędem o obniżonym tarciu, która w zależności od potrzeb tłoczy olej pod mniejszym lub większym ciśnieniem. Cały silnik został zaprojektowany do eksploatacji z obniżającym tarcie olejem o klasie lepkości 5W‑30. Te zabiegi skutecznie przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa.

O ile trzycylindrowe silniki Opla to typowi przedstawiciele trendu zwanego „downsizingiem” (mniejsze i lżejsze, ale bardziej wydajne silniki), o tyle w przypadku nowego czterocylindrowego silnika 1.4 inżynierowie Opla mówią o „rightsizingu”, czyli optymalizacji sprawności między niskim a wysokim obciążeniem jednostki.

Jubileuszowy silnik z Szentgotthárd

Silnik 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo jest produkowany w fabryce Opel Flex w Szentgotthárd. Został on już nowym kamieniem milowym w historii tego węgierskiego zakładu. Dzisiaj z linii produkcyjnej w Szentgotthárd zjechał jubileuszowy ośmiomilionowy czterocylindrowy silnik w całości wykonany z aluminium, który zadebiutuje w nowym Oplu Astra we wrześniu.

„Wysoce elastyczna fabryka Opla na Węgrzech odgrywa kluczową rolę w naszej strategii produkcyjnej. Gratulacje i ogromne podziękowania dla całego zespołu z Szentgotthárd — osiem milionów silników to powód do dumy. Jestem pewien, że będziemy tu świętować jeszcze niejedno osiągnięcie w niedalekiej przyszłości” — powiedział Peter Christian Küspert, wiceprezes ds. sprzedaży i obsługi posprzedażnej Grupy Opel, któremu w świętowaniu sukcesu towarzyszyli Marc Schiff, dyrektor wykonawczy ds. produkcji Opel/Vauxhall w Europie, członkowie węgierskiego rządu oraz lokalni urzędnicy.

 

źródło: General Motors


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×