Skocz do zawartości
Kryplos

Citroën Axel - opis i dane techniczne

Rekomendowane odpowiedzi

Citroën Axel
      Citroen_Olcit.JPG

Citroën Axel to samochód firmy Citroën.

Samochody Citroën Axel oraz bliźniaczy Oltcit Club były produkowane według licencji Citroëna w mieście Craiova w Rumunii na podstawie zawartego w roku 1976 porozumienia o utworzeniu francusko-rumuńskiej spółki akcyjnej Oltcit S.A. (udział Citroëna wynosił 36%).

Stron a francuska współpracowała przy budowie i wyposażeniu fabryki (w latach 1977-1981) oraz skonstruowała ten samochód. Wzorem dla tego francusko-rumuńskiego samochodu był Citroën Visa, chociaż nadwozie nie ma z Visśani jednej wspólnej części oraz inne sśwymiary nadwozia. Silniki o pojemności skokowej 1129 cm3 oraz 1299 cm3 z drobnymi zmianami sśprzejęte z samochodu Citroën GSA. Z wersji GSA 1130 przejęto także skrzynkę przekładniowśi przednie hamulce tarczowe. Przednie i tylne zawieszenie skonstruowano specjalnie z myślśo nowym samochodzie. Zawieszenie tylne wzorowano na rozwiązaniu tego zespołu w samochodzie Peugeot 205.

Produkcja seryjna samochodu Oltcit Club rozpoczęła się w roku 1982. Pierwsze samochody zmontowano z francuskich części. W roku 1987 udział części francuskich stanowił jeszcze około 60%, lecz w roku 1989 uległ znacznemu zmniejszeniu, wskutek zastosowania w samochodach Oltcit rumuńskiej 4-biegowej skrzynki przekładniowej zamiast dotychczas stosowanej skrzynki francuskiej.

W sieci handlowej Citroëna samochody sprzedawano pod nazwśCitroën Axel od lipca 1984 do czerwca 1990 roku. Różniśsię one od samochodów Oltcit Club przede wszystkim zastosowaniem zespołów wyłącznie francuskiej produkcji oraz plastikowych zderzaków, odchylanych tylnych szyb i ozdobnych listew we wszystkich wersjach. Ponadto większość modeli była oferowana z felgami aluminiowymi i oponami Michelin TRX.

Od początku 1989 samochody Oltcit Club 11 R oraz 11 R L sśwyposażone w skrzynkę czterobiegowśprodukcji rumuńskiej o zmienionych wartościach przełożeń w porównaniu ze stosowanśwcześniej czterobiegowśskrzynkśprodukcji francuskiej oraz o odmiennym sposobie włączania wstecznego biegu. Rumuńska skrzynka czterobiegowa, zbliżona konstrukcyjnie do skrzynki francuskiej, ma oznaczenie 31A-05 (TA 3001). Zawiera większśilość oleju przekładniowego niż skrzynka francuska. Bieg wsteczny włącza się w niej przesuwając dźwignię zmiany biegów w prawo (od siebie) i do tyłu, a więc tak, jak we francuskiej skrzynce pięciobiegowej. Natomiast wcześniej wyprodukowane samochody były wyposażone we francuskśskrzynkę czterobiegową, w której bieg wsteczny włączało się przesuwając dźwignię zmiany biegów w prawo (od siebie) i do przodu.

Samochody Citroën Axel sśwyposażone w silnik bokser tak jak Citroën 2CV. Samochody Oltcit sśoznakowane znakiem fabrycznym marki Oltcit (pojedynczy daszek wpisany w elipsę) z przodu na kratce wlotu powietrza oraz odpowiednimi napisami z tyłu na pasie tylnym. Samochodem tym jeździł Axel Rose.
 


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
    • 1 Posts
    • 879 Views
    • 1 Posts
    • 2858 Views
    • 1 Posts
    • 2305 Views
    • 1 Posts
    • 2335 Views
    • 1 Posts
    • 2318 Views

×