Skocz do zawartości
Kryplos

Citroën AX - opis i dane techniczne

Rekomendowane odpowiedzi

Citroën AX
      Citro%C3%ABn_AX_Facelift_20090527_front.

Citroën AX - najmniejszy samochód marki Citroën produkowany od 1986 do 1998 roku (segment A). Od 1996 do 1998 produkowany równocześnie ze swoim następcśCitroënem Saxo

Wprowadzenie tego modelu wprowadziło rewolucję, a mianowicie elementy najbardziej narażone na odkształcenia były wytworzone z blachy przemysłowej o zwiększonej wytrzymałości. Była to wtedy nowość. Występowały w nim silniki benzynowe od pojemności 0,9 do 1,4 cm3 oraz od 1988 roku silniki diesla. Początkowo 1,4 zastąpiony w 1994 przez silnik 1,5. Przez krótki czas w latach 90. montowano diesle o pojemności 1.6 (wersja limitowana).

Od roku 1991 wprowadzono podwójnie ocynkowanśkaroserię. W zależności od wersji wyposażenia w desce rozdzielczej występujś2 lub 4 nawiewy. W roku 1995 zmieniono kierownicę oraz kilka innych drobiazgów.

W roku 1998 zakończono produkcję modelu AX przez Citroëna (kontynuował jśmalezyjski producent Proton, na podstawie umowy licencyjnej). Auto nosiło nazwę Tiara

AX-y występowały w nadwoziu 3 lub 5 drzwiowym. Przez pewien czas model AX z silnikiem diesla o pojemności 1.4 był jedynym seryjnym samochodem na świecie który zużywał poniżej 4 litrów paliwa na 100 km. Na bazie AX-a stworzono auta takie, jak Citroën Saxo oraz Peugeot 106.

AX jest bardzo lekkim autem. Jego masa własna to około 700 kg. Wiele elementów takich ja tylna klapa jest zrobionych z plastiku. Tylne zawieszenie jest oparte na belce i drążkach skrętnych. W zależności od wersji wyposażenia tylne półki umieszczone nad bagażnikiem były wykonane z czarnego skaju lub z twardego tworzywa obitego czarnym filcem.

Silniki diesla to bardzo udane konstrukcje. Początkowo silnik o pojemności 1360 posiadał układ wtryskowy BOSCH oraz moc 55km. W roku 1990 przeszedł modernizacje. Zastąpiono udany układ wtryskowy Bosch mniej udanym układem wtryskowym Lucas. Moc spadła do 52 koni mechanicznych. Oraz nieznacznie wzrosło zużycie paliwa do 4,5 litra po mieście. Kolejnśmodyfikacjśtego silnika był montaż katalizatora w układzie wydechowym. Po raz kolejny moc spadła tym razem do 50km. Silnik 1.4 Był jednym z najbardziej oszczędnych, kulturalnych i dynamicznych silników wysokoprężnych koncernu PSA. Jego wady to awarie uszczelki pod głowicą. W pierwszej połowie lat 90. specjaliści z koncernu PSA doszli do wniosku że należy zbudować nowy silnik wysokoprężny. Poddany niezbyt udanym modernizacjom silnik 1.4. stracił większość swoich zalet. Nowa jednostka o pojemności ok. 1500 cm3 miała wyższśmoc od swojego poprzednika (57 KM) oraz była bardziej niezawodna. Silnik ten jednak stracił na kulturze pracy oraz wzrosło zużycie paliwa do około 5 litrów w jeździe miejskiej. Nowy silnik odziedziczył po swoim poprzedniku układ chłodzenia oraz układ elektryczny. W silniku 1.4 świece żarowe były umieszczone pod wtryskiwaczami a w nowym nad nimi. Zastosowano też cieńsze świece żarowe. Silniki te posiadajśukład wtryskowy Lucas ale jest to inny układ niż ten montowany w poprzedniku. Cechśukładów wtryskowych Lucas jest to, że wałek w pompie jest oparty na panewkach a w pompie Boscha jest oparty na łożyskach. Pompy Lucasa bardzo źle znoszśoddziaływanie olejów roślinnych jako paliwa. Każde zatankowanie oleju jadalnego do silnika z układem Lucasa może zakończyć życie pompy. W silnikach 1360 cm3 z układem Lucasa można zastosować pompę Boscha, należy jedynie zaopatrzyć się w odpowiedniśpodstawę pod tę pompę. Mariaż w odwrotnśstronę jest niemożliwy.

Oprócz wersji z silnikiem Diesla występujśteż silniki benzynowe:

1.0 33 kW (45 km) 1.1 44 kW (60 km)(najpopularniejszy) 1.4 55 - ~68 kW (75- ~ 100 km) Najbardziej ciekawe wersje to GT GTI (wcześniej sport) przyspieszenie do 100 km/h poniżej 10 sek. i prędkość maksymalana bliska 200 km/h

Jako ciekawostka była wersja 4x4 od 1991 roku.

Samochód: 5-miejscowy, 3 lub 5-drzwiowy hatchback, napęd na przednie koła
Cena podstawowa: około 2tys. zł
Silnik: 4-cylindrowy, wtrysk paliwa lub gaźnik
Pojemność skokowa: 1360 cm3

Osiągi:

0-100 km/h: 11,2 sek.
Prędkość maksymalna: 175 km/h Spalanie: Cykl miejski: 6l/100 km Cykl pozamiejski: 4,5l/100 km Przy prędkości maksymalnej: 5l/100 km Zbiornik paliwa: 38 l


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
    • 8 Posts
    • 10833 Views
    • 1 Posts
    • 606 Views
    • 1 Posts
    • 1371 Views
    • 1 Posts
    • 4032 Views
    • 1 Posts
    • 3238 Views
    • 1 Posts
    • 3281 Views

×