Skocz do zawartości

Znajdź zawartość

Wyświetlanie wyników dla tagów 'r18' .



Więcej opcji wyszukiwania

  • Wyszukaj za pomocą tagów

    Wpisz tagi, oddzielając je przecinkami.
  • Wyszukaj przy użyciu nazwy użytkownika

Typ zawartości


Forum

  • Motoryzacja forum
    • Ogólnie o samochodach
    • Nasze pojazdy
    • Zakup samochodu - jakie auto kupić?
    • Ubezpieczenie OC, AC, NNW, Assistance
    • Testy samochodów
    • Niusy motoryzacyjne
    • Tuning
    • Własny biznes
    • Prawo w motoryzacji
    • Bezpieczeństwo na drodze
    • Forum 4x4, Terenowe, Off-road, Pick up
    • Samochody zabytkowe
    • Forum Caravaning
    • Sprzęt elektroniczny i soft
  • Problemy techniczne
    • Alufelgi, felgi i opony
    • Silnik, układ napędowy, chłodzenia i paliwowy
    • Podwozie, zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy
    • Wnętrze samochodu, wentylacja, klimatyzacja
    • Elektryka i elektronika samochodowa
    • Diagnostyka samochodowa
    • Zrób to sam
    • Instalacje gazowe, LPG, CNG
    • Nadwozie, karoseria, oświetlenie, lakier
    • Inne problemy techniczne
  • Auto Forum
    • Forum Alfa Romeo
    • Forum Audi
    • Forum BMW
    • Forum Citroën
    • Forum Chevrolet i Daewoo
    • Forum Chrysler, Dodge i Plymouth
    • Forum Dacia
    • Forum Fiat
    • Forum Ford
    • Forum Honda
    • Forum Hyundai
    • Forum Jaguar
    • Forum Jeep
    • Forum Kia
    • Forum Lancia
    • Forum Land Rover i Range Rover
    • Forum Lexus
    • Forum Mazda
    • Forum Mercedes
    • Forum MINI
    • Forum Mitsubishi
    • Forum Nissan
    • Forum Opel
    • Forum Peugeot
    • Forum Porsche
    • Forum Renault
    • Forum Rover
    • Forum SAAB
    • Forum Seat
    • Forum Skoda
    • Forum SMART
    • Forum Subaru
    • Forum Suzuki
    • Forum Toyota
    • Forum Volkswagen
    • Forum Volvo
    • Exotic Cars
  • Skutery, motory, motocykle i inne jednoślady
    • Forum Jednoślady: motocykle, skutery, rowery
  • Sporty motorowe
    • Sporty motorowe
  • Pojazdy użytkowe
    • Forum Pojazdów Użytkowych
  • Virtual Tuning i Manga Cars
    • Forum Virtual Tuning - VT
    • Forum Manga Cars - Pixel Cars
  • Modelarstwo Samochodowe
    • Forum Modelarstwa Samochodowego
  • Rysowane Samochody
    • Ogólnie o rysowaniu
    • Stock
    • Tun
    • RS Concept
    • Zawody
  • Inne
    • Konkursy na forum
    • Przywitaj się :)
    • Hydepark
    • Fotografia
    • Auto Filmy: filmy motoryzacyjne
    • Auto tapety, gry i wygaszacze motoryzacyjne
    • Zloty, imprezy, targi motoryzacyjne
    • Sprawy organizacyjne
  • Ogłoszenia motoryzacyjne
    • Giełda samochodowa
    • Giełda części
    • Usługi motoryzacyjne
    • Praca w motoryzacji
    • Pozostałe motoryzacyjne
    • Ogłoszenia drobne

Blogi

Brak wyników

Brak wyników


Szukaj wyników w...

Znajdź wyniki, które...


Data utworzenia

  • Od tej daty

    Do tej daty


Ostatnia aktualizacja

  • Od tej daty

    Do tej daty


Filtruj po ilości...

Dołączył

  • Od tej daty

    Do tej daty


Grupa podstawowa


Profil Facebook


Profil Twitter


Strona internetowa


GG


Skype


Mój samochód


Lokalizacja


Prawko od


Zainteresowania


Profesja


Kilka słów o mnie

Znaleziono 12 wyników

  1. Jeszcze bardziej wydajne: Nowe Audi R18 e-tron quattro Udoskonalono aerodynamikę, napęd hybrydowy i wiele innych detali Wydajny silnik TDI zużywa teraz mniej paliwa niż wcześniej Rozwiązania techniczne stosowane w zwycięskim bolidzie z Le Mans, przeniesione przez Audi do produkcji seryjnej Ingolstadt, 23 marca 2015 r. Sezon 2015, Audi rozpoczyna z gruntownie zmodernizowanym modelem R18 e-tron quattro. Do wyścigów z serii Długodystansowych Mistrzostw Świata federacji FIA (FIA – WEC) i do najważniejszego z nich, 24-godzinnego wyścigu w Le Mans, w kategorii napędu o energii czterech megadżuli, Audi wystawi jeszcze bardziej wydajny samochód sportowy z napędem hybrydowym. Zdwojona ilość energii generowanej przez napęd hybrydowy, gruntownie zmieniona koncepcja aerodynamiki, kolejny etap rozwoju lekkiej konstrukcji i dopracowane detale – oto cechy wyróżniające najnowszą, piątą generację Audi R18. „Możliwości jakie daje regulamin obowiązujący samochody LMP od roku 2014, nie są jeszcze w pełni wykorzystane. Przepisy dają cały czas pewien margines swobody na nowe, przyszłościowe rozwiązania“ – mówi Jörg Zander, nowy kierownik ds. techniki w Audi Sport. „Oczekujemy, że postęp techniczny, w obliczu dużego nacisku ze strony czterech obecnie konkurujących producentów biorących udział w wyścigach sprawi, że czasy okrążeń będą w tym sezonie znacznie lepsze i to przy zmniejszonym zużyciu paliwa.“ Nowe Audi R18 e-tron quattro wyraźnie, wizualnie odróżnia się od swojego poprzednika, nawet biorąc pod uwagę to, że jego struktura bazowa jest blisko spokrewniona z modelem wcześniejszym. Odświeżony wygląd to wynik nowej koncepcji opływu powietrza zarówno wokół, jak i przez przednią części pojazdu, wzdłuż boków oraz z tyłu prototypu LMP1. Duże wloty powietrza w przednich wnękach kół zmniejszają opór stawiany powietrzu przez karoserię, a jednocześnie pozwalają na zastosowanie zupełnie nowej stylistyki reflektorów. Jednostki świetlne to połączenie techniki diodowej Matrix i laserowych świateł Audi Laserlight. Obie te innowacje, poprawiające aktywne bezpieczeństwo ruchu ulicznego, są również dostępne w seryjnych modelach Audi. Audi przejęło co prawda od poprzedniego modelu tzw. strukturę monocoque – centralną klatkę bezpieczeństwa samochodu wyścigowego – ale maska pojazdu, przednie błotniki oraz wnęki kół zyskały nowy wygląd. Ponieważ cały ten element karoserii jest strukturą zderzeniową, Audi przeprowadziło nowy crash test, którego wyniki obowiązują w sezonie 2015. Zmieniony przepływ powietrza wzdłuż boków pojazdu oraz na nowo uporządkowany sposób chłodzenia silnika i układu hybrydowego, jeszcze bardziej optymalizują współczynnik oporu powietrza. Pokrywa silnika, która jeszcze ściślej do niego przylega i bezpośrednio za kokpitem bardzo zwęża się ku górze, to istotny element wpływający na zmniejszenie oporu. Także w bieżącym roku, do startów w wyścigach WEC federacji FIA, Audi przygotowało dwa warianty karoserii. Ulepszając podwozie i współpracując ściśle z dostawcą ogumienia, firmą Michelin, podniosło wydajnościowe możliwości swojego prototypu. Cztery pierścienie, pionier w dziedzinie napędu hybrydowego, dokonały kolejnego kroku w kierunku ulepszenia technik odzyskiwania energii. Audi jest jedyną jak dotąd marką, której udało się wygrać 24-godzinny wyścig w Le Mans, wystawiając sportowy samochód o napędzie hybrydowym. Od roku 2012, Audi R18 e-tron quattro nie ma sobie równych w tym klasycznym już wyścigu długodystansowym. W tym roku, inżynierowie zwiększyli ilość energii wykorzystywanej na okrążenie w Le Mans z dwóch do czterech megadżuli. Podczas hamowania energia jest odzyskiwana, a podczas ponownego przyspieszania, układ może ją przesyłać na przednią oś. Silnik elektryczny wykonujący to zadanie generuje obecnie moc ponad 200 kW (272 KM). Wzrost mocy, w porównaniu z rokiem poprzednim, jest znaczny. Dlatego Audi zwiększyło również pojemność akumulatora energii. Akumulator energii kinetycznej, zamontowany w kokpicie obok kierowcy, może zmagazynować do 700 kJ energii (o ok. 17 procent więcej niż w roku 2014), przekazywanej potem do silnika elektrycznego. Pomimo zwiększenia mocy, nowe R18 e-tron quattro ma najmniejszy dopuszczalny ciężar, zaledwie 870 kg, i to w kategorii najbardziej złożonych samochodów wyścigowych. Zwiększona moc napędu hybrydowego wiąże się jednakże z pewnymi ograniczeniami dla silnika spalinowego. Zgodnie z przepisami, jeśli inżynierowie zdecydują się zastosować większą moc napędu hybrydowego, ilość paliwa zużytego do wytworzenia potrzebnej energii musi być mniejsza. Audi R18 e-tron quattro musi zatem sobie poradzić z mniejszą o 2,5 procent ilością oleju napędowego na okrążenie. Nie tylko jednak z tego powodu Audi usprawniło wiele szczegółów tego sześciolitrowego silnika V6 TDI. Chciało też generalnie osiągnąć zoptymalizowane wartości spalania. Ta najbardziej efektywna w swej kategorii jednostka napędowa generuje obecnie moc ponad 410 kW (558 KM). Dzięki zoptymalizowanemu spalaniu, konstruktorom udało się zrekompensować, a nawet zmniejszyć straty mocy wynikające ze zmniejszonej ilości oleju napędowego. Nowością jest też fakt, że w tym roku, w całym sezonie, w jednym samochodzie wyścigowym można użyć tylko pięciu silników. Jeszcze bardziej wydajny i bardziej oszczędny napęd, to teraz najmodniejszy w motoryzacji trend. W roku 2006, w Le Mans zadebiutował silnik Audi TDI. Do roku 2014 jednostka ta odniosła osiem zwycięstw. W tym samym czasie, z roku na rok, czas jednego okrążenia się zmniejszał, a zużycie paliwa zmalało o 38 procent. Najnowsza generacja Audi R18, na wielu polach pokazuje, jak Audi wykorzystuje doświadczenia, które niesie za sobą sport motorowy. Od pierwszego modelu Audi quattro z roku 1980, marka konsekwentnie wykorzystywała sport wyścigowy i rajdowy do tworzenia przyszłościowych rozwiązań technicznych, które później pojawiały się w pojazdach produkcji seryjnej. Począwszy od napędu na cztery koła quattro, przez bezpośredni wtrysk benzyny TFSI, kolejny stopień rozwoju napędu TDI, aż po innowacje takie jak diodowe światła Matrix i światła laserowe Audi Laserlight. W marcu 2015, podczas Salonu Samochodowego w Genewie, koncern z Ingolstadt zaprezentował kolejne dwie innowacje czerpiące z doświadczeń sportów motorowych. Pierwsza z nich to Audi Q7, hybrydowy samochód, w którym zasadę e-tron quattro połączono z napędem TDI. Audi R8 to z kolei pierwszy model, w którym zastosowano wielomateriałową karoserię Audi Space Frame (ASF). Jej ramę, poza aluminium, zbudowano też z elementów z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) – materiału, bez którego jeszcze długo nie będzie można wyobrazić sobie sportu wyścigowego. Źródło: Volkswagen Group Polska
  2. Zakończony sukcesem dzień testowy Audi R18 e-tron quattro w Le Mans · Albuquerque i Bonanomi najszybszymi kierowcami ze stajni Audi · Wszechstronnie przygotowane trzy sportowe hybrydy czterech pierścieni · Audi Sport Team Joest gromadzi cenne dane, przydatne podczas tygodnia wyścigów Ingolstadt/Le Mans, 2 czerwca 2014 r. Audi w pełni wykorzystało możliwość testów torowych przed rozgrywanym na „Circuit des 24 Heures“ dwudziestoczterogodzinnym wyścigiem w Le Mans. Trzy egzemplarze R18 e-tron quattro, w 284 okrążeniach pokonały w sumie 3870 kilometrów, przygotowując się w ten sposób do 82. edycji należącej do klasyki wyścigów długodystansowych imprezy, która rozegra się już 14 i 15 czerwca. Osiem godzin testów nad rzeką Sarthe okazało się być bardzo cennymi dla Audi. W ciągu czterech przedpołudniowych godzin zespoły: Lucas di Grassi, Loïc Duval, Tom Kristensen w bolidzie nr 1, Marcel Fässler, André Lotterer, Benoît Tréluyer w samochodzie nr 2 oraz z numerem startowym 3: Filipe Albuquerque i Marco Bonanomi, zrealizowały zadania związane z ostatecznym dograniem wszystkich szczegółów przed wyścigiem. Obok finalnej konfiguracji aerodynamicznej, sprawdzono m.in. mechaniczną przyczepność pojazdów. Ponadto wszystkich ośmiu kierowców miało po raz pierwszy możliwość, by w Le Mans dopasować swoje pojazdy oraz swój indywidualny styl jazdy do zakładanych celów wynikających z regulaminowych wytycznych określających dopuszczalne zużycie energii dla każdego odcinka z osobna. Wczoraj, w godzinach przedpołudniowych, Marco Bonanomi „wykręcił” najlepszy czas treningowy, pokonując jedno okrążenie w 3 minuty i 23,799 sekundy. Podczas przejechanych w niedzielne przedpołudnie 125 okrążeń (1703,625 km), kierowcy Audi tak precyzyjnie wypełnili wytyczne inżynierów, że wszystkie trzy zespoły mogły wykorzystać godziny popołudniowe na intensywne, kompleksowe testy ogumienia. Ich celem było sprawdzenie zachowania na długich dystansach całkowicie nowej generacji opon. Trzy czerwone flagi pokazane przez sędziów podczas sesji testowej tylko nieznacznie zakłóciły jej rytm. Po 159 okrążeniach, Audi mogło pochwalić się aż 3870 kilometrami i 636 metrami pokonanego na torze dystansu. Trening zakończył się zajęciem przez najlepszą z załóg Audi - Filipe Albuquerque i Marco Bonanomi - trzeciej pozycji. „Kierowcy Audi Sport Team Joest i wszyscy pracownicy Audi Sport, w całości zrealizowali ambitny program testowy. Wykonali kawał dobrej roboty.“ – powiedział po zakończeniu sesji szef Audi-Motorsport, dr Wolfgang Ullrich. „Wszystkie załogi spełniły nasze oczekiwania. W tygodniu, który pozostał nam do wyścigu głównego, będziemy oceniać zebrane dane po to, by wszystkie nasze pojazdy miały ustawione optymalne parametry.“ Na koniec dnia testów, Chris Reinke, kierownik ds. LMP w Audi Sport, również wyraził swoje zadowolenie: „Wypełniliśmy długi i szczegółowy program testów. Dziękuję wszystkim zaangażowanym osobom, mającym za sobą bardzo trudne tygodnie i miesiące. Tydzień wyścigów zaczynamy z uczuciem, że jesteśmy dobrze przygotowani. Wiemy, jak trudno będzie w tym roku w Le Mans. Teraz wszyscy kierujemy nasze wysiłki na wielki cel rysujący się przed nami – za dwa tygodnie będziemy walczyć o zwycięstwo.“ Wynik dnia testowego (Część 1 i Część 2 łącznie) 1. Buemi/Davidson/Lapierre (Toyota), 3.23,014 min. 2. Nakajima/Sarrazin/Wurz (Toyota), 3.23,156 min. 3. Albuquerque/Bonanomi (Audi R18 e-tron quattro), 3.23,799 min. 4. Di Grassi/Duval/Kristensen (Audi R18 e-tron quattro), 3.24,453 min. 5. Dumas/Jani/Lieb (Porsche), 3.24,692 min. 6. Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro), 3.24,757 min. 7. Bernhard/Hartley/Webber (Porsche), 3.24,911 min. 8. Beche/Heidfeld/Prost (Rebellion-Toyota), 3.31,700 min. 9. Belicchi/Kraihamer/Leimer (Rebellion-Toyota), 3.33,043 min. 10. Canal/Pla/Rusinov (Morgan-Nissan), 3.37,795 min. Źródło: Volkswagen Group Polska
  3. Audi R18 e-tron quattro gotowe do oficjalnego dnia testów w Le Mans · Jedyna okazja wypróbowania toru przed wyścigiem · Przygotowanie hybrydowego samochodu sportowego było w tym roku jeszcze bardziej skomplikowane · Ośmiu kierowców Audi wystartuje w trzech samochodach wyścigowych Ingolstadt, 27 maja 2014 r. Pierwszy czerwca to dzień próby generalnej dla nowej generacji Audi R18 e-tron quattro. Tradycyjnie, oficjalny dzień testowy w Le Mans jest dla wszystkich zespołów jedyną okazją na przygotowanie samochodów do wymogów toru, tuż przed rozpoczęciem pełnego różnych wydarzeń tygodnia poprzedzającego wyścig. Liczący 13 kilometrów i 629 metry tor La Sarthe jest legendarny. Długie odcinki na których rozgrywa się sławny 24-godzinny wyścig („Circuit des 24 Heures”) to drogi publiczne, zamknięte dla ruchu w dniu jazd próbnych i przez cały tydzień imprez z nim związanych. „To powód, dla którego precyzyjne wykorzystanie cennego czasu, w sposób wydajny, systematyczny i dokładnie przygotowany jest szczególnie ważne” - mówi szef Audi Motorsport, dr Wolfgang Ullrich. „Pierwszego czerwca będziemy mieli do dyspozycji osiem godzin testów, a program prób jest bardzo napięty. Z uwagi na nowe przepisy, musimy w tym roku uwzględnić jeszcze więcej czynników niż w latach poprzednich. Poza zestawem wcześniej zaplanowanych działań, będziemy również badać osiąganie na torze założonych celów związanych ze zużyciem paliwa.” Lucas di Grassi, Loïc Duval i Tom Kristensen; Marcel Fässler, André Lotterer i Benoît Tréluyer oraz Filipe Albuquerque i Marco Bonanomi, jadąc trzema różnymi bolidami, będą wypełniać założenia tego samego programu testów stworzonego przez Audi Sport. Od kinematyki zawieszenia po układ hybrydowy, od silnika po aerodynamikę, od różnorodnych sterowników po opony - testy zostaną rozłożone na trzy samochody R18 e-tron quattro po to, by stworzyć solidną bazę danych, z której potem będzie mógł korzystać cały team. W tym roku kierowcy wyścigowi i przygotowujący bolidy inżynierowie muszą stawić czoła dodatkowym wymogom. Każdy samochód R18 e-tron quattro może zużyć tylko 138,7 megadżuli energii na jedno okrążenie, co odpowiada 3,95 litrom oleju napędowego. Organizatorzy wyścigu będą otrzymywać dane dotyczące zużycia w czasie rzeczywistym, co pozwoli im monitorować spełnienie tego obostrzenia przez wszystkie samochody LMP1. „Podczas prób na torze oraz w pierwszej i drugiej tegorocznej rundzie Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA - WEC w Silverstone i w Spa, przekonaliśmy się, że nowe przepisy wymagają od nas nauczenia się wielu rzeczy na nowo.” - mówi Chris Reinke, szef LMP w Audi Sport. „W tej chwili zapoznajemy się w praktyce z wymaganiami nowych przepisów i poznajemy specyfikę samochodów w rzeczywistych warunkach 24-godzinnego wyścigu w Le Mans.” Dwa tygodnie po testach, Audi wystartuje w słynnym 24-godzinnym wyścigu na zachodzie Francji, w którym zwyciężało już 12 razy. Źródło: Volkswagen Group Polska
  4. Audi prezentuje nowy model R18 e-tron quattro · Spektakularny przejazd ulicami Le Mans · Nowe malowanie i większa pojemność silnika · Premierę poprzedziły szczegółowe testy Ingolstadt, 26 marca 2014 r. Tegoroczny sezon wyścigów WEC Audi zapoczątkowało spektakularnym wydarzeniem. Nowe Audi R18 e-tron quattro swoje pierwsze kilometry w Le Mans przejechało nie na legendarnym torze, lecz po drogach publicznych. Tom Kristensen, dziewięciokrotny zwycięzca - rekordzista słynnego wyścigu, hybrydowym bolidem z silnikiem diesla przejechał spod katedry Saint-Julien du Mans w centrum miasta, na słynny tor wyścigowy. W towarzystwie kamer telewizyjnych i fotografów, co zapewniło transmisję na żywo w Internecie, nowy wyścigowy bolid LMP1 marki Audi pokonał około dziesięciokilometrową trasę wiodącą przez śródmieście, zrobił rundę na Circuit Bugatti i przy aplauzie dziennikarzy i gości z całego świata podjechał przed nowoczesne Welcome Center przy torze wyścigowym. „W wyścigach w Le Mans startuję od roku 1997, ale to była dla mnie absolutnie nowe i ekscytujące przeżycie“ – powiedział Tom Kristensen, który w 2006 przejechał przez ulice Paryża rewolucyjnym wówczas Audi R10 TDI, w dniu jego światowej premiery. Poza niecodziennym przejazdem przez miasto, przywodzącym na myśl dawne czasy Le Mans, kiedy to kierowcy osobiście przyjeżdżali tu samochodami biorącymi później udział w wyścigu, Audi zaskoczyło widzów nową stylistyką pojazdu. Podczas światowej premiery tego hybrydowego samochodu sportowego, w grudniu 2013, jego karoseria była jeszcze czarna, wzbogacona o czerwone elementy. Teraz dominują kolory biały, srebrny i czarny, co daje wrażenie lekkości i świeżości. „Kolory mają znaczenie symboliczne“ – wyjaśnia Dirk van Braeckel, manager ds. stylistyki sportu motorowego i projektów specjalnych w Audi. „Srebrny podkreśla sukcesy w wyścigach lat poprzednich. Jako kolor bardzo spokojny, jest bazą naszej stylistyki. Biały, jako drugi kolor, dobrze harmonizuje ze srebrnym i podkreśla lekkość. Symbolizuje napęd hybrydowy. Biel zastosowaliśmy asymetrycznie, by oddać kompleksowość takiego napędu.“ Jest jeszcze kolor czarny, pokrywający przód i tył bolidu oraz ostro zarysowane partie błotników i boków. „Zdecydowaliśmy się na matową czerń, ponieważ doskonale kontrastuje z błyszczącą bielą“ – mówi van Braeckel. Czerń symbolizuje lekką konstrukcję. Wygląd pokrywy silnika przypomina szkielet“. Specjalna czerwień – kolor symbolizujący moc marki Audi – dopełnia całości. Charakterystyczne, odbijające światło powierzchnie, umieszczone wyłącznie tam napisy i emblematy Audi oraz koncepcja stylistyczna zakładająca optyczne wydłużenie pojazdu właśnie przy pomocy barw, to elementy, dzięki którym bolidu R18 e-tron quattro nie sposób pomylić z żadnym innym. „Stylistyka oparta na refleksach świetlnych sprawdza się zwłaszcza w nocnej jeździe i zapewnia widzom dodatkowe wrażenia” – wyjaśnia van Braeckel. „Podłużne malowanie bolidu i tak samo zorientowane grafiki podkreślają prędkość, która jest tak typowa dla Le Mans. Nawet na felgach znajdziemy czerwony element. Dzięki rotacji, daje on bardzo dynamiczny efekt.“ Większa pojemność daje lepszą efektywność Nie tylko stylistyka Audi R18 e-tron quattro zrobiła furorę podczas przejazdu przez Le Mans. Koncern z Ingolstadt, u progu nowej zupełnie nowej ery technologicznej, upublicznił dane techniczne napędu tego wyścigowego samochodu. Pojemność silnika V6 TDI zwiększono z 3,7 do 4 litrów, optymalizując w ten sposób osiągi i tak już bardzo efektywnej jednostki napędowej. Po przetestowaniu różnych systemów pozwalających na odzyskiwanie energii, Audi zdecydowało się stanąć podczas wyścigu w Le Mans w szranki w klasie do dwóch megadżuli energii z rekuperacji. Energia przepływa wyłącznie przez jednostkę napędową składającą się z silnika i generatora (MGU), zamontowaną przy przedniej osi i jest magazynowana w akumulatorze kinetycznym. „Po wielu dokładnych testach zdecydowaliśmy się na zastosowanie tej właśnie koncepcji“ – mówi szef Audi Motorsport, dr Wolfgang Ullrich. „Według nas, zapewnia ona optymalny stosunek efektywności energetycznej, rozmiaru, ciężaru, sprawności, reakcji i właściwości jezdnych oraz korzystnej strategii działania, i to przy dużej żywotności, co jest podstawowym warunkiem sukcesu w Le Mans.“ 28 i 29 marca, Audi R18 e-tron quattro weźmie udział w oficjalnych jazdach testowych Długodystansowych Mistrzostw Świata (WEC) rozgrywanych pod egidą Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), które odbędą się w Le Castellet (Francja). Krótko potem, 20 kwietnia, w brytyjskim Silverstone cztery pierścienie rozpoczną tegoroczną walkę o obronę mistrzowskiego tytułu. Źródło: Volkswagen Group Polska
  5. Audi R18 e-tron quattro LMP1 Racecar (2014)
  6. Laserowe światła nowego Audi R18 e-tron quattro - W samochodach startujących w wyścigu w Le Mans, Audi zastosuje nowe rozwiązanie techniczne związane z oświetleniem - Zwycięstwa w wyścigach WEC celem firmy na rok 2014 - Prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego mówi: „Sport motorowy wzmacnia naszą dobrą passę“ - Dr Wolfgang Ullrich, szef Audi-Motorsport zauważa: „Czeka nas rok pełen wyzwań.“ Ingolstadt, 19 grudnia 2013 r. Podczas światowej premiery nowego modelu R18 e-tron quattro, Audi zaprezentowało kolejną, zastosowaną w nim nowinkę techniczną. W roku 2014, samochody wystawione przez koncern z Ingolstadt do 24-godzinnego wyścigu w Le Mans i do innych wyścigów serii FIA - WEC, po raz pierwszy będą wyposażone w światła laserowe. „Wdrażając tę nową technikę oświetlenia, Audi stawia w Le Mans kolejny kamień milowy“ – mówił dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego, podczas oficjalnej prezentacji nowego modelu R18 e-tron quattro, jaka odbyła się w ramach „Sportowego Finału Audi“. „Światło laserowe otworzy w przyszłości zupełnie nowe możliwości także dla naszych modeli seryjnych. Po raz kolejny, sport motorowy przyspiesza wprowadzanie nowych rozwiązań technicznych, oferowanych następnie naszym klientom.“ Innowacyjne światło laserowe, które po raz pierwszy na żywo mogło podziwiać pięciuset gości „Sportowego Finału Audi“, to uzupełnienie głównych reflektorów nowego Audi R18 e-tron quattro. Niebieskie światło lasera oświetla od tyłu żółtą fosforyzującą soczewkę z kryształu, przez którą promień świetlny przenika na zewnątrz. To nowe źródło światła pozwala na jeszcze bardziej jednolite oświetlenie drogi. Światła laserowe to tylko jedna z licznych innowacji zastosowanych w nowym Audi R18 „Nowe światła laserowe to tylko jedna z licznych innowacji, jakie znajdziemy w naszym nowym modelu R18“ – powiedział szef Audi Motorsport dr Wolfgang Ullrich, którego jubileusz dwudziestolecia kierowania tym działem został wcześniej podkreślony w przemówieniu dr Ulricha Hackenberga. „Niczego więcej nie chcemy teraz zdradzać, ponieważ w sezonie 2014 konkurencja będzie nadzwyczaj duża, a cały rok jawi się jako pełen wyzwań dla Audi Sport.“ Nie ulegnie jednak zmianie fakt, że zaangażowanie Audi AG w sport motorowy również w nowym sezonie będzie opierać się na trzech filarach: prototypach Le Mans (LMP1), DTM i GT-Sport. Ponadto Audi Sport przygotowuje się do czekającej je przeprowadzki do nowego centrum kompetencyjnego sportu motorowego w Neuburgu. „To bardzo ważne posunięcie, które ma sprawić, by Audi także w przyszłości z sukcesem uprawiało sport na najwyższym poziomie, ale, nie ukrywajmy, to także dodatkowe obciążenie dla naszego zespołu“ – stwierdził dr Ullrich. Trzy Audi R18 e-tron quattro w wyścigu 24 h Le Mans W serii wyścigów Mistrzostw Świata na Długich Dystansach (FIA - WEC), Audi Sport Team Joest wystąpi w sezonie 2014 w charakterze obrońcy tytułu mistrzowskiego. We wszystkich ośmiu wyścigach serii WEC 2014, mistrzowie świata wystartują na dwóch Audi R18 e-tron quattro. Planuje się, że w najważniejszym wydarzeniu sezonu, w wyścigu w Le Mans, który odbędzie się w dniach 14-15 czerwca 2014 roku, wystartuje także trzecie Audi R18. Skład poszczególnych zespołów podany zostanie w późniejszym terminie. Źródło: Volkswagen Group Polska
  7. Nowe Audi R18 e-tron quattro: nowoczesna technika dla mistrzów świata - Nowy prototyp Le Mans 1 (LMP1) Audi przygotowany na sezon 2014 - To najbardziej efektywny samochód wyścigowy, jaki kiedykolwiek został zbudowany przez zespół Audi Sport - Innowacje techniczne nadające się również do zastosowania w produkcji seryjnej Ingolstadt, 13 grudnia 2013 r. Nazwa pozostaje niezmieniona, ale rozwiązania techniczne są zupełnie nowe. W sezonie 2014, Audi zaprezentuje na torze nowy bolid Le Mans 1 (LMP1). Po raz kolejny w pojeździe typowo sportowym zastosowano szereg rozwiązań technicznych, które z powodzeniem można montować w autach produkcji seryjnej. Wystawiając do rywalizacji nowe wyścigowe auto, cztery ringi zamierzają ponownie wygrać cykl wyścigów Długodystansowych Mistrzostw Świata (FIA World Endurance Championship) i odnieść kolejny sukces w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Audi R18 e-tron quattro przygotowane na sezon 2014, to najbardziej skomplikowany samochód wyścigowy, jaki kiedykolwiek zbudowano w fabrykach Audi. Na pierwszy rzut oka, ta sportowa hybryda wydaje się być kolejnym z serii samochodów wyścigowych, które w ostatnich dwóch latach wygrywały Mistrzostwa Świata i wyścigi w Le Mans. Jednak w rzeczywistości, z uwagi na nowe przepisy LMP1, które wejdą w życie w roku 2014, zespół Audi Sport zupełnie od nowa opracował każdy, najdrobniejszy nawet element bolidu. „Nowe Audi R18 e-tron quattro należy do zupełnie nowej generacji prototypów Le Mans” — wyjaśnia szef Audi Motorsport, dr Wolfgang Ullrich. „Całkowicie zmieniły się wymogi przepisów LMP1. Chodzi o to, by osiągać równie krótkie czasy okrążeń jak w przeszłości, jednak przy znacznie mniejszym zużyciu energii. Uzyskiwanie lepszych wyników przy mniejszym nakładzie energii, to bardzo przyszłościowe podejście.” Chris Reinke, szef działu LMP w zespole Audi Sport mówi o „rewolucji w sposobie myślenia”. „Zarzucono fundamentalne podejście do sportu motorowego. Teraz zamiast ograniczeń mocy, ograniczane będzie zużycie energii. Takie rozumowanie jest zgodne z duchem naszych czasów i daje inżynierom ogromną swobodę techniczną. W roku 2014, na starcie w Le Mans zobaczymy ogromną różnorodność koncepcji.” Podstawowe elementy nowej konfiguracji Audi R18 e-tron quattro zdefiniowano już w 2012 r., a projektowanie każdego z elementów rozpoczęto przed końcem tego samego roku. Jesienią roku 2013, nowy bolid LMP1 Audi poddano próbom na stanowisku badawczym, po czym nastąpiły testy na torze wyścigowym. W nowych przepisach technicznych na nowo zdefiniowano wiele podstawowych kwestii dotyczących mechanizmu napędowego, wymiarów nadwozia, bezpieczeństwa i aerodynamiki. Budując nowe R18, zespół Audi Sport zdecydował się na zastosowanie koncepcji podobnych do wykorzystywanych w przeszłości, choć z innowacyjnymi rozwiązaniami dotyczącymi wielu szczegółów i z dodatkowym układem hybrydowym. Najważniejsze zmiany to: - udoskonalony silnik V6 TDI zamontowany przed tylną osią napędza tylne koła pojazdu, - układ hybrydowy e-tron quattro na przedniej osi (ERS-K – Energy Recovery System Kinetic, układ służący do gromadzenia energii kinetycznej), - zoptymalizowany akumulator energii kinetycznej, - układ hybrydowy z elektryczną turbosprężarką w silniku spalinowym (ERS-H – Energy Recovery System Heat, układ gromadzenia energii wytworzonej z ciepła). Nowe podejście do mechanizmu napędowego i zarządzania energią Nigdy wcześniej w napędzie samochodu wyścigowego nie stosowano tak skomplikowanej techniki. Jednostka napędowa TDI, wyznaczająca standardy efektywności, pozostaje sprawdzonym i istotnym elementem ogólnej koncepcji. Udoskonalenie silnika V6 TDI w Audi R18 e-tron quattro znacząco przyczynia się do zgodności samochodu ze specyfikacją energetyczną przedstawioną w nowych przepisach. Nowe R18 musi zadowolić się o 30% mniejszą ilością paliwa niż jego poprzednik. Mechanizm napędowy, z wyłączeniem silnika spalinowego, po raz pierwszy składa się z dwóch układów hybrydowych. Tak jak w przeszłości, zespół spalinowo-elektryczny odzyskuje podczas hamowania energię kinetyczną z osi przedniej. Następnie energia ta jest gromadzona w specjalnym akumulatorze. Po raz pierwszy turbosprężarkę jednostki spalinowej połączono z urządzeniem elektrycznym umożliwiającym przetwarzanie energii cieplnej ze spalin w energię elektryczną, na przykład w momencie osiągnięcia wartości granicznej ciśnienia ładowania. Ta energia również przepływa do akumulatora energii kinetycznej. Kiedy samochód przyspiesza, zakumulowana energia może – w zależności od trybu działania – z powrotem popłynąć do zespołu spalinowo - elektrycznego przy osi przedniej lub do innowacyjnej elektrycznej turbosprężarki. Całościowa konstrukcja tych układów i ich bezpośredni wpływ na zarządzanie pracą silnika i mechanizmu napędowego, wymagają złożonej koordynacji i tuningu. Zespół Audi Sport przeprowadził najpierw analizy teoretyczne i symulacje, po których nastąpiły próby na stanowisku badawczym, a potem – w październiku tego roku – testy na torze. W wyniku zastosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych, wachlarz opcji z których mogą korzystać kierowcy i inżynierowie, jest szerszy niż kiedykolwiek wcześniej. Mocno zmienione warunki, z którymi muszą zmierzyć się specjaliści od aerodynamiki Swoboda, której jednak towarzyszą zaostrzone ograniczenia. Oto w jaki sposób można w skrócie ująć nowe ramowe warunki dotyczące aerodynamiki. Oto kilka przykładów: O 10 cm węższe nadwozie nowego prototypu Le Mans 1 oznacza, że z matematycznego punktu widzenia, jego przód stał się mniejszy, co jest zaletą. Auto ma teraz węższe koła, co z kolei przyczynia się do zmniejszenia oporu aerodynamicznego. Kontrastują z tym inne zmiany, które z punktu widzenia aerodynamiki nie są korzystne. Bolid musi być o 20 mm wyższy niż przedtem – ma zatem 1050 mm wysokości. Wymaga się również, aby wymiary kabiny były większe. Wpływa to znacznie na mniej korzystną charakterystykę aerodynamiczną. Mniejsza szerokość całkowita auta skutkuje zwężeniem podwozia. Poza tym samochód ma zupełnie inny kształt w obszarze wnęk kół przednich. W konsekwencji mniejszy staje się obszar wytwarzający siłę docisku. Projektując przód pojazdu, inżynierowie zyskali jednak dodatkową swobodę. Po raz pierwszy zamiast dyfuzora można zastosować przedni spojler z klapą. Taka zmiana pozwala uwypuklić atuty aerodynamiczne samochodu i znacząco zmniejszyć koszty, ponieważ tę część nadwozia łatwiej będzie modyfikować dostosowując ją do różnych torów wyścigowych. W przeszłości konieczne było produkowanie różnych nadwozi. Z drugiej jednak strony, narzucono większe ograniczenia w zakresie aerodynamiki tylnej części samochodu. Zabroniono na przykład wykorzystywania spalin w obszarze tylnego dyfuzora, jak to miało miejsce w przypadku Audi R18 e-tron quattro generacji 2013. Dalsze zwiększanie bezpieczeństwa Nawet w przeszłości, bolidy LMP1 z zamkniętą konstrukcją kabiny z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym, uznawane były za najbezpieczniejszą kategorię samochodów wyścigowych. Dwa poważne wypadki R18 w Le Mans w 2011 r. pokazały, że kierowcy Audi wyszli z opresji obronną ręką. Nie jest to jednak powód, by na tym etapie zakończyć zwiększanie bezpieczeństwa. Osoby opracowujące przepisy działają na rzecz kontynuacji tego procesu i w najnowszej generacji samochodów wyścigowych narzucają szereg nowych wymogów. Nowe nadwozie samonośne musi wytrzymywać większe obciążenia. Jednocześnie wzmocniono je dodatkowymi warstwami tkaniny, które trudno przebić przy skoncentrowanym uderzeniu. Takie rozwiązanie zmniejsza podczas wypadków ryzyko wbicia w nadwozie ostrych elementów. Po raz pierwszy zalecono stosowanie uwięzi przytrzymujących koła. Łączą one zewnętrzne zespoły zawieszenia kół przednich z nadwoziem samonośnym typu monocoque, a w przypadku tylnej części pojazdu, tylne zawieszenie z konstrukcją podwozia. Każda z dwóch uwięzi wymaganych dla każdego koła, wytrzymuje siłę 90 kN, co odpowiada ciężarowi 9 ton metrycznych. Kolejną nową cechą jest tak zwany crasher, wykonana z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym konstrukcja umieszczona za przekładnią, która pochłania energię w razie kolizji. To kolejny przykład wyzwań, jakie postawiono inżynierom Audi. Wszystkie te innowacje powodują bowiem zwiększenie masy, a do ogólnej wagi dodać należy jeszcze drugi układ hybrydowy. Poprzedni prototyp Le Mans Audi ważył 915 kg. Jednak w przyszłości masę samochodu można zmniejszyć do 870 kg, co oznacza, że technika ultralekkiej konstrukcji Audi zyskuje nowy wymiar. Nowe Audi R18 e-tron quattro charakteryzuje wiele dalszych innowacji, na przykład zmieniony obszary widzenia i ergonomia wnętrza. Samochód zadebiutuje 20 kwietnia 2014 r., podczas sześciogodzinnego wyścigu w Silverstone (Wielka Brytania). Główną atrakcją przyszłorocznej serii Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA będzie 24-godzinny wyścig Le Mans, który zostanie rozegrany 14 i 15 czerwca 2014 r. Cel jest oczywisty: Audi chce utrzymać wiodącą rolę, jaką od roku 2000 odgrywa w wyścigach prototypów LMP1 i po raz kolejny zademonstrować w Le Mans „przewagę dzięki technice”. Międzynarodowi partnerzy na pokładzie W sezonie 2014, nowe auto Audi R18 e-tron quattro stanie na starcie wyścigów z silnymi partnerami. Po raz pierwszy obronę mistrzowskiego tytułu wspierać będą brazylijska firma Aethra Sistemas Automotivos i szwajcarski producent zegarków Oris. Nowi partnerzy dołączą w ten sposób do międzynarodowej grupy takich firm jak: Akrapovič, Alpinestars, Bosch, Castrol, ITK Engineering, Mahle, Michelin i OZ, towarzyszących Audi Sport w programie rozwoju samochodów sportowych. Źródło: Volkswagen Group Polska
  8. Testy nowego Audi R18 e-tron quattro na torze Sebring - Jazdy testowe nowego sportowego bolidu LMP1 Audi - Informacje o szczegółach nowego modelu dostępne będą jeszcze w grudniu - Szef Audi-Motorsport, dr Wolfgang Ullrich uchyla rąbka tajemnicy: „Weszliśmy w decydującą fazę“ Ingolstadt/Sebring, 10 grudnia 2013 r. Zaledwie tydzień po ostatnim starcie mistrzowskiego Audi R18 e-tron quattro, w blokach startowych stoi już jego następca. Na amerykańskim torze wyścigowym w Sebring na Florydzie, rozpoczęły się jazdy testowe trzymanego dotychczas w głębokiej tajemnicy nowego bolidu LMP1 marki Audi. W swoich warsztatach w Ingolstadt i w Neckarsulm, Audi Sport zbudowało od podstaw zupełnie nowy prototyp Le Mans, spełniający zorientowane na maksymalną efektywność wymogi techniczne, które obowiązywać będą w sezonie 2014. Prace nad nowym pojazdem podjęto już w 2012 roku. Gotowość do testów samochód osiągnął jesienią tego roku. W ostatnią niedzielę, na torze w Sebring, na którym testuje się wszystkie prototypy Le Mans marki Audi, rozpoczęła się seria testów Audi R18 e-tron quattro nowej generacji. „Projekt wszedł właśnie w decydująca fazę“ – mówi szef Audi Motorsport, dr Wolfgang Ullrich. „Po zbudowaniu pierwszego prototypu, naszym głównym celem są teraz jazdy testowe na najróżniejszych torach. Chodzi przede wszystkim o to, by osiągnąć dobre przebiegi, dopasować do siebie złożone systemy napędu hybrydowego i opracować całościową strategię efektywności, która nigdy dotąd nie była aż tak skomplikowana.“ W tym roku, Audi po raz drugi z rzędu zwyciężyło w klasyfikacji marek i kierowców Mistrzostw Świata na Długich Dystansach (WEC) Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) i po raz dwunasty wygrało dwudziestoczterogodzinny wyścig w Le Mans. Jeszcze w grudniu Audi zaprezentuje szerszemu audytorium nową generację tego wyścigowego samochodu i poda do wiadomości kolejne detale jego dotyczące. Źródło: Volkswagen Group Polska
  9. Audi R18 e-tron quattro Audi R18 e-tron quattro, zwycięzcę 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2012 roku, skonstruowano w myśl bardzo indywidualnej koncepcji. Hybrydowy napęd bolidu LMP1 dopasowano do wymogów sportu motorowego - najbardziej wymagającego laboratorium badań nad nowymi rozwiązaniami seryjnymi. Sport motorowy jest integralną częścią łańcucha DNA Audi. Od wielu lat, marka z czterema ringami w warunkach wyścigów testuje nowe rozwiązania techniczne. Początek badaniom, ponad 30 lat temu, dało wprowadzenie stałego napędu na cztery koła quattro. 24-godzinny wyścig Le Mans, to szczególnie emocjonująca możliwość zaprezentowania wszelkich nowinek, ponieważ organizator, Automobile Club de l’Ouest (ACO), ustalając reguły wyścigu, wspiera wprowadzanie nowych rozwiązań technicznych. Począwszy od swojego pierwszego startu w roku 1999, Audi zanotowało na swoim koncie jedenaście zwycięstw. Kilka z nich było efektem wprowadzenia sporych innowacji. Tryumf Audi R8 w 2001 roku, to zasługa zastosowania silnika benzynowego TFSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W 2006 roku, Audi R10 TDI było pierwszym samochodem z silnikiem diesla, zwyciężającym w Le Mans, a w roku 2012, Audi R18 e-tron quattro - pierwszą zwycięską hybrydą wyścigową. Kilka miesięcy temu, jury ACO zaliczyło ten samochód oraz Audi R10 TDI, do dziesięciu pojazdów, które odegrały największą rolę w historii wyścigu Le Mans. Koncepcja Audi R18 e-tron quattro nie ma sobie równych w LMP, jest wysoce pionierskim osiągnięciem. W pierwszym etapie prac rozwojowych, inżynierowie Audi Sport i ich partnerzy przyjrzeli się najróżniejszym rozwiązaniom, w tym też hybrydzie równoległej, w której oba rodzaje napędu działają na oś tylną. Uwzględniając trakcję, dynamikę jazdy i rozłożenie ciężaru, zdecydowali, by odseparować od siebie oba rodzaje napędu. Stąd w R18 e-tron quattro silnik spalinowy napędza tylną oś, a silnik elektryczny, aktywny w niektórych momentach, oś przednią. Silnik spalinowy, jednostkę V6 TDI o pojemności 3,7 l, należało w tej edycji wyścigu nieco zmodyfikować. Obowiązkowy w 2013 roku ogranicznik przepływu powietrza o średnicy 45,1 mm, jest o 0,7 mm cieńszy od ograniczników stosowanych w ubiegłym sezonie. Element ten zmniejsza moc do ok. 360 kW (490 KM). Przy tym udało się jednak zachować moment obrotowy - 850 Nm. Specjalna konstrukcja umożliwia krótkie drogi przepływu powietrza. Stronę wydechową umieszczono w wewnętrznym kącie pomiędzy rzędami cylindrów. Dzięki temu, że kąt ma 120 stopni, zapewnia niskie położenie środka ciężkości. Dużych rozmiarów turbosprężarka, ze sprężaniem ograniczonym do 2,8 bara, dzięki swej zmiennej geometrii, wspiera spontaniczne wytwarzanie momentu obrotowego. Zbiornik paliwa ma pojemność – jak przed rokiem – 58 litrów. Sekwencyjna, sześciostopniowa przekładnia, za pośrednictwem mechanizmu różnicowego, kieruje siły napędowe na tylne koła. Obudowę skrzyni biegów wykonano z ultralekkiego tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) ze wstawkami z tytanu. Takie rozwiązanie, podobnie jak zastosowanie nadwozia monocoque, składającego się z matrycy z CRP z aluminiowym wypełnieniem w kształcie plastra miodu, pomaga w utrzymaniu niewielkiego ciężaru pojazdu. Waga 915 kg to dolna granica dopuszczalna w regulaminie ACO dla bolidów kategorii LMP1. Ciężar Audi R18 e-tron quattro jest niższy od tej wartości, co pozwala na operowanie balastami, które można optymalnie rozmieszczać. Wyścigowa hybryda jest o wiele bardziej złożona niż jej poprzednik z napędem konwencjonalnym z 2011 roku, ale dzięki technice wytwarzania ram i nadwozi z jak najlżejszych materiałów, tak by osiągnąć jak najmniejszą wagę pojazdu, nie jest od niego cięższa. Na jednym okrążeniu toru w Le Mans, o długości 13,629 km, gdzie przez ok. 70 procent odcinków jedzie się na pełnym gazie, zużywa się 200 megadżuli energii pozyskiwanej z paliwa. Organizatorzy wyścigu udostępnili samochodom hybrydowym siedem specjalnych stref, w których podczas przyhamowywania przed zakrętem, mogą odzyskać do 0,5 megadżula (ok. 0,14 kWh) energii. W Audi R18 e-tron quattro, część odzyskiwanej energii przekazywana jest do umiejscowionego przy przedniej osi zespołu silnika MGU (ang. Motor Generator Unit). Dwie stale aktywne jednostki synchroniczne wchodzące w jego skład, za pomocą specjalnego układu elektronicznego przetwarzają odzyskaną energię w prąd stały. Prąd z kolei zasila akumulator energii kinetycznej, który umiejscowiono po lewej stronie w kokpicie, w miejscu bardzo korzystnym pod względem rozłożenia punktów ciężkości. Prąd napędza wykonane z lekkiego CRP koło zamachowe, obracające się z prędkością nawet 45 tys. obr./min. Koło rotuje prawie bez tarcia, w próżni wytwarzanej przez dwie pompy. Akumulator energii kinetycznej, którego obudowę wykonano z aluminium, łączy w sobie duże zagęszczenie energetyczne z dużą pojemnością. Najszybsze odcinki trasy w Le Mans znajdują się przed dwiema szykanami zakrętu Mulsanne i zakrętu Indianapolis oraz przed pierwszym zakrętem Porsche. To właśnie strefy rekuperacji. Audi R18 e-tron quattro, w ciągu trzech, czterech sekund przyhamowuje tu z prędkości 300 km/h lub nawet wyższej, poddając kierowcę przeciążeniom o wartości 3 do 4 g. Przy tak dużych prędkościach rekuperacja, przynajmniej na suchej nawierzchni, nie ma wpływu na siłę hamowania. Moc hydraulicznych hamulców z ich tarczami wykonanymi z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, jest o wiele większa niż energia przekazywana silnikowi MGU. Gdy prędkość bolidu przekracza 120 km/h, energia zgromadzona w akumulatorze ponownie zostaje użyta. Po zamianie jej przez specjalny układ elektroniczny na prąd zmienny, dociera do obu elektrycznych silników MGU. One napędzają koła przednie, przenosząc na nie moc 160 kW, za pomocą jednostopniowych przekładni planetarnych. Centralny sterownik zarządza liczbą obrotów i momentem obrotowym, dopasowując je do warunków panujących na tylnej osi. Przez chwilę Audi R18 e-tron quattro jest więc pojazdem quattro, z napędem na cztery koła. Przy pomocy przełącznika, kierowca wybiera jeden spośród kilku stopni rekuperacji i doładowania, określając ich intensywność oraz reakcje pedałów hamulca i gazu. Musi przy tym uwzględnić wiele czynników, np. aktualną taktykę jazdy, stan hamulców i opon oraz przyczepność nawierzchni. Ekipa techniczna nieprzerwanie monitoruje wszystkie parametry i przekazuje kierowcom szczegółowe informacje na ten temat. Komponenty hybrydowe Audi R18 e-tron quattro są bardzo lekkie – ważą jedynie 70 kg. Dysponują własnym chłodzeniem cieczą z obiegiem niskich temperatur. Olejowo-wodny wymiennik ciepła chłodzi akumulator energii kinetycznej. Elementy układu wysokiego napięcia starannie odizolowano od konwencjonalnych elementów pojazdu. Zwycięstwo w Le Mans w roku 2012, podkreśla potencjał techniki hybrydowej Audi. Kierowcy bolidu, André Lotterer, Marcel Fässler i Benoît Tréluyer, byli znacznie szybsi niż rok wcześniej. Ich średnia prędkość wyniosła 214,468 km/h, podczas gdy w roku 2011 – 201,266 km/h. Mimo to, zużycie paliwa w Audi R18 e-tron quattro spadło o ok. 10 procent. Połączenie mocy, prędkości, efektywności i niezawodności przeszło pozytywnie także próbę w Mistrzostwach Świata na Długich Dystansach (WEC), rozgrywanych pod egidą FIA. Jesienią 2012, Audi zdobyło w tym cyklu tytuł mistrzowski dla kierowców i dla marki. W bieżącym sezonie dokonano kolejnych ulepszeń Audi R18 e-tron quattro. Dotyczą one aerodynamiki, ultralekkiej konstrukcji i bezpieczeństwa. Regulowane reflektory diodowe wykonane w technice matrix beam, doskonale doświetlają zakręty. Dodano także cyfrowe lusterko wsteczne, zbudowane w innowacyjnej technice AMOLED (ang. Active Matrix Organic Light Emitting Diode). Audi R18 e-tron quattro jest pod względem ultralekkiej konstrukcji i w strategii hybrydowej inspiracją dla nowych modeli seryjnych. W 2014 roku w życie wejdą zupełnie nowe zasady, które jeszcze bardziej zbliżą do siebie sport motorowy i produkcję seryjną. Organizatorzy określą ilość paliwa, z której każdy uczestnik będzie musiał uzyskać maksymalny wynik. W kwestii silników i systemów hybrydowych będzie obowiązywała większa swoboda. Celem jest zmniejszenie zużycia paliwa o kolejne 30 procent. Audi R18 e-tron quattro: dane techniczne [TABLE] [TR] [TD]Pojemność skokowa silnika TDI [/TD] [TD]3 700 cm3 [/TD] [/TR] [TR] [TD]Moc silnika TDI [/TD] [TD]ponad 360 kW (490 KM) [/TD] [/TR] [TR] [TD]Moment obrotowy silnika TDI [/TD] [TD]ponad 850 Nm [/TD] [/TR] [TR] [TD]Moc silników elektrycznych [/TD] [TD]2 x 80 kW [/TD] [/TR] [TR] [TD]Zużycie w Le Mans w 2012 roku [/TD] [TD]33,3 l/100 km [/TD] [/TR] [TR] [TD]Prędkość maksymalna [/TD] [TD]ok. 330 km/h [/TD] [/TR] [TR] [TD]Długość / szerokość / wysokość [/TD] [TD]4650 / 2000 / 1030 mm [/TD] [/TR] [TR] [TD]Ciężar własny [/TD] [TD]915 kg [/TD] [/TR] [/TABLE] Źródło: Volkswagen Group Polska
  10. Podczas wyścigu WEC w Spa, Audi zaprezentuje R18 e-tron z przedłużonym tyłem -Trzy Audi R18 e-tron quattro po raz pierwszy w akcji -Premiera nowego wariantu aerodynamicznego -Ostatnie przygotowania do 24-godzinnego wyścigu w Le Mans W drugiej rundzie Mistrzostw Świata na Długich Dystansach FIA - WEC, która odbędzie się 4 maja w belgijskim Spa, Audi stawia sobie ambitne cele. Audi R18 e-tron quattro, zwycięzca poprzedniego wyścigu, ma zwiększyć przewagę marki z czterema ringami. Jednocześnie na belgijskim torze testowany będzie nowy wariant sportowej hybrydy z wydłużonym tyłem. Audi Sport Team Joest chce się w ten sposób optymalnie przygotować do dwudziestoczterogodzinnego wyścigu w Le Mans, najważniejszego wydarzenia sezonu, rozgrywanego w dniach 22 i 23 czerwca. W Spa wystartują dwa warianty Audi R18 e-tron quattro wyraźnie różniące się wyglądem. Tryumfatorzy poprzedniego wyścigu Loïc Duval, Tom Kristensen i Allan McNish oraz aktualni mistrzowie świata wyścigów długodystansowych Marcel Fässler, André Lotterer i Benoît Tréluyer pojadą w aerodynamicznym wariancie pojazdu, który zwyciężył w Silverstone. Na takich obiektach, jak mierzący 7,004 km tor w Spa, bolid tego typu wytwarza maksymalny docisk ułatwiający dynamiczne prowadzenie. Trzecie Audi R18 e-tron quattro, które poprowadzą Marc Gené, Lucas di Grassi i Oliver Jarvis, cechuje się natomiast aerodynamiką, dostosowaną specjalnie do wyścigu w Le Mans i można ją rozpoznać po charakterystycznym, przedłużonym tyle. Najważniejszą sprawą w tym wyścigu nie są jednak wyniki. Celem jest analiza oczekiwanych różnic w czasach przejazdu obu modeli na poszczególnych odcinkach wyścigu. Ponadto w Belgii testom poddane będą cechy praktyczne alternatywnej wersji karoserii, a specjaliści i technicy zbiorą dane niezbędne do startu w wyścigu Le Mans. W centrum zainteresowania widzów znajduje się niewątpliwie pasjonujący pojedynek mistrza świata Audi z konkurencyjną Toyotą. Łączny wynik siedmiu dotychczasowych konfrontacji z japońską marką, które rozegrały się od czerwca ubiegłego roku, to 4:3 dla samochodów sportowych z Ingolstadt. Sześciogodzinny wyścig w Spa rozegrany zostanie w sobotę pierwszego majowego weekendu. Stacja telewizyjna Eurosport zrelacjonuje poszczególne fazy rywalizacji, a na internetowej stronie audi-liveracing.com będzie można obejrzeć cały wyścig. Źródło: Volkswagen Group Polska
  11. Podczas długodystansowego wyścigu w Sebring wystartują dwa Audi R18 e-tron quattro - Ostatni występ bolidów Audi klasy LMP1 w 12-godzinnym wyścigu na Florydzie - Uroczystość pożegnalna połączona z wystawą historycznych egzemplarzy - Wystawiając R18 e-tron quattro, Audi ma zamiar wywalczyć w Sebring jedenaste z kolei zwycięstwo 16 marca 2013 roku zakończy się pewna epoka. W bogatym w tradycje 12-godzinnym wyścigu w amerykańskim Sebring, po raz ostatni wystartują sportowe samochody najwyższych mocy. Począwszy od roku 2014, prototypowe pojazdy Le Mans klasy LMP1 nie będą już mogły brać udziału w tym wyścigu. Dla Audi oznacza to zamknięcie pewnego okresu z życia marki. To właśnie na Florydzie, w 1999 roku, podczas pokazu na byłym lotnisku, miał swój debiut pierwszy pojazd klasy LMP marki Audi. Teraz na legendarnym torze po raz ostatni pojawią się dwa prototypy ze stajni z czterema ringami. „Przed nami emocjonujący weekend pod znakiem wyścigów, podczas którego chcemy zabrać fanów w podróż w przeszłość“ – wyjawił szef Audi Motorsport, dr Wolfgang Ullrich. „W Sebring zaczęła się dla Audi obfitująca w wiele sukcesów epoka samochodów wyścigowych. W tym roku, dwa nasze hybrydowe modele, najprawdopodobniej po raz ostatni, będą tu walczyć o zwycięstwo. Fani sportów motorowych, poza wyścigiem, zobaczą cztery inne wyczynowe bolidy oraz kierowców, którzy prowadząc je na przestrzeni lat, razem z Audi tworzyli historię.“ Obok Audi R18 e-tron quattro rocznik 2012, na torze na Florydzie pojawi się bardziej zaawansowana technicznie wersja prototypu. Za kierownicami obu hybryd zasiądą wypróbowane załogi Audi: Marcel Fässler/Oliver Jarvis/Benoît Tréluyer oraz Lucas di Grassi/Tom Kristensen/Allan McNish. Kristensen, sześciokrotny zwycięzca wyścigu, to prawdziwy rekordzista Sebring. Podczas dotychczasowych trzynastu startów, w będącym już klasyką sportu motorowego wyścigu, kierowcy Audi 22 razy stanęli na podium, a dziesięciokrotnie zwyciężyli w klasyfikacji łącznej. Jeżdżący w barwach Audi Michele Alboreto, Dindo Capello i Stefan Johansson, już podczas debiutu w Sebring, 20 marca 1999 r., wywalczyli podium. Wówczas, podobnie jak dziś, reprezentowali zespół Audi Sport Team Joest. W ramach imprez towarzyszących, na marzec tego roku, Audi przygotowało wystawę, ukazującą historię samochodów sportowych marki Audi. Symbolem pełnego sukcesów okresu 2000-2005, jest niewątpliwie Audi R8. Model R10 TDI, królujący w latach 2006-2008, był pionierem w dziedzinie pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. W 2009, Audi R15 TDI wygrało w Sebring podczas swojego debiutanckiego startu. W roku 2012 sukces powtórzyło Audi R18 TDI, które również można podziwiać na wystawie. Miłośnicy sportów motorowych będą mogli spotkać się w Sebring z byłymi kierowcami wyścigowymi ze stajni Audi, otrzymać ich autograf, zrobić sobie z nimi zdjęcie czy przeprowadzić wywiad. W ten sposób producent chce odwdzięczyć się swoim amerykańskim fanom za długoletnie, wierne kibicowanie marce Audi. Źródło: Volkswagen Group Polska
  12. Po czwartym zwycięstwie w sezonie Audi mistrzem świata Więcej zdjęć: Zawody - Auto Galeria, Zdjęcia Samochodów, Tuning, Exotic - Drugie zwycięstwo trio w składzie Marcelo Fässler, André Lotterer i Benoît Tréluyer - Problem z oponą przesunął Toma Kristensena i Allana McNisha na dalszą pozycję - Przedwczesne rozstrzygnięcie o wygranej w Silverstone* Wspaniałe wyniki Audi w połowie sezonu: technologia hybrydowa Audi R18 e-tron quattro wyszła zwycięsko z emocjonującej walki pomiędzy różnymi koncepcjami samochodów wyścigowych, jaką mogliśmy podziwiać podczas czwartej rundy rozgrywanych pod egidą FIA Mistrzostw Świata na Długich Dystansach (WEC). Wygrywając wyścig 24h w Le Mans w czerwcu bieżącego roku samochód marki Audi zapisał się w historii sportu motorowego jako pierwszy zwycięski pojazd hybrydowy, teraz auto to odniosło kolejne zwycięstwo. Oba te triumfy są zasługą tria Marcelo Fässler, André Lotterer i Benoît Tréluyer, jadącego zwycięskim autem o numerze startowym 1. Jak pokazały to jednoznacznie Mistrzostwa Świata na Długich Dystansach (WEC) – Audi tworzy samochody o najlepszych parametrach technicznych. Podczas sześciu godzin wyścigu zawodnicy Marcel Fässler, André Lotterer i Benoît Tréluyer potrzebowali jedynie sześciu pit-stopów – o dwóch mniej niż uplasowani na drugim miejscu Nicolas Lapierre, Kazuki Nakajima i Alexander Wurz, jadący innym samochodem hybrydowym. Wynik ten jest szczególnie godny uwagi, gdyż zwycięskie Audi decyzją kierownictwa wyścigów zmuszone było do odbycia kary stop&go. Przyczyną był udział Benoît Tréluyer w nieszczęśliwym wypadku z udziałem innego samochodu GT, na krótko przed końcem jednej trzeciej części wyścigu. Z tego powodu pojazd trójki zwycięzców z Le Mans stracił 32 s. Pomimo tego zachował do samej mety przewagę, aż 55 sekund! Oprócz tego zwycięstwa Audi ma też inną przyczynę do świętowania. Do marki z Ingolstadt należy (na razie jeszcze nieoficjalnie) pierwsze miejsce w Mistrzostwach Producentów (WEC). To pierwszy tytuł mistrza świata dla Audi od czasu zdobycia w latach 1982-1984 czterech tytułów w Rajdowych Mistrzostwach Świata i od triumfu w rozgrywanych pod egidą FIA Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych w 1995 r.* Natomiast emocje wśród kierowców wzrosły po nieoczekiwanej zmianie liderów. Dzięki swojemu drugiemu zwycięstwu ekipa Fässler/Lotterer/Tréluyer po raz pierwszy w sezonie objęła prowadzenie w klasyfikacji generalnej. W połowie sezonu prowadzą oni niewielką różnicą 4,5 punktów, spychając tym samym na drugie miejsce dotychczasowych liderów - Toma Kristensena i Allana McNisha. Reprezentujący Audi duńsko-szkocki duet miał w zmaganiach w Silverstone dużego pecha. W wyniku jednego nieplanowanego postoju w boksie, kierowcy jadący Audi R18 ultra, musieli zadowolić się trzecim miejscem. Parę minut po tym gdy McNish zasiadł za kierownicą, przebicie opony prawego tylnego koła zmusiło go do jej wymiany. Wskutek tego zdarzenia, Audi napędzane silnikiem V6-TDI zaraz na początku straciło jedno okrążenie i w ten sposób szansę, by zająć w wyścigu samochodów studyjnych pierwsze miejsce. Mimo to samochód przejechał linię mety jedynie z 19 sekundami straty w stosunku do sklasyfikowanej na drugim miejscu Toyoty. Już za trzy tygodnie kolejne emocje: Audi wystartuje w piątej rundzie Mistrzostw Świata na Długich Dystansach. W São Paulo duet kierowców w osobach Allana McNisha i Toma Kristensena zostanie wzmocniony przez brazylijskiego zawodnika, Lucasa di Grassi. * Dane przed oficjalnym ogłoszeniem wyników podanych przez FIA Źródło: Volkswagen Group Polska
×