Skocz do zawartości

Znajdź zawartość

Wyświetlanie wyników dla tagów 'pięć' .



Więcej opcji wyszukiwania

  • Wyszukaj za pomocą tagów

    Wpisz tagi, oddzielając je przecinkami.
  • Wyszukaj przy użyciu nazwy użytkownika

Typ zawartości


Forum

  • Motoryzacja forum
    • Ogólnie o samochodach
    • Nasze pojazdy
    • Zakup samochodu - jakie auto kupić?
    • Ubezpieczenie OC, AC, NNW, Assistance
    • Testy samochodów
    • Niusy motoryzacyjne
    • Tuning
    • Własny biznes
    • Prawo w motoryzacji
    • Bezpieczeństwo na drodze
    • Forum 4x4, Terenowe, Off-road, Pick up
    • Samochody zabytkowe
    • Forum Caravaning
    • Sprzęt elektroniczny i soft
  • Problemy techniczne
    • Alufelgi, felgi i opony
    • Silnik, układ napędowy, chłodzenia i paliwowy
    • Podwozie, zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy
    • Wnętrze samochodu, wentylacja, klimatyzacja
    • Elektryka i elektronika samochodowa
    • Diagnostyka samochodowa
    • Zrób to sam
    • Instalacje gazowe, LPG, CNG
    • Nadwozie, karoseria, oświetlenie, lakier
    • Inne problemy techniczne
  • Auto Forum
    • Forum Alfa Romeo
    • Forum Audi
    • Forum BMW
    • Forum Citroën
    • Forum Chevrolet i Daewoo
    • Forum Chrysler, Dodge i Plymouth
    • Forum Dacia
    • Forum Fiat
    • Forum Ford
    • Forum Honda
    • Forum Hyundai
    • Forum Jaguar
    • Forum Jeep
    • Forum Kia
    • Forum Lancia
    • Forum Land Rover i Range Rover
    • Forum Lexus
    • Forum Mazda
    • Forum Mercedes
    • Forum MINI
    • Forum Mitsubishi
    • Forum Nissan
    • Forum Opel
    • Forum Peugeot
    • Forum Porsche
    • Forum Renault
    • Forum Rover
    • Forum SAAB
    • Forum Seat
    • Forum Skoda
    • Forum SMART
    • Forum Subaru
    • Forum Suzuki
    • Forum Toyota
    • Forum Volkswagen
    • Forum Volvo
    • Exotic Cars
  • Skutery, motory, motocykle i inne jednoślady
    • Forum Jednoślady: motocykle, skutery, rowery
  • Sporty motorowe
    • Sporty motorowe
  • Pojazdy użytkowe
    • Forum Pojazdów Użytkowych
  • Virtual Tuning i Manga Cars
    • Forum Virtual Tuning - VT
    • Forum Manga Cars - Pixel Cars
  • Modelarstwo Samochodowe
    • Forum Modelarstwa Samochodowego
  • Rysowane Samochody
    • Ogólnie o rysowaniu
    • Stock
    • Tun
    • RS Concept
    • Zawody
  • Inne
    • Konkursy na forum
    • Przywitaj się :)
    • Hydepark
    • Fotografia
    • Auto Filmy: filmy motoryzacyjne
    • Auto tapety, gry i wygaszacze motoryzacyjne
    • Zloty, imprezy, targi motoryzacyjne
    • Sprawy organizacyjne
  • Ogłoszenia motoryzacyjne
    • Giełda samochodowa
    • Giełda części
    • Usługi motoryzacyjne
    • Praca w motoryzacji
    • Pozostałe motoryzacyjne
    • Ogłoszenia drobne

Blogi

Brak wyników

Brak wyników


Szukaj wyników w...

Znajdź wyniki, które...


Data utworzenia

  • Od tej daty

    Do tej daty


Ostatnia aktualizacja

  • Od tej daty

    Do tej daty


Filtruj po ilości...

Dołączył

  • Od tej daty

    Do tej daty


Grupa podstawowa


Profil Facebook


Profil Twitter


Strona internetowa


GG


Skype


Mój samochód


Lokalizacja


Prawko od


Zainteresowania


Profesja


Kilka słów o mnie

Znaleziono 18 wyników

  1. Pięć gwiazdek Euro NCAP dla nowego Jeepa Renegade. Najmłodsze „dziecko” z rodziny Jeepa uzyskało wynik 85% w zakresie ochrony dorosłych i dzieci oraz 65% w zakresie ochrony pieszych, osiągając pozytywne wyniki we wszystkich głównych testach. Ocena systemów bezpieczeństwa była równia 74%, dzięki opcjonalnemu systemowi automatycznego hamowania oraz dostępności w wyposażeniu standardowym, ogranicznika prędkości. Jest to tym bardziej istotna ocena, zważając na fakt, że w tym roku Euro NCAP zaostrzył progi przyznania 5 gwiazdek w zakresie ochrony dorosłych, dzieci i pieszych. Do uzyskania prestiżowego wyróżnienia przyczyniła się innowacyjna „architektura 4x4 Small Wide” oraz liczne systemy bezpieczeństwa, oferowane w standardzie lub na zamówienie, w tym 6 poduszek powietrznych, montowanych w standardzie. W zeszłym roku 5 gwiazdek Euro NCAP zdobył również nowy Jeep Cherokee. Nowy Jeep Renegade zdobywa pięć prestiżowych gwiazdek Euro NCAP z końcową punktacją 80/100, uzyskaną dzięki zdobyciu 87% w zakresie ochrony dorosłych, 85% w zakresie ochrony dzieci, 65% - pieszych i 74% za systemy bezpieczeństwa samochodu. Tysiące godzin wirtualnych symulacji pozwoliły opracować innowacyjną „architekturę 4x4 Small Wide”. Renegade jest pierwszym samochodem FCA, w którym została ona zastosowana i która oferuje strukturę jednobryłową zrealizowaną dzięki szerokiemu zastosowaniu stali wysokowytrzymałościowej i ultra wysokowytrzymałościowej oraz tej „tłoczonej na gorąco”, czego rezultatem jest doskonała sztywność skrętna. Dzięki strukturze czołowej z trzema liniami obciążenia, przednia cześć odkształca się jednakowo, niezależnie od rodzaju przeszkody czy uderzonego samochodu. Zresztą, pomimo wyraźnego off-roadowego charakteru modelu, który wyraża się również w solidnym i regularnym kształcie przodu, nowy Renegade zapewnia również dobrą ochronę osób pieszych. Jakość wirtualnego projektu została później zweryfikowana fizycznie na samochodach wyprodukowanych w zakładzie SATA w Melfi poprzez przeprowadzenie 300 prób na częściach i podzespołach, ponad 100 symulacji zderzeń i ponad 100 crash testów, z uwzględnieniem różnych typów zderzeń: czołowych, bocznych, dachowania, uderzenia w inny samochód oraz potrącenia pieszego, biorąc pod uwagę różne prędkości, przy jakich może do nich dojść, jak również różne cechy fizyczne pasażerów. Jeśli chodzi o pełną ochronę, nowy Jeep Renegade oferuje w standardzie 6 poduszek powietrznych (czołowe dla pasażerów siedzących z przodu, boczne kurtynowe dla wszystkich rzędów oraz boczne na siedzeniach przednich) oraz ESC (elektroniczną kontrolę stabilności) z ERM (elektronicznym systemem zapobiegającym dachowaniu). Wyposażenie dotyczące bezpieczeństwa, w zależności od rynków i wersji, oferuje w standardzie lub na zamówienie, również inne ważne systemy, takie jak: system monitorowania martwego pola, system detekcji obiektów na drodze cofania, „inteligentny” Cruise Control (dostępny od 2015 roku) i kamerę cofania ParkView z siatką dynamicznych linii. Jednym z najbardziej innowacyjnych systemów nowego Jeepa Renegada jest system ostrzegający przed najechaniem na przeszkodę (Forward Collision Warning-Plus), pierwszy w kategorii pod względem niezawodności i precyzji, który wykorzystuje czujniki radarowe oraz video do oceny czy samochód nie zbliża się zbyt szybko do innego pojazdu czy przeszkody znajdującej się przed samochodem. W takich przypadkach system ostrzega lub pomaga kierowcy ominąć przeszkodę lub zmniejszyć skutki ewentualnego zderzenia. Wreszcie, Jeep Renegade może zostać wyposażony w systemy „Lane Sense Departure Warning-Plus” (system monitorujący i alarmujący opuszczenie pasa ruchu) oraz „Blind-spot Monitoring” (system monitorowania martwego pola). Pierwsze urządzenie wykorzystuje czujnik optyczny kamery do ustalenia pozycji samochodu na drodze w stosunku do sygnalizacji poziomej znajdującej się na jezdni. W przypadku niezamierzonej zmiany pasa ruchu, którą system rozpoznaje po zmianie toru jazdy bez włączenia kierunkowskazu, sygnałowi świetlnemu towarzyszy impuls wysyłany przez elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS). Jeśli kierowca szybko nie zareaguje, system wysyła kolejny alarm świetlny. System „Blind-spot Monitoring” natomiast wykorzystuje czujniki radarowe o ultra szerokim paśmie, które wspomagają kierowcę podczas zmian pasa ruchu, sygnalizując obecność samochodów w martwych polach za pomocą podświetlonych ikon na lusterkach bocznych i włączając wybrany przez kierowcą sygnał dźwiękowy. Źródło: Fiat Auto Poland
  2. Najwyższy poziom bezpieczeństwa: SKODA Superb na pięć gwiazdek! Nowa ŠKODA Superb uzyskała najwyższy, pięciogwiazdkowy wynik w testach zderzeniowych Euro NCAP. Ocena organizacji potwierdza, że wprowadzona niedawno na wybranych rynkach nowa ŠKODA Superb zapewnia najlepszy poziom bezpieczeństwa. Ostatnie wyniki Euro NCAP poświadczają, że wysokie standardy ochrony pasażerów charakteryzują całą gamę modeli ŠKODY. Każdy z nich otrzymał bowiem maksymalne, pięciogwiazdkowe noty w testach zderzeniowych Euro NCAP. Ocena końcowa Euro NCAP składa się z kilku części składowych: ochrony dorosłych, bezpieczeństwa dzieci, ochrony pieszych oraz oceny systemów bezpieczeństwa. Nowa ŠKODA Superb została nagrodzona maksymalnymi notami we wszystkich czterech kategoriach. Nowa ŠKODA Superb oferuje szereg nowych systemów wspomagających kierowcę oraz imponuje wysokimi standardami bezpieczeństwa, które do chwili obecnej nie były dostępne w tej klasie pojazdów. Zaawansowana technologia wspiera kierowcę w rozmaitych sytuacjach mających miejsce na drodze - począwszy od zachowania bezpiecznej odległości od samochodu poprzedzającego i utrzymywania pasa ruchu, aż do awaryjnego hamowania w przypadku nadchodzącej kolizji. ŠKODA Superb już w standardzie oferuje układ stabilizacji toru jazdy wraz z hamulcem antykolizyjnym Multi-Collision Brake. Układ Front Assistant z funkcją automatycznego hamowania, system kontroli ciśnienia w oponach oraz zaawansowany system elektronicznego dyferencjału XDS+ są również oferowane w standardzie. Najwyższa ocena przyznana przez organizację Euro NCAP dla ŠKODY Superb potwierdza, że obecnie oferowana gama samochodów jest najbezpieczniejszą w historii czeskiej marki. Wszystkie oferowane obecnie ŠKODY otrzymały bowiem maksymalną, pięciogwiazdkową notę. Przed nową ŠKODĄ Superb otrzymała ją w listopadzie 2014 roku trzecia generacja ŠKODY Fabia. Najwyższa ocena została przyznana również ŠKODZIE Octavia (2013), ŠKODZIE Rapid (2012), ŠKODZIE Citigo (2011) oraz ŠKODZIE Yeti (2008). Wybitne oceny osiągnięte przez samochody marki ŠKODA w testach Euro NCAP są wynikiem intensywnych działań producenta podjętych w celu zapewnienia najwyższego bezpieczeństwa, zarówno aktywnego, jak i pasywnego. Traktując niezwykle poważnie społeczną odpowiedzialność firmy, ŠKODA jest zaangażowana w wiele akcji mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach i autostradach. Źródło: Volkswagen Group Polska
  3. Pięć gwiazdek US NCAP dla Audi A3 i Audi S3 Limousine Obu modelom przyznano pięć gwiazdek US NCAP za najlepsze wyniki w testach zderzenia czołowego, bocznego i dachowania Najwyższe noty Euro NCAP także dla Audi A3 Sportback e-tron Ingolstadt, 19 grudnia 2014 r. Nowe Audi A3 i Audi S3 Limousine zdobyły najwyższą notę – pięć gwiazdek – w amerykańskim teście zderzeniowym US NCAP. Tym samym potwierdzono status tych modeli jako jednych z najbardziej bezpiecznych w swojej klasie. By uzyskać ocenę w testach US NCAP, samochód musi przejść szereg rygorystycznych prób zderzeniowych. Testuje się zachowanie pojazdu podczas zderzenia czołowego, bocznego oraz podczas dachowania. Siła uderzenia w poszczególne części ciała kierowcy czy pasażerów mierzona jest na specjalnych manekinach, umieszczonych wewnątrz auta. Najwyższa nota, pięć gwiazdek, zarezerwowana jest dla pojazdów, które według federalnych przepisów Stanów Zjednoczonych zapewniają najwyższe bezpieczeństwo w przypadku zderzenia bądź dachowania. Więcej szczegółów dotyczących testów. W Europie, Audi A3 Sportback e-tron otrzymało niedawno również pięć gwiazdek w testach Euro NCAP. Wyniki europejskich testów postawiły ten pierwszy w palecie Audi hybrydowy model typu plug-in w gronie najbezpieczniejszych samochodów swojego segmentu. Źródło: Volkswagen Group Polska
  4. Pięć gwiazdek dla nowego Passata w teście Euro NCAP - Passat i Passat Variant otrzymały najwyższe noty - W razie wypadku pasażerowie i piesi są optymalnie chronieni Poznań, 11 grudnia 2014 r. – Niezależna europejska organizacja ochrony konsumentów Euro NCAP wyróżniła nowego Passata najwyższą notą 5 gwiazdek. Jest to dowód, że także ósma generacja tego modelu należy do najbezpieczniejszych samochodów na świecie. Nowy Passat kontynuuje tradycję swojego poprzednika, który w 2010 roku również otrzymał pięć gwiazdek. NCAP (New Car Assessment Program) od 1997 roku jest uznawany za jeden z ważniejszych wyznaczników bezpieczeństwa pojazdów. W tym roku wymagania zostały zaostrzone. Nowy Passat zaliczył serię trudnych testów Euro NCAP z doskonałym wynikiem, między innymi dzięki poprawiającej bezpieczeństwo, zoptymalizowanej strukturze nadwozia, kombinacji pasów bezpieczeństwa, siedzeń i poduszek powietrznych gwarantującej najwyższą skuteczność ochrony oraz innowacyjnym systemom wspomagającym kierowcę. Pięć gwiazdek za bezpieczeństwo ogólne dla nowego Passata jest wynikiem rezultatów uzyskanych w czterech dziedzinach: ochrona dorosłych pasażerów i dzieci w samochodzie, ochrona pieszych oraz wspieranie bezpieczeństwa. Podczas testów w zakresie ochrony dorosłych pasażerów, obejmujących oprócz uderzenia czołowego w aluminiową barierę (z prędkością 64 km/h i 40-procentowym pokryciem) także uderzenie boczne (z prędkością 50 km/h) oraz boczne zderzenie ze słupem (prędkość 29 km/h), Passat otrzymał 85 procent maksymalnej liczby punktów. Także w zakresie ochrony dzieci w samochodzie, dzięki seryjnym mocowaniom ISOFIX i top teather, nowy Passat uzyskał ponad 87 procent możliwych punktów. Przy badaniu bezpieczeństwa pieszych oceniane były detale konstrukcyjne Passata, które redukują niebezpieczeństwo obrażeń pieszych, na przykład ukształtowanie zderzaków i maski silnika. Przy ocenie systemów bezpieczeństwa uwzględnione zostały zagłówki zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa, które w razie uderzenia od tyłu minimalizują ryzyko uszkodzenia kręgosłupa szyjnego oraz czujniki zapięcia pasów na wszystkich miejscach siedzących. Pozytywnie oceniony został także system obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, dostępny od wersji wyposażenia Comfortline i zaliczany do systemów zwiększających bezpieczeństwo. Nowy Passat, dostępny na rynku od kilku tygodni, jest wyposażony seryjnie w liczne elementy i rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo. Należą do nich poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera (z możliwością dezaktywacji prawej poduszki) oraz system kurtyn powietrznych chroniących głowy wraz z bocznymi poduszkami powietrznymi. Dodatkowo nowy Passat posiada seryjnie takie systemy, jak Electronic Stability Control (ESC) z ABS i asystentem hamowania, system automatycznego hamowania po kolizji, wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach oraz system rozpoznający zmęczenie kierowcy. W ofercie wyposażenia Passata znajdują się także bardzo zaawansowane systemy, które pomagają uniknąć kolizji w wyniku najechania na inny pojazd lub znacznie minimalizują skutki zderzenia. Należą do nich proaktywny system ochrony pasażerów, asystent jazdy w korkach, Emergency Assist oraz Trailer Assist (z funkcją stabilizacji przyczepy). Źródło: Volkswagen Group Polska
  5. Pięć gwiazdek dla Audi A3 Sportback e-tron w testach Euro NCAP Najlepsza ocena w kategorii ochrony w przypadku kolizji przedniej, bocznej i tylnej Audi A3 Sportback e-tron zapewnia także najwyższe standardy bezpieczeństwa dzieci Specjalna nagroda za system Audi pre sense basic i za asystenta hamowania zapobiegającego następnej kolizji Ingolstadt, 10 grudnia 2014 r. Konsorcjum Euro NCAP przyznało nowemu Audi A3 Sportback e-tron pięć gwiazdek - najwyższą notę za bezpieczeństwo podczas zderzenia. Oznacza to, że pierwsza seryjna hybryda plug-in marki Audi należy do najbezpieczniejszych samochodów w swej klasie. Audi A3 Sportback e-tron bez trudu wypełniło wysokie wymagania we wszystkich kategoriach. Otrzymało najlepsze noty za ochronę dorosłych pasażerów i dzieci podczas kolizji przedniej, bocznej i tylnej. Również w testach ochrony pieszych samochód wypadł doskonale. W tym roku po raz pierwszy konsorcjum Euro NCAP testowało również systemy wsparcia kierowcy. Audi A3 Sportback e-tron wyposażone w system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front oraz w aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist, przeszło przez wszystkie testy w tej kategorii. Za system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense basic oraz za standardowego asystenta hamowania zapobiegającego następnej kolizji, A3 Sportback e-tron otrzymało nagrodę specjalną „Euro NCAP advanced“. Podczas wypadku, funkcja ta – inicjując automatyczne hamowanie – może pomóc kierowcy w zredukowaniu niebezpieczeństwa poślizgu i dalszych kolizji, będących następstwem danego wypadku. Niezależne konsorcjum Euro NCAP (ang. European New Car Assessment Programme), utworzono w 1997 roku, a w jego skład wchodzą przedstawiciele ministerstw transportu i komunikacji, klubów motoryzacyjnych, ubezpieczycieli i organizacji ochrony praw konsumenta. Gremium to bada zachowanie nowych pojazdów podczas kolizji. Surowe wymogi testów Euro NCAP są znacznie ostrzejsze niż wymogi Unii Europejskiej. Aktualne wyniki testów zostaną opublikowane dziś w Internecie. Źródło: Volkswagen Group Polska
  6. Pięć gwiazdek dla Golfa Sportsvana w teście Euro NCAP - Doskonały wynik dla nowego, wszechstronnego, kompaktowego vana marki Volkswagen Poznań, 1 lipca 2014 r. – Nowy Golf Sportsvan otrzymał od niezależnej europejskiej organizacji ochrony konsumentów Euro NCAP najwyższą ocenę pięciu gwiazdek. Z bogatym pakietem bezpieczeństwa, składającym się z nadwozia o nowoczesnej strukturze, skutecznych, dopasowanych do siebie systemów pasów bezpieczeństwa, foteli i poduszek powietrznych oraz innowacyjnych systemów wspomagających, Golf Sportsvan należy do najbezpieczniejszych samochodów na świecie. Euro NCAP (New Car Assessment Program = europejski program oceny nowych pojazdów) uznawany jest od lat jako ważny wskaźnik bezpieczeństwa samochodów. Ocena pięciu gwiazdek dla nowego Golfa Sportsvana to wynik rezultatów uzyskanych w czterech kategoriach: ochrona dorosłych pasażerów, ochrona dzieci, ochrona pieszych oraz wspieranie bezpieczeństwa. Przy szeroko zakrojonych badaniach bezpieczeństwa dorosłych pasażerów, które obok testu zderzenia czołowego z aluminiową barierą przy prędkości 64 km/h (40 procentowe uderzenie przodem w barierę) obejmuje także zderzenie boczne (uderzenie w drzwi kierowcy przy prędkości 50 km/h) oraz uderzenie boczne w słupek (z prędkością 29 km/h), Golf Sportsvan otrzymał 87 procent maksymalnej liczby punktów. Także w testach ochrony dzieci Golf Sportsvan wypadł doskonale i uzyskał 85 procent punktów. Przy ocenie samochodów przez Euro NCAP uwzględniane są także elektroniczne systemy poprawiające bezpieczeństwo i systemy wspomagające, pomagające uniknąć wypadków lub znacznie redukujące ich skutki. Gwarantujący maksimum bezpieczeństwa Golf Sportsvan jest wyposażony seryjnie w Electronic Stability Control (ESC) wraz z ABS z asystentem hamowania, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS+, hamulec multikolizyjny, wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach, funkcję stabilizacji przyczepy, uchwyty dla fotelików samochodowych ISOFIX na tylnej kanapie oraz poduszkę powietrzną dla kierowcy i pasażera z możliwością dezaktywacji prawej poduszki, a także poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy i system kurtyn powietrznych dla pasażerów siedzących z przodu i z tyłu wraz z poduszkami bocznymi. Volkswagen oferuje także liczne systemy wspomagające jako opcję dla Golfa Sportsvana, które dodatkowo poprawiają bezpieczeństwo. Należą do nich automatyczny tempomat ACC, system obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, system ułatwiający utrzymanie pasa ruchu Lane Assist, proaktywny system ochrony pasażerów Pre Crash oraz systemy regulacji świateł drogowych Light Assist i Dynamic Light Assist. Zastosowany po raz pierwszy w Golfie Blind Spot Sensor z asystentem wyjazdu z miejsca parkingowego, który ostrzega przed pojazdami znajdującymi się w martwym polu widzenia względnie – przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego – przed zbliżającymi się z boku innymi uczestnikami ruchu, uzupełnia bogatą ofertę systemów wspomagających Golfa Sportsvana. Źródło: Volkswagen Group Polska
  7. Pięć startujących w wyścigu 24h Nürburgring zespołów zaufało modelowi R8 LMS ultra · Na starcie pojawią się m.in. zwycięzca z Le Mans i mistrz serii GT · Pięć zespołów startuje w ośmiu Audi R8 LMS ultra · Po raz pierwszy, wyścig kwalifikacyjny odbędzie się już 5 i 6 kwietnia Ingolstadt, 4 kwietnia 2014 r. Zwycięzca z Le Mans, mistrz świata serii GT, ekstremalny skoczek spadochronowy i silne „customer team’y” – wszyscy, w 42. edycji 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgring zaufali Audi R8 LMS ultra. Po raz pierwszy, kilka drużyn wystartuje w rundzie kwalifikacyjnej już w pierwszy weekend kwietnia. Dwudziestoczterogodzinny wyścig w „zielonym piekle“, czyli na Pętli Północnej toru Nürburgring, w którym 21 i 22 czerwca weźmie udział 190 uczestników z całego świata, to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu sportów motorowych na ten sezon. Podobnie jak rok temu, pięć zespołów wspieranych przez Audi Sport customer racing, wystawi w wyścigu w Eifel osiem egzemplarzy Audi R8 LMS ultra. Najpierw jednak odbędzie się rozgrzewka do tego najważniejszego z wyścigów. W rundzie kwalifikacyjnej, w dniach 5 i 6 kwietnia, rozgrywanej na odcinku 25,378 km, ekipy będą miały jedyną w swoim rodzaju możliwość sprawdzenia się przed właściwymi mistrzostwami. Z uwagi na dowolną ilość okrążeni treningowych, dwie rundy kwalifikacyjne i sześciogodzinny wyścig główny, wiele startujących zespołów wykorzysta możliwość, by przygotować się do właściwych zmagań. Po wyścigu kwalifikacyjnym, organizatorzy przyznają najlepszym dziesięć z łącznie trzydziestu miejsc w głównych, czerwcowych kwalifikacjach, które zadecydują o przydziale miejsc startowych w wyścigu 24h. Ponadto kierowcy biorący udział w najbliższych kwalifikacjach otrzymają wymagane przepisami potwierdzenie, że zdobyli praktyczne doświadczenie na torze Pętli Północnej. Audi już w ubiegły weekend znakomicie rozpoczęło sezon na Pętli Północnej: Marc Basseng, Frank Stippler i Laurens Vanthoor, za kierownicą Audi R8 LMS ultra, wygrali pierwszą rundę Długodystansowych Mistrzostw Świata. Podobnie jak w latach ubiegłych, w dwudziestoczterogodzinnym wyścigu na Nürburgring, Audi reprezentować będą najlepsi kierowcy: Frank Biela, Marcel Fässler, Stéphane Ortelli i Marco Werner. Czterej triumfatorzy z Le Mans, którzy mają na koncie łącznie jedenaście zwycięstw w tym należącym już do klasyki samochodowym maratonie, wystartują w Audi R8 LMS ultra. Byli mistrzowie świata GT1 Marc Basseng i Markus Winkelhock, aktualny mistrz FIA GT Laurens Vanthoor oraz były trzykrotny mistrz Porsche Supercup René Rast, to kolejne gwiazdy w składzie teamów jadących Audi. Znajdziemy w nich też aktualnego kierowcę Audi z wyścigów serii DTM Nico Müllera, Rahel Frey również wcześniej startującą w DTM za kierownicą Audi oraz innych kierowców doskonale obeznanych z Pętla Północną. Wielbiciel sportów ekstremalnych, Austriak Felix Baumgartner, po swoim spektakularnym skoku spadochronowym ze stratosfery, znalazł nowe wyzwanie. Zdecydował o starcie w Audi R8 LMS ultra teamu Audi Race Experience na Pętli Północnej toru Nürburgring. Także pięciu innych dawnych zwycięzców wyścigów 24h zaufało Audi. Marc Basseng, Christopher Haase, Frank Stippler i Markus Winkelhock, którzy w roku 2012, za sterami Audi R8 LMS ultra, odnieśli swe pierwsze zwycięstwo na torze Nürburgring, w roku 2014 zasiądą w kabinie samochodu wyścigowego GT3 o mocy 570 KM. Duńczyk Nicki Thiim, jeden z tryumfatorów roku 2013, po raz pierwszy weźmie udział w wyścigu w Audi R8 LMS ultra. Źródło: Volkswagen Group Polska
  8. Pięć gwiazdek dla Audi A6 w amerykańskich testach zderzeniowych US NCAP · Audi A6 otrzymało najlepszą ocenę za bezpieczeństwo bierne podczas zderzenia · Luksusowa limuzyna jest też wzorcowym modelem pod względem bezpieczeństwa czynnego Ingolstadt, 26 lutego 2014 r. W amerykańskim programie testów zderzeniowych US NCAP, Audi A6 (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 9,8 – 4,4; emisja dwutlenku węgla w trybie jazdy mieszanej w g/km: 229 – 114) uzyskało najwyższą notę pięciu gwiazdek za bezpieczeństwo bierne. Wyniki testów ochrony bezpieczeństwa dorosłych pasażerów w teście zderzeniowym, czołowym i bocznym oraz podczas dachowania, jednoznacznie udowadniają, że obecna wersja Audi A6 jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie. Audi A6 już w roku 2011 zdobyło najlepsze oceny w testach Euro NCAP. Teraz maksymalną notę pięciu gwiazdek za bezpieczeństwo bierne podczas zderzenia przyznał mu NHTSA (Narodowy Urząd ds. Bezpieczeństwa Drogowego Stanów Zjednoczonych). Wyniki testów ochrony bezpieczeństwa dorosłych pasażerów w teście zderzeniowym czołowym i bocznym oraz podczas dachowania są dowodem na to, że Audi A6 to obecnie jeden z najbezpieczniejszych samochodów w klasie luksusowych limuzyn. W roku 2010, NHTSA po raz kolejny zaostrzył kryteria testów zderzeniowych czołowych i bocznych, by prowadzone próby w rzeczywisty sposób oddawały warunki podczas wypadków. Przeprowadzający testy, zarówno w przypadku bezpieczeństwa kierowcy, jak i pasażera siedzącego z przodu, przyznali Audi A6 w czołowym i bocznym teście zderzeniowym takie oceny, które dały w sumie najlepszą notę pięciu gwiazdek. Pasażerowie siedzący z tyłu są w Audi A6 chronieni równie dobrze, o czym świadczy pięć gwiazdek za najwyższe bezpieczeństwo tylnej części pojazdu w teście zderzeniowym bocznym. Audi przywiązuje najwyższą wagę nie tylko do kwestii, które podlegały ocenie NHTSA, ale również do szerzej rozumianych zagadnień związanych z bezpieczeństwem. Jednym z głównych elementów rekomendowanych w strategii bezpieczeństwa koncernu z Ingolstadt, jest automatyczna regulacja odstępu pomiędzy samochodami marki Audi i innymi uczestnikami ruchu drogowego, jaką zapewnia korzystający z radaru tempomat adaptive cruise control (ACC) z funkcją Stop & Go. Dzięki tej właśnie funkcji, samochód może się samoczynnie zatrzymać w określonej sytuacji. Po krótkim postoju, np. przed sygnalizacją świetlną, auto automatycznie przyspiesza i jedzie za poprzedzającym go pojazdem w zaprogramowanym przez kierowcę odstępie. Inne proponowane przez cztery pierścienie systemy bezpieczeństwa to na przykład aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist czy asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist. Milowym kamieniem położonym przez Audi w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego, jest system bezpieczeństwa Audi pre sense. W sytuacjach, w których zachodzi prawdopodobieństwo kolizji, Audi pre sense plus może zainicjować częściowe hamowanie. Jeśli kolizji nie da się uniknąć, po częściowym hamowaniu może nastąpić hamowanie pełne. W ten sposób siła uderzenia wydatnie się zmniejsza. Dopasowane do konkretnej sytuacji hamowanie wspiera kierowcę wtedy, gdy mimo uprzednich świetlnych i akustycznych sygnałów ostrzegawczych, prowadzący nie wciska pedału hamulca lub wciska go z nieodpowiednią siłą. System bezpieczeństwa Audi pre sense jest zalecany przez NHTSA, jako „rekomendowane rozwiązanie techniczne“. Źródło: Volkswagen Group Polska
  9. Nowy model to piąta Mazda, która otrzymała najwyższą możliwą ocenę w Europie. Doskonała dynamika jazdy i właściwości jezdne dodatkowo zmniejszają ryzyko wypadku. Kolejny model przełamujący konwencje, kolejna najwyższa ocena: nowa Mazda3 otrzymała od Euro NCAP* pięć gwiazdek, najwyższą ocenę w kategorii bezpieczeństwa. Oznacza to, że jest jak dotąd najbezpieczniejszym z europejskich kompaktów ocenionych przez NCAP w 2013 roku. Najnowsza wersja najpopularniejszego modelu Mazdy otrzymała doskonałe noty we wszystkich czterech kategoriach, uzyskując odpowiednio 93%i 86% w kategorii ochrony dorosłych pasażerów i ochrony dzieci (oba wyniki należą do najwyższych uzyskanych w Europie w tym roku) oraz 65% i 81% w kategorii ochrony pieszych i systemów wspomagania bezpieczeństwa. Wartości te są znacznie wyższe od wartości progowych Euro NCAP wymaganych do uzyskania pięciu gwiazdek**. To pierwsza nota dla nowej Mazdy3 przyznana przez jedną z głównych organizacji zajmujących się oceną bezpieczeństwa. Nowy model, dostępny jako hatchback lub sedan, to już piąta Mazda, która dołączyła do ekskluzywnego grona pojazdów wyróżnionych pięcioma gwiazdkami od 2009 roku, kiedy to agencja Euro NCAP wprowadziła nowy rygorystyczny system oceny (w 2009 roku). Nowa Mazda poszła więc w ślady poprzedniej wersji Mazdy3, wcześniejszej i obecnej Mazdy6 oraz Mazdy CX-5. Podobnie jak dwa pierwsze modele, nowa Mazda3 posiada wyjątkowo lekkie nadwozie SKYACTIV, amortyzujące uderzenia, oraz podwozie SKYACTIV. Około 60% nadwozia wykonano ze stali o dużej i bardzo dużej wytrzymałości na rozciąganie. To o połowę więcej niż w przypadku poprzedniej wersji, co sprawia, że nowa kompaktowa Mazda jest lżejsza, a zarazem o 30% sztywniejsza. To oznacza jeszcze większe bezpieczeństwo bierne uzupełnione przez innowacyjną technologię i-ACTIVSENSE, wspierającą bezpieczeństwo czynne. Od 2014 roku tego rodzaju systemy będą uwzględniane w ocenach dokonywanych przez Euro NCAP. Kolejny ważny element nowej Mazdy3, która trafiła do sprzedaży w Europie w zeszłym miesiącu, to lepsze przyspieszenie oraz udoskonalony układ hamulcowy i kierowniczy. Takie rozwiązania, ułatwiające bezpieczne prowadzenie pojazdu, dodatkowo obniżają ryzyko wypadku, bez uszczerbku dla przyjemności z jazdy, tak charakterystycznej dla Mazdy. Całkowicie przeprojektowano również wnętrze. Zmiany wprowadzono z myślą o ułatwieniu kierowcy optymalnego wykorzystania wszystkich informacji przekazywanych przez samochód. * European New Car Assessment Programme, niezależna agencja oceniająca bezpieczeństwo pojazdów od 1997 roku. ** Ochrona dorosłych podróżujących pojazdem: 80%; ochrona dzieci podróżujących pojazdem: 60%; ochrona pieszych: 60%; systemy wspomagania bezpieczeństwa: 65%; ocena ogólna: 80%. Punktacje w poszczególnych kategoriach zależą od wyników testów zderzeniowych, takich jak zderzenie czołowe przy prędkości 64 km/h, uderzenie w bok przez inny pojazd z prędkością 50 km/h, uderzenie bokiem w słup przy prędkości 29 km/h oraz uderzenia z udziałem pieszych (dzieci i dorosłych). Euro NCAP poddaje również ocenie elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), który Mazda nazywa systemem dynamicznej kontroli stabilności (DSC). źródło: Mazda Motor Poland
  10. Fiat odsłoni pięć nowych modeli w ciągu najbliższych dwóch lat Następne generacje 500 i Pandy... A następca Punto, Bravo?!
  11. więcej -> Pięć milionów modeli Audi z napędem quattro, baza rejestracji pojazdów, badania rynku motoryzacyjnego, nowe samochody osobowe | www.samar.pl źródło: IBRM Samar
  12. Vany Mercedes-Benz teraz jeszcze bezpieczniejsze - pięć nowych systemów wspomagania Mercedes-Benz Vans nieprzerwanie liderem innowacji Pięć nowych systemów wspomagania - trzy światowe premiery [TABLE] <tbody>[TR] [TD][/TD] [/TR] [TR] [TD][/TD] [TD][/TD] [/TR] </tbody>[/TABLE] Stuttgart/Boxberg – Wraz z pięcioma nowymi systemami wspomagania i bezpieczeństwa Mercedes-Benz kontynuuje pełnienie roli lidera innowacji wśród producentów aut dostawczych. Lista nowości obemuje trzy światowe premiery w tym segmencie: Crosswind Assist, Collision Prevention Assist oraz Blind Spot Assist. Najnowsze systemy trafią do wyposażenia vanów z gwiazdą w ciągu najbliższych miesięcy. Po raz pierwszy zaprezentowano je kilka dni temu w ramach Mercedes-Benz TecForum w ośrodku testowym w Boxbergu. Pięć nowych systemów wspomagania - trzy światowe premiery Aktywne bezpieczeństwo jest dla Mercedes-Benz Vans priorytetem. Nowe systemy pozwalają podnieść jego poziom jeszcze wyżej. Crosswind Assist utrzymuje samochód na właściwym torze podczas silnego wiatru. Collision Prevention Assist alarmuje kierowcę, gdy ten nie zachowa odpowiednim dystansu od poprzedzającego pojazdu - poruszającego się lub stojącego w korku, a Blind Spot Assist ostrzega przed zmianą pasa ruchu, gdy auto na sąsiednim pasie znajduje się w niebezpiecznej odległości. Wszystkie trzy systemy debiutują w klasie aut dostawczych. Nowością są także układy: Lane Keeping Assist oraz Highbeam Assist. - W kwestiach bezpieczeństwa nasze pojazdy zawsze pełniły wiodącą rolę. Teraz rozpoczynamy w segmencie vanów nową erę w zakresie systemów wspomagania i bezpieczeństwa. Będą one wspierać kierowcę i pomagać w unikaniu wypadków, zapewniając tym samym maksymalną dostępność naszych aut - mówi Volker Mornhinweg, szef Mercedes-Benz Vans. Mercedes-Benz Vans od dawna pełni pionierską rolę w zakresie systemów wspomagania i bezpieczeństwa. Jako pierwsza marka w segmencie, w 1995 roku wprowadził w Sprinterze system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania ABS, a siedem lat później - układ kontroli stabilności ESP. Kolejną innowacją był system ADAPTIVE ESP, wprowadzony w 2006 roku. Podczas wyliczania charakterystyki pracy bierze on pod uwagę obciążenie i położenie środka ciężkości pojazdu. Obie generacje ESP pomogły znacznie ograniczyć liczbę wypadków drogowych. Wypadki vanów nie różnią się od tych, do których dochodzi z udziałem aut osobowych. Potwierdzają to niedawne badania przeprowadzone m.in. przez pracowników badawczych firm ubezpieczeniowych i Niemiecki Federalny Instytut Komunikacji Drogowej (BASt). Raport wskazuje nawet, że przy uwzględnieniu pokonywanego przebiegu prawdopodobieństwo wypadku dla vanów jest niższe niż dla samochodów osobowych. Podczas opracowania nowych systemów wspomagania oddział Mercedes-Benz Vans mógł korzystać ze specjalistycznej wiedzy zespołu badań i rozwoju oraz doświadczeń oddziału aut osobowych i użytkowych. - Jesteśmy zadowoleni z transferu wiedzy w ramach grupy Daimlera. To jeszcze jeden powód naszej topowej pozycji w dziedzinie bezpieczeństwa - mówi dr Sascha Paasche, szef rozwoju Mercedes-Benz Vans. Źródło: Daimler
  13. Pięć milionów Audi z napędem quattro – zwycięstwo zaawansowanej techniki - Z taśmy produkcyjnej zjechało już pięć milionów samochodów Audi ze stałym napędem na cztery koła - 33 lata sukcesów napędu quattro na drogach i w sportach motorowych Audi AG świętuje szczególny jubileusz – wyprodukowanie pięciu milionów samochodów z napędem quattro. Pięciomilionowy egzemplarz, to białe Audi A6 allroad 3.0 TDI, które zjechało z taśmy w Neckarsulm. Rekord potwierdza wiodącą rolę Audi jako pioniera w dziedzinie napędu na cztery koła. Żaden inny producent samochodów segmentu premium nie sprzedał podobnej ilości pojazdów z takim rozwiązaniem i nie ma w palecie modelowej ponad 140 różnych konfiguracji z napędem quattro. Technika quattro zadebiutowała w 1984 roku w legendarnym samochodzie Audi quattro. Jeśli obecnie uwzględnić dostępne typy karoserii, silniki i skrzynie biegów, to otrzymamy ofertę ponad 140 różnych konfiguracji wyposażonych w taki napęd. Audi oferuje zdecydowanie najszerszą w segmencie premium paletę modeli z napędem na cztery koła. Audi Q7, R8, A4 allroad, A6 allroad oraz wszystkie modele S i RS, dostępne są wyłącznie z napędem quattro. W innych, Audi oferuje go opcjonalnie. „Quattro to jeden z najważniejszych filarów marki i decydujący czynnik naszego sukcesu“ mówi Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG. „Stały napęd na cztery koła quattro, pozwala w pełni odczuć przewagę dzięki technice. Rola pioniera nas zobowiązuje i będziemy nadal zwiększać przewagę, proponując coraz nowsze rozwiązania.“ Quattro to więcej niż samochodowa technika – to już ikona. Oznacza bezpieczeństwo i sportową jazdę, wysokie kompetencje techniczne i dynamiczny styl życia, którego nie są w stanie spowolnić nieprzyjazne warunki drogowe. Szereg pamiętnych reklam telewizyjnych, począwszy od zrealizowanej na skoczni narciarskiej w fińskiej miejscowości Kaipola, pod którą bez jakiejkolwiek pomocy Audi 100 CS quattro wjechało w 1986, przyczyniło się do sukcesu tego rozwiązania w równym stopniu co tryumfy w sportach motorowych i zadowolenie kierowców. Mówiąc quattro, mamy na myśli Audi, a mówiąc Audi, myślimy quattro. W roku 2012, rekordowa ilość ponad 43 procent wszystkich klientów Audi wybrało model quattro. Na czele stawki znalazło się Q5, z blisko 205 600 sprzedanymi egzemplarzami. Miłośnikami napędu na cztery koła są nie tylko użytkownicy SUV-ów. Przyglądając się innym seriom zauważyć można, że w roku 2012 na zakup modelu z napędem quattro zdecydował się prawie co czwarty klient. Quattro szczególnie dobrze sprzedają się w USA, Kanadzie, Rosji i na rynkach Bliskiego Wschodu. Także w Niemczech, wg danych statystycznych z 2012 roku, blisko 99 800 nowo zarejestrowanych samochodów marki Audi posiadało napęd na cztery koła. Znacznie więcej niż w przypadku marek konkurencyjnych. Dla zakładów w Neckarsulm, gdzie z taśmy zjechało jubileuszowe Audi, quattro odgrywa szczególnie ważną rolę. Co drugie produkowane tam auto wyposażane jest w napęd na cztery koła. Wyjątkowej ekskluzywności samochody marki Audi nabierają w ofercie quattro GmbH, spółki córki Audi AG, która odpowiada za konstrukcję i wdrożenia modeli Audi RS i R8.* Quattro GmbH oferuje swoim klientom wysoce zindywidualizowane pojazdy, wyposażone w unikalne dodatki i akcesoria. Popyt rośnie: 800 pracowników quattro GmbH, w trzydziestym roku istnienia firmy symbolizuje jej dynamiczny rozwój. Audi quattro – technika Niezależnie od oferowanych w sprzedaży modeli, Audi pracuje nad wieloma nowatorskimi samochodami koncepcyjnymi. Każda koncepcja pociąga za sobą odpowiednio dopasowane rozwiązanie napędu quattro. W modelach kompaktowych A3, Q3 i TT z poprzecznie montowanym silnikiem, sercem napędu quattro jest sterowane elektronicznie hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe. By zoptymalizować rozkładu ciężaru w pojeździe, montuje się je przy tylnej osi. W warunkach normalnej jazdy, sprzęgło przekazuje siłę napędową prawie wyłącznie na koła przedniej osi. Jeśli jednak któreś z przednich kół wpada w poślizg, sprzęgło może przekierować moment obrotowy na oś tylną. Najnowsza wersja sprzęgła wielopłytkowego montowana jest w Audi A3. Samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy, stosowany w większości modeli Audi z silnikiem montowanym wzdłużnie, to czysto mechaniczna, pozbawiona jakichkolwiek opóźnień w działaniu przekładnia planetarna. W normalnej sytuacji rozdziela moc momentu obrotowego silnika na oś tylną i przednią w stosunku 40:60. Jeśli to konieczne, kieruje większość sił na oś z lepszą trakcją. Selektywny rozkład napędu między kołami, optymalizuje pracę mechanizmu różnicowego w obszarach granicznych podczas pokonywania zakrętów, przy pomocy delikatnego, pulsacyjnego przyhamowywania. Audi Q7 zostało wyposażone w specjalną wersję klasycznego napędu quattro. Międzyosiowy mechanizm różnicowy zamontowano tu w skrzynce rozdzielczej. Dynamiczne modele RS 4 Avant, RS 5 Coupé i RS 5 Cabriolet, wyposażone są w najnowszą wersję międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Zastosowany w nich lekki, kompaktowy, niezmiernie szybko i równo pracujący układ z koronowym kołem zębatym, zawdzięcza nazwę dwóm zazębionym kołom umieszczonym w jego wnętrzu. W zależności od warunków drogowych, mechanizm może skierować do 85 procent momentu obrotowego na tylną oś i maksymalnie 70 procent na oś przednią. Podobnie jak klasyczny międzyosiowy mechanizm różnicowy, można połączyć go z innym autorskim rozwiązaniem Audi – sportowym mechanizmem różnicowym, który w aktywny sposób przekazuje moc na koła osi tylnej. W sportowym modelu R8 z jednostką napędową zamontowaną centralnie, napęd quattro został skonstruowany inaczej. Sprzęgło wiskotyczne, które zależnie od warunków jazdy może kierować od 15 do 30 procent momentu obrotowego na przednie koła, umieszczono przy przedniej osi. Napęd przekazywany jest przy pomocy wału Kardana biegnącego ze skrzyni biegów, do przodu, przez skrzynię korbową silnika. Audi quattro – historia Dzięki quattro, Audi stało się pionierem stosowania napędu na cztery koła w samochodach osobowych. Początki projektu sięgają zimy 1976/77. Wówczas grupa inżynierów Audi odbywała jazdy testowe w zasypanej śniegiem Szwecji. W celach porównawczych, w jazdach brał też udział wojskowy pojazd Iltis. To terenowe auto z wysokim zawieszeniem, mimo że miało moc zaledwie 55 kW (75 KM), było nie do pobicia dla o wiele silniejszych prototypów Audi z napędem na oś przednią. Po kilku tygodniach, niewielki zespół inżynierów pod kierownictwem ówczesnego członka zarządu ds. rozwoju, dr. Ferdinanda Piëcha, rozpoczął prace nad napędem na cztery koła. Genialnym posunięciem Audi, które umożliwiło rozwój techniki quattro, było wprowadzenie wałka drążonego – przewierconego wtórnego wałka w skrzyni biegów, za pomocą którego siły mogą być przekazywane w dwóch kierunkach. Od strony osi tylnej, wał napędza międzyosiowy mechanizm różnicowy. Druga połowa sił napędowych przekazywana jest na oś przednią, przy pomocy wałka zdawczego*. Wał drążony umożliwił skonstruowanie napędu na cztery koła, który jest pozbawiony ograniczeń, lekki, ma kompaktową formę, jest bardzo efektywny pod względem sprawności i działa bez ciężkiej skrzyni rozdzielczej lub drugiego wału Kardana. Ta zasada działania napędu quattro mogła z powodzeniem zostać zastosowana w samochodach sportowych, które Audi produkowało w dużych ilościach. Rewolucyjne rozwiązanie zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, w 1980 roku. Zamontowano je w nowym Audi quattro coupé o mocy 147 kW (200 KM). Początkowo planowano produkcję limitowanej serii, ale z uwagi na ogromne zainteresowanie, to ciągle udoskonalane, przebojowe quattro dostępne było w gamie modelowej Audi aż do roku 1991. W 1984, marka z Ingolstadt uzupełniła ofertę o kompaktowy model Sport quattro o mocy 225 kW (306 KM) i o krótkim rozstawie osi. W roku 1986, producent wymienił ręcznie blokowany międzyosiowy mechanizm różnicowy pierwszej generacji na mechanizm różnicowy TorSen (Torsen: torque sensing - „wyczuwający moment”). Ta przekładnia ślimakowa była w stanie zmiennie rozdzielać moment obrotowy silnika. Kolejny ważny krok – zastosowanie przekładni planetarnej umożliwiającej z zasady asymetryczno-dynamiczny rozkład sił, nastąpił w 2005 roku. Równolegle Audi poszerzało ofertę modeli quattro. Jeszcze w latach osiemdziesiątych XX w. producent zadecydował, by napęd quattro oferować w każdej serii modelowej. Nowe modele były jak kamienie milowe na drodze Audi ku pozycji wiodącego producenta samochodów segmentu premium. W roku 1995 pojawiło się pierwsze Audi z silnikiem TDI i stałym napędem na obie osie, a już po czterech latach technika ta znalazła zastosowanie w klasie samochodów kompaktowych. Audi quattro – sporty motorowe Na początku roku 1981, Audi z napędem quattro pojawiło się na scenie Rajdowych Mistrzostw Świata. Fin Hannu Mikkola, prowadząc auto z czterema ringami podczas Rajdu Monte Carlo, wygrał pierwszych sześć śnieżnych odcinków specjalnych. Mimo sześciu minut przewagi, w wyniku uderzenia w niewielki murek, niestety utracił zwycięstwo. W 1982, napęd quattro był praktycznie nie do pobicia. Dzięki zwycięstwom w siedmiu różnych rajdach, marka z Ingolstadt wprowadziła zupełnie nową jakość na trasy rajdowe i zdobyła niezaprzeczalną pozycję lidera. Rok później Hannu Mikkola zdobył tytuł najlepszego kierowcy. Również sezon 1984 zaczął się mocnym uderzeniem. Pozyskany przez Audi dwukrotny mistrz świata Walter Röhrl, wygrał Rajd Monte Carlo wyprzedzając swoich kolegów z teamu Audi – Szweda Stiga Blomqvista i Hannu Mikkolę. Jeszcze przed końcem sezonu Audi zdobyło po raz pierwszy tytuł Mistrza Świata w rajdach, a Stig Blomqvist wygrał w klasyfikacji kierowców. Zwycięskim samochodem było wtedy Sport quattro S1, które swój największy tryumf odniosło w 1987 roku. Za kierownicą tego auta o mocy 440 kW (ok. 600 KM), Walter Röhrl pokonał wówczas 156 zakrętów Pikes Peak w amerykańskim stanie Colorado, w absolutnie rekordowym czasie. W kolejnych latach Audi zaczęło się ścigać w klasie samochodów turystycznych. Od 1988 roku marka startowała w amerykańskiej serii TransAm i niespodziewanie już w pierwszym sezonie zdobyła tytuł mistrzowski. W roku 1990, Audi przeszło do serii DTM (Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft). Hans Stuck za kierownicą V8 quattro zwyciężył tam również w pierwszym sezonie. W 1996, do gry wkroczyło A4 quattro Supertouring wyposażone w czterocylindrowy silnik o pojemności dwóch litrów. Samochód wystartował w siedmiu narodowych mistrzostwach na trzech kontynentach i wygrał wszystkie. W 1998 roku, europejscy organizatorzy wyścigów, mocą nowych uregulowań, w dużym stopniu wyeliminowali napęd na cztery koła z wyścigów samochodów turystycznych. Bilans Audi wyglądał wówczas następująco: cztery tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata, trzy zwycięstwa w Pikes Peak, jedno mistrzostwo w TransAm, dwa tytułu w DTM, jedenaście zwycięstw w mistrzostwach narodowych samochodów superturystycznych i jeden puchar świata w wyścigach samochodów turystycznych. Po raz pierwszy od tego czasu, samochód wyścigowy z napędem na cztery koła pojawił się ponownie na torze wyścigowym w 2012 roku. Audi R18 e-tron quattro z napędem hybrydowym, dzięki zastosowanemu w nim pakietowi zupełnie nowych, stworzonych od podstaw rozwiązań technicznych, od razu zapisało na swym koncie świetne, podwójne zwycięstwo. Źródło: Volkswagen Group Polska
  14. Pięć gwiazdek Euro NCAP dla Fiata 500L z ogólną punktacją 83/100. Prestiżowy dowód uznania dla nowego Fiata 500L za bezpieczeństwo osób dorosłych, dzieci, ochronę pieszych i wyposażenie bezpieczeństwa biernego według nowych, zaostrzonych wymogów. Nowa budowa „Small Wide” sprawdzona podczas tysięcy godzin wirtualnych symulacji: 200 sprawdzianów na komponentach i podzespołach, ponad 100 rzeczywistych symulacji wypadkowych, ponad 100 różnorodnych testów zderzeniowych. Bezpieczeństwo prewencyjne: reflektory ze standardową funkcją świateł do jazdy dziennej i światła przeciwmgielne z funkcją samoczynnego doświetlania zakrętów. Bezpieczeństwo bierne: systemy ABS ze wspomaganiem hamowania awaryjnego, ESP (elektronicznej stabilizacji toru jazdy) z kontrolą trakcji ASR, Hill-Holder (wspomaganie ruszania na wzniesieniu), MSR (przeciwpoślizgowy), DST (dynamicznej kontroli skrętu) oraz ERM (zapobiegający dachowaniu). Bezpieczeństwo bierne: trzypunktowe pasy bezpieczeństwa ze wstępnymi napinaczami i ogranicznikami napięcia oraz poduszki powietrzne czołowe, przednie boczne i kurtynowe w standardzie wyposażenia, opcjonalna poduszka kolanowa. Fiat 500Luzyskał prestiżową klasyfikację 5-gwiazdek EuroNCAP z ogólnąpunktacją 83/100 w podziale: 94% za stopień bezpieczeństwa osóbdorosłych, 78% za stopień bezpieczeństwa przewożonych dzieci, 65%za ochronę osób pieszych oraz 71% za wyposażenie bezpieczeństwa. Wynik ten nabiera jeszczewiększego znaczenia zważywszy na fakt, że od roku 2012 Euro NCAPstosuje zaostrzone progi klasyfikacji 5-gwiazdkowej w odniesieniu dostopnia bezpieczeństwa osób dorosłych, dzieci oraz ochronypieszych. Jest to więc kolejny dowód na ogromne zaangażowaniefirmy Fiat w zapewnienie maksimum bezpieczeństwa dla wszystkichuczestników ruchu drogowego. Aby zapewnić skutecznąochronę swoich pasażerów, ale także innych osób na drodze, nowy500L zaprojektowanyzostał pod kątem spełnienia wszelkich międzynarodowychstandardów, zapewniających najwyższy stopień bezpieczeństwa,jaki zapewnić może współczesny samochód osobowy. Tysiące godzinwirtualnych symulacji złożyły się na powstanie debiutującej w500L nowejkonstrukcji „Small Wide” oraz nowego samochodu, bez koniecznościbudowy floty prototypów. Wartość i jakość wirtualnych symulacjizostała następnie potwierdzona na samochodach przedprodukcyjnych,poddanych 200 praktycznym testom komponentów i podzespołów, ponad100 próbom wypadkowym oraz ponad 100 testom zderzeniowym wewszystkich możliwych konfiguracjach: kolizja czołowa i boczna,wywrócenie się pojazdu, najechanie kilku pojazdów na siebie orazzderzenie z pieszym/i. Pod uwagę brano nie tylko rozpiętośćprędkości kolizyjnych, ale także różnorodność przeszkód orazcech fizycznych pasażerów samochodu. Efektem finalnym jeststruktura karoserii w postaci klatki bezpieczeństwa wraz zbliźniaczymi słupkami przednimi, odpowiadająca obecnym wymogomobowiązującym w USA pod względem odporności kolizyjnej(crash-test) orazspecyfikacjom wymiarowo-materiałowym. Zastosowanie trzeciej ścieżkirozproszenia energii w konstrukcji przedniej części 500Lzapewnia jednorodność struktury, a więc i wytrzymałość w raziekolizji czołowej bez względu na rodzaj przeszkody lub uderzonegopojazdu. Jest to rozwiązanie przełomowe w tzw. partnerstwieochrony, ponieważ500L wykazuje mniejszą „agresywność”w przypadku kolizji czołowej lub bocznejz innym pojazdem i lepiej „sam się chroni” , ponieważ zjawiskojednorodnej deformacji kolizyjnej podnosi efektywność całegosystemu bezpieczeństwa niezależnie od rodzaju kolizji. Kompleksową ochronępasażerów Fiata 500Lzapewniają seryjne poduszki powietrzne czołowe, przednie boczne ikurtynowe (poduszka kolanowa występuję jako opcja wyposażenia)wraz z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa ze wstępnyminapinaczami i ogranicznikami napięcia. Ważnym elementembezpieczeństwa jest także konstrukcja nadwozia, maski silnika,drzwi oraz wspornika przegrody czołowej oraz foteli. W przypadkukolizji, kolumna kierownicy ulega złożeniu, by zapobiec gwałtownemuprzemieszczeniu i chroni w ten sposób kierowcę przed obrażeniami,szczególnie podczas kolizji czołowej o sile wykraczającej pozastandardy przyjęte przez Euro NCAP. Istotny element bezpieczeństwaprewencyjnego stanowią reflektory ze standardową funkcją światełdo jazdy dziennej (DRL) oraz światła przeciwmgielne z funkcjąsamoczynnego doświetlania zakrętów. Do wyposażeniastandardowego 500Lnależą systemy bezpieczeństwa czynnego: przeciwblokowania kółABS ze wspomaganiem hamowania awaryjnego BAS oraz zaawansowany systemstabilizacji toru jazdy ESP, „wchodzący do akcji” w sytuacjachkrytycznych, pomagając kierowcy w odzyskaniu panowania nadsamochodem. Fiat 500Lposiada także szereg użytecznych systemów wspomagającychkierowcę, m.in.: ASR (Anti Slip Regulation) − optymalizujący trakcję w całym zakresie prędkości jazdy przy pomocy hamulców i modulacji mocy silnika, aby ułatwić pokonywanie zakrętów w warunkach niskiej przyczepności, Hill Holder − system wspomagający ruszanie na wzniesieniu bez użycia hamulca pomocniczego (ręcznego), utrzymujący ciśnienie w układzie hamulcowym przez około 2 sekundy, zanim kierowca przeniesie stopę na pedał przyspieszenia, MSR (Motor Schleppmoment Regelung) − system działający podczas zmiany biegu w warunkach niskiej przyczepności, aby zapobiec blokadzie i poślizgowi napędzanych kół, DST (Driving Steering Torque) − system aktywnego wspomagania elektrycznego kierownicy dokonuje automatycznie korekt toru jazdy, reagując także na zjawisko nadsterowności na podłożu o niskiej przyczepności w różnych warunkach drogowych, ERM (Electronic Rollover Mitigation) − system zapobiegający dachowaniu, działający w momencie oderwania się koła od nawierzchni. W sytuacjach nadmiernie dynamicznych ERM pomaga odzyskać stabilność ruchu i kontrolę nad pojazdem. Na bliższą uwagęzasługuje również zupełnie nowy system „City Brake Control”,który zdolny jest rozpoznawać przeszkody przed samochodem i wprzypadku braku reakcji kierowcy − automatycznie uruchamiaćhamulce, unikając nieuchronnej, zdawałoby się, kolizji. Zależnieod pewnych parametrów (nawierzchnia, dynamika i kierunek ruchupojazdu, pozycja przeszkody, stan opon, itp.) interwencja tegosystemu może zapobiec kolizji całkowicie lub przynajmniejzminimalizować jej skutki („CollisionMitigation”). System „City BrakeControl” nowego 500Lkoordynuje działanie trzech układów: automatycznego hamowaniaawaryjnego (AEB), Prefill i wspomagającego hamowanie awaryjne (BAS).Pozostawiając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem, układ AEBreaguje na lokalizację i prędkość przeszkody, prędkośćprowadzonego pojazdu (poniżej 30 km/h), przeciążenie poprzeczne,kąt skrętu kierownicy oraz zmienny nacisk na pedał przyspieszenia.Funkcja Prefill z kolei, błyskawicznie zwiększa ciśnienie wukładzie hamulcowym, przyspieszając jego działanie zarówno nasygnał AEB, jak i w wyniku rozpoczęcia hamowania przez kierowcę.Działanie układu BAS polega na rozpoznaniu sytuacji awaryjnegohamowania i maksymalnym zwiększeniu ciśnienia w układziehamulcowym, aby maksymalnie zwiększyć skuteczność jego działania. Źródło: Fiat Auto Poland
  15. EuroNCAP: Pięć gwiazdek i cztery nagrody Poznań,30 listopada 2012 r. – Nowy Golf otrzymał od europejskiejorganizacji ochrony konsumentów – Euro NCAP – najwyższą notępięciu gwiazdek. Ponadto został wyróżniony prestiżową „EuroNCAP Advanced Awards” za innowacje w dziedzinie integralnegobezpieczeństwa. Obok Lane Assist i Front Assist, jako najwyższejklasy innowacje w dziedzinie bezpieczeństwa, docenione zostałytakie systemy jak proaktywna ochrona pasażerów i seryjny hamulecmultikolizyjny. Golf potwierdza zatem, że także pod względembezpieczeństwa zajmuje czołową pozycję wśród konkurencji wswojej klasie. Całypakiet systemów bezpieczeństwa nowego Golfa, składający się zochrony pasażerów, dzieci, pieszych i systemów wspierającychkierowcę, został wyróżniony przez Euro NCAP za doskonałe wyniki.Tak więc,również siódma generacja Golfa udowadnia, że model ten w pełnizasłużenie od dziesięcioleci zajmuje czołowe miejsce na rynku. DrUlrich Hackenberg, Członek Zarządu ds. Badań i Rozwoju markiVolkswagen powiedział: „Cieszy nas, że także Golf siódmejgeneracji spełnił wysokie wymagania Euro NCAP i otrzymał najwyższenoty. Szczególnie dumni jesteśmy z czterech wyróżnień zainnowacje w dziedzinie bezpieczeństwa, które Euro NCAP przyznałonowemu Golfowi. Zgodnie z filozofią naszego przedsiębiorstwa, żebezpieczeństwo powinno być dostępne dla wszystkich, nasiinżynierowie od samego początku intensywnie pracowali nad pakietemsystemów bezpieczeństwa, który w takim zakresie jeszcze nigdy niebył dostępny w klasie samochodów kompaktowych.” I dodał: „Tewyniki po raz kolejny potwierdzają, że jesteśmy na właściwejdrodze. Będziemy konsekwentnie podążać tą drogą także wprzyszłości, dla dobra naszych klientów.” NowyGolf uzyskał najwyższe noty w kategorii ochrony pasażerów.Oceniane były wyniki tekstów zderzeń czołowych i bocznych, testubocznego zderzenia ze słupem i tak zwanego testu Whiplash, w którymokreślane jest obciążenie szyjnego odcinka kręgosłupa wprzypadku uderzenia od tyłu. Nie tylko dorośli, lecz także malipasażerowie mogą czuć się bezpiecznie w nowym Golfie. Wykazałyto między innymi testy z manekinami dzieci w wieku 18 miesięcy itrzech lat. Ponadto Golf uzyskał doskonałe wyniki w testachbezpieczeństwa pieszych. Opróczznakomitej ochrony pasażerów nowy Golf oferuje także szeroki wybórsystemów wspierających kierowcę. Obok seryjnego hamulcamultikolizyjnego i opcjonalnego proaktywnego systemu ochronypasażerów, można indywidualnie rozszerzyć wyposażenie o systemautomatycznej regulacji odległości, Front Assist z funkcjąawaryjnego hamowania w mieście, system rozpoznający zmęczeniekierowców oraz system Lane Assist ułatwiający utrzymanie pasaruchu. W sumie w nowym Golfie oferowanych jest siedem systemówwspierających kierowcę, które znacznie podwyższają poziombezpieczeństwa. Hamulecmultikolizyjny, nagrodzony już przez ADAC „Żółtym Aniołem”za innowacje, po poważnej kolizji przyhamowuje samochódminimalizując pozostałą energię kinetyczną. Pozwala to nauniknięcie kolejnego uderzenia lub co najmniej na zmniejszenieprędkości, z jaką to uderzenie nastąpi. Statystyki wypadkówpokazują, że przy około jednej czwartej wszystkich wypadkówdochodzi do kolejnych zderzeń. Są one wyjątkowo niebezpieczne,ponieważ pasażerowie nie są już chronieni poduszkami powietrznymiani ogranicznikami siły napięcia pasów. Tak jak przy wszystkichsystemach wspierających kierowcę, oferowanych przez Volkswagena,kierowca może w każdej chwili przejąć kontrolę nad hamulcemmultikolizyjnym. Proaktywnaochrona pasażerów została przeniesiona przez Volkswagena z wyższejklasy samochodów, podobnie jak system rozpoznający zmęczeniekierowcy. W ten sposób Volkswagen realizuje swoją myśl przewodnią,iż zaawansowana technologia poprawiająca bezpieczeństwo powinnabyć dostępna dla szerokiego grona nabywców. Pierwszy z tychsystemów rozpoznaje na podstawie ingerencji ESC lub gwałtownegohamowania w połączeniu z innymi parametrami, czy pojawiła sięsytuacja krytyczna. Aby w razie wypadku zagwarantować optymalnąochronę pasażerów przez system poduszek powietrznych i pasów,przednie pasy bezpieczeństwa zostają automatycznie wstępnienaprężone. W przypadku zagrożenia dachowaniem dodatkowo zamykanesą prawie całkowicie boczne szyby i rozsuwany dach, aby poduszkichroniące głowę i poduszki boczne miały dostateczne oparcie. Gdysytuacja stanie się jeszcze poważniejsza, nastąpi kolejnenaprężenie pasów. Oddebiutu w marcu 1974 roku na świecie sprzedanych zostało ponad 29milionów Golfów. Ponadczasowy i niepowtarzalny design tego modelumiał ogromny wpływ na historię motoryzacji. Pojawiła się nawetoddzielna klasa samochodów – klasa Golfa. Razem z równiepopularnymi wariantami tego modelu, jak Cabrio i Variant, Golf jestjednym z najczęściej kupowanych samochodów na świecie. Źródło: Volkswagen Group Polska
  16. Witam wszystkich, kupiłem opla astrę caravan, w dowodzie rejestracyjnym widnieje jako auto ciężarowe i na czter osoby. Czy ktoś wie jakie są procedury aby przerejstrować auto na pięć osób? Pasa bezpieczeństwa na środku tylnego siedzenia nie ma, ale są uchwyty i możliwość zamontowania.
  17. Pięć gwiazdek dla Audi A3 w testach Euro NCAP - Najlepsza ocena za bezpieczeństwo bierne w teście zderzeniowym - Wysokie bezpieczeństwo dzieci w nowym Audi A3 - Seryjnie montowane przypomnienie o zapięciu pasów z przodu i z tyłu Organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów Euro NCAP, przyznała nowemu Audi A3 najwyższą notę – pięć gwiazdek, za bezpieczeństwo bierne podczas zderzenia. Wyniki testów bezpieczeństwa pasażerów dorosłych podczas zderzenia czołowego, tylnego i bocznego oraz wyniki testów ochrony dzieci i pieszych pokazują jednoznacznie, że nowe Audi A3 jest jednym z najbezpieczniejszych aut w swoim segmencie. Model A3 otrzymał od jurorów Euro NCAP najwyższą ocenę za ochronę kierowcy i pasażera siedzącego z przodu, w teście zderzeniowym przednim i bocznym. Również dzieci są bezpieczne w nowym Audi A3. Euro NCAP oceniło pozytywnie także funkcję przypominania o zapięciu przednich, a zwłaszcza tylnych pasów bezpieczeństwa. W obu przypadkach, funkcja ta w nowym Audi A3 montowana jest seryjnie. Ochrona pieszego jest dla Audi kwestią najwyższej wagi. Audi A3 doskonale spełnia wszystkie wymagania w tej dziedzinie. Specjalnie zaprojektowany przód auta i aktywna maska silnika, która podczas kolizji, przy pomocy ładunków pirotechnicznych wypychana jest w górę, łagodzą skutki wypadku. Dzięki temu rozwiązaniu, Audi A3 otrzymało dobre oceny również za ochronę bezpieczeństwa pieszego. Audi przykłada dużą wagę nie tylko do obszarów, które podlegały ocenie Euro NCAP, ale również do kwestii bezpieczeństwa czynnego. Światła do jazdy w dzień, będące elementem wyposażenia seryjnego sprawiają, że samochód jest lepiej widoczny dla pieszych. Inne systemy wsparcia kierowcy, jak np. Audi adaptive cruise control z funkcją ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu pre sense front, Audi active lane assist, Audi side assist, tempomat ograniczający prędkość i funkcja automatycznej rekomendacji przerw podczas jazdy, dzięki nowemu Audi A3 są obecnie dostępne opcjonalnie również w klasie aut kompaktowych. To samo dotyczy systemów oświetlenia drogi, takich jak np. płynna regulacja zakresu wiązki świateł reflektorów i opcjonalnie montowane reflektory diodowe, które dotychczas dostępne były jedynie w klasie luksusowych limuzyn. Dodatkową funkcją w zakresie ochrony bezpieczeństwa jest nagrodzona przez ADAC funkcja unikania następnych kolizji. W przypadku wypadku, funkcja ta – poprzez zainicjowanie automatycznego hamowania – może pomóc kierowcy w zredukowaniu niebezpieczeństwa poślizgu i dalszych kolizji, będących następstwem danego wypadku. Niezależna organizacja Euro NCAP (ang. European New Car Assessment Programme), utworzona w 1997 roku, w skład której wchodzą przedstawiciele ministerstw transportu i komunikacji, klubów motoryzacyjnych, ubezpieczycieli i organizacji ochrony praw konsumenta z całej Europy, poddaje testom zderzeniowym nowe modele samochodów. Surowe wymogi testów Euro NCAP są znacznie ostrzejsze niż wymogi Unii Europejskiej. Źródło: Volkswagen Group Polska
  18. Obchodytrzech ważnych rocznic w stuletniej historii marki Alfa Romeo: 50.urodziny modelu Giulia, 50 lat toru próbnego Balocco i pięć dekaddziałalności Registro Italiano Alfa Romeo (R.I.A.R.). Rok2012 to dla Alfy Romeo święto 50.rocznicy narodzin Giulii − modelu szczególnego w stuletnichdziejach marki, który zadziwił świat technicznym i kreatywnympotencjałem Alfy Romeo, przeżywającej wówczas okres wyjątkowejprosperity. Wytwornystylw połączeniu z innowacyjną techniką oraz doskonałymi osiągami iniezawodnością, to tylko niektóre z powodów, które złożyłysię na sukces tego samochodu. W latach 1962-1977 sprzedaż różnychwersji nadwoziowo-silnikowych wyniosła okrągły milion egzemplarzy,osiągając znaczący poziom, także w skali międzynarodowej. Niebędzie przesady w stwierdzeniu, że swą pozycję jednej znajsłynniejszych ikon Alfy Romeo w świecie motoryzacji, Giuliazawdzięcza głównie sukcesowi komercyjnemu i uznaniu szerokiejKlienteli. Światowapremiera prasowa Giulii TI odbyła się 27 czerwca 1962 roku na torzeMonza, a więc tam, gdzie Alfa Romeo testowała swe konstrukcjewyczynowe aż do początku lat siedemdziesiątych XX wieku i gdziezdobyła tak wiele laurów w wyścigach. Kolejna, wspaniała AlfaRomeo Giulia Sprint GTA stanęła ponownie do oficjalnej konkurencjina torze Brianza już trzy lata później. „Nacześć” Alfy Romeo Giulii powstało specjalne logo, nawiązującedo słynnej reklamy „designed by the wind” (stylizowanawiatrem), akcentującegoniezwykły ówcześnie, a godny uznania nawet dzisiaj, współczynnikaerodynamiczny Cx=0,34. Był to wynik rewolucyjnego i w znacznejmierze indywidualizowanego designu, dzięki któremu ten „sportowysedan” Alfy Romeo zawsze błyszczał na tle konkurencji rynkowej. Okazjądla uczczenia święta Giulii przez kluby Alfy Romeo, entuzjastówtej marki i fanów motoryzacji z całego świata, było spotkanie natorze próbnym Balocco w dniu 24 czerwca br. Wybór tego miejscazwiązany był z 50.rocznicą ukończenia budowy toru (rok 1962). Odległy o 60 km odMediolanu tor Balocco (Circuitodi Balocco)znajduje się w gminie Vercelli (Piemont), a całość infrastrukturyzajmuje powierzchnię 190 hektarów. Alfa Romeo była jednym zpierwszych europejskich producentów motoryzacyjnych mających wdyspozycji tego typu obiekty do celów testowych ibadawczo-rozwojowych, zarówno bolidów wyścigowych, jak isamochodów seryjnych. Pierwszym użytkownikiem toru, posiadającegoszereg trudnych zakrętów i przeszkód, symulujących możliwiewiernie prawdziwe warunki wyścigu, był oficjalny dział sportu AlfaRomeo − Autodelta. Wszystkiekolejne modele samochodów, poczynając od Giulii, testowane były wBalocco, dzięki czemu Alfa Romeo mogła umocnić pozycję lidera wkategoriach dynamiki osiągów − istotnego elementu światowejrenomy tej marki. Infrastruktura Balocco obejmuje dzisiaj ponad 80 kmtorów i nawierzchni wszelkiego rodzaju, na których prowadzić możnakompleksowe testy eksploatacyjne, nie tylko samochodów osobowych,ale także ciągników rolniczych i drogowych oraz pojazdówciężarowych i specjalnych. Wśródsamochodów udających się prosto z Balocco do Anglii, na zaliczanądo najciekawszych imprez motoryzacyjnych „Goodwood Festival ofSpeed” (od 28 czerwca do 1 lipca br.) znajduje się nowa Alfa RomeoGiulietta Quadrifoglio Verde. Dla całego teamu Alfy Romeo będzie tookazja do odwiedzin Klubów Alfy Romeo w siedmiu krajach na trasiepodróży: Włoch, Szwajcarii, Niemczech, Francji, Holandii, Belgiioraz Wielkiej Brytanii. Zdjęcia i video ze spotkań oraz przebiegu„światowej garden-party motoryzacji” zamieszczone będą wInternecie na www.goodwood.alfaromeo.comoraz http://twitter.com/alfa_giulietta. Piątądekadę działalności obchodzi także Registro Italiano Alfa Romeo(R.I.A.R), jeden z dwóch (oprócz Scuderia del Portello) oficjalny,fabryczny klub Alfy Romeo. Założony w roku 1962, R.I.A.R należydzisiaj do najbardziej prestiżowych stowarzyszeń tego rodzaju,zrzesza około dwóch tysięcy członków, zarządza kolekcjąnajrzadszych i najcenniejszych samochodów Alfa Romeo, a jegokalendarz wypełniony jest licznymi imprezami, zarówno we Włoszech,jak i zagranicą. Półwiecze swego istnienia „Registro”świętował z udziałem swych członków oraz instytucji lokalnych wsobotę 23 czerwca na torze Cremona, gdzie debiutujący w roku 1924samochód „P2” zdobył pierwsze mistrzostwo świata dla markiAlfa Romeo. Historiamodelu Alfa Giulia: Pierwszesamochody Alfa Romeo Giulia zostały wprowadzone do produkcji w roku1962. Auto to było wytwarzane w wielu wersjach nadwoziowych isamochody te miały charakter sportowy. Podstawowa odmiana Alfa RomeoGiulia 1600 TI o pojemności 1600 cm³ osiągała prędkośćmaksymalną 165 km/h i rozpędzała się do prędkości 100 km/h wciągu 14,7 s. To bardzo dobry wynik, jak na 5-osobowy samochód znadwoziem sedan wytwarzany w 1962 r. Rok później Alfę Giuliawyposażono w jeszcze mocniejszy silnik, otrzymała ona oznaczenieSuper. Silnikwykonany był ze stopów lekkich. W kadłubie osadzone są mokretuleje cylindrowe a poniżej tulei znajduje się wał korbowypodparty na 5 łożyskach. Dwa wałki rozrządu umieszczone są wgłowicy i uruchomiają zawory ustawione względem siebie pod kątem80°, w układzie V (widlastym). Paliwo przygotowywane jest wdwugardzielowym gaźniku typu Solex. Nadwoziadla tego modelu opracowywały takie firmy jak Bertone, Pininfarina iZagato. Danetechniczne samochodu Alfa Romeo Giulia 1600 TI Nadwozie samonośne, 2-drzwiowe, 5-miejscowe Silnik 4-suwowy, 4-cylindrowy rzędowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu auta i napędzający koła tylne Pojemność skokowa - 1570 cm³ Moc maksymalna - 67,7 kW (92 KM) przy 6000 obr/min Stopień sprężania - 9:1 Skrzynia przekładniowa 5-biegowa synchroniczna Hamulce przednie i tylne tarczowe Ogumienie o wymiarach 155SR15 lub 165SR14 Długość/szerokość/wysokość - 414/156/143 cm Rozstaw osi - 251 cm Masa własna pojazdu - 1060 kg Prędkość maksymalna - 165 km/h Zużycie paliwa - 7,5 - 13,5 l/100 km Źródło: Fiat Auto Poland
×