Skocz do zawartości

Znajdź zawartość

Wyświetlanie wyników dla tagów 'napędem' .



Więcej opcji wyszukiwania

  • Wyszukaj za pomocą tagów

    Wpisz tagi, oddzielając je przecinkami.
  • Wyszukaj przy użyciu nazwy użytkownika

Typ zawartości


Forum

  • Motoryzacja forum
    • Ogólnie o samochodach
    • Nasze pojazdy
    • Zakup samochodu - jakie auto kupić?
    • Ubezpieczenie OC, AC, NNW, Assistance
    • Testy samochodów
    • Niusy motoryzacyjne
    • Tuning
    • Własny biznes
    • Prawo w motoryzacji
    • Bezpieczeństwo na drodze
    • Forum 4x4, Terenowe, Off-road, Pick up
    • Samochody zabytkowe
    • Forum Caravaning
    • Sprzęt elektroniczny i soft
  • Problemy techniczne
    • Alufelgi, felgi i opony
    • Silnik, układ napędowy, chłodzenia i paliwowy
    • Podwozie, zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy
    • Wnętrze samochodu, wentylacja, klimatyzacja
    • Elektryka i elektronika samochodowa
    • Diagnostyka samochodowa
    • Zrób to sam
    • Instalacje gazowe, LPG, CNG
    • Nadwozie, karoseria, oświetlenie, lakier
    • Inne problemy techniczne
  • Auto Forum
    • Forum Alfa Romeo
    • Forum Audi
    • Forum BMW
    • Forum Citroën
    • Forum Chevrolet i Daewoo
    • Forum Chrysler, Dodge i Plymouth
    • Forum Dacia
    • Forum Fiat
    • Forum Ford
    • Forum Honda
    • Forum Hyundai
    • Forum Jaguar
    • Forum Jeep
    • Forum Kia
    • Forum Lancia
    • Forum Land Rover i Range Rover
    • Forum Lexus
    • Forum Mazda
    • Forum Mercedes
    • Forum MINI
    • Forum Mitsubishi
    • Forum Nissan
    • Forum Opel
    • Forum Peugeot
    • Forum Porsche
    • Forum Renault
    • Forum Rover
    • Forum SAAB
    • Forum Seat
    • Forum Skoda
    • Forum SMART
    • Forum Subaru
    • Forum Suzuki
    • Forum Toyota
    • Forum Volkswagen
    • Forum Volvo
    • Exotic Cars
  • Skutery, motory, motocykle i inne jednoślady
    • Forum Jednoślady: motocykle, skutery, rowery
  • Sporty motorowe
    • Sporty motorowe
  • Pojazdy użytkowe
    • Forum Pojazdów Użytkowych
  • Virtual Tuning i Manga Cars
    • Forum Virtual Tuning - VT
    • Forum Manga Cars - Pixel Cars
  • Modelarstwo Samochodowe
    • Forum Modelarstwa Samochodowego
  • Rysowane Samochody
    • Ogólnie o rysowaniu
    • Stock
    • Tun
    • RS Concept
    • Zawody
  • Inne
    • Konkursy na forum
    • Przywitaj się :)
    • Hydepark
    • Fotografia
    • Auto Filmy: filmy motoryzacyjne
    • Auto tapety, gry i wygaszacze motoryzacyjne
    • Zloty, imprezy, targi motoryzacyjne
    • Sprawy organizacyjne
  • Ogłoszenia motoryzacyjne
    • Giełda samochodowa
    • Giełda części
    • Usługi motoryzacyjne
    • Praca w motoryzacji
    • Pozostałe motoryzacyjne
    • Ogłoszenia drobne

Blogi

Brak wyników

Brak wyników


Szukaj wyników w...

Znajdź wyniki, które...


Data utworzenia

  • Od tej daty

    Do tej daty


Ostatnia aktualizacja

  • Od tej daty

    Do tej daty


Filtruj po ilości...

Dołączył

  • Od tej daty

    Do tej daty


Grupa podstawowa


Profil Facebook


Profil Twitter


Strona internetowa


GG


Skype


Mój samochód


Lokalizacja


Prawko od


Zainteresowania


Profesja


Kilka słów o mnie

Znaleziono 55 wyników

  1. Witam, jakie są godne uwagi samochody osobowe z napędem 4x4 tak do 20 tytś.?
  2. Golf R Variant Najwyższy model serii z mocą 300 KM i napędem na wszystkie koła Więcej zdjęć: http://forumsamochodowe.com/galeria/samochody/p23872-golf-r-variant-fot-vo.html Volkswagen prezentuje kultowy samochód sportowy jako kombi: Golf R Variant o mocy 300 KM i napędem na wszystkie koła debiutuje w Los Angeles Nowy Golf R Variant przyspiesza do 100 km/h w 5,1 sek.* Ekskluzywny Golf R Variant seryjnie z napędem na wszystkie koła 4MOTION i skrzynią DSG Dziesięć ważnych faktów dotyczących światowej premiery Golfa R Variant: 1. Volkswagen po raz pierwszy prezentuje Golfa R w wersji Variant. 2. Golf R Variant to sportowy samochód wśród kompaktowych kombi. 3. Miejsce dla pięciu osób i 605 litrów bagażu. 4. Silnik z turbodoładowaniem rozwija moc 221 kW/300 KM. 5. Maksymalny moment obrotowy 380 Nm już od 1.800 obr./min. 6. Stały napęd na wszystkie koła 4MOTION jako wyposażenie seryjne. 7. Golf R Variant przyspiesza do 100 km/h w 5,1 sek.* 8. Rozwijający prędkość 250 km/h Golf zużywa tylko 7 l/100 km*. 9. Golf R Variant seryjnie z automatyczną, 6-biegową DSG. 10. Początek sprzedaży w Europie - wiosna 2015 roku. Poznań, listopad 2014 r. – Volkswagen prezentuje podczas Los Angeles Autoshow (18-30 listopada), jako światową premierę, najbardziej sportową wersję wszechstronnego kompaktowego samochodu: nowego Golfa R Variant. Po raz pierwszy od czasu istnienia tej serii Golf R, ikona napędzanych na wszystkie koła sportowych samochodów kompaktowych, będzie oferowany w wersji kombi. Ten wyjątkowy model ma moc 221 kW/300 KM, a silnik z turbodoładowaniem przenosi aż 380 Nm momentu obrotowego przez seryjną, 6-biegową przekładnię dwusprzęgłową DSG, stałym napędem na wszystkie koła 4MOITON. Rozdział sił napędowych na wszystkie cztery koła gwarantuje maksymalną trakcję, wysokie osiągi i najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego. O dynamikę dba także sportowe zawieszenie obniżone o 20 mm, innowacyjny progresywny układ kierowniczy oraz system ESC Sport z możliwością wyłączenia (np. na torze wyścigowym). Do atrakcyjnych elementów wyposażenia opcjonalnego należy najnowsza generacja adaptacyjnej regulacji zawieszenia DCC oraz funkcja wyboru profilu jazdy z trybem Race. 5,1 sekundy i 7,0 litra. Golf R Variant przyspiesza od zera do 80 km/h w zaledwie 3,8* sekundy, a po 5,1* sekundy osiąga prędkość 100 km/h. Jego prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. O efektywności pracy czterocylindrowego silnika z turbodoładowaniem w Golfie R Variant świadczą wartości zużycia paliwa i emisji spalin: w nowym europejskim cyklu jazdy (NEFZ) ten najbardziej sportowy Golf Variant w historii zadawala się zaledwie 7,0* litra paliwa na 100 km; wartość ta odpowiada emisji CO2 na poziomie 163* g/km. Golf R Variant jest jednym z niewielu samochodów sportowych, który spełni oczekiwania zarówno miłośników sportów wymagających przewożenia ze sobą sprzętu sportowego, jak i osób podróżujących często z rodziną. Z przestrzenią bagażową o pojemności 605 litrów (do wysokości oparcia tylnej kanapy) nawet z pięcioma osobami na pokładzie Golf R Variant oferuje wystarczająco dużo miejsca na bagaż. W przypadku załadunku do oparć przednich foteli i pod dach, pojemność wynosi aż 1.620 litrów. Wygląd zewnętrzny Charakterystyczny tył nadwozia. Na zewnątrz Golf R Variant aż do słupków B wygląda tak samo, jak wersja hatchback. Począwszy od tylnych drzwi, odpowiednie modyfikacje tworzą kształty charakterystyczne tylko dla Golfa R Variant. Z tyłu różni się on od pozostałych Variantów nowym zderzakiem w stylistyce R, czarnym i błyszczącym dyfuzorem, czterema chromowanymi końcówkami układu wydechowego, tak zwanymi „aeroflaps” w słupkach D, ciemnoczerwonymi światłami tylnymi i diodowym oświetleniem tablicy rejestracyjnej. Przód nadwozia. Z przodu Golfa R Variant można poznać po specjalnym zderzaku w stylu R z wyjątkowo dużymi wlotami powietrza, charakterystycznej osłonie chłodnicy (z logo R) oraz bi-ksenonowych reflektorach ze zintegrowanymi światłami dziennymi. Diodowe światła dzienne umieszczone poniżej podwójnych reflektorów tworzą kształt podwójnego „U”. Sylwetka. Cechami charakterystycznymi Golfa R Variant widocznymi z boku są osłony progów w kolorze nadwozia w stylistyce R, logo R na przednich błotnikach oraz obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze matowego chromu. Z połyskiem elementów przedniej i tylnej części nadwozia doskonale korespondują czarne listwy otaczające okna. 18-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Cadiz (opony 225/40) zostały zaprojektowane specjalnie dla modeli R. Zza obręczy widać czarne zaciski hamulców z logo R. Opcjonalnie nowego Golfa R Variant można zamówić z 19-calowymi obręczami ze stopu metali lekkich. Wnętrze Ekskluzywne fotele. We wnętrzu na pasażerów nowego Golfa R Variant czeka najwyższa wersja sportowych foteli obszyta tkaniną i Alcantarą (tapicerka Race, wewnętrzne części boków siedzeń z Alcantary, szwy ozdobne w kolorze szarym Kristal, logo R na oparciu), błękitne oświetlenie Ambient, automatyczna klimatyzacja i radio z odtwarzaczem CD (Composition Touch). Jako opcję Volkswagen oferuje dla Golfa R Variant pakiet „Skóra Nappa Carbon”. Zewnętrzne powierzchnie, wewnętrzne części boków siedzeń i zagłówki są w tym przypadku obszyte ciemną skórą Nappa Carbon; środkowe części siedzeń mogą być pokryte ciemną lub jasną skórą Nappa (Antrazit lub Modern Grey); szwy mają kolor szary Kristal. Również trójramienna kierownica sportowa w stylistyce R obszyta jest skórą, a jej dolne ramię zdobi logo R. Wszystkie elementy skórzane wykończone są kontrastowymi, szarymi szwami. Wymiary bagażnika. Tylne siedzenia zostały dopasowane optycznie do wyglądu sportowych przednich foteli. Jak już wspomniano, Golf R Variant dysponuje bagażnikiem o pojemności 605 litrów (przy załadunku do oparć tylnej kanapy). Jeżeli bagażnik o szerokości w najwęższym miejscu 1.003 mm i minimalnej wysokości 936 mm zostanie wypełniony aż po oparcia przednich foteli i pod dach, jego pojemność wyniesie 1.620 litrów. Długość bagażnika do tylnej kanapy to 1.055 mm; do oparć przednich siedzeń – 1.831 mm. Rozwiązania zastosowane w bagażniku. Podłogę bagażnika można ustawić na różnych wysokościach lub z łatwością wyjąć całkowicie. Do wyposażenia seryjnego należy roleta przesłaniająca bagażnik. Jeżeli nie jest potrzebna, może być schowana pod podłogą, podobnie jak siatka oddzielająca przestrzeń bagażową od pasażerskiej. Praktyczna jest funkcja zdalnego odblokowywania oparcia kanapy, dzielonego w stosunku 60:40, i jego składania. Aby zwolnić blokadę oparcia, wystarczy użyć dźwigni w bocznych ściankach bagażnika. Po zwolnieniu blokady oparcie przechyla się automatycznie do przodu i tworzy prawie płaską powierzchnię z podłogą bagażnika. Elementy wyposażenia wnętrza. Deskę rozdzielczą i poszycie w drzwiach zdobią aplikacje dekoracyjne Carbon Race, aplikacje w drzwiach mają seryjnie wbudowane elementy oświetlenia Ambient, podświetlone są również listwy progowe (błękitnym światłem). Pedały i podparcie lewej stopy posiadają seryjnie nakładki w kolorze stali nierdzewnej. Modyfikacje wprowadzono także do wskaźników i menu startowego ekranu dotykowego w konsoli środkowej: podświetlone na niebiesko wskazówki obrotomierza i prędkościomierza po włączeniu zapłonu przesuwają się całkowicie w prawo – w przypadku prędkościomierza aż do oznaczenia 320 km/h. Ponadto wskazówki zegarów zostają podświetlone na niebiesko już w momencie otwierania drzwi kierowcy. Na ekranie dotykowym systemu Infotaiment jako ekran startowy wyświetla się animowane logo R. Silnik TSI Silnik hightech z turbodoładowaniem. Nowy Golf R Variant, podobnie jak trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback, jest napędzany udoskonalonym silnikiem czterocylindrowym serii EA888. Rozwija on moc aż 221 kW/300 KM (przy 5.500 do 6.200 obr./min) i jest jednym z najmocniejszych aktualnie oferowanych silników czterocylindrowych. Maksymalny moment obrotowy 380 Nm jest dostępny w wyjątkowo szerokim zakresie – od 1.800 do 5.500 obr./min. Innowacyjne rozwiązania. Silnik benzynowy z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem serii EA888 charakteryzują takie innowacyjne rozwiązania, jak wbudowany w głowicę cylindrów, chłodzony cieczą przewód doprowadzający spaliny do turbosprężarki (w celu efektywnego obniżenia zużycia paliwa przy pełnym obciążeniu) i podwójny system wtrysku bezpośredniego. Dzięki nowemu, całkowicie elektronicznemu systemowi regulacji cieczy chłodzącej, silnik TSI Golfa R Variant znacznie szybciej osiąga optymalną temperaturę pracy, co redukuje straty spowodowane tarciem i obniża zużycie paliwa. Ponadto TSI dysponuje zmiennym sterowaniem zaworów z podwójną regulacją wałka rozrządu. Dodatkowo skok zaworów po stronie wylotowej posiada dwustopniową regulację. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest optymalne pod względem osiągów, zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji sterowanie wymianą ładunku. Stały napęd na wszystkie koła Seryjny 4MOTION. Typowy dla Golfa R był zawsze stały napęd na wszystkie koła 4MOTION. To samo dotyczy także nowego Golfa R Variant. Napęd na wszystkie koła najnowszej generacji jest w przypadku Varianta połączony seryjnie z automatyczną, 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG, w której alternatywnie można zmieniać biegi także manualnie. System 4MOTION wyposażony w sprzęgło Haldex 5, aktywuje się, zanim jeszcze wystąpi poślizg. Pozwala to na prawie całkowite wyeliminowanie utraty trakcji. Przy niewielkim obciążeniu lub toczeniu się, napędzana jest przednia oś, a tylna oś jest rozłączona. Takie podstawowe ustawienie pozwala obniżyć zużycie paliwa. W razie potrzeby tylna oś Golfa R zostaje natychmiast płynnie dołączona przez sprzęgło Haldex, uruchamiane elektrohydrauliczną pompą olejową. W zależności od potrzeb, na tylną oś może być przekazywane prawie 100 procent momentu napędowego. Układy zawieszenia i napędu EDS na cztery koła jako blokada poprzeczna i XDS+. Równolegle do sprzęgła Haldex działającego jako blokada podłużna, elektroniczne blokady mechanizmu różnicowego (EDS) wbudowane w program kontroli stabilności jazdy (ESC) funkcjonują jako blokady poprzeczne. W Golfie R Variant zastosowane zostały na obu osiach elektroniczne blokady mechanizmu różnicowego jako tak zwane EDS na cztery koła. Ponadto Golf R Variant posiada na przedniej i tylnej osi system XDS+, który przy szybkim pokonywaniu zakrętów przyhamowuje wewnętrzne koła i optymalizuje w ten sposób stabilność jazdy oraz redukuje podsterowność. Pod względem technicznym XDS+ jest rozszerzeniem funkcji elektronicznych blokad mechanizmu różnicowego. ESC Sport. Nowy Golf R Variant, podobnie jak Golf R Hatchback, jest wyposażony seryjnie w funkcję ESC Sport. System aktywowany jest dwustopniowym przełącznikiem na konsoli środkowej. Po jednorazowym, krótkim wciśnięciu przycisku przez kierowcę, Electronic Stability Control (ESC) przełącza się w tryb ESC Sport. Przy bardzo szybkich i następujących jeden po drugim zakrętach ESC reaguje później i pozwala na jeszcze dynamiczniejsze ich pokonywanie. Jeżeli przycisk ESC zostanie wciśnięty na dłużej, niż trzy sekundy, system zostanie całkowicie dezaktywowany, na przykład na potrzeby jazdy na torze. Progresywny układ kierowniczy. Golf R Variant jest wyposażony seryjnie w progresywny układ kierowniczy. Dzięki niemu kierowca nie musi wykonywać szerokich ruchów kierownicą, aby uzyskać żądany promień skrętu, zatem rzadziej przekłada ręce na kierownicy na ciasnych łukach. Od prawego do lewego końcowego skrętu kierownicy w przypadku progresywnego układu kierowniczego jest to tylko 2,1 obrotu, w standardowych układach kierowniczych trzeba wykonać 2,75 obrotu. Wynika to z faktu, że tradycyjne układy pracują ze stałym stosunkiem przełożenia. Natomiast nowy układ Golfa R ma progresywny stosunek przełożenia, który przy manewrowaniu i parkowaniu znacznie ogranicza ilość obrotów kierownicy, a na krętych drogach i na przykład przy skręcaniu w boczną drogę kierowca odczuje dodatkową dynamikę. DCC. Opcjonalnie w Golfie R Variant może pracować druga generacja adaptacyjnej regulacji zawieszenia DCC. System ten dysponuje trzema trybami jazdy: Comfort, Normal i Sport, wybieranymi przy użyciu funkcji „Wybór profilu jazdy” na ekranie dotykowym konsoli środkowej. W trybie Sport Golf R Variant zachowuje się wyjątkowo dynamicznie. Funkcja wyboru profilu jazdy z trybem Race. Kolejnym elementem wyposażenia charakterystycznym dla Golfa R Variant jest funkcja wyboru profilu jazdy, seryjna w połączeniu z DCC, w innych przypadkach opcjonalna. Do wyboru są cztery tryby jazdy, a w połączeniu z DCC – pięć trybów: Eco, Normal, Individual oraz tryb Race, ustawiony specjalnie do potrzeb modeli R. W wersjach z DCC dostępny jest dodatkowy tryb Comfort. Wszystkie tryby zostały dopasowane do wymagań Golfa R Variant. W trybie Race podwyższone jest między innymi tłumienie drgań (a tym samym zredukowane ruchy nadwozia), a reakcja silnika i punkty zmiany przełożenia DSG zostały ustawione bardziej dynamiczne. Przeciwieństwem trybu Race jest tryb Eco: silnik, klimatyzacja i inne urządzenia pomocnicze pracują w sposób zoptymalizowany pod kątem zużycia paliwa. Ponadto w trybie Eco dostępna jest funkcja żeglowania: gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, na przykład podjeżdżając do czerwonego światła lub zjeżdżając ze wzniesienia, DSG wysprzęgla się i silnik pracuje na biegu jałowym. Pozwala to na optymalne wykorzystanie energii kinetycznej Golfa R Variant. * Wszystkie wartości podane w tej informacji prasowej są wartościami prognozowanymi. Stan: listopad 2014. Źródło: Volkswagen Group Polska
  3. SKODA Octavia liftback dostępna również w wersji z napędem na cztery koła Nowa ŠKODA Octavia 4×4 w wersji liftback łączy praktyczność pojazdu z napędem na cztery koła ze sprawdzonymi zaletami modelu ŠKODA Octavia. Model ten dostępny jest w wersji z silnikiem benzynowym lub diesla. Obecnie linia Octavia to 7 różnych wariantów, z których trzy posiadają napęd na cztery koła. Oznacza to również, iż ŠKODA rozszerza swą atrakcyjną ofertę pojazdów z napędem na cztery koła do siedmiu aut. „Wprowadzając model ŠKODA Octavia 4×4, poszerzamy swą ofertę najważniejszych modeli o atrakcyjną wersję modelu Octavia oraz, po raz kolejny, dowodzimy naszych wysokich kompetencji w segmencie samochodów z napędem na cztery koła” – mówi Werner Eichhorn, Członek Zarządu firmy ŠKODA ds. Sprzedaży i Marketingu. Nowa ŠKODA Octavia 4x4 to auto, które prowadzi się znakomicie, zarówno na asfalcie, drogach o różnym nachyleniu, w wymagającym terenie oraz trudnych sytuacjach. Wszystko to dzięki technice napędu na cztery koła wykorzystującej sprzęgło Haldex piątej generacji oraz potężnym silnikom i podwoziu, które dostosowano w sposób zapewniający wysoki komfort. ŠKODA Octavia 4x4 została standardowo wyposażona w system elektronicznego sterowania blokady mechanizmu różnicowego EDS. Od 45 tygodnia br. każda ŠKODA Octavia jest wyposażona w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS. Dzięki XDS samochód jeszcze dynamiczniej może pokonywać zakręty - funkcja ta zapewnia optymalne przekazywanie momentu napędowego na nawierzchnię, zmniejszając tendencję do podsterowności. W konstrukcji tylnej osi zastosowano zawieszenie wielowahaczowe, które obejmuje jeden wahacz wzdłużny oraz trzy wahacze poprzeczne dla każdego koła, jak również stabilizator. Zastosowane rozwiązania zapewniają idealne prowadzenie samochodu, świetne ruszanie oraz bardzo dobre przyspieszenie i maksymalny uciąg. Z drugiej strony, najnowszy członek rodziny Octavia posiada te same fantastyczne cechy, które oferuje ŠKODA Octavia z napędem na przednią oś: jest królewsko przestronny i wysoce funkcjonalny, wyposażony w rozwiązania „Simply Clever”, innowacyjne systemy bezpieczeństwa i komfortu oraz cechuje się niskim zużyciem paliwa i dynamicznym, eleganckim wyglądem. System napędowy modelu ŠKODA Octavia 4×4 to jedna z najnowocześniejszych i najbardziej wydajnych technologii napędów na cztery koła. Za pomocą jednostki sterowania sprzęgła Haldex 5, system napędu na cztery koła programowany jest w taki sposób, by w normalnych warunkach oraz przy lekkim obciążeniu pojazdu moment obrotowy przeniesiony był zasadniczo na przednią oś. W razie konieczności, w ciągu ułamka sekundy aktywowane są tylne koła. Aktywacja następuje z prędkością uniemożliwiającą utratę trakcji. Nowa ŠKODA Octavia 4x4 wyróżnia się również wysokim uciągiem maksymalnym. Pojazd jest w stanie uciągnąć ładunek o masie do dwóch ton (2.0 TDI o mocy 150 KM). W wersjach liftback oraz Combi dostępne są cztery rodzaje silników: trzy silniki turbo diesel oraz jeden silnik benzynowy w wersji turbo. Pojawienie się nowej Octavii 4x4 w wersji liftback oznacza, iż ŠKODA rozszerza swoją ofertę 4x4 do 7 modeli: ŠKODA Octavia 4×4, ŠKODA Octavia Combi 4×4, ŠKODA Octavia Scout, ŠKODA Yeti 4×4 oraz ŠKODA Yeti Outdoor 4×4, a ponadto ŠKODA Superb 4×4 i ŠKODA Superb Combi 4×4. ŠKODA może się pochwalić w tym momencie najświeższą i najszerszą ofertą samochodów kompaktowych oraz średniej klasy z napędem na cztery koła w Europie. Na polskim rynku model będzie dostępny w ofercie od stycznia 2015 roku. Źródło: Volkswagen Group Polska
  4. VOLVO V40 CROSS COUNTRY Z SILNIKIEM DRIVE-E I NAPĘDEM AWD Zdjęcia: VOLVO V40 CROSS COUNTRY fot. Volvo - Zdjęcia, Tapety, Fotki, Samochody Dwulitrowe silniki z rodziny Drive-E są dostępne w samochodach Volvo już od niemal roku. Aż dotąd można było je znaleźć tylko w autach przednionapędowych. Właśnie teraz debiutuje pierwszy model, w którym silnik nowej generacji przekazuje napęd na cztery koła. To połączenie będzie dostępne w V40 Cross Country T5 AWD, wyposażonym seryjnie w ośmiostopniowy automat. Pierwsze egzemplarze trafią do Polski w styczniu 2015 roku. V40 Cross Country to model, który debiutował na początku 2013 roku. Już za kilka miesięcy zostanie zmieniona jego najmocniejsza odmiana – T5 AWD. Od stycznia V40 Cross Country T5 AWD będzie dostępny z nowoczesną, dwulitrową jednostką benzynową z rodziny Drive-E, która zastąpi silnik pięciocylindrowy o pojemności 2,5 l. Nowy motor będzie osiągał moc 245 KM, a maksymalna wartość momentu obrotowego wyniesie 350 Nm. Sześciobiegowa, automatyczna skrzynia biegów ustąpi miejsca nowszej konstrukcji o ośmiu przełożeniach. Nowością będzie możliwość zamówienia łopatek przy kierownicy służących do zmiany biegów. Nowa jednostka będzie lżejsza, oszczędniejsza i równie dynamiczna. Zmiany nie tylko pod maską Nowością w ofercie będą 19 calowe felgi ze stopów lekkich Damara – czarne z szarymi akcentami. Aż dotąd 19 calowe felgi były wyposażeniem akcesoryjnym dostępnym wyłącznie jako kompletne koła wraz z oponami. Teraz będą opcją fabryczną. Pozostawiono przy tym odpowiedni profil kół tak, by nie ucierpiał na tym komfort pasażerów. Do palety lakierów metalizowanych wprowadzono nowy kolor Power Blue (jasny błękit), który był oferowany tylko w modelach serii 60. Całości zmian dopełnia aktualizacja rozwiązań systemu Sensus Connect, multimediów i nawigacji. Źródło: Volvo
  5. Sześciomilionowe Audi z napędem quattro · Produkcyjny rekord w Audi · Prawie co drugie Audi wyposażone jest w napęd quattro · Dr Hubert Waltl, szef produkcji w Audi AG podkreśla: „Światowy sukces quattro to zasługa pełnej zaangażowania załogi“ Ingolstadt, 11 lipca 2014 r. Audi świętuje kolejny rekord. Dziś, z taśmy produkcyjnej w zakładach w Ingolstadt zjechało sześciomilionowe Audi z napędem quattro – niecałe półtora roku po egzemplarzu pięciomilionowym. Jubileuszowy samochód – Audi SQ5 3.0 TDI quattro w kolorze szarym Monsun z efektem metalicznym – pojedzie do zamawiającej go rodziny z USA. Nowy rekord produkcyjny dowodzi światowego sukcesu Audi quattro. Od czasów pierwszego Audi quattro ze stałym napędem na cztery koła z roku 1980, to techniczne rozwiązanie opanowało drogi na całym świecie. Dzięki blisko 170 wariantom quattro, spośród wszystkich producentów segmentu premium to Audi oferuje w tej chwili największy wybór modeli z napędem na cztery koła. „Dynamika i sportowy duch, najwyższa techniczna precyzja i bezpieczeństwo jazdy – to właśnie quattro spod znaku czterech pierścieni. Przed ponad 30 laty takie rozwiązanie uchodziło za osiągnięcie pionierskie, dziś jest synonimem postępu technicznego“ – mówi dr Hubert Waltl, szef produkcji Audi AG. Niedawno, w lutym 2013, Audi fetowało pięciomilionowe Audi ze stałym napędem na cztery koła. Po niespełna półtora roku, koncern przekroczył liczbę sześciu milionów. „Sześć milionów samochodów marki Audi z napędem quattro to doskonały wynik! 30 lat sukcesu quattro to również zasługa naszej pełnej zaangażowania załogi, która konsekwentnie i efektywnie realizuje założenia systemu produkcji Audi.“ „Wiedza pracowników na temat napędu na cztery koła jest naprawdę imponująca. Jasno pokazuje naszą ‚przewagę dzięki technice‘ i wydatnie przyczynia się do budowy wizerunku naszej marki“ – mówi Peter Mosch, przewodniczący Rady Zakładowej Audi. „Bez wykwalifikowanej i elastycznej załogi, nie osiągnęlibyśmy tak dobrego wyniku w tak krótkim czasie.“ W roku 2013 Audi wyprodukowało 710 095 samochodów z napędem quattro. W obu niemieckich zakładach produkcyjnych, w Ingolstadt i w Neckarsulm, każdego dnia zjeżdża z taśmy około 2000 modeli Audi z napędem tego typu. Stały napęd na cztery koła z roku na rok coraz bardziej podbija serca klientów na całym świecie. W roku 2013, 44 procent wszystkich klientów Audi wybrało model quattro. Żaden inny producent samochodów segmentu premium nie może pochwalić się większą sprzedażą aut z napędem na cztery koła. Najczęściej sprzedawany model quattro to Audi Q5, a zaraz potem Audi A4. Audi z takim właśnie rodzajem napędu najlepiej sprzedają się w USA, Kanadzie, Rosji i na rynkach Bliskiego Wschodu. Dobre wyniki handlowe notowane są również w Niemczech. W pierwszym półroczu 2014, Audi wyprodukowało dla niemieckiego rynku prawie 61 150 samochodów z napędem quattro. Dzięki blisko 170 modelom quattro – uwzględniając różne rodzaje nadwozia, silniki i skrzynie biegów – marka Audi oferuje największy wybór spośród wszystkich producentów samochodów segmentu premium. Technika quattro jest dostępna we wszystkich rodzinach modelowych. Audi Q7, Audi R8, Audi A4 allroad, Audi A6 allroad oraz wszystkie modele S i RS, dostępne są wyłącznie z napędem quattro. Legendarny już sposób napędu na cztery koła po raz pierwszy został zaprezentowany w historycznym modelu quattro, na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, w 1980 roku. Samochód ten, pierwotnie zaplanowany jako krótka seria, w gamie modelowej czterech pierścieni funkcjonował aż do 1991 roku. Przez cały ten czas i przez lata następne napęd quattro był i jest ciągle udoskonalany. Do międzynarodowej sławy napędu quattro przyczyniły się także wszystkim znane kampanie reklamowe i sukcesy w sportach motorowych. Spot telewizyjny, w którym Audi 100 CS o własnych siłach podjeżdża w górę skoczni narciarskiej w fińskiej miejscowości Kaipola, to od prawie 30 lat kultowy film reklamowy. Niezapomniana jest także tryumfalna jazda Waltera Röhrla z roku 1987. Za kierownicą Audi Sport quattro S1, Röhrl ustanowił wówczas rekord wjazdu na górę Pikes Peak w Kolorado/USA. Na imponujące wyniki Audi w sportach motorowych składają się cztery tytuły w rajdowych mistrzostwach świata, trzy zwycięstwa w wyścigu górskim Pikes Peak, jedno mistrzostwo w klasyfikacji kierowców i klasyfikacji producentów w TransAm, dwa tytuły w DTM, dziesięć zwycięstw w narodowych mistrzostwach samochodów superturystycznych i jeden puchar świata w wyścigach samochodów turystycznych. Po wprowadzeniu w 1998 roku zakazu używania przez producentów napędu na cztery koła w kategorii samochodów turystycznych, samochód wyścigowy marki Audi z napędem na cztery koła powrócił na tor dopiero w 2012 roku. Audi R18 e-tron quattro hybrid zdobyło wówczas od razu podwójne zwycięstwo w wyścigu 24 h Le Mans. Dwa kolejne tryumfy świętowano w kolejnych latach - 2013 i 2014. W Długodystansowych Mistrzostwach Świata (FIA - WEC) hybryda Audi zdobyła w 2012 i 2013 roku tytuł mistrzowski zarówno w kategorii kierowców, jak i producentów. Źródło: Volkswagen Group Polska
  6. Volkswagen prezentuje Golfa GTE z napędem hybrydowym plug-in Zdjęcia: Volkswagen Golf GTE fot. Volkswagen Group Polska - Zdjęcia, Tapety, Fotki, Samochody Nowy Golf GTE łączy elektryczną mobilność z dynamiką GTI Golf GTE może przejechać do 50 km korzystając tylko z napędu elektrycznego i do 939 km w trybie hybrydowym Dziesięć ważnych faktów związanych ze światową premierą nowego Golfa GTE: 1. Golf, po prezentacji GTE, jest pierwszym samochodem na świecie, oferowanym ze wszystkimi liczącymi się obecnie rodzajami napędu. 2. Nowy Golf GTE jest jednocześnie samochodem „zero-emisyjnym” i autem przeznaczonym do pokonywania długich tras. 3. Golf GTE może przejechać w trybie elektrycznym do 50 kilometrów; zasięg łączny wynosi 939 kilometrów. 4. Niskie średnie zużycie paliwa (NEFZ) – 1,5 l/100 km - odpowiada emisji CO2 na poziomie 35 g/km. 5. Silnik 1.4 TSI Golfa GTE rozwija moc 110 kW/150 KM, silnik elektryczny – do 75 kW/102 KM. 6. Moc systemowa osiąga 150 kW/204 KM; maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm. 7. Po GTI i GTD, wariant GTE jest trzecim GT w tej serii modeli. 8. Golf GTE rozwija prędkość 217 km/h i przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 7,6 sekundy. 9. Do wyposażenia seryjnego należą reflektory diodowe i system radiowy Composition Media z 6,5-calowym wyświetlaczem. 10. Golf GTE zadebiutuje jesienią 2014 roku. Poznań, 24 lutego 2014 r. – Volkswagen jest pierwszym na świecie producentem samochodów, który – w ramach jednej serii modeli – może zaoferować wszystkie liczące się obecnie rodzaje napędu. Podczas Genewskiego Salonu Samochodowego (4-16 marca 2014) niemiecki producent przedstawi jako światową premierę nowego Golfa GTE z systemem hybrydowym plug-in i uzupełni w ten sposób tę serię modeli o piąty rodzaj napędu (benzynowy, wysokoprężny, na gaz ziemny, elektryczny i hybrydowy plug-in). Golfa GTE charakteryzuje średnie zużycie paliwa (NEFZ dla samochodów hybrydowych) na poziomie 1,5 l/100 km (emisja CO2 35 g/km) oraz zasięg z elektrycznym napędem wynoszący 50 kilometrów; łączny zasięg Golfa GTE o mocy 150 kW/204 KM wynosi 939 kilometrów. GTI, GTD, GTE. Nazwa Golf GTE stoi w jednym rzędzie ze skrótami GTI i GTD – dwoma sportowymi ikonami w ofercie Golfa. GT oznacza Gran Tourismo i jest synonimem sportowego charakteru. Pierwszy GTI z 1976 roku był wzorcem tej klasy; dzisiaj jest najpopularniejszym kompaktowym samochodem sportowym na świecie. „I” w GTI jest skrótem od elektronicznego wtrysku. GTD od 1982 roku po raz pierwszy połączył ideę GT z silnikiem wysokoprężnym, i tak narodził się drugi bestseller GT. W 2013 roku zostały zaprezentowane najnowsze generacje obu sportowych Golfów – GTI i GTD. Teraz, w 2014 roku, Volkswagen przenosi filozofię kompaktowego sportowego auta GT na trzeci model, Golfa GTE. To, co najlepsze z dwóch rodzajów napędu. Nowy Golf GTE jest napędzany dwoma silnikami: silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem 1.4 TSI o mocy 110 kW/150 KM i silnikiem elektrycznym o mocy 75 kW/102 KM. Te dwa silniki dają razem moc systemową 140 kW/204 KM. Gdy napęd przejmuje tylko silnik elektryczny, Golf GTE może poruszać się z prędkością do 130 km/h. Przy wykorzystaniu pełnej mocy TSI, GTE przyspiesza do 100 km/h w 7,6 sekundy; na niemieckich autostradach i torach wyścigowych nowy Volkswagen może rozpędzić się do 217 km/h. Prędkość maksymalna nie jest tutaj najważniejsza, bardziej interesujący jest sposób, w jaki rozwijana jest doskonała siła ciągu i maksymalny moment obrotowy 350 Nm, wynikające z połączenia silnika benzynowego i elektrycznego w Golfie GTE. Ta dynamika wyróżnia GTE spośród wszystkich konkurencyjnych modeli hybrydowych plug-in w swojej klasie. Samochód „zero-emisyjny” i przeznaczony do długich tras. Przy świetnej dynamice, Golf GTE jest jednym z najbardziej efektywnych samochodów na świecie. Kierowcy, którzy codziennie pokonują głównie krótkie trasy, mogą w razie potrzeby korzystać tylko z elektrycznego napędu i nie generować szkodliwych emisji. Wystarczy wieczorem podłączyć baterię do normalnego gniazdka domowej instalacji elektrycznej, ładować przez około trzy i pół godziny (do osiągnięcia 100 procent pojemności baterii) i gotowe. Jeżeli bateria ładowana jest z Wallbox (stacja ładowania do domowego garażu) lub publicznych stacji ładowania, naładowanie baterii w 100 procentach trwa około dwie i pół godziny. Interesujący jest fakt, że także podczas dłuższych tras, dzięki inteligentnym możliwościom sterowania Golfa GTE, kierowca może zadbać, aby na koniec trasy – na przykład po wjeździe do miasta – za napęd odpowiedzialny był wyłącznie silnik elektryczny. Czyli innymi słowy: Golf GTE jest dynamicznym, lecz ekstremalnie oszczędnym wszechstronnym autem na długie trasy i jednocześnie samochodem nieemitującym szkodliwych substancji. Motoryzacyjna rewolucja nazywa się MQB. Golfem GTE Volkswagen zamyka koło, które obejmuje wszystkie liczące się obecnie systemy napędowe. Volkswagen poszedł tą drogą, aby wykorzystać potencjał wszystkich rodzajów napędu i w ten sposób – w zależności od indywidualnych wymagań – móc zaoferować każdemu klientowi idealnie dopasowanego do jego potrzeb Golfa. Taka różnorodność oferty – Golf TSI (wraz z GTI), Golf TDI (z GTD), Golf TGI, e-Golf i Golf GTE – stała się możliwa dzięki modułowej platformie podłogowej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie, zwanej w skrócie MQB. Ta technologia modułowa, wprowadzona w 2012 roku wraz z aktualną generacją Golfa jest motoryzacyjną rewolucją. Inżynierowie Volkswagena stworzyli tym systemem podstawy techniczne, pozwalające połączyć wolumenowy model, jakim jest Golf, ze wszystkimi rodzajami napędu. Dlatego w niemieckich zakładach Volkswagena w Wolfsburgu będą powstawały w przyszłości, zderzak w zderzak, wersje Golfów z napędami benzynowymi, wysokoprężnymi, na gaz ziemny, elektrycznymi i hybrydowymi. Gdy tylko rozwój techniczny na to pozwoli, pewnego dnia do tego aktualnie najnowocześniejszego spektrum napędów na świecie, dołączy także pierwszy Golf z ogniwem wodorowym. System hybrydowy plug-in Golfa GTE Komponenty napędowe. Jak wspomniano, nowy Golf GTE jest napędzany silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem o mocy 110 kW/150 KM (1.4 TSI) oraz silnikiem elektrycznym 75 kW/102 KM. Połączona moc obu silników wynosi 150 kW/204 KM. Silnik elektryczny zasilany jest energią z wysokonapięciowej baterii litowo-jonowej chłodzonej cieczą, której pojemność wynosi 8,8 kWh. Bateria jest ładowana przy użyciu gniazda ukrytego za znaczkiem VW na osłonie chłodnicy i waży 120 kg (cały Golf GTE waży 1.524 kg). Jako przekładnię Volkswagen zastosował zmodyfikowaną specjalnie do napędu hybrydowego automatyczną, 6-biegową skrzynię DSG z potrójnym sprzęgłem. Silnik elektryczny został wbudowany w korpus przekładni. Kolejne komponenty napędu hybrydowego to między innymi układ elektroniki mocy (zmienia prąd stały baterii w prąd zmienny dla silnika elektrycznego) i moduł ładowania. Elektromechaniczny wzmacniacz siły hamowania oraz elektryczny kompresor klimatyzacji zapewniają optymalne wykorzystanie energii i działanie hamulców i klimatyzacji także wtedy, gdy Golf jest napędzany tylko przez silnik elektryczny. Samochód elektryczny po wciśnięciu przycisku. Golf GTE może jeździć w różnych trybach, które kierowca wybiera w sposób intuicyjny. Po wciśnięciu przycisku „E”, napęd przechodzi w tryb elektryczny i Golf GTE staje się samochodem zero-emisyjnym. GTE może poruszać się wtedy z prędkością do 130 km/h, a maksymalny zasięg wynosi 50 km (przy w pełni naładowanej baterii, w zależności od temperatury zewnętrznej i stylu jazdy). Przyciskiem „GTE” kierowca przechodzi w tryb GTE i może w pełni wykorzystywać wybitnie sportowe cechy nowego Golfa. Stylistyka i wyposażenie Golfa GTE Harmonijne połączenie techniki i stylistyki. W Golfie GTE zastosowano ekologiczny i jednocześnie sportowy system hybrydy plug-in. Jest on połączony z układem jezdnym, który oferuje sportowe i jednocześnie komfortowe zachowanie. Ten dynamiczny pakiet technologii wbudowany został w samochód, który zachwyca stylistyką i intuicyjną obsługą. Wygląd zewnętrzny. Zespół Volkswagena Klausa Bischoffa – szefa designu, stworzył model, w którym cechy charakterystyczne GTI stopiły się w jedną, niepowtarzalną całość z cechami e-Golfa. Klaus Bischoff wyjaśnił to następująco: „Wizualizacja napędu elektrycznego została zrealizowana także w Golfie GTE poprzez charakterystyczną grafikę świateł dziennych w formie litery C. Natomiast wszystkie inne elementy stylistyczne przodu nadwozia stanowią nawiązanie do GTI.” Czerwone zastąpione przez niebieskie. Tam, gdzie w GTI dominuje kolor czerwony, w GTE jest to kolor niebieski. Jak wyjaśnia szef designu: „Poprzeczna, niebieska listwa na osłonie chłodnicy, sięgająca aż do reflektorów, stanowi kolejny sportowy akcent w kontekście elektrycznej mobilności Volkswagena.” Podobnie jak e-Golf, także pięciodrzwiowy Golf GTE jest wyposażony seryjnie w diodowe podwójne reflektory. Także w kierunkowskazach i światłach postojowych zastosowano technologię LED, podobnie jak w przyciemnionych światłach tylnych. Boczne osłony na progi i spojler dachowy z elementami aerodynamicznymi stanowią nawiązanie do GTI i GTD. Specjalnie dla GTE zaprojektowane zostały natomiast wyjątkowo aerodynamiczne obręcze ze stopu metali lekkich w rozmiarze 16 cali (seryjne), 17 cali i 18 cali. Wnętrze. Podobnie jak na zewnątrz, sportowe wnętrze Golfa GTE wykazuje wyraźne pokrewieństwo z dwoma innymi GT tej serii modeli; ale także tutaj kolor czerwony został zastąpiony niebieskim. „Niebieski kolor e-mobilności Volkswagena wprowadza ciekawy kontrast przy siedzeniach, szwach ozdobnych i deseniu tkaniny. Ponadto niebieskie oświetlenie stanowi optyczny pomost do świata elektrycznej mobilności” – stwierdził Klaus Bischoff. Odcień jasnoniebieskich szwów na skórzanej kierownicy, przy dywanikach, na siedzeniach i osłonie dźwigni zmiany biegów oraz niebieskie elementy ozdobne na gałce dźwigni zmiany biegów kolorystycznie doskonale pasują do niebieskich detali na zewnątrz Golfa GTE. Specjalne wskaźniki i wyświetlacze Golfa GTE Ekran dotykowy. Każdy Golf jest wyposażony w ekran dotykowy. W przypadku Golfa GTE jest to wysokiej rozdzielczości, 6,5 calowy ekran seryjnego systemu radiowego Composition Media. Jako opcja dostępny jest system nawigacji Discover Pro. Oba urządzania w GTE posiadają kilka dodatkowych funkcji. Jest to między innymi monitor zasięgu, wyświetlacz przepływu energii, statystyka zero-emisji, e-manager i – w przypadku opcjonalnej nawigacji – zasięg 360°. Właściciele Golfa GTE będą mogli także pobrać na swoje smartfony bezpłatną aplikację Volkswagen Car-Net e-Remote. Aplikacja ta pozwala na zarządzanie wybranymi funkcjami samochodu. Poniżej zestawienie dodatkowych funkcji systemu radiowego lub nawigacyjnego: Monitor zasięgu: ilustruje aktualny zasięg GTE z napędem wyłącznie elektrycznym; dodatkowo wyświetlany jest zasięg osiągalny po wyłączeniu ewentualnych dodatkowych odbiorników energii. Wskaźnik przepływu energii: przy użyciu animowanej grafiki przedstawia przepływ mocy przy przyspieszaniu (niebieska strzałka) oraz przy hamowaniu i rekuperacji (zielona strzałka). e-Manager: tutaj można zaprogramować maksymalnie trzy czasy odjazdu i ładowania. W zdefiniowanym momencie Golf GTE zapewni odpowiednie ustawienie klimatyzacji i stan naładowania baterii. Ponadto korzystając z seryjnej klimatyzacji postojowej można włączyć ogrzewanie lub chłodzenie wnętrza podczas ładowania. W tym przypadku klimatyzacja nie korzysta z energii elektrycznej baterii, co przedłuża zasięg z napędem elektrycznym. Zasięg 360°: aktualny promień zasięgu w trybie elektrycznym jest prezentowany w formie zasięgu 360° na mapie okolicy. Zaznaczony zakres opisuje zasięg tylko z elektrycznym napędem przy podróży w jedną stronę. Istnieje możliwość wyświetlenia stacji ładowania i uwzględnienia ich w obliczaniu trasy. Car-Net e-Remote. Aplikacja Volkswagen Car-Net e-Remote pozwala na wykonanie wielu ustawień i sprawdzenie informacji przy użyciu smartfona lub internetowego portalu Car-Net. Aplikacja ta umożliwia dostęp do funkcji programowania czasu odjazdu, ustawienia klimatyzacji, ładowania baterii oraz pobierania danych dotyczących samochodu i jego statusu. Powermeter jako centralny wskaźnik. Z lewej strony zestawu wskaźników znajduje się Powermeter jako uzupełnienie obrotomierza. Pokazuje on między innymi, czy bateria jest ładowana poprzez rekuperację, czy też energia pobierana jest aktualnie z baterii. Oznacza to, że kierowca widzi, ile mocy systemowej pobiera lub jak intensywna jest rekuperacja. Prędkościomierz znajduje się tradycyjnie z prawej strony. Między powermeter a prędkościomierzem umieszczony jest kolorowy wyświetlacz (Premium), na którym cały czas wyświetlany jest między innymi zasięg z napędem elektrycznym oraz aktualny tryb pracy. W dolnym segmencie wyświetlacza wielofunkcyjnego, w oddzielnym polu LED, napis READY po uruchomieniu silnika informuje o gotowości silnika elektrycznego do jazdy. Źródło: Volkswagen Group Polska
  7. więcej -> Insignia Country Tourer z napędem na przednią oś | www.samar.pl źródlo: IBRM Samar
  8. Podczas Targów Motoryzacyjnych w Wiedniu SEAT pokazał swój najnowszy model - Leona ST ze stałym napędem na 4 koła. Dzięki niemu, nowe kombi marki SEAT podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej. [TABLE=class: one_column editable_container, align: center] <tbody>[TR] [TD=class: options][/TD] [/TR] [TR] [TD=class: editable, align: left]Nowy SEAT Leon ST ze stałym napędem 4Drive na wszystkie koła zapewnia doskonałą przyczepność i bezpieczeństwo w trudnych warunkach drogowych, a także pomoże bez trudu pokonać lekkie bezdroża.[/TD] [/TR] [TR] [TD][/TD] [/TR] </tbody>[/TABLE] [TABLE=class: two_columns editable_container, align: center] <tbody>[TR] [TD=class: options, colspan: 2][/TD] [/TR] [TR] [TD=class: left editable, align: left][/TD] [TD=class: right editable, align: left]„Dzięki nowemu napędowi, Leon ST 4Drive dowodzi, że wyjątkowy design wraz z wyrazistym charakterem sportowego auta nie muszą wykluczać użyteczności. 4Drive z pewnością przyczyni się do ogromnego sukcesu modeli z rodziny Leona” - mówi Jürgen Stackmann, prezes SEAT S.A. „Dynamiczny wygląd, wysoki poziom funkcjonalności i zaawansowania technologicznego oraz rozsądna cena definiują nowe standardy wśród kompaktowych kombi”. [/TD] [/TR] [TR] [TD=colspan: 2][/TD] [/TR] </tbody>[/TABLE] [TABLE=class: one_column editable_container, align: center] <tbody>[TR] [TD=class: options][/TD] [/TR] [TR] [TD=class: editable, align: left]Napęd 4Drive ma długą tradycję w marce SEAT. Jego najnowsza odsłona jest jednym z najbardziej nowoczesnych i wydajnych systemów tego typu na świecie. Wykorzystuje nowo opracowane wielotarczowe sprzęgło Haldex V generacji, działające hydraulicznie. Podczas codziennej jazdy 4Drive przenosi większość mocy na przednie koła, a napęd na tylną oś zostaje dołączony tylko w przypadku utraty przyczepności. Wszystko odbywa się niezauważalnie w przeciągu kilku milisekund. [/TD] [/TR] [TR] [TD][/TD] [/TR] </tbody>[/TABLE] [TABLE=class: two_columns editable_container, align: center] <tbody>[TR] [TD=class: options, colspan: 2][/TD] [/TR] [TR] [TD=class: left editable, align: left]Leon ST 4Drive zadebiutuje na polskim rynku już w kwietniu 2014 roku. Samochód będzie dostępny z silnikiem TDI o mocy 105 KM. Oprócz dużej wydajności, jednostka ta wykazuje także imponującą oszczędność. Zużywa 4,5 l/100 km i rozpędza auto od 0 do 100 km/h w 12 s. SEAT planuje również w tym roku wprowadzić kolejne silniki wysokoprężne o dużej mocy. [/TD] [TD=class: right editable, align: left][/TD] [/TR] [TR] [TD=colspan: 2][/TD] [/TR] </tbody>[/TABLE] [TABLE=class: one_column editable_container, align: center] <tbody>[TR] [TD=class: options][/TD] [/TR] [TR] [TD=class: editable, align: left]W Leonie ST 4Drive do dyspozycji będzie szereg innowacyjnych systemów. Nad lepszą przyczepnością i bezpieczeństwem czuwają m.in. ESC i system kontroli ciśnienia powietrza w oponach, XDS i Asystent Podjazdu czy System automatycznego hamowania po kolizji. W standardzie wyposażania znajdują się również pełne światła LED. Ponadto, auto będzie można zamówić z m.in. aktywnym tempomatem ACC, który samodzielnie potrafi zachować stałą odległość od poprzedzającego pojazdu, Systemem Rozpoznawania Zmęczenia, Asystentem Świateł Długich czy Asystentem Pasa Ruchu. [/TD] [/TR] [TR] [TD][/TD] [/TR] </tbody>[/TABLE] [TABLE=class: two_columns editable_container, align: center] <tbody>[TR] [TD=class: options, colspan: 2][/TD] [/TR] [TR] [TD=class: left editable, align: left][/TD] [TD=class: right editable, align: left]„Dynamiczność i wszechstronność Leona ST to połączenie idealne” - mówi dr Matthias Rabe, wiceprezes marki SEAT ds. badań i rozwoju. „Stały napęd na wszystkie koła 4Drive gwarantuje nie tylko lepszą przyczepność i bezpieczeństwo, ale także przyjemność z jazdy w każdej sytuacji i w każdych warunkach”. [/TD] [/TR] </tbody>[/TABLE] źródło: Volkswagen Group Polska
  9. więcej -> SEAT Leon kombi z napędem 4x4 | www.samar.pl źródło: IBRM Samar
  10. SKODA z napędem 4x4: przewaga osiągów i bezpieczeństwa O korzyściach wynikających z napędu na cztery koła przekonuje się już coraz więcej kierowców. ŠKODA oferuje im to korzystne rozwiązanie już w trzech segmentach – w modelach Octavia, Yeti i Superb. Zalety układu 4x4 są oczywiste: efektywniejsze przekazanie mocy na wszystkie cztery koła zapewnia dużo lepszą przyczepność przy przyspieszaniu oraz pokonywaniu zakrętów, zwiększając bezpieczeństwo i radość z jazdy niezależnie od stanu drogi i pogody. Rozwiązanie to przychodzi z cenną pomocą zarówno latem, gdy podczas wakacyjnych wojaży trzeba czasem zjechać z asfaltu, jak i zimą, gdy samochody z napędem na obie osie nie tylko pewniej się prowadzą i unikają problemów z zakopywaniem się, ale i potrafią dużo łatwiej wyjechać z zaśnieżonego miejsca postojowego, oszczędzając czas i energię kierowcy w mroźne poranki. W ostatnich latach ŠKODA konsekwentnie potwierdza swoje doskonałe kwalifikacje w zakresie wykorzystywania tego typu napędu w swoich konstrukcjach. Od momentu debiutu pierwszej generacji Octavii 4x4 w 1999 roku, producent intensywnie zbiera doświadczenia, które w przeszłości były poddane ekstremalnym testom podczas startów w rajdowych mistrzostwach świata WRC. Dziś kompetencje ŠKODY w tym zakresie przemawiają do coraz większej liczby Klientów. Na wybranych rynkach, jak Norwegia czy Szwajcaria układ 4x4 jest już zamontowany w co drugiej sprzedawanej Octavii. ŠKODY Octavia i Yeti dostępne z układem 4x4 korzystają z najnowszej, piątej generacji systemu Haldex. Układy tego szwedzkiego lidera rynku i wieloletniego partnera Grupy Volkswagen trafiają tylko do najbardziej zaawansowanych technicznie samochodów na świecie, a modele czeskiego producenta są jednymi z pierwszych, które zawierają najnowszą odsłonę tego systemu. Za tą innowacją kryje się prostsza i efektywniejsza konstrukcja, która z jednej strony znacznie poprawiła precyzję i prędkość działania, z drugiej zwiększyła niezawodność i zmniejszyła masę. W połączeniu z nowoczesnymi, wysokowydajnymi silnikami, ŠKODY niezmiennie prezentują światową czołówkę wydajności, zachowując niskie zużycia paliwa (4,5 l w cyklu mieszanym dla ŠKODY Octavia Combi z silnikiem 1.6 TDI CR DPF/77 kW (105 KM) – różnice w stosunku do odpowiedników z napędem wyłącznie na przednią oś są wręcz niezauważalne. Dzieje się tak, ponieważ moment obrotowy jest kierowany na tylną oś tylko wtedy, gdy tego wymaga sytuacja, ograniczając straty przenoszenia napędu w codziennej eksploatacji. Dołączanie dodatkowego napędu odbywa się w sposób niezauważalny dla kierowcy i na tyle szybki, aby opóźnienie nie wiązało się z żadną stratą dla bezpieczeństwa lub osiągów. Układ Haldex, działający tu jako blokada międzyosiowa, we wszystkich trzech modelach ŠKODY współpracuje z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, która nadzoruje efektywne i bezpieczne przekazywane mocy także pomiędzy kołami jednej osi, w praktyce regulując wielkość momentu obrotowego przekazywanego na każde z czterech kół. Obecność systemu jest szczególnie cenna przy przyspieszaniu na zakręcie oraz na nawierzchni o zróżnicowanej przyczepności. Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS) przyhamowuje obracające się w miejscu koło, przekazując napęd na koło mogące rozpędzić samochód. Efektem jest równomierne, dużo bardziej komfortowe prowadzenie i ograniczenie zużycia opon. To prawdziwe przemyślane rozwiązanie w duchu ŠKODY. ŠKODA pozostawia Klientom duże pole wyboru: układ 4x4 dostępny jest w obydwu wersjach nadwoziowych, zarówno w Octavii, jak i flagowym modelu marki – komfortowym Superbie, oraz w popularnym SUVie Yeti, teraz dostępnym w dwóch odsłonach. W każdym z nich system ten przynosi korzyści, które pozwalają jeszcze pełniej odkryć zalety tych nowoczesnych i wszechstronnych samochodów. ŠKODA Octavia to najpopularniejsze kombi 4x4 w segmencie aut kompaktowych w cenie już od 90 800 zł. Źródło: Volkswagen Group Polska
  11. Mercedesy A i B bd dostpne z napdem 4MATIC Procent sprzedaży aut z napędem na cztery będzie pewnie niewielki, ale miło, że Mercedes myśli o klientach potrzebujących takich aut
  12. BMW Z2, czyli nowy roadster z przednim napdem. Debiut w 2016 roku BMW ma jeszcze Mini, więc tam powinno lokować takie modele...
  13. Jaguar planuje produkcj mniejszego, oszczdnego auta z przednim napdem Powinni wypuścić jakiś kompaktowy model - nie tylko obniżą emisję, ale i będą mieli rywala dla A3/serii 1/klasy A
  14. Pełne poparcie Nissana dla planów stworzenia ogólnokrajowej sieci szybkich ładowarek Nissan, producent najchętniej kupowanego samochodu z napędem elektrycznym na świecie, Nissana LEAF, z radością przyjął informację o planowanej budowie ponad 200 stacji ładowania obsługujących kilka standardów szybkich ładowarek w Holandii. Inicjatywa, której autorem jest firma Fastned, została ogłoszona w ubiegłym tygodniu i dzięki niej każdy z 16,7 miliona mieszkańców Holandii w każdym momencie będzie znajdował się w odległości nie większej niż 50 km od obsługującej kilka standardów ładowarki o mocy 50 kW, za pomocą której można naładować akumulator samochodu z napędem elektrycznym w ciągu zaledwie 15-30 minut. Obecni właściciele modelu LEAF zazwyczaj ładują swoje samochody w domach, jednakże nowa infrastruktura szybkich ładowarek otworzy przed nimi możliwość ładowania samochodów w trasie, dzięki czemu będą mogli planować dłuższe podróże bez emisji spalin do atmosfery. Robert Lujan, dyrektor zarządzający holenderskiego oddziału Nissana, powiedział: „Cieszy nas ten kierunek rozwoju. Holandia aktywnie wspiera rozwiązania mobilności bezemisyjnej od chwili wprowadzenia Nissana LEAF do sprzedaży dwa lata temu. Jesteśmy przekonani, że rewolucja z udziałem samochodów z napędem elektrycznym będzie nadal nabierać tempa." „W Holandii już teraz dostępnych jest ponad 90 szybkich ładowarek. Obietnica stworzenia kolejnych 200 punktów tego typu, usytuowanych wzdłuż głównych autostrad oznacza, że posiadacze samochodów z napędem elektrycznym będą mogli przejeżdżać dłuższe dystanse bez obaw o brak możliwości doładowania akumulatora. Nissan w pełni popiera inicjatywę montażu ładowarek obsługujących wiele standardów. Mamy nadzieję, że reszta Europy pójdzie w ślady Holandii i będzie aktywnie działać na rzecz poprawy jakości powietrza dla kolejnych pokoleń." Do końca marca w Holandii istniało ponad 3 000 ogólnodostępnych tradycyjnych punktów ładowania i 1 229 ładowarek z ograniczonym dostępem, z kolei dzięki umowom zawartym pomiędzy operatorami wszyscy holenderscy użytkownicy samochodów z napędem elektrycznym mają dostęp do całej krajowej sieci ładowarek przy użyciu kart ładowania. Ogłoszenie planowanej rozbudowy sieci szybkich ładowarek w Holandii nastąpiło po zrealizowaniu podobnej inicjatywy w Estonii, gdzie obecnie dostępne jest 158 szybkich ładowarek, a otwarcie kolejnych sześciu zaplanowano jeszcze na ten rok. Podobnie jak w przypadku planów holenderskich, obsługujące kilka standardów stacje ładowania w Estonii zlokalizowane są przy głównych trasach przelotowych w odległości 40-60 km od siebie. Ładowarki można również znaleźć w miastach o populacji przekraczającej 5 000 mieszkańców. „Projekty montażu rozbudowanej sieci ładowarek obsługujących kilka standardów w Holandii i Estonii bez wątpienia dowodzą, że mobilność bezemisyjna, jaką zapewniają samochody ze stuprocentowym napędem elektrycznym, takie jak Nissan LEAF, to już nie sen o przyszłości, ale rzeczywistość" dodaje Robert Lujan. Realizacja projektu holenderskiego rozpocznie się we wrześniu 2013 r., a jego zakończenie zaplanowano na rok 2015. źródło: NISSAN
  15. Ford Fiesta z tylnym napdem, czyli elektryczne dzieo firmy Schaeffler To byłby ewenement - auto miejskie z napędem na tył
  16. więcej -> Pięć milionów modeli Audi z napędem quattro, baza rejestracji pojazdów, badania rynku motoryzacyjnego, nowe samochody osobowe | www.samar.pl źródło: IBRM Samar
  17. MITSUBISHI Concept GR-HEV* Sportowo-użytkowy pickup z napędem hybrydowym Od początku prac badawczo-rozwojowych nad elektrycznymi rozwiązaniami transportowymi w 1966 roku działania firmy Mitsubishi Motors Corporation wynikały z przekonania, że pojazdy z napędem elektrycznym powinny z czasem stanowić trzon oferty, co dziś potwierdzają ogólnoświatowe obawy związane ze zjawiskiem globalnego ocieplenia. Wprowadzając rewolucyjny model i-MiEV (2009) oraz narzucając sobie ambitne plany zakładające, iż w 2020 roku 20% oferty modelowej firmy stanowić będą pojazdy elektryczne, Mitsubishi poczyniło bardzo ważne kroki w celu urzeczywistnienia swojej wizji. Dowodem na to jest nowy Outlander PHEV z napędem hybrydowym i architekturą Dual Design. Idąc za ciosem, firma Mitsubishi Motors opracowuje teraz pełną gamę pojazdów z napędem elektrycznym – modele wyłącznie z napędem elektrycznym (EV), elektryczne pojazdy hybrydowe (HEV) oraz elektryczne pojazdy hybrydowe typu plug-in (PHEV). Potwierdzeniem tego są dwa samochody koncepcyjne, których premierę zaplanowano podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2013 roku. Jednym z modeli, które towarzyszyć będą nowemu Mitsubishi Outlander PHEV, będzie prototyp supernowoczesnego, sportowo-użytkowego, hybrydowego pickupa - Mitsubishi Concept GR-HEV Sport Utility Hybrid Truck. Czas napędów hybrydowych Aby pojazdy z napędem hybrydowym miały istotny wpływ na poprawę stanu środowiska naturalnego, muszą przyciągnąć szerokie grono nabywców. W tym celu klientom należy zaoferować pełną gamę modelową, od małych miejskich pojazdów po wielkie samochody klasy SUV. A każdy z modeli powinien wykorzystywać dedykowaną mu technologię napędową (EV, HEV lub PHEV). Pod tym względem, nowe Mitsubishi Outlander PHEV dowiodło już, że mariaż elektrycznego układu napędowego i masywnego nadwozia typu crossover z segmentu D sprawdza się bez zarzutu. *Grand Runner-HEV Dla MMC jedyne kolejne, logiczne posunięcie to pójście o krok dalej i przystosowanie elektrycznego układu napędowego do jeszcze większego, bardziej wytrzymałego i bardziej sportowego pojazdu, który ma posiadać walory rekreacyjno-praktyczne zarówno na rynkach rozwiniętych, jak i rozwijających się… To przekonanie stanowi bezpośrednią przyczynę powstania koncepcyjnego pojazdu Concept GR-HEV. Po raz pierwszy w historii firmy Mitsubishi Motors napęd hybrydowy HEV zastosowano w ciężarówce typu pickup o ładowności jednej tony, czyli w nadwoziu bardzo poszukiwanym na rynkach wschodzących i rozwiniętych. Pickup to eksportowy bestseller Mitsubishi, począwszy od Europy, która jest największym rynkiem zbytu dla tego auta - firma MMC sprzedała tu 615 000 takich pojazdów z 1 420 000 pojazdów wyeksportowanych z tajlandzkiej fabryki MMTh w latach 1991-2012. Poniżej 149 g/km Nowy pojazd koncepcyjny może być kolejnym modelem wykorzystującym architekturę Dual Design, bowiem Mitsubishi Motors wprowadza zupełnie nowe rozwiązania w zakresie napędu HEV. Samochód wyposażony został w wysokoprężny silnik Mitsubishi 2.5 Clean Diesel oraz zamontowany z przodu motor elektryczny i przekładnię automatyczną, które kontroluje elektroniczny system operacyjny. Wraz z akumulatorami bezpiecznie umieszczonymi w ramie podłużnicowej i przez nią chronionymi, podzespoły te są dodatkowo zabezpieczone przez belki wzmacniające. Prostszy i tańszy od EV oraz PHEV, układ napędowy HEV to rozwiązanie, które najlepiej sprawdzi się w codziennej eksploatacji pickupów, i jednocześnie idealny nośnik dla ekologicznych ambicji MMC realizowanych w najdalszych nawet zakątkach globu. Firma postawiła sobie bowiem za cel redukcję emisji CO2 poniżej 149 g/km, czyli do poziomu znacznie niższego niż średnia w segmencie. Poza pionierskim wykorzystaniem w pickupie o ładowności 1 tony napędu hybrydowego połączenie silnika elektrycznego z jednostką Diesla przynosi dalsze korzyści: Szybka reakcja silnika elektrycznego poprawia przyspieszenie jednostki Diesla Silnik elektryczny zwiększa także maksymalny moment obrotowy silnika Diesla Przyspieszanie i jazda z dużą prędkością są cichsze Emisja CO2 przez silnik Diesla jest niższa Takie połączenie zapewnia także dostęp do energii elektrycznej na żądanie, dzięki gniazdu AC (100V~240V), które może zastąpić generator prądu lub na przykład pozwolić na korzystanie ze 100V wyciągarki oraz pozwala na jazdę w trybie elektrycznym na krótkich dystansach. Koncepcyjny pickup Mitsubishi Concept GR-HEV wykorzystuje również technologię napędu na cztery koła znaną z innych modeli Mitsubishi oraz zintegrowany system kontroli dynamiki (S-AWC), dzięki czemu pojazd zachowuje się przewidywalnie niezależnie od warunków drogowych. Dobrany specjalnie do napędu HEV system S-AWC dopasowuje osiągi i siłę hamowania do każdego trybu pracy (2L, 4H, 4HL, 4LL) wybranego przez kierowcę co pomaga mu prowadzić auto w szczególnie trudnych warunkach: Bezpieczniejsze, stabilniejsze prowadzenie w każdych warunkach – w piasku, błocie, czy śniegu, jako, że system S-AWC wpływa na pracę silnika elektrycznego i kontroluje siłę hamowania w każdym kole. Regulacja momentu obrotowego zapewnia stałą reakcję napędu i znakomite osiągi w każdym terenie Poprawia stabilność pojazdu podczas holowania Supernowoczesny Wytrzymały, ładny i ponadprzeciętnie funkcjonalny pickup sportowo-użytkowy z napędem na wszystkie koła i hybrydowym, elektrycznym układem napędowym HEV został opracowany jako następca licznej rodziny jednotonowych modeli użytkowych Mitsubishi Motors – od pierwszego modelu L200 (Forte) z 1978 roku po współczesne L200 (Triton). Wszystkie one odnosiły sukcesy w latach swojej produkcji i wyróżniały się atrakcyjną stylistyką. Koncepcyjne Mitsubishi Concept GR-HEV podtrzymuje tę tradycję, a jego masywna, lecz aerodynamiczna sylwetka wyróżnia się w segmencie wśród przyciężkich stylistycznie konkurencyjnych modeli. Nadwozie pojazdu ma długość 5,42 metra, podwójną kabinę pasażerską i odznacza się muskularną, atletyczną sylwetką, którą podkreśla ostra, wyrazista linia boczna, rozciągająca się od przednich reflektorów po dynamicznie wznoszącą się linię przewężenia. Bazując na stylistyce opracowanej dla potrzeb współczesnej odmiany modelu L200, Concept GR-HEV wygląda na typowego pickupa. Skrzynia ładunkowa stanowi naturalne przedłużenie kabiny pasażerskiej, której granicę w prosty sposób wyznacza linia łączenia elementów poszycia karoserii w miejscu, gdzie kończą się zintegrowane stopnie progowe. Stylistyka kabiny i przodu nadwozia znajduje odzwierciedlenie w jego tylnej części – szeroko otwartych, trapezoidalnych wnękach kół (uwagę zwraca asymetryczne przetłoczenie znamionujące ruch), wyraziście poprowadzonej linii tylnej ściany skrzyni ładunkowej oraz spiralnych kloszach tylnych świateł. Kształt tylnych świateł LED, przywodzący na myśl układankę z diamentów w precyzyjnie wykonanej biżuterii, nadaje tyłowi pojazdu szykownego wyglądu. Równie dużo dzieje się w górnych partiach nadwozia, gdzie nisko opadającą linię dachu podkreślają podwójne, satynowane listwy ozdobne. Wznosząc się łukiem nad kabiną przechodzą w rozciągające się nad tylnym oknem łęki przyporowe i łączą w aerodynamiczny płat. Z tyłu elementem podkreślającym twardy charakter auta jest zintegrowana pokrywa skrzyni ładunkowej o mocnych, wyrazistych kształtach. Z przodu, aerodynamicznie wyprofilowane elementy atrapy chłodnicy zdają się wykute z mosiądzu, niczym tarcza ochronna dla logo marki umieszczonego między ostrym konturem uciekających na boki przednich reflektorów w kształcie diamentów. Szeroka sylwetka pojazdu uwypukla siłę, stabilność i solidność konstrukcji. Dla podkreślenia efektownej sylwetki Mitsubishi Concept GR-HEV otrzymał stylowe, trójramienne aluminiowe obręcze kół z lekkiego stopu aluminium. Wykorzystując motyw słynnego, trójdiamentowego logo Mitsubishi, nowe obręcze kół podkreślają masywny kształt sylwetki pojazdu. *** Dane techniczne (Dane MMC) [TABLE=width: 543] [TR] [TD]Wymiary (dł. x szer. x wys.) Rozstaw osi [/TD] [TD]5420 x 1930 x 1775 mm 3000 mm [/TD] [/TR] [TR] [TD]Liczba miejsc [/TD] [TD]5 [/TD] [/TR] [TR] [TD]Silnik i układ przeniesienia napędu [/TD] [TD]Wysokoprężny silnik 2.5 Clean Diesel Pojedynczy silnik elektryczny (z gniazdem AC) Przekładnia automatyczna [/TD] [/TR] [TR] [TD]Układ napędu kół [/TD] [TD]Napęd na cztery koła System S-AWC (Super-All Wheel Control) [/TD] [/TR] [TR] [TD]Emisja [/TD] [TD]Poniżej 149 g/km [/TD] [/TR] [/TABLE] *** Źródło: MMC Car Poland
  18. Auta BMW z układem xDrive najpopularniejszymi w Polsce wśród samochodów z napędem na cztery koła. BMW Group Polska w 2012 roku odnotowała rekordową liczbę 3530 zarejestrowanych aut BMW wyposażonych w inteligentny system napędu na cztery koła xDrive (dane: BMW AG, na podstawie POLK). Zapewniło to marce BMW pozycję lidera na polskim rynku. Warszawa. Doskonałe właściwości jezdne, zwinność i stabilność w każdym terenie – to przyczyny sukcesu rynkowego systemu BMW xDrive. BMW stale poszerza ofertę samochodów z inteligentnym napędem na cztery koła: tylko w ciągu ostatnich dwóch lat BMW Group zwiększyła liczbę dostępnych modeli o około 50 procent. BMW 120d xDrive i BMW M135i xDrive to najnowsze pozycje w ofercie aut wyposażonych w tę technologię. W BMW Serii 3 układ xDrive oferowany jest obecnie w wersjach nadwoziowych Limuzyna i Coupé. Ten inteligentny napęd na cztery koła demonstruje swoje zalety także w BMW serii 5 Limuzyna, BMW serii 5 Touring, BMW serii 5 Gran Turismo, BMW serii 6 Coupé, BMW serii 6 Cabrio, BMW serii 6 Gran Coupé, luksusowych limuzynach BMW serii 7 oraz modelach BMW X1, BMW X3, BMW X5 i BMW X6. Obecna liczba 64 modeli BMW zwiększy się po raz kolejny wiosną 2013 r. Wtedy na rynek trafią również pierwsze modele xDrive nowego BMW serii 3 Touring. „Czołowa pozycja modeli xDrive w Polsce to najlepszy dowód, że ta inteligentna technologia sprawdza się w najróżniejszych warunkach. Auta wyposażone w xDrive stanowią ponad 60% naszej krajowej sprzedaży. Klienci wyraźnie doceniają imponujące efekty na mokrej lub oblodzonej nawierzchni w zimie czy jesienią, a jednocześnie wspaniałe właściwości jezdne i stabilność na zakrętach. Jestem pewien, że rosnąca liczba dostępnych modeli z układem xDrive jest wielką korzyścią dla polskich klientów i przyczyni się do naszego sukcesu w przyszłości” – komentuje Andreas Biehler, Dyrektor Generalny BMW Group Polska. BMW xDrive: technologia na rzecz zapewnienia większej dynamiki jazdy System napędu na cztery koła został po raz pierwszy wprowadzony w 1985 roku w modelu BMW serii 3, jako alternatywa dla napędu na tylne koła, z którego słyną samochody niemieckiego producenta. Nawet wówczas układ kierowania mocy na obie osie służył nie tylko zoptymalizowaniu trakcji, ale również zwiększeniu dynamiki jazdy w zakrętach. Podobna zasada jest jednym z kluczowych kryteriów funkcjonowania najnowszej technologii BMW xDrive. W przeciwieństwie do innych producentów, którzy wykorzystują system napędu na cztery koła głównie do zrekompensowania niedostatecznej przyczepności w samochodach przednionapędowych, BMW w modelach xDrive wciąż wykorzystuje zalety tylnego napędu. W normalnej sytuacji drogowej większość momentu obrotowego trafia tam, gdzie tradycyjnie we wszystkich modelach BMW z napędem na jedną oś, czyli na tylne koła, dzięki czemu możliwe jest zachowanie typowej dla BMW precyzji kierowania bez przenoszenia niepożądanych sił na koło kierownicy. W szybko pokonywanych zakrętach moc również trafia przede wszystkim na koła tylnej osi. W celu zapewnienia precyzji sterowania w zakręcie oraz odpowiedniej stabilności, system xDrive przekazuje więcej momentu obrotowego na tylne koła podczas wchodzenia w zakręt, co pozwala wzmocnić typową dla BMW radość z jazdy. Przez ponad 20 lat BMW wykorzystywało układ sterowania elektronicznego w celu zapewnienia precyzyjnej analizy warunków drogowych oraz uzyskania szybkich reakcji systemu w zakresie rozdziału momentu obrotowego pomiędzy koła. W modelu BMW 525ix zaprezentowanym w 1991 roku sygnały dotyczące obrotu kół pochodzące z układu ABS, a także dane odnośnie prędkości obrotowej silnika, położenia zaworu przepustnicy oraz statusu układu hamulcowego były przekazywane do jednostki sterującej systemem napędu na cztery koła, który mógł na tej podstawie odpowiednio rozdzielić moc. Dziś układ sterowania xDrive jest w pełni zintegrowany z systemem kontroli stabilności jazdy w ramach systemu Integrated Chassis Management (ICM). Oznacza to, że oprócz prędkości obrotowej kół układ uwzględnia również dane dostarczane przez układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC), jak kąt skrętu kół, położenie pedału gazu oraz przyspieszenie poprzeczne. Co więcej, szczegółowa analiza warunków jazdy pozwala na działanie układu xDrive w sposób antycypacyjny, co sprawia, że jest to jedyny inteligentny system napędu na cztery koła na świecie. W przeciwieństwie do tradycyjnych układów napędu na wszystkie koła, które reagują na poślizg koła, xDrive potrafi z wyprzedzeniem zidentyfikować tendencje do występowania podsterowności lub nadsterowności na podstawie danych przekazanych przez DSC i zapobiec im poprzez odpowiednią dystrybucję siły napędowej. Na przykład jeśli istnieje prawdopodobieństwo utraty przyczepności przednich kół i wystąpienia podsterowności, system błyskawicznie przekazuje więcej mocy do tylnych kół. W rezultacie samochód pokonuje zakręt z większa precyzją. To samo dotyczy sytuacji, w której zachodzi ryzyko wystąpienia uślizgu tylnych kół i wystąpienia nadsterowności – wówczas więcej mocy trafia do kół na przedniej osi. W ten sposób system napędu na cztery koła pozostaje w pełnej gotowości jeszcze przed wystąpieniem poślizgu, natomiast moc silnika jest wykorzystywana do zapewnienia radości z jazdy bez żadnych strat. Modele BMW X: wyjątkowy charakter muskularnego auta. Sukces modeli BMW X to przede wszystkim zasługa systemu napędu na cztery koła, który w połączeniu z zaawansowaną technologią zastosowaną w zawieszeniu zapewnia ponadprzeciętną dynamikę jazdy. BMW X5, które zostało zaprezentowane w 1999 roku, przyczyniło się do stworzenia nowego segmentu aut typu SAV (Sports Activity Vehicle). Debiut BMW X3 w 2004 roku również zapoczątkował nowy rozdział w historii marki z uwagi na fakt, iż system napędu na cztery koła został po raz pierwszy nazwany BMW xDrive. W układzie zastosowano sterowane elektronicznie sprzęgło wielotarczowe, które steruje rozdziałem mocy pomiędzy koła przedniej i tylnej osi, co w jeszcze większym stopniu zwiększa precyzję i szybkość działania układu. Elektroniczna jednostka sterująca jest zdolna do rozdzielenia momentu obrotowego w rekordowo krótkim czasie: pełne otwarcie i zamknięcie sprzęgła zajmuje zaledwie 100 milisekund. Większa zwrotność dzięki układom Performance Control i Dynamic Performance Control. W modelach BMW X1 oraz BMW X3 system xDrive może zostać połączony z układem Performance Control, który dodatkowo potęguje dynamiczne właściwości jezdne BMW, na przykład poprzez selektywne przyhamowanie tylnego koła po wewnętrznej stronie zakrętu oraz zwiększenie mocy silnika, co pozwala w spontaniczny i precyzyjny sposób pokonać ciasny łuk. Uruchomienie hamulców zapobiega poślizgowi tylnego wewnętrznego koła, natomiast przekazanie większej mocy do tylnego zewnętrznego koła zwiększa sterowność podczas zmiany kierunku jazdy. Rozdział siły napędowej odbywa się w jeszcze bardziej adaptacyjny sposób w modelach BMW X6 oraz BMW X5 M i BMW X6 M, które zostały standardowo wyposażone w układ Dynamic Performance Control. Ten sterowany elektronicznie system, zintegrowany z tylnym mechanizmem różnicowym, współpracuje z układem xDrive, zapewniając fascynujące połączenie wysokiej dynamiki jazdy z odpowiednią stabilnością kierunkową. Oprócz zmiennego rozdziału siły napędowej pomiędzy koła przedniej i tylnej osi, system rozdziela również moment obrotowy w odpowiednich proporcjach pomiędzy tylnymi kołami, co w zauważalny sposób poprawia precyzję kierowania i stabilności toru jazdy podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. W momencie wykrycia tendencji do nadsterowności system xDrive redukuje moc przekazywaną do tylnych kół, natomiast układ Dynamic Performance Control dodatkowo przenosi moment obrotowy z tylnego koła znajdującego się na zewnątrz zakrętu – które jest szczególnie narażone na działanie siły odśrodkowej – do tylnego koła po wewnętrznej stronie zakrętu. Wszelkie tendencje do podsterownych zachowań samochodu są tłumione w odwrotnym procesie: xDrive redukuje moc przekazywaną do przednich kół, natomiast układ Dynamic Performance Control optymalizuje stabilność poprzez przekazanie momentu obrotowego do tylnego zewnętrznego koła. Dynamic Performance Control steruje rozdziałem mocy pomiędzy kołami tylnej osi nawet w obliczu nagłej zmiany obciążenia lub podczas hamowania silnikiem, co zapewnia doskonałą trakcję i stabilność również wtedy, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu w zakręcie. Źródło: BMW Group
  19. Pięć milionów Audi z napędem quattro – zwycięstwo zaawansowanej techniki - Z taśmy produkcyjnej zjechało już pięć milionów samochodów Audi ze stałym napędem na cztery koła - 33 lata sukcesów napędu quattro na drogach i w sportach motorowych Audi AG świętuje szczególny jubileusz – wyprodukowanie pięciu milionów samochodów z napędem quattro. Pięciomilionowy egzemplarz, to białe Audi A6 allroad 3.0 TDI, które zjechało z taśmy w Neckarsulm. Rekord potwierdza wiodącą rolę Audi jako pioniera w dziedzinie napędu na cztery koła. Żaden inny producent samochodów segmentu premium nie sprzedał podobnej ilości pojazdów z takim rozwiązaniem i nie ma w palecie modelowej ponad 140 różnych konfiguracji z napędem quattro. Technika quattro zadebiutowała w 1984 roku w legendarnym samochodzie Audi quattro. Jeśli obecnie uwzględnić dostępne typy karoserii, silniki i skrzynie biegów, to otrzymamy ofertę ponad 140 różnych konfiguracji wyposażonych w taki napęd. Audi oferuje zdecydowanie najszerszą w segmencie premium paletę modeli z napędem na cztery koła. Audi Q7, R8, A4 allroad, A6 allroad oraz wszystkie modele S i RS, dostępne są wyłącznie z napędem quattro. W innych, Audi oferuje go opcjonalnie. „Quattro to jeden z najważniejszych filarów marki i decydujący czynnik naszego sukcesu“ mówi Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG. „Stały napęd na cztery koła quattro, pozwala w pełni odczuć przewagę dzięki technice. Rola pioniera nas zobowiązuje i będziemy nadal zwiększać przewagę, proponując coraz nowsze rozwiązania.“ Quattro to więcej niż samochodowa technika – to już ikona. Oznacza bezpieczeństwo i sportową jazdę, wysokie kompetencje techniczne i dynamiczny styl życia, którego nie są w stanie spowolnić nieprzyjazne warunki drogowe. Szereg pamiętnych reklam telewizyjnych, począwszy od zrealizowanej na skoczni narciarskiej w fińskiej miejscowości Kaipola, pod którą bez jakiejkolwiek pomocy Audi 100 CS quattro wjechało w 1986, przyczyniło się do sukcesu tego rozwiązania w równym stopniu co tryumfy w sportach motorowych i zadowolenie kierowców. Mówiąc quattro, mamy na myśli Audi, a mówiąc Audi, myślimy quattro. W roku 2012, rekordowa ilość ponad 43 procent wszystkich klientów Audi wybrało model quattro. Na czele stawki znalazło się Q5, z blisko 205 600 sprzedanymi egzemplarzami. Miłośnikami napędu na cztery koła są nie tylko użytkownicy SUV-ów. Przyglądając się innym seriom zauważyć można, że w roku 2012 na zakup modelu z napędem quattro zdecydował się prawie co czwarty klient. Quattro szczególnie dobrze sprzedają się w USA, Kanadzie, Rosji i na rynkach Bliskiego Wschodu. Także w Niemczech, wg danych statystycznych z 2012 roku, blisko 99 800 nowo zarejestrowanych samochodów marki Audi posiadało napęd na cztery koła. Znacznie więcej niż w przypadku marek konkurencyjnych. Dla zakładów w Neckarsulm, gdzie z taśmy zjechało jubileuszowe Audi, quattro odgrywa szczególnie ważną rolę. Co drugie produkowane tam auto wyposażane jest w napęd na cztery koła. Wyjątkowej ekskluzywności samochody marki Audi nabierają w ofercie quattro GmbH, spółki córki Audi AG, która odpowiada za konstrukcję i wdrożenia modeli Audi RS i R8.* Quattro GmbH oferuje swoim klientom wysoce zindywidualizowane pojazdy, wyposażone w unikalne dodatki i akcesoria. Popyt rośnie: 800 pracowników quattro GmbH, w trzydziestym roku istnienia firmy symbolizuje jej dynamiczny rozwój. Audi quattro – technika Niezależnie od oferowanych w sprzedaży modeli, Audi pracuje nad wieloma nowatorskimi samochodami koncepcyjnymi. Każda koncepcja pociąga za sobą odpowiednio dopasowane rozwiązanie napędu quattro. W modelach kompaktowych A3, Q3 i TT z poprzecznie montowanym silnikiem, sercem napędu quattro jest sterowane elektronicznie hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe. By zoptymalizować rozkładu ciężaru w pojeździe, montuje się je przy tylnej osi. W warunkach normalnej jazdy, sprzęgło przekazuje siłę napędową prawie wyłącznie na koła przedniej osi. Jeśli jednak któreś z przednich kół wpada w poślizg, sprzęgło może przekierować moment obrotowy na oś tylną. Najnowsza wersja sprzęgła wielopłytkowego montowana jest w Audi A3. Samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy, stosowany w większości modeli Audi z silnikiem montowanym wzdłużnie, to czysto mechaniczna, pozbawiona jakichkolwiek opóźnień w działaniu przekładnia planetarna. W normalnej sytuacji rozdziela moc momentu obrotowego silnika na oś tylną i przednią w stosunku 40:60. Jeśli to konieczne, kieruje większość sił na oś z lepszą trakcją. Selektywny rozkład napędu między kołami, optymalizuje pracę mechanizmu różnicowego w obszarach granicznych podczas pokonywania zakrętów, przy pomocy delikatnego, pulsacyjnego przyhamowywania. Audi Q7 zostało wyposażone w specjalną wersję klasycznego napędu quattro. Międzyosiowy mechanizm różnicowy zamontowano tu w skrzynce rozdzielczej. Dynamiczne modele RS 4 Avant, RS 5 Coupé i RS 5 Cabriolet, wyposażone są w najnowszą wersję międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Zastosowany w nich lekki, kompaktowy, niezmiernie szybko i równo pracujący układ z koronowym kołem zębatym, zawdzięcza nazwę dwóm zazębionym kołom umieszczonym w jego wnętrzu. W zależności od warunków drogowych, mechanizm może skierować do 85 procent momentu obrotowego na tylną oś i maksymalnie 70 procent na oś przednią. Podobnie jak klasyczny międzyosiowy mechanizm różnicowy, można połączyć go z innym autorskim rozwiązaniem Audi – sportowym mechanizmem różnicowym, który w aktywny sposób przekazuje moc na koła osi tylnej. W sportowym modelu R8 z jednostką napędową zamontowaną centralnie, napęd quattro został skonstruowany inaczej. Sprzęgło wiskotyczne, które zależnie od warunków jazdy może kierować od 15 do 30 procent momentu obrotowego na przednie koła, umieszczono przy przedniej osi. Napęd przekazywany jest przy pomocy wału Kardana biegnącego ze skrzyni biegów, do przodu, przez skrzynię korbową silnika. Audi quattro – historia Dzięki quattro, Audi stało się pionierem stosowania napędu na cztery koła w samochodach osobowych. Początki projektu sięgają zimy 1976/77. Wówczas grupa inżynierów Audi odbywała jazdy testowe w zasypanej śniegiem Szwecji. W celach porównawczych, w jazdach brał też udział wojskowy pojazd Iltis. To terenowe auto z wysokim zawieszeniem, mimo że miało moc zaledwie 55 kW (75 KM), było nie do pobicia dla o wiele silniejszych prototypów Audi z napędem na oś przednią. Po kilku tygodniach, niewielki zespół inżynierów pod kierownictwem ówczesnego członka zarządu ds. rozwoju, dr. Ferdinanda Piëcha, rozpoczął prace nad napędem na cztery koła. Genialnym posunięciem Audi, które umożliwiło rozwój techniki quattro, było wprowadzenie wałka drążonego – przewierconego wtórnego wałka w skrzyni biegów, za pomocą którego siły mogą być przekazywane w dwóch kierunkach. Od strony osi tylnej, wał napędza międzyosiowy mechanizm różnicowy. Druga połowa sił napędowych przekazywana jest na oś przednią, przy pomocy wałka zdawczego*. Wał drążony umożliwił skonstruowanie napędu na cztery koła, który jest pozbawiony ograniczeń, lekki, ma kompaktową formę, jest bardzo efektywny pod względem sprawności i działa bez ciężkiej skrzyni rozdzielczej lub drugiego wału Kardana. Ta zasada działania napędu quattro mogła z powodzeniem zostać zastosowana w samochodach sportowych, które Audi produkowało w dużych ilościach. Rewolucyjne rozwiązanie zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, w 1980 roku. Zamontowano je w nowym Audi quattro coupé o mocy 147 kW (200 KM). Początkowo planowano produkcję limitowanej serii, ale z uwagi na ogromne zainteresowanie, to ciągle udoskonalane, przebojowe quattro dostępne było w gamie modelowej Audi aż do roku 1991. W 1984, marka z Ingolstadt uzupełniła ofertę o kompaktowy model Sport quattro o mocy 225 kW (306 KM) i o krótkim rozstawie osi. W roku 1986, producent wymienił ręcznie blokowany międzyosiowy mechanizm różnicowy pierwszej generacji na mechanizm różnicowy TorSen (Torsen: torque sensing - „wyczuwający moment”). Ta przekładnia ślimakowa była w stanie zmiennie rozdzielać moment obrotowy silnika. Kolejny ważny krok – zastosowanie przekładni planetarnej umożliwiającej z zasady asymetryczno-dynamiczny rozkład sił, nastąpił w 2005 roku. Równolegle Audi poszerzało ofertę modeli quattro. Jeszcze w latach osiemdziesiątych XX w. producent zadecydował, by napęd quattro oferować w każdej serii modelowej. Nowe modele były jak kamienie milowe na drodze Audi ku pozycji wiodącego producenta samochodów segmentu premium. W roku 1995 pojawiło się pierwsze Audi z silnikiem TDI i stałym napędem na obie osie, a już po czterech latach technika ta znalazła zastosowanie w klasie samochodów kompaktowych. Audi quattro – sporty motorowe Na początku roku 1981, Audi z napędem quattro pojawiło się na scenie Rajdowych Mistrzostw Świata. Fin Hannu Mikkola, prowadząc auto z czterema ringami podczas Rajdu Monte Carlo, wygrał pierwszych sześć śnieżnych odcinków specjalnych. Mimo sześciu minut przewagi, w wyniku uderzenia w niewielki murek, niestety utracił zwycięstwo. W 1982, napęd quattro był praktycznie nie do pobicia. Dzięki zwycięstwom w siedmiu różnych rajdach, marka z Ingolstadt wprowadziła zupełnie nową jakość na trasy rajdowe i zdobyła niezaprzeczalną pozycję lidera. Rok później Hannu Mikkola zdobył tytuł najlepszego kierowcy. Również sezon 1984 zaczął się mocnym uderzeniem. Pozyskany przez Audi dwukrotny mistrz świata Walter Röhrl, wygrał Rajd Monte Carlo wyprzedzając swoich kolegów z teamu Audi – Szweda Stiga Blomqvista i Hannu Mikkolę. Jeszcze przed końcem sezonu Audi zdobyło po raz pierwszy tytuł Mistrza Świata w rajdach, a Stig Blomqvist wygrał w klasyfikacji kierowców. Zwycięskim samochodem było wtedy Sport quattro S1, które swój największy tryumf odniosło w 1987 roku. Za kierownicą tego auta o mocy 440 kW (ok. 600 KM), Walter Röhrl pokonał wówczas 156 zakrętów Pikes Peak w amerykańskim stanie Colorado, w absolutnie rekordowym czasie. W kolejnych latach Audi zaczęło się ścigać w klasie samochodów turystycznych. Od 1988 roku marka startowała w amerykańskiej serii TransAm i niespodziewanie już w pierwszym sezonie zdobyła tytuł mistrzowski. W roku 1990, Audi przeszło do serii DTM (Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft). Hans Stuck za kierownicą V8 quattro zwyciężył tam również w pierwszym sezonie. W 1996, do gry wkroczyło A4 quattro Supertouring wyposażone w czterocylindrowy silnik o pojemności dwóch litrów. Samochód wystartował w siedmiu narodowych mistrzostwach na trzech kontynentach i wygrał wszystkie. W 1998 roku, europejscy organizatorzy wyścigów, mocą nowych uregulowań, w dużym stopniu wyeliminowali napęd na cztery koła z wyścigów samochodów turystycznych. Bilans Audi wyglądał wówczas następująco: cztery tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata, trzy zwycięstwa w Pikes Peak, jedno mistrzostwo w TransAm, dwa tytułu w DTM, jedenaście zwycięstw w mistrzostwach narodowych samochodów superturystycznych i jeden puchar świata w wyścigach samochodów turystycznych. Po raz pierwszy od tego czasu, samochód wyścigowy z napędem na cztery koła pojawił się ponownie na torze wyścigowym w 2012 roku. Audi R18 e-tron quattro z napędem hybrydowym, dzięki zastosowanemu w nim pakietowi zupełnie nowych, stworzonych od podstaw rozwiązań technicznych, od razu zapisało na swym koncie świetne, podwójne zwycięstwo. Źródło: Volkswagen Group Polska
  20. Audi świętuje wyprodukowanie 5 000 000 aut z napędem Quattro Ładna liczba, pogratulować sukcesu Choć szkoda, że coraz bardziej elektroniką faszerują napęd : /
  21. Volkswagen Up! bdzie dostpny z nowym, hybrydowym napdem XL1 Rozsądne rozwiązanie - gdyby zastosowali nowy napęd hybrydowy tylko w XL1, jego potencjał byłby zmarnowany
  22. Toyota chce produkowa hatchbacka z tylnym napdem - powrt do korzeni? Dobra wiadomość, jak się rozpędzą to i następcę Supry przygotują
  23. Nowy Golf z napędem 4Motion Więcej zdjęć: Nowy Golf 4Motion fot. Volkswagen Group Polska - Auto Galeria, Zdjęcia Samochodów, Tuning, Exotic Poznań, 29 stycznia 2013 r. – Volkswagen rozpoczął produkcję Golfa siódmej generacji wyposażonego w napęd na wszystkie koła 4Motion. Jest to podwójna premiera, gdyż nowy Golf 4Motion to pierwsze auto w gamie Volkswagena wykorzystujące napęd Haldex 5 generacji. Ze średnim spalaniem poniżej 5 l/100 km czyni to Golfa jednym z najoszczędniejszych kompaktów dostępnych z napędem na cztery koła. Stały napęd nawszystkie koła 4Motion 5 generacji Volkswagen rozszerza ofertę modeli dla nowego Golfa: do gamy samochodów z napędem na oś przednią, która zadebiutowała pod koniec 2012 roku dołączają modele z napędem 4Motion. W ten sposób koncern kontynuuje i zapisuje kolejną kartę w historii modelu napędzanego na wszystkie koła, która rozpoczęła się w 1986 roku wraz z momentem debiutu pierwszego Golfa Syncro. Napęd 4Motion nowego Golfa to także jeden z najnowszych i najnowocześniejszych napędów na Świecie,bazujący na debiutującej 5. generacji sprzęgła Haldex. Cały system jest o 1,4 kg lżejszy od tego używanego w poprzednie jgeneracji modelu i reaguje niesamowicie szybko. Wszystko to sprawia,że poprawia się zarówno aktywne bezpieczeństwo jak i prowadzenie samochodu. Zużycie paliwa mniejsze o 15% Nowy Golf 4Motion oferowany będzie dla modeli wyposażonych w bardzo oszczędne silniki wysokoprężne 1.6 TDI 77kW/ 105 KM oraz 2.0 TDI 110 kW/ 150KM. Obie jednostki standardowo wyposażone są w technologię BlueMotion (Start – Stop oraz rekuperacja), co sprawia, że średnie zużycie paliwa jest relatywnie niskie –odpowiednio 4.5 i 4.7 l/100 km. Dla porównania Golf 4Motion szóstej generacji, wyposażony w silnik 2.0 TDI 103kw/ 140 KM spalał średnio 5.5 l/100 km – daje to poprawę tej wartości aż o 15 %. Bogate wyposażenie standardowe Dokładnie tak samo jak wersje z napędem na przednią oś, nowy Golf 4Motion będzie charakteryzował się bogatym wyposażeniem standardowym.O bezpieczeństwo zadbają systemy ABS, ASR, ESC, XDS, a także 7 poduszek powietrznych i nowość w segmencie czyli hamulec multikolizyjny. Komfort podróżowania zapewniają seryjna klimatyzacja oraz system radiowy z 5 calowym wyświetlaczem dotykowym. Na rynku polskim sprzedaż nowego Golfa 4Motion rozpocznie się w połowie 2013 roku. Źródło: Volkswagen Group Polska
  24. więcej -> Bosch pracuje nad hydraulicznym napędem hybrydowym, rynek nowych samochodów, centrum badań rynku, nowości na rynku samochodowym | www.samar.pl źródło: IBRM Samar
  25. więcej -> Mercedes CLA debiutuje z nowym napędem 4Matic, park samochodowy w Polsce, badania rynku motoryzacyjnego, nowe modele samochodów | www.samar.pl źródło: IBRM Samar
×