Skocz do zawartości

Znajdź zawartość

Wyświetlanie wyników dla tagów 'future' .



Więcej opcji wyszukiwania

  • Wyszukaj za pomocą tagów

    Wpisz tagi, oddzielając je przecinkami.
  • Wyszukaj przy użyciu nazwy użytkownika

Typ zawartości


Forum

  • Motoryzacja forum
    • Ogólnie o samochodach
    • Nasze pojazdy
    • Zakup samochodu - jakie auto kupić?
    • Ubezpieczenie OC, AC, NNW, Assistance
    • Testy samochodów
    • Niusy motoryzacyjne
    • Tuning
    • Własny biznes
    • Prawo w motoryzacji
    • Bezpieczeństwo na drodze
    • Forum 4x4, Terenowe, Off-road, Pick up
    • Samochody zabytkowe
    • Forum Caravaning
    • Sprzęt elektroniczny i soft
  • Problemy techniczne
    • Alufelgi, felgi i opony
    • Silnik, układ napędowy, chłodzenia i paliwowy
    • Podwozie, zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy
    • Wnętrze samochodu, wentylacja, klimatyzacja
    • Elektryka i elektronika samochodowa
    • Diagnostyka samochodowa
    • Zrób to sam
    • Instalacje gazowe, LPG, CNG
    • Nadwozie, karoseria, oświetlenie, lakier
    • Inne problemy techniczne
  • Auto Forum
    • Forum Alfa Romeo
    • Forum Audi
    • Forum BMW
    • Forum Citroën
    • Forum Chevrolet i Daewoo
    • Forum Chrysler, Dodge i Plymouth
    • Forum Dacia
    • Forum Fiat
    • Forum Ford
    • Forum Honda
    • Forum Hyundai
    • Forum Jaguar
    • Forum Jeep
    • Forum Kia
    • Forum Lancia
    • Forum Land Rover i Range Rover
    • Forum Lexus
    • Forum Mazda
    • Forum Mercedes
    • Forum MINI
    • Forum Mitsubishi
    • Forum Nissan
    • Forum Opel
    • Forum Peugeot
    • Forum Porsche
    • Forum Renault
    • Forum Rover
    • Forum SAAB
    • Forum Seat
    • Forum Skoda
    • Forum SMART
    • Forum Subaru
    • Forum Suzuki
    • Forum Toyota
    • Forum Volkswagen
    • Forum Volvo
    • Exotic Cars
  • Skutery, motory, motocykle i inne jednoślady
    • Forum Jednoślady: motocykle, skutery, rowery
  • Sporty motorowe
    • Sporty motorowe
  • Pojazdy użytkowe
    • Forum Pojazdów Użytkowych
  • Virtual Tuning i Manga Cars
    • Forum Virtual Tuning - VT
    • Forum Manga Cars - Pixel Cars
  • Modelarstwo Samochodowe
    • Forum Modelarstwa Samochodowego
  • Rysowane Samochody
    • Ogólnie o rysowaniu
    • Stock
    • Tun
    • RS Concept
    • Zawody
  • Inne
    • Konkursy na forum
    • Przywitaj się :)
    • Hydepark
    • Fotografia
    • Auto Filmy: filmy motoryzacyjne
    • Auto tapety, gry i wygaszacze motoryzacyjne
    • Zloty, imprezy, targi motoryzacyjne
    • Sprawy organizacyjne
  • Ogłoszenia motoryzacyjne
    • Giełda samochodowa
    • Giełda części
    • Usługi motoryzacyjne
    • Praca w motoryzacji
    • Pozostałe motoryzacyjne
    • Ogłoszenia drobne

Blogi

Brak wyników

Brak wyników


Szukaj wyników w...

Znajdź wyniki, które...


Data utworzenia

  • Od tej daty

    Do tej daty


Ostatnia aktualizacja

  • Od tej daty

    Do tej daty


Filtruj po ilości...

Dołączył

  • Od tej daty

    Do tej daty


Grupa podstawowa


Profil Facebook


Profil Twitter


Strona internetowa


GG


Skype


Mój samochód


Lokalizacja


Prawko od


Zainteresowania


Profesja


Kilka słów o mnie

Znaleziono 30 wyników

  1. Mercedes-Benz Future Truck 2025: światowa premiera prototypu ciężarówki jutra - autonomiczna jazda w kierunku ekscytującej przyszłości Więcej zdjęć: Mercedes-Benz Future Truck fot. Mercedes-Benz Polska - Zdjęcia, Tapety, Fotki, Samochody - Rewolucja na autostradach: transport dóbr stanie się bardziej wydajny i bezpieczniejszy - Zewnętrze: płynne linie i świetlny pokaz - Wnętrze: przytulny design połączony z nowym sposobem pracy - Wyposażenie: czujniki radarowe i kamera śledzą otoczenie - Blind Spot Assist: większe bezpieczeństwo przy skręcaniu i zmianie pasa - Ciężarówka jutra w pełni połączona z innymi pojazdami oraz infrastrukturą - Przyszłość staje się rzeczywistością: autonomiczna jazda z integralnym systemem "Highway Pilot" - Od kierowcy do menedżera transportu w kokpicie przyszłości Od wizji do rzeczywistości: podczas międzynarodowych targów pojazdów użytkowych w Hanowerze zadebiutował spektakularny prototyp Mercedes-Benz Future Truck 2025, prezentujący wygląd i rozwiązania techniczne dalekobieżnej ciężarówki przyszłości. W ciągu najbliższych 10 lat pojazdy takie mogłyby autonomicznie poruszać się drogami szybkiego ruchu. W rezultacie wzrośnie wydajność transportu i poziom bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, w dalszym stopniu spadnie natomiast zużycie paliwa oraz emisja spalin. Mercedes-Benz poszerzył zakres działania istniejących systemów wspomagających i połączył je w system "Highway Pilot", który już dziś, w rzeczywistych warunkach, umożliwia autonomiczną jazdę autostradami. W Daimler Trucks technologia przyszłości już dzisiaj jest rzeczywistością. Mercedes-Benz Future Truck 2025 stanowi rewolucję w zakresie wydajności i bezpieczeństwa, rewolucję dla ruchu drogowego i jego infrastruktury, dla kierowców oraz sektora transportu drogowego. Nie chodzi o nowy model pojazdu, ale raczej o kluczowy element systemu transportowego przyszłości. Opracowany go w ramach inicjatywy "Shaping Future Transportation" - kształtowania przyszłości transportu. Inicjatywa ta ma na celu ochronę zasobów i ograniczanie emisji wszelkiego rodzaju spalin, a jednocześnie zapewnienie najwyższego możliwego poziomu bezpieczeństwa oraz wzmocnienie łączności z inteligentnymi systemami zarządzaniami. Ekscytujące możliwości zakamuflowanego prototypu Future Truck 2025 zaprezentowano latem br. - pokazy z prędkościami do 80 km/h odbyły się w warunkach realnego ruchu na autostradzie A14 nieopodal Magdeburga w Niemczech. Teraz Mercedes-Benz odsłania nadwozie i wnętrze ciężarówki. Studium ciągnika siodłowego wraz z aerodynamiczną naczepą świętuje swoją światową premierę podczas międzynarodowych targów pojazdów użytkowych w Hanowerze. Zewnętrze: płynne linie i świetlny pokaz Design Future Truck 2025 w fascynujący sposób łączy formę z funkcją. Miękkie, łagodnie zaokrąglone powierzchnie równocześnie odzwierciedlają wydajność oraz emocje, zgodnie z filozofią projektowania Mercedes-Benz - filozofią "zmysłowej przejrzystości". Zarówno na zewnątrz, jak i w kabinie prototyp symbolizuje wielki skok naprzód względem klasycznych aut ciężarowych. Innowacyjne rozwiązania, m.in. w zakresie inżynierii oświetlenia, zwiastują, jak może wyglądać kabina autonomicznej ciężarówki przyszłości. Projektanci skorzystali z możliwości, jakie zapewniają im przyszłe regulacje dotyczące długości: wydłużony przedni pas zyskał płynne, opływowe kontury, podkreślone przez jasnosrebrny lakier. Miejsce konwencjonalnych lusterek zajęły kamery, przednia szyba ma zaokrągloną formę, a zintegrowana z nią osłona przeciwsłoneczna oraz spojler dachowy zwracają uwagę charakterystycznym wyprofilowaniem. Centralnym elementem kabiny pozostała gwiazda Mercedes-Benz. Całość ma wyjątkowo spójną, a zarazem potężną prezencję - wygląda jak odlana z jednej bryły. Na postoju, gdy jednostka napędowa jest wyłączona, maska ciężarówki jest zamknięta. Wydaje się wówczas, że z przodu brakuje niektórych oczywistych elementów, takich jak lampy. Gdy jednak Future Truck 2025 budzi się jednak do życia wraz z uruchomieniem silnika, przedni pas rozświetlają zjawiskowe diody LED. Podczas ręcznego prowadzenia lampy świecą na biało, zaś po włączeniu programu autonomicznego zmieniają barwę na niebieską i zaczynają intensywnie pulsować, by zakomunikować innym uczestnikom ruchu aktualnym tryb jazdy. Wnętrze: przytulny design połączony z nowym sposobem pracy Zmysłowa przejrzystość designu Future Truck 2025 ma również odzwierciedlenie we wnętrzu. Już kabiny seryjnych, dalekobieżnych samochodów ciężarowych Mercedes-Benz wyróżniają się osobną sekcją prowadzenia pojazdu oraz odpoczynku. W ciężarówce przyszłości pojawi się także specjalnie zaprojektowane, komfortowe i funkcjonalne miejsce do pracy podczas jazdy autonomicznej. Kabina Future Trucks 2025 koncentruje się na funkcjonalności, a przy tym ma niemal purystyczny design - nowoczesny, przejrzysty, niczym nowoczesne, pozbawione stosów dokumentów biuro. Praktyczne podejście spotyka się tu z naturalnymi materiałami. Obszerne powierzchnie drewniane pokrywające podłogę i kokpit podkreślają przytulną atmosferę i kontrastują z ciemnymi okładzinami o drobnoziarnistej, postarzanej fakturze w strefie pracy. Czytelny panel instrumentów ma osobne wyświetlacze wskaźników oraz obrazu z kamer zastępujących lusterka wsteczne. Otacza je eleganckie tworzywo pokryte lakierem fortepianowym. Za dopływ świeżego powietrza nie odpowiadają tradycyjne otwory wentylacyjne, ale pośrednie kanały, sterowane za pośrednictwem panelu dotykowego. Z funkcjonalną naturą ciężarówki koresponduje doskonałe wykonanie oraz wysoka jakość materiałów - dla przykładu, elementy konsoli pokryto skórą, a po zmroku przytulny nastrój zapewnia system nastrojowego, pozbawionego odblasków oświetlenia. Podczas jazdy w trybie autonomicznym kierowca może obrócić swój fotel o 45 stopni w prawo i przyjąć zrelaksowaną pozycję. Do komunikacji ze światem służy mu przenośny tablet, służący do przeglądania dokumentów, planowania dalszych etapów wyjazdu, akceptacji zamówień i ustalania szczegółów najbliższego postoju. Interfejs można dostosować do własnych potrzeb i w razie potrzeby wywołać wszystkie istotne informacje na temat podróży. Na dłuższych odcinkach pokonywanych autonomicznie tablet staje się dla kierowcy niemal tak ważny jak kierownica i pedały - Future Truck 2025 wprowadza nowy sposób pracy w kabinie ciężarówki dalekobieżnej. Koncepcja prototypu łączy zaawansowane technologicznie miejsce kierowcy z nowoczesnym biurem oraz strefą wypoczynkową. Nawet podczas jazdy można czuć się tu jak w domu - jako kolejny element łączący funkcje z emocjami, cyfrowa ramka do zdjęć na tylnym panelu kabiny wyświetla zdjęcia z rodzinnego albumu kierowcy. Czujniki radarowe i kamera śledzą otoczenie Technologia kryjąca się za tym fascynującym designem jest nie mniej imponująca. Mercedes-Benz Future Truck 2025 nie musi poruszać się w sznurze aut. Czujniki radarowe i kamera pozwalają ciężarówce na jazdę autonomiczną niezależnie od innych pojazdów czy centrów sterowania. Kluczowym elementem wyposażenia jest inteligentny system "Highway Pilot", który działaniem przypomina autopilota w samolocie. Korzysta on ze współpracy z innymi samochodami oraz infrastrukturą, współpraca ta nie determinuje jednak jego działania. Zespół czujników radarowych w dolnej części przedniego pasa skanuje drogę w zakresie dalekich i bliskich odległości. Pierwszy sensor ma 250 m zasięgu i kąt detekcji 18 st., a drugi - 70 m zasięgu i kąt detekcji 130 st. Zespół ten już dzisiaj stanowi podstawę dla działania systemów kontroli odległości oraz awaryjnego hamowania. Obszar przed ciężarówką śledzi także kamera stereoskopowa umieszczona za przednią szybą, nad wspornikiem deski rozdzielczej. Obecnie jest tam zabudowana kamera mono, z której korzysta opcjonalny układ kontroli pasa ruchu. Zasięg kamery stereoskopowej wynosi 100 m, jej poziomy kąt widzenia to 45 st., a pionowy - 27 st. Kamera stereoskopowa ciężarówki przyszłości Mercedes-Benz 2025 rozpoznaje pojedyncze i podwójne pasy, pieszych, poruszające się i nieruchome obiekty oraz stan nawierzchni. Reaguje na wszystko, co kontrastuje z tłem, i jest w stanie precyzyjnie mierzyć odległości. "Czyta" również informacje na znakach drogowych, a w ramach wspomagania jazdy autonomicznej - także znaki poziome. Nawierzchnia drogi po lewej i prawej stronie ciężarówki jest monitorowana przez czujniki radarowe zainstalowane po bokach, zlokalizowane przed zespołem tylnej osi. Czujniki mają 60 m zasięgu i kąt detekcji 170 st. Blind Spot Assist: większe bezpieczeństwo przy skręcie i zmianie pasa Wspomniane sensory są sercem nowego systemu kontroli martwego pola (Blind Spot Assist). Moduły czujników radarowych rozmieszczono w taki sposób, że swoim zasięgiem obejmują one obszar równoległy do całej długości ciągnika wraz z naczepą oraz fragment na dwa metry przed samochodem. System ostrzega kierowcę przed innymi uczestnikami ruchu nie tylko podczas skręcania; informuje go również o ryzyku kolizji z nieruchomymi obiektami, na przykład znakami lub lampami, i wspomaga podczas zmiany pasa. Wdrożenie systemu w ciągu najbliższych kilku lat to dla Mercedes-Benz istotny krok w realizacji projektu ciężarówki przyszłości, podkreślający pionierską rolę niemieckiej marki w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego. System transportowy przyszłości - połączony i autonomiczny Połączone czujniki (tzw. fuzja) dostarczają kompletny obraz otoczenia. Rejestrują one wszystkie poruszające się i nieruchome obiekty w pobliżu ciężarówki. Informacje te przetwarzane są za pomocą wydajnego, wielordzeniowego procesora w centralnym komputerze, który generuje obraz całego obszaru z przodu i po bokach ciężarówki. Technologia czujników i kamery jest aktywna w całym zakresie prędkości - od zera do maksymalnie dozwolonej prawem wartości. Poprzez współpracę z układem kierowniczym system automatycznie utrzymuje pojazd pośrodku pasa ruchu. Współpracuje on z trójwymiarową mapą cyfrową, wykorzystywaną już w praktyce przez tempomat Predictive Powertrain Control (PPC). W rezultacie ciężarówka jest zawsze w pełni świadoma przebiegu drogi i topografii terenu. V2V i V2I - komunikacja między pojazdami oraz z otoczeniem System "Highway Pilot" idealnie współpracuje z sieciami V2V oraz V2I. W niedalekiej przyszłości każdy pojazd wyposażony w takie rozwiązanie będzie w trybie ciągłym przesyłać informacje do otoczenia. Zakres wysyłanych danych obejmuje pozycję pojazdu, model, wymiary, kierunek jazdy i prędkość, manewry przyspieszania lub hamowania oraz aktualny skręt. Częstotliwość przekazywania informacji zależy od prędkości pojazdu i nasilenia jakichkolwiek zmian w jego ruchu. Może ona wahać się od jednej wartości na sekundę podczas równomiernej jazdy do 10 na sekundę, jeśli dochodzi do znaczących zmian parametrów jazdy. Transmisja odbywa się za pomocą sieci WLAN, z wykorzystaniem ogólnoeuropejskiego pasma G5 o częstotliwości 5,9 GHz oraz zamontowanego na pokładzie systemu ITS Vehicle Station (Intelligent Transport Systems and Services). Komunikacja pomiędzy pojazdami jest standaryzowana, a jej zasięg ma promień około 500 m. Pojazdy informują się wzajemnie o swoich manewrach, mogą więc reagować na nie z wyprzedzeniem. Im więcej wzajemnych komunikatów, tym płynniejsza i bardziej dynamiczna odpowiedź na sytuację na drodze - w idealnych warunkach nieprzerwany strumień informacji opisuje warunki drogowe daleko w przód. V2I oznacza, że wszystkie te sygnały są przesyłane również do zewnętrznych odbiorców, takich jak centra kontroli ruchu. Te mogą w rezultacie elastycznie reagować, na przykład poprzez zmianę limitu prędkości lub uruchomienie dodatkowych pasów ruchu. Wiadomości można przekazywać także w drugą stronę, do pojazdów - przykładowo, z informacją o robotach drogowych. Wszystkie dane w odpowiedniej chwili informują kierowcę o sytuacji w miejscach, które znajdują się poza zasięgiem wzroku. W rezultacie ma on zawczasu świadomość problemów mogących stanowić zagrożenie. Zapobieganie korkom: ruch drogowy jako system samokształcenia Ciężarówka przyszłości Mercedes-Benz nie jest zatem odizolowana, ale w niezauważalny sposób stale komunikuje się z otoczeniem. W ten sposób informacje o korkach, ich długości i czasie trwania oraz robotach drogowych trafiają do kolejnych pojazdów z wyprzedzeniem i są dostępne dla wszystkich uczestników ruchu. Połączone w sieć pojazdy reagują wcześniej, co zapewnia stabilny przepływ ruchu i efektywne wykorzystanie ograniczonej infrastruktury. W połączeniu z jazdą autonomiczną ruch drogowy będzie się więc rozwijać w systemie samokształcenia. Usprawnienie płynności ruchu przyczyni się do wzrostu średniej prędkości transportu - bez konieczności podnoszenia istniejących ograniczeń, a jednocześnie wpłynie na obniżenie zużycia paliwa. Przyszłość staje się rzeczywistością: jazda autonomiczna w praktyce Po wjechaniu na autostradę kierowca ciężarówki przyszłości Mercedes-Benz 2025 zajmuje odpowiedni pas i osiąga przewidzianą prędkość 80 km/h. Następnie system aktywuje system "Highway Pilot" - wówczas pojazd przełącza się w tryb autonomiczny. Ciężarówka przyszłości 2025 przemieszcza się autonomicznie niezależnie od sytuacji na drodze czy innych uczestników ruchu i nie wymaga pojazdu pilotującego – zamiast tego korzysta z łączności. Jeśli system wykryje z przodu inny pojazd, automatycznie dostosuje do niego prędkość ciężarówki w granicach dopuszczalnego limitu i zachowa bezpieczny dystans. Zasada nadrzędnego bezpieczeństwa dotyczy także innych kierowców, na przykład aut zjeżdżających z kończącego się pasa - i tu system utrzyma odpowiednią odległość. Do uzyskania maksymalnej efektywności logistycznej i optymalnego wykorzystania infrastruktury konieczna jest jednak stopniowa i kompleksowa rozbudowa sieci, oparta na otwartych standardach. Od kierowcy do menedżera transportu w kokpicie przyszłości W wielu sytuacjach jazda autonomiczna odciąża kierowcę - sprawia, że nie "musi" on prowadzić, zwłaszcza w trakcie pokonywania nużących odcinków na długich dystansach. Gdy ciężarówka sama reguluje swoją prędkość i automatycznie wybiera najlepszą trasę za pomocą aplikacji nawigacyjnej, a firma transportowa, dyspozytor i odbiorca są na bieżąco informowani o lokalizacji towaru, trasie i spodziewanej godzinie przyjazdu, kierowca przestaje pracować pod presją czasu. A dzisiaj to właśnie ona jest głównym czynnikiem stresu. Kierowca ciężarówki przyszłości 2025 jest nie tylko zwolniony z monotonnych czynności, ale zyskuje też czas na wykonywanie innych zadań lub komunikację ze światem. Zwłaszcza prywatni kierowcy mogą wygodnie wykonywać w ruchu prace biurowe, zazwyczaj odkładane na wieczór, na weekend albo zlecane innym. Wykonując dodatkowe zadania, kierowca ciężarówki może zamienić się z przewoźnika i operatora maszyny w wykwalifikowanego menedżera transportu. Jego profil zawodowy ulegnie znacznej modyfikacji, a zawód stanie się bardziej atrakcyjny - autonomiczna jazda stanowi odpowiedź na brak ludzi do pracy na tym stanowisku. Dzięki temu kierowca i ciężarówka bardziej niż kiedykolwiek wcześniej stają się zespołem - inteligentną, kompetentną i wydajną kombinacją człowieka z maszyną. Niższe zużycie paliwa i emisja spalin - lepsza wydajność i wyższy poziom bezpieczeństwa Płynniejszy ruch sprawia, że skutkiem ubocznym jazdy autonomicznej jest znacznie niższe zużycie paliwa i emisja spalin. Jednocześnie czas transportu stanie się bardziej przewidywalny, a nowe aktywności podejmowane przez kierowcę czy też menedżera transportu mają szansę zrewolucjonizować sektor transportu. Co więcej, natężenie ruchu na dalekich trasach przewidywalne dla wszystkich uczestników ruchu oznacza wyższy poziom bezpieczeństwa. Już dziś systemy wspomagające regulują prędkość pojazdów i mogą automatycznie inicjować hamowanie awaryjne w celu uniknięcia wypadku. Oba rozwiązania udowodniły w ostatnich latach swoją przydatność. Jazda autonomiczna to kolejny krok w tym zakresie, poczyniony w oparciu o fuzję systemów wspomagających. W przyszłości wypadków z powodu błędu ludzkiego będzie więc coraz mniej - maszyny popełniają mniej błędów niż ludzie, nie pozwalają sobie na momenty zapomnienia, nie reagują emocjonalnie w oparciu o nastrój czy kondycję, ale zachowują się przewidywalnie. Przepisy bezpieczeństwa, takie jak ograniczenia prędkości czy odstęp między pojazdami, będą zawsze przestrzegane. Przewidujący styl jazdy - temat powracający w szkoleniach kierowców - w przypadku ciężarówki przyszłości Mercedes-Benz 2025 oznacza zaprogramowane bezpieczeństwo i wyższą efektywność kosztową. Jazda autonomiczna: realna przyszłość Jedno z najbardziej interesujących pytań w temacie jazdy autonomicznej dotyczy horyzontu czasowego przewidzianego na jej wdrożenie. W kwestiach czysto technicznych jest to możliwe w ciągu około 5 lat. Okres ten odpowiada cyklom rozwojowym aut osobowych, w przypadku których wprowadzenie jazdy autonomicznej datuje się na rok 2020. Ze względu na bardziej złożony zakres czynników samochody ciężarowe potrzebują więcej czasu - realistyczna implementacja technologii możliwa jest w ciągu 10 lat, również ze względu na konieczne do uregulowania kwestie prawne. Wprowadzenie jazdy autonomicznej nie stanie jednak z dnia na dzień, lecz w miarę rozwoju technologii. Aby zrewolucjonizować transport drogowy, niezbędne są kolejne stopnie ewolucji. W najbliższych latach, podobnie jak wcześniej, ścieżkę rozwoju w kierunku jazdy autonomicznej określą nowe lub ulepszone systemy wspomagające. Warunki niezbędne dla jazdy autonomicznej Ciężarówka przyszłości Mercedes-Benz 2025 jako pierwsza prezentuje techniczne warunki i możliwości jazdy autonomicznej. Do tego nowego wymiaru jazdy trzeba jednak dostosować legislację. W toku są już dalsze zmiany Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym z 1968 roku, parafowanej i wdrożonej przez niemal wszystkie kraje Europy. Konwencja została wprowadzona, aby uczynić podróżowanie samochodem bezpieczniejszym poprzez ujednolicenie przepisów, a jedna z jej podstawowych zasad brzmi: kierowca musi mieć kontrolę nad pojazdem przez cały czas, bez względu na okoliczności. Na bazie konwencji rozporządzenie UN/ECE R 79 dla systemów sterowania dopuszcza korygujące interwencje układu kierowniczego, ale nie automatyczne sterowanie przy prędkości przekraczającej 10 km/h. To zresztą warunek działania systemów Parking i Stop-and-Go Assist. Konwencja wiedeńska powstała jednak w czasach, gdy jazda autonomiczna pozostawała jedynie w sferze fantastyki. Komitet Ekspertów ONZ uzupełnił ją niedawno, tworząc podstawę do legalizacji jazdy autonomicznej. W przyszłości dozwolone będą systemy, które w każdej chwili kierowca będzie mógł włączyć lub zablokować - takie jak "Highway Pilot". W kategoriach technicznych i prawnych trzeba dodatkowo zapewnić bezpieczeństwo danych. Dotyczy to zewnętrznego dostępu do indywidualnych pojazdów, a także transferu danych w ramach V2V i V2I lub komunikacji internetowej. Poza dopuszczeniem do ruchu niezbędne będzie zdefiniowanie innych aspektów prawnych, takich jak odpowiedzialność za naruszenia przepisów drogowych czy wypadki, których nigdy nie da się całkowicie wyeliminować. To samo odnosi się do ubezpieczeń i odpowiedzialności za produkt. Do określenia pozostaje również kwestia tego, jak pogodzić nowe modele pracy i profile zawodowe z obecnymi, sztywnymi przepisami dotyczącymi czasu jazdy oraz odpoczynku. Odpowiedź: ciężarówka przyszłości Mercedes-Benz 2025 Przy uwzględnieniu podjęcia odpowiednich kroków prawnych, ciężarówka przyszłości Mercedes-Benz 2025 z systemem "Highway Pilot" stanowi odpowiedź na wyzwania przyszłości. Odpowiedź na rosnące natężenie ruchu, braki w infrastrukturze, coraz silniejszą presję kosztów i niedobór kierowców. Prototyp wykorzystujący rozwinięte systemy wspomagające i telematyczne oraz komunikację V2V/V2I otwiera nową erę w transporcie drogowym. Dzięki nowej technologii ruch drogowy stanie się w przyszłości bardziej płynny, przewidywalny i bezpieczny, elastyczniejsze systemy transportowe pozwolą na lepsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury, a unikanie ludzkich błędów za kierownicą wpłynie na zmniejszenie liczby zagrożeń i wypadków. Operatorzy będą mogli efektywniej wykorzystywać floty, zaś kierowcy otrzymają możliwość wykonywania nowych zadań jako menedżerowie transportu. Odpowiedź na te wyzwania nie jest już tylko wizją – staje się rzeczywistością. Źródło: Mercedes-Benz Polska
  2. Mercedes-Benz TV: Back to the future - Mercedes-Benz 540 K Streamliner
  3. Fiat nagradza zwycięzców konkursu „Design, Future, Accessibility”. Sebastian, Athanasios i Antonio zwycięzcami konkursu społecznościowego ACEA we współpracy z marką Fiat. Nagrodą dla najlepszych jest pobyt w Turynie i wizyta w Centrum Stylu Fiata, jednym z najsłynniejszych w świecie biur projektowych przemysłu motoryzacyjnego. Trzech młodych laureatów konkursu powitał Roberto Giolito, wiceprezes ds. designu Fiat-Chrysler na obszar EMEA. Laureatów konkursu „Design, Future, Accessibility” (Design, Przyszłość, Dostępność) w turyńskim Centrum Stylu Fiata powitał Roberto Giolito, wiceprezes ds. designu Fiat-Chrysler na obszar EMEA. Konkurs ten rozpisany został w listopadzie ubiegłego roku przez Stowarzyszenie Europejskich Producentów Motoryzacyjnych (ACEA) we współpracy z marką Fiat. Grek Thanos Pappas, Niemiec Sebastian Grenzhäuser oraz Włoch Antonio Paglia zyskali w ten sposób niezwykłą szansę wizyty w jednym z najważniejszych w świecie biur projektowych przemysłu motoryzacyjnego, by podzielić się własnymi przemyśleniami z zespołem designerów Centrum Styku Fiata, który prace multinarodowego tria debiutantów ocenił jako najbardziej inspirujące i kompleksowe spośród wszystkich zgłoszonych do konkursu. Pomysły i propozycje Sebastiana, Thanosa i Antonia, razem z tymi nadesłanymi przez pozostałych uczestników, opublikowane zostały na stronie facebookowej „Our Future Mobility Now” (OFMN). Inicjatorem projektu było Stowarzyszenie Europejskich Producentów Motoryzacyjnych (ACEA), a celem pogłębienie tematów związanych z mobilnością i poszanowaniem środowiska naturalnego także w przyszłości poprzez zaangażowanie w dyskusję młodego pokolenia obywateli krajów Europy. Promowany przez ACEA i Fiata konkurs miał na celu uświadomienie młodemu pokoleniu Europy roli, jaką dla perspektyw mobilności mają różne formy jej dostępności. Stało się możliwe poprzez ujawnienie i docenienie talentów młodych entuzjastów mobilności. Inicjatywa ta przybrała formę „live on the web” kanałów Google Plus Fiata i YouTube, gdzie Roberto Giolito i designerzy Centrum Stylu Fiata „podrzucali” pomysły, refleksje i koncepcje w konkursie „Design, Future, Accessibility”. Odzew ze strony młodego pokolenia Europy był zgoła entuzjastyczny, głównie ze strony mężczyzn liczących 18-34 lata, ale także licznej reprezentacji kobiet poniżej tej górnej granicy wiekowej. Wszystkie zgłoszenia opublikowane na specjalnej stronie Facebooka zostały następnie poddane ocenie designerów Centrum Stylu Fiata pod względem oryginalności, inspiracji oraz perspektyw na przyszłość. Dla młodego twórcy Sebastiana z Hamburga, greckiego grafika Thanosa oraz architekta/designera Antonia z Mediolanu drzwi Centrum Stylu Fiata stanęły więc otworem, by dać szansę zgłębienia pasji tworzenia. Multinarodowe trio zwycięzców konkursu zwiedziło fascynujące, niedawno zmodernizowane turyńskie Muzeum Motoryzacji (Turin Automobile Museum). Jest to zwieńczenie kolejnej i ważnej inicjatywy podjętej przez ACEA oraz internetową społeczność Fiata – marek o zasięgu globalnym, by zarysować przeszłość ludzkiej mobilności opartej na poszanowaniu środowiska naturalnego z wykorzystaniem potencjału intelektualnego młodego pokolenia, tworzącego fundament jutrzejszego świata dla nas wszystkich. Źródło: Fiat Auto Poland
  4. Inicjatywa Audi Urban Future na wystawie elektroniki International CES - Interaktywny model symuluje rozwiązania w zakresie mobilności trzech typów osób dojeżdżających do pracy - Prezes zarządu Audi AG Rupert Stadler przedstawił pierwszych uczestników konkursu Audi Urban Future Award 2014 Ingolstadt/Las Vegas, 8 stycznia 2014 r. Ile minut będę stać dziś w korku? Ile czasu będę szukać miejsca parkingowego? Na całym świecie, osoby dojeżdżające do pracy codziennie stawiają sobie takie właśnie pytania. Podobnie ponad 330 tys. osób, które codziennie dojeżdżają do miejsca zatrudnienia w centrum Bostonu. Wliczając tych właśnie ludzi, liczba poruszających się po tym mieście wzrasta w ciągu dnia o 41 procent. To olbrzymie wyzwanie dla systemów komunikacyjnych. Na odbywającej się od 6 do 10 stycznia w Las Vegas wystawie International CES, inicjatywa Audi Urban Future, w oparciu o wyniki badań, przedstawia jak osoby dojeżdżające do pracy „przebijają się” przez miasto i pokazuje, jak technika może przyczynić się do tego, by w sposób efektywny i komfortowy dostać się z punktu A do B. Za pomocą interaktywnego eksponatu - futurystycznej makiety miasta, Audi Urban Future Initiative demonstruje potrzeby osób dojeżdżających do pracy w dużych miastach. Dane do jej stworzenia zaczerpnięto z City Dossier Boston, projektu badawczego Audi i biura architektonicznego Höweler+Yoon, zwycięzcy konkursu Audi Urban Future Award 2012. Uzyskane w ten sposób informacje można odnieść także do innych miast. W ramach badań, zespół realizujący ten projekt przeanalizował problemy z siecią komunikacyjną i zaproponował dla nich wizjonerskie rozwiązania. Zwiedzający CES mogą przyjąć perspektywę jednego z trzech typów osób dojeżdżających do pracy - Road Warrior, Straphanger i Reverse Commuter - by osobiście wypróbować, jak technika będzie w stanie umożliwić w przyszłości bezproblemową mobilność. Road Warrior mieszka na przedmieściach i dojeżdża samochodem do pracy w centrum miasta. Przybywszy tu, rozpoczyna szukanie wolnego miejsca postojowego. Makieta zaprezentowana na CES wskazuje ogromne znaczenie zdalnego parkowania dla tego typu osoby dojeżdżającej do pracy. Kierowca zatrzymuje samochód przed wielopoziomowym parkingiem i przy pomocy smartfona rozpoczyna szukanie miejsca parkingowego. Podczas gdy Road Warrior pokonuje ostatnie metry do biura, jego samochód samodzielnie parkuje, zachowując minimalny odstęp do innych pojazdów, z racji tego, że nie trzeba przecież otwierać jego drzwi. Odpada też konieczność zachowania bezpiecznego odstępu od innych zaparkowanych pojazdów. Również miasto odnosi korzyść z tego rozwiązania, bowiem efektywne wykorzystanie parkingów sprawia, że zostają wolne powierzchnie, które można obsadzić zielenią. Także Straphanger mieszka poza miastem i pracuje w centrum. W drodze do pracy korzysta z kilku środków transportu, które jeżdżą w kilkuminutowych odstępach. Najpierw jedzie swoim samochodem do parkingu park & ride. Tam wsiada do komunikacji miejskiej, a ostatni odcinek do celu pokonuje pieszo. Przesiadki pomiędzy poszczególnymi środkami lokomocji muszą odbywać się bez jakichkolwiek problemów. Dla tego typu osoby dojeżdżającej do pracy, decydujące znaczenie ma komfort. Już dziś kierowcy Audi mogą za pomocą Audi connect wyświetlić na monitorze pokładowym informacje o połączeniach autobusowych i kolejowych w okolicy. Reverse Commuter mieszka w centrum i dojeżdża do pracy na przedmieściach lub pod daną aglomeracją – w sposób niecykliczny i najczęściej nie stojąc w korkach. Jednak wieczorem, blisko miejsca zamieszkania w śródmieściu, i on może utknąć w korkach. Światła i ruch w godzinach szczytu męczy takiego człowieka, jeszcze zanim zacznie szukać wolnego miejsca do zaparkowania. Audi pracuje nad tym, jak w takich sytuacjach ułatwić mu życie. Zdalne parkowanie w ruchu miejskim umożliwia niezależne nawigowanie samochodem po mieście. To fascynująca perspektywa i tylko jedno z rozwiązań zaprezentowanych przez Audi na CES. Z pomocą filmów i wizualizacji, zwiedzający CES mogą doświadczyć, jak technologie przyszłości, np. powstałe w ramach wstępnych projektów rozwojowych Audi, mogą zaowocować zrównoważoną mobilnością miejską. „Na całym świecie miasta dynamicznie rosną. Nasze rozwiązania techniczne zmierzają do tego, by spełniać wymagania stawiane przed mobilnością w megametropoliach. Audi connect, Car-to-X, zdalne parkowanie i zdalna jazda, to tylko kilka przyszłościowych rozwiązań, posuwających do przodu pomysły dotyczące połączenia pojazdów i miast w sieć. Jestem przekonany o tym, że w przyszłości samochód jeszcze bardziej niż dzisiaj będzie wchodził w inteligentny kontakt z miastem“ – stwierdza Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG. Audi Urban Future Award wspiera dialog z ekspertami i naukowcami w dziedzinie urbanistyki, architektury i planowania metropolii oraz jest źródłem nowych impulsów do dyskusji o mobilność w miastach przyszłości. Od 16 grudnia 2013, do 5 stycznia 2014, wszyscy zainteresowani tymi zagadnieniami mogli oddawać internetowo głos na amerykańskiego kandydata do nagrody Audi Urban Future Award 2014. Tematyka tegorocznej edycji konkursu dotyczy kwestii, jak dalece dane mogą służyć jako instrument do planowania miejskiej mobilności. W wieczór poprzedzający rozpoczęcie International CES, prof. Rupert Stadler ogłosił zwycięzców tego plebiscytu: Philipa Parsonsa, urbanistę i założyciela Sasaki Strategies oraz Federica Parolotto, eksperta w dziedzinie mobilności i zarządzającego firmą Mobility in Chain, którzy wygrali dzięki projektowi „Nowy parking online dla mobilności“ (szczegóły na stronie Audi Urban Future Initiative). W ten sposób wyłoniono pierwszego z czterech potencjalnych laureatów Audi Urban Future Award 2014. Nagroda Audi Urban Future Award przyznawana jest co dwa lata. W 2014 roku odbędzie się jej trzecia edycja. Konkurs zainicjowano w roku 2010, nagradzając wizjonerskie projekty mobilności miejskiej. W 2012 pokazano scenariusze mobilności w światowych aglomeracjach. By jeszcze bardziej skupić się na meritum sprawy, edycja 2014 stawia na badania dotyczące możliwości realizacji już istniejących projektów urbanistycznych. Audi nagrodzi najlepszą koncepcję w październiku 2014 wyróżnieniem Audi Urban Future Award i nagrodą pieniężną w wysokości 100 tys. euro. Źródło: Volkswagen Group Polska
  5. Viper vs SLS Aftermath! Plus Dodge's Uncertain Future & Best Driving Roads - Wide Ope
  6. [h=1]2015 Lamborghini Ganador Future Concept Design[/h] http://www.youtube.com/watch?v=G35T8bUwgvY&feature=em-ctrl
  7. [h=1]Direction: Future. Porsche E-Mobility.[/h]
  8. [h=1]Tradition: Future - The 911 50th anniversary edition[/h]
  9. [h=1]Future Hypercars! Ferrari LaFerrari, Porsche 918, McLaren P1 & Acura NSX - The Downshift Ep. 59[/h]
  10. Najnowocześniejsze rozwiązania multimedialne w ramach Audi future lab -Podczas wystawy tron-experience, Audi prezentuje najnowsze rozwiązania w dziedzinie alternatywnego napędu - Rozszerzona rzeczywistość (Augmented Reality) i hologramy wzbogacają prezentację Zorganizowana w ramach Audi future lab, ekspozycja Audi tron-experience na dawnym lotnisku Berlin – Tempelhof, z wykorzystaniem najnowszych multimediów ukazuje nowoczesne rozwiązania związane z napędem samochodów Audi. Większość materiału multimedialnego dostępna jest online. Podczas imprezy zorganizowanej z myślą o dziennikarzach, ale też o blogerach, uwagę skupiono przede wszystkim na pięciu pojazdach wyznaczających nowe trendy: -Audi A3 Sportback e-tron z napędem hybrydowym typu plug-in -Audi A3 Sportback g-tron – napędzane e-gazem Audi, neutralne pod względem emisji CO₂ -Audi A1 e-tron, biorące udział w szeregu projektów na rzecz mobilności elektrycznej z serii „Witryna ...“, którym patronuje rząd niemiecki -elektrycznie napędzany samochód sportowy Audi R8 e-tron o najwyższych osiągach -hybrydowy bolid wyścigowy Audi R18 e-tron quattro. „Rodzina Audi tron to symbol hybryd plug-in o doskonałych własnościach użytkowych na co dzień, oraz mobilności neutralnej pod względem emisji CO2“ – powiedział podczas inauguracji Wolfgang Dürheimer, członek zarządu Audi AG ds. Rozwoju Technologicznego. „Naszym celem jest wypracowanie nowego sposobu przemieszczania się - nie będącego źródłem emisji dwutlenku węgla, dającego dużą satysfakcję i niedrogiego.“ Podczas prezentacji, Audi korzysta z najnowocześniejszych rozwiązań multimedialnych. Trójwymiarowa animacja dotycząca filozofii tron, pokazuje wszystkie detale w bardzo rzeczywisty sposób. Motto „Przewaga dzięki technice” ma swoje najlepsze odzwierciedlenie w wykorzystaniu 16 600 pojedynczych obrazów („frames“). By animacja była jeszcze bardziej atrakcyjna wizualnie, emitowanych jest nie 25, a 50 obrazów na sekundę. Audi A3 Sportback e-tron jest prezentowane – z jego wszystkimi parametrami – począwszy od koncepcji akumulatora aż po ofertę zielonego prądu, wykorzystując aplikację z rzeczywistością rozszerzoną (Augmented Reality). Prowadzący, jako terminala prezentacyjnego używa tabletu najnowszej generacji. Kamera tabletu może precyzyjnie zeskanować pojazd i dzięki temu – podobnie jak w przypadku obrazu rentgenowskiego – możemy bezpośrednio obejrzeć wszystkie detale układu napędowego pojazdu. Po takim pokazie, prezentowane są animacje i ilustracje dotyczące szczegółów technicznych. Słowne wprowadzenie do tematyki Audi tron wzbogacono o hologramy. Poszczególne samochody i ich komponenty wydają się przy tym unosić w pomieszczeniu. Jest to możliwe dzięki specjalnemu ekranowi o powierzchni 27 metrów kwadratowych, wykorzystanemu do projekcji animacji. Taki sposób prezentacji sprawia, że odbiorca wchodzi, w dosłownym tego słowa znaczeniu, w namacalny kontakt z nowymi rozwiązaniami napędowymi oferowanymi przez Audi i łatwo może je zrozumieć. Źródło: Volkswagen Group Polska
  11. Inicjatywa Audi Urban Future: przestrzeń miejska jako laboratorium testowania mobilności jutra -Extreme Cities Project 2050: postrzeganie miasta jako szansy dla mobilności -W Bostonie Audi konkretyzuje wizję laureatów nagrody z roku 2012 -Luca de Meo, szef marketingu i sprzedaży Audi potwierdza: „Takie inicjatywy, to ważne impulsy dla naszej strategii innowacyjności wiodące ku zrównoważonej mobilności miejskiej.“ Nowy Jork /Ingolstadt, 7 maja 2013. W roku 2050 w miastach mieszkać będzie siedem miliardów ludzi. W jaki sposób mieszkańcy będą się po nich poruszać? Jak różne formy mobilności będą ze sobą współgrać? Te i inne pytania postawiła sobie inicjatywa Audi Urban Future współpracująca w ramach projektu „Extreme Cities Project“ z renomowanym amerykańskim Uniwersytetem Columbia. W toku wspólnej pracy, obie instytucje opublikowały pięć hipotez dotyczących megametropolii przyszłości. Dodatkowo Audi, tworząc raport dotyczący metropolii Boston, bada możliwość stworzenia konkretnego projektu mobilności intermodalnej. Marka z czterema ringami zaprezentowała oba przedsięwzięcia podczas tegorocznego festiwalu „Ideas City Festival“, zorganizowanego przez New Museum w Nowym Jorku. W centrum zainteresowania projektu „Extreme Cities Project“, będącego elementem inicjatywy Audi Urban Future, znajdują się wizje metropolii roku 2050, kiedy to, jak się przewiduje, ludność miast będzie tak liczna niczym obecne narody. Projekt badawczy ukazuje pewne szanse i wskazuje, by przyszłość pojmować jako potencjał. To, w czym konkretnie tkwi innowacyjny potencjał urbanizacji przyszłości, ukazuje pięć hipotez, które Uniwersytet Columbia sformułował we współpracy z Audi. To, co szczególnego przebija się w tej współpracy to fakt, że koncern motoryzacyjny o mocnej światowej pozycji, wspólnie ze światowej sławy kuźnią idei, która wydała ponad siedemdziesięciu laureatów nagrody Nobla, udziela odpowiedzi na najbardziej palące pytania przyszłości. Zasadniczym celem postawionych hipotez jest wyobrażenie sobie warunków życia w mieście w skrajnej postaci, przełamując w ten sposób panujące ogólnie wzorce myślowe i behawioralne. „Zidentyfikowaliśmy pięć kluczowych czynników charakterystycznych dla miast, które analizujemy i nadaliśmy im skrajną postać. Są to najbardziej typowe zasady zagęszczenia miejskiego, katalizatory, dzięki którym miasta powstają i się rozwijają“ – podkreśla Mark Wigley, dziekan wydziału architektury Uniwersytetu Columbia i kierownik „Extreme Cities Project“. „Wspólnie wyjaśniamy, dlaczego miasto jest tak godnym podziwu ludzkim wynalazkiem.“Pięć postawionych hipotez to „Demografia“, „Asymetryczna mobilność“, „Kompleksowość“, „Migracja“ i „Tolerancja“. Po raz pierwszy opinii publicznej przedstawił je Luca de Meo, szef marketingu i sprzedaży Audi. „Projekt ten to dla nas swego rodzaju radar wyłapujący sygnały z przyszłości. Sformułowane hipotezy pokazują nam siły napędowe w miastach. Audi czerpie z nich impulsy do tworzenia produktów jutra i rozwijania nowych usług“ – podkreśla Luca de Meo. „Współpraca z Uniwersytetem Columbia to ważny etap na naszej drodze ku zrównoważonej mobilności.“ Obok strategicznego spojrzenia na megametropolie jutra, marka z Ingolstadt kładzie nacisk na stworzenie konkretnej perspektywy dla zrównoważonych koncepcji mobilności w miastach, tak by nadać kształt nagrodzie Audi Future Award 2012, którą już po raz drugi przyznano w roku ubiegłym. W tym celu, Audi zaprosiło do dyskusji przy jednym stole jej laureata, biuro architektoniczne Höweler + Yoon Architecture, decyzyjnych przedstawicieli regionu Boston/Washington oraz ekspertów z firmy. Wspólnie omówiono aktualny stan raportu „City Dossier Boston“ – opracowania będącego analizą miasta i regionu Boston pod względem społecznym, przestrzennym i technicznym, ze szczególnym naciskiem na mobilność. Wnioski płynące z dyskusji z pewnością legną u podstaw planowanego laboratorium testującego mobilność. Eksperci Audi z różnych działów, m. in. z Działu Rozwoju Technicznego i Działu Strategii Produkcji, analizują, które innowacje i jaka wiedza producenta mogą zostać uwzględnione w koncepcji mobilności przyszłości w Bostonie. „Sprawdzamy, gdzie można znaleźć konkretne punkty zaczepienia, umożliwiające wypełnienie luk w łańcuchu komunikacyjnym“ wyjaśnia Luca de Meo. Oba spotkania towarzyszą festiwalowi „Ideas City Festival“, zorganizowanemu przez New Museum w Nowym Jorku, którego głównym sponsorem od 2011 roku jest Audi. Interesujące debaty przedstawicieli świata sztuki, kultury, edukacji, urbanistyki i architektury mają inspirować pracę urbanistów i architektów oraz posuwać naprzód publiczną dyskusje na ten temat. The Extreme Cities Project Pięć hipotez dla miast Anno Domini 2050 1. ASYMETRYCZNA MOBILNOŚĆ Dawniej „przebyć drogę od A do B“ oznaczało podjęcie jednoznacznej decyzji. Należało wybrać, czy sensowniej jest przyjechać na umówione spotkanie samochodem czy pociągiem, albo czy może lepiej odwołać spotkanie i spędzić wieczór w zaciszu domowym, ponieważ wyprawa do centrum miasta po prostu pochłaniała zbyt dużo czasu. Dziś można zauważyć, że asymetryczny wzorzec mobilności ciągle się powiększa i podejmowanie stosownej decyzji trwa jeszcze dłużej. By się przemieszczać i dodatkowo załatwiać sprawy związane z codziennym życiem, ludzie wykorzystują różne środki transportu. Podróżując pociągiem, za pomocą smartphone'a sprawdzają skrzynkę mailową, a korzystając ze słuchawek i kamery, uczestniczą w wideokonferencji, która odbywa się na drugim końcu świata. Hipoteza „Asymetryczna mobilność“ podkreśla, że mobilność w roku 2050 będzie jeszcze bardziej elastyczna. Przesiadanie się z jednego środka lokomocji do drugiego będzie w przyszłości najprawdopodobniej o wiele prostsze, bardziej efektywne i pasjonujące. 2. KOMPLEKSOWOŚĆ Miasta to miejsca, w których spotykają się różne klasy społeczne, grupy etniczne i multikulturowe idee. Miasto, wykorzystując wspólną infrastrukturę i technikę łączy te czynniki. Hipoteza „Kompleksowość“ wypływa z założenia, że pociąga to za sobą olbrzymią koncentrację wiedzy w miejskim otoczeniu. Gdyby doprowadzić do wymiany idei i danych, które w godzinach szczytu docierają do centrów wielkich miast, efektem byłby wysoki poziom kreatywności. W megametropoliach jutra, na niewielkim obszarze skupi się więcej ludzi niż kiedykolwiek wcześniej. Naturalnym tego efektem będzie większa wymiana myśli i wyższy potencjał w zakresie innowacji. 3. MIGRACJA Miasta powstają wskutek migracji. Ich tożsamość jest nieustannie na nowo formowana w wyniku dopływu nowych mieszkańców. Za 40 lat migracja nie będzie jednorazowym wydarzeniem w życiu człowieka, lecz normą. W przyszłości ludzie będą często przeprowadzać się z jednej światowej metropolii do innej. Na przykład dziś mieszkamy w Berlinie i pracujemy dla firmy z siedzibą w USA. W 2015 roku otrzymamy ofertę pracy w Nowym Jorku, w 2020 roku w Londynie, w 2030 roku nasze dzieci wyjadą do Azji, a my przeprowadzimy się za nimi. Jasna granica między domem, a drogą ulegnie zatarciu. Migracja między miastami i migracja wewnątrz miast przyjmie podobną, kompleksową formę. 4. TOLERANCJA Efektywność i produktywność wielkich miast bazuje m. in. na ich „tolerancji“. Przestrzeń miejska wspiera współpracę między ludźmi. Łatwo tu wejść w kontakt z innymi i korzystać spontanicznie z różnych ofert. To może z kolei korzystnie wpłynąć na poprawę warunków życia w mieście. Przypadkowość międzyludzkich kontaktów jest źródłem nowych impulsów i nowych idei. „Ekstremalne miasta“ zyskują na tolerancji poprzez wpieranie nowych form współżycia ludzkiego. Gdzie dziś w ramach „Community Garten“ małe wspólnoty zakładają ogrody, może jutro powstać inicjatywa, dzięki której sąsiedztwo będzie zaopatrywane w zebrane plony. 5. DEMOGRAFIA Postęp medycyny i opieka zdrowotna przyczyniły się do tego, że średnia długość życia mieszkańców Ziemi wzrosła. W roku 2050, na całym świecie dwa miliardy mieszkańców miast będzie miało ponad 60 lat. Stworzy to niewyobrażalne możliwości. Już dziś stałym elementem wizerunku miasta jest aktywne uczestnictwo ludzi starszych w jego życiu. Dzięki elastycznym strukturom społecznym i technicznym, jak np. nieograniczony dostęp do opieki zdrowotnej, sieci instytucji kultury oraz dzięki transferowi wiedzy między pokoleniami, wzrasta jakość życia. Miasto jako przestrzeń życiowa i mieszkalna ulega wzmocnieniu. W miastach otwiera się dostęp do najróżniejszych inicjatyw: edukacji, systemu opieki zdrowotnej, instytucji kultury i nowych pól działalności. Życie w mieście ma coś do zaoferowania ludziom w każdym wieku. Wyzwala to kreatywną energię i popycha naprzód innowacje. Volkswagen Group Polska
  12. ŠKODA „Green Future”: ekologiczna przyszłość ŠKODA jeszcze bardziej angażuje się w działalność związaną z ochroną środowiska, wytwarzając ekologiczne samochody i wprowadzając efektywne wykorzystanie zasobów. Przyjęte przez ŠKODĘ działania „Green Future” mają służyć wytwarzaniu samochodów przyjaznym środowisku, przy większej efektywności posiadanych zasobów. Jest to część strategii rozwoju marki, która ma zostać zrealizowana do 2018 roku.„Aby osiągnąć przyjęte cele i umocnić zrównoważony rozwój ŠKODY, powołaliśmy specjalny zespół ekspertów, który zajmie się kontrolowaniem i polepszaniem wpływu naszej marki na środowisko” – mówi Winfried Vahland, prezes ŠKODY. Cała strategia została oparta na trzech filarach. Dotyczą one produktu, procesu wytwarzania i handlu detalicznego. Pierwszy filar, mówiący o przyjaznych dla środowiska produktach, reprezentowany jest głównie przez samochody w wersjach GreenLine i Green tec. Wyposażono je w nowoczesne technologie, które sprzyjają ekologicznej i oszczędnej eksploatacji. Obecnie w gamie ŠKODY znajduje się 48 wersji modelowych emitujących poniżej 120 g/km CO2, w tym 10 poniżej 100 g/km. Aktualnie testowana jest także flota aut w pełni elektrycznych, składająca się z Octavii Green E Line. Produkcja marki będzie wykorzystywać o 25 proc. mniej energii i wody, generując przy tym mniej szkodliwych substancji i odpadów, powstających np. podczas lakierowania karoserii. Bardziej ekologiczne i wydajne będzie również ogrzewanie fabryk, które zapewnia firma ŠKO-ENERGO. Modyfikacje zmniejszą emisję CO2 o ok. 45 tys. ton rocznie. W przypadku handlu detalicznego, ŠKODA ustala normy ekologiczne dotyczące m.in. dealerów i serwisów. Dzięki przyjętym standardom, z czeskich serwisów pozbyto się aż 95 ton złomu lub niepotrzebnych materiałów, przy czym 90 proc. z nich udało się przetworzyć. Pracownicy marki przyczyniają się do ochrony środowiska również w czasie wolnym. Od 2007 roku za każdy sprzedany nowy samochód w Czechach, ŠKODA sadzi jedno drzewo. Do tej pory posadzono ich aż 363 tys., a kolejne 60 tys. jest w drodze. Marka ŠKODA od 1991 roku wydała na poprawę zarządzania zasobami już ponad 410 mln euro. Owocem tego przedsięwzięcia są bardziej przyjazne dla środowiska procesy wytwarzania oraz samochody, które szczycą się oszczędnością i ekologicznością. Dla potwierdzenia, Nowa ŠKODA Octavia GreenLine z silnikiem diesla wyróżnia się spalaniem na poziomie 3,3 l/100 km i emisją CO2 wynoszącą 87 g/km. Źródło: Volkswagen Group Polska
  13. [h=1]The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Koenigsegg[/h]
  14. [h=1]Bentley Mulsanne Visionaries - The Future of Our Cities with Wang Shu[/h]
  15. Audi future energies – przyszłościowe źródła energii wykorzystywane przez Audi Audi dąży do zdobycia wiodącej w przemyśle motoryzacyjnym pozycji w zakresie wykorzystywania surowców zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Celem Audi jest urzeczywistnienie wizji mobilności neutralnej pod względem emisji CO2. Producent myśli globalnie i podejmuje konkretne działania w dziedzinie rozwoju odnawialnych źródeł energii, koncepcji recyklingu i nowych nośników. Pierwszym tego typu krokiem jest Audi e-gas project, którego realizacja rozpocznie się w 2013 roku w miejscowości Werlte w Dolnej Saksonii (powiat Emsland). Kto chce rozwijać zrównoważoną mobilność przyszłości, musi postrzegać tę problematykę w szerszej perspektywie. Chociażby dlatego, Audi nie ogranicza się tylko do kwestii dwutlenku węgla emitowanego przez jeżdżące po drogach samochody. O wiele ważniejsze jest uwzględnienie całego cyklu życia samochodu, od jego projektu, przez proces produkcji i fazę użytkowania aż po recykling. Centralnym punktem takiego całościowego spojrzenia, są źródła energii napędu. Na przykład użytkowanie aut z napędem elektrycznym faktycznie nie obciąża środowiska naturalnego tylko wtedy, gdy wykorzystywany w takich pojazdach prąd wytwarzany jest metodą odnawialną. Aby konsekwentnie podążać za tą myślą, należy skupić się również na innych nośnikach energii. Audi z założeń tych wysnuwa dwa wnioski. Z jednej strony producent włącza się w projekty innych instytucji, których przedmiotem jest wytwarzanie energii elektrycznej zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Z drugiej strony, Audi jest pierwszym producentem w skali całego świata, który sam angażuje się w rozwój i produkcję odnawialnych paliw nie wymagających wykorzystywania biomasy. Audi ma tu na uwadze całe spektrum techniki napędu. Nośniki energii, które znajdą zastosowanie w przyszłości noszą nazwę Audi e-gaz, Audi e-etanol, Audi e-diesel, Audi e-power i Audi e-hydrogen. Pierwszym poczynionym w tym kierunku krokiem jest uruchomienie projektu Audi e-gas, w którego ramach, producent stworzy cały łańcuch zrównoważonych nośników energii. Na jego początku znajduje się wiatr, woda i dwutlenek węgla, produkowane w specjalnej wytwórni biogazu. Produkty końcowe tego procesu to wytwarzany odnawialną metodą ekologiczny prąd (Audi e-power), wodór (e-hydrogen) i syntetyczny metan (Audi e-gaz), mogący stanowić paliwo dla pojazdów takich jak Audi A3 Sportback TCNG, który w 2013 r. pojawi się na rynku. W nieco dalszej przyszłości, Audi chce stworzyć możliwość zastępowania płynnych nośników energii przez innowacyjne odnawialne paliwa, które nie będą bazować na energii pozyskiwanej z roślin, czyli nie będą stanowić konkurencji dla produkcji żywności. Wspólnie z wyspecjalizowanym z tym zakresie partnerem z USA, koncern pracuje obecnie nad technologią wytwarzania syntetycznego etanolu (Audi e-etanol) i syntetycznego oleju napędowego (Audi e-diesel). Audi e-gas project W ramach projektu Audi e-gas, koncern z Ingolstadt jako pierwszy na świecie producent, stworzy do 2013 r. cały łańcuch zrównoważonych nośników energii. Produktem końcowym łańcucha będzie wodór i syntetyczny Audi e-gaz. Budowana obecnie wytwórnia e-gazu Audi w miejscowości Werlte w Dolnej Saksonii (powiat Emsland), będzie zasilana odnawialną energią elektryczną pozyskiwaną np. z energii wiatru czy z energii słonecznej. Ekspansja w dziedzinie odnawialnych źródeł energii to jednak także zwiększenie udziału niestabilnych źródeł energetycznych. Czasami występować będzie nadwyżka produkcji energii elektrycznej, a w innych okresach jej zdecydowany niedobór. Wytwórnia, która pobiera prawie 6 tys. kW, będzie czerpać prąd wtedy, gdy będzie on dostępny w nadmiernych ilościach. Obiekt może służyć również jako centrum długoterminowego przechowywania energii odnawialnej i oddawania jej w sytuacji zwiększonego zapotrzebowania. To może rozwiązać jeden z głównych problemów związanych z przejściem do nowych źródeł energii. W pierwszym etapie, w procesie elektrolizy, prąd będzie zamieniany w wytwarzany odnawialną metodą wodór, Audi e-hydrogen. To paliwo do samochodów wyposażonych w ogniwa paliwowe, jak np. seryjne Audi Q5 HFC, w którym testowo zastosowano tę technikę. Dwa cylindry wysokoprężne gromadzą tu wodór pod ciśnieniem 700 barów. Energię potrzebną do napędu elektrycznego dostarcza ogniwo paliwowe z membraną polimerowo-elektrolitową (ang. Polymer Electrolyte Membrane, PEM), wytwarzające moc 98 kW. Oba silniki elektryczne generują łącznie 90 kW i moment obrotowy rzędu 420 Nm. Niestety nie istnieje jeszcze infrastruktura potrzebna do zaopatrywania pojazdów w wodór. Audi rozwiązuje ten problem stosując kolejną innowacyjną metodę. Dzięki połączeniu wodoru z dwutlenkiem węgla, w specjalnych urządzeniach w (przeprowadzanym po elektrolizie) procesie metanizacji, powstaje odnawialny syntetyczny metan – Audi e-gaz. Ten substytut gazu ziemnego można już w miejscu jego wytwarzania wprowadzać do sieci gazu ziemnego i w ten sposób go magazynować. Wytwórnia e-gazu w Werlte, którą Audi buduje wspólnie z wyspecjalizowaną w zakresie takich instalacji firmą SolarFuel, będzie pierwszą na świecie wytwórnią przetwarzającą na skalę przemysłową odnawialną energię elektryczną i dwutlenek węgla w syntetyczny gaz ziemny, którym można zasilać sieć gazową. Potrzebny do tego dwutlenek węgla, instalacja e-gazu Audi czerpać będzie z wytwórni biogazu. Surowcem do wytwarzania biogazu nie będą rośliny energetyczne, lecz odpady organiczne. Pozwoli to uniknąć jakiejkolwiek konkurencji w stosunku do produkcji żywności. Dwutlenek węgla będzie produktem odpadowym wytwórni biogazu. Niewykorzystywany do produkcji e-gazu zanieczyszczałby atmosferę. W wytwórni e-gazu Audi będzie wiązany jako składnik paliwa napędowego. W ten sposób Audi e-gaz będzie paliwem, które nie będzie się przyczyniało do zmian klimatycznych. Podczas spalania, w silniku uwolniona zostanie dokładnie taka sama ilość CO2, jaka została wcześniej wykorzystana w wytwórni e-gazu. Audi e-gaz jest wysokoenergetycznym paliwem, identycznym pod względem chemicznym z kopalnym metanem, głównym składnikiem gazu ziemnego. Doskonale nadaje się do zasilania silników spalinowych. Od 2013 r., wytwórnia w Werlte będzie produkować około tysiąca ton metanu rocznie, dzięki czemu wiązać będzie 2,8 tys. ton CO2. Na odnawialnym e-gazie Audi będzie mogło jeździć 1500 egzemplarzy Audi A3 Sportback TCNG, z których każde będzie mogło przejechać 15 tysięcy km rocznie, neutralnie pod względem emisji CO2. W roku 2015, Audi planuje wprowadzenie na rynek drugiego modelu TCNG. W nieco dalszej przyszłości, z koncepcji rozwijanej w ramach projektu Audi e-gas, korzyści czerpać mógłby również niemiecki sektor energetyczny, ponieważ koncepcja ta odpowiada na otwarte wciąż pytanie, w jaki sposób, efektywnie i niezależnie od miejsca wytwarzania, magazynować prąd elektryczny. Przy silnym wietrze można zamieniać nadwyżki prądu w Audi e-gaz i gromadzić je w publicznej sieci gazowej. Dzięki pojemności 217 terawatogodzin, jest to z pewnością największy magazyn energii w Niemczech. W razie potrzeby, energię z sieci gazowej można będzie w każdej chwili wprowadzić z powrotem do sieci elektrycznej. Potencjał połączenia prądu i gazu oraz magazynowania dużych ilości energii wiatrowej i słonecznej może dać ważne impulsy do rozwoju metod pozyskiwania energii odnawialnej. Założenia projektu Audi e-gas można w prosty sposób przenieść na grunt wszystkich krajów posiadających sieć gazową. Audi A3 Sportback TCNG Model A3 Sportback TCNG będzie stanowić dla Audi wielki krok w kierunku zrównoważonej mobilności. Ten kompaktowy, pięciodrzwiowy samochód, który zadebiutuje w 2013 roku, będzie napędzany produkowanym przez Audi e-gazem, paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. Dzięki temu, połączy w pionierski sposób ekologię, ekonomię i najbardziej zaawansowane techniki. Wszystkie detale Audi A3 Sportback TCNG, począwszy od zbiorników paliwa, są przykładem zastosowania najnowszych rozwiązań w dziedzinie techniki napędu na gaz. Obydwa zbiorniki ciśnieniowe umiejscowiono pod podłogą bagażnika i mogą one pomieścić ok. osiem kilogramów gazu ziemnego. Zgodnie ze stosowaną w Audi zasadą ultralekkiej konstrukcji, użyto zbiorników wykonanych z kompozytów włókien sztucznych. Pozwalają one na gromadzenie gazu pod ciśnieniem do dwustu barów, a ważą ok. 70 proc. mniej niż tradycyjne zbiorniki na ten rodzaj paliwa. Każdy z nich jest lżejszy o ok. 27 kg. Obudowa składa się z nowatorskiej matrycy. Wewnętrzną warstwę tworzy nieprzepuszczające gazu tworzywo poliamidowe, druga warstwa, wykonana z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) zapewnia możliwie najwyższą wytrzymałość, a trzecia warstwa z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (GRP), skutecznie chroni zbiornik przed zewnętrznymi uszkodzeniami. Jako środek wiążący włókna CRP i GRP użyto żywicy epoksydowej o dużej wytrzymałości. Kolejnym wiodącym rozwiązaniem technicznym zastosowanym w Audi A3 Sportback TCNG, jest elektroniczny regulator ciśnienia gazu. Ten zwarty i lekki element obniża o dwa zakresy – do wartości od ok. pięciu do dziewięciu barów - wysokie ciśnienie, z jakim gaz wypływa z butli. Dzięki temu, w listwie wtryskowej panuje zawsze właściwe ciśnienie. Niskie podczas ekonomicznej jazdy przy małej liczbie obrotów, wysokie, jeśli kierowca zwiększy moc i liczbę obrotów. Gdy ciśnienie w zbiorniku spadnie poniżej dziesięciu barów, sterowanie pracą silnika sprawia, że jednostka napędowa samoczynnie przełącza się na zasilanie benzynowe. Audi A3 Sportback TCNG jest samochodem z podwójnym układem zasilania (gazowo-benzynowym), co oznacza, że mimo dostosowania do zasilania gazem ziemnym, silnik pracując na napędzie benzynowym osiąga taką samą moc i taki sam moment obrotowy. Auto napędzane gazem może przejechać ponad 400 km, a w razie potrzeby przejedzie dalsze 780 km spalając tradycyjną benzynę. Łącznie, na jednym tankowaniu może przejechać odległość taką, jaką na jednym baku przejeżdża Audi A3 TDI. Dwa wskaźniki na desce rozdzielczej informują kierowcę o poziomie napełnienia zbiorników. Wlew paliwa (benzyny) i zawór tankowania gazu znajdują się pod wspólną pokrywą, co ułatwia napełnianie obu baków. Bazą silnika jest nowo skonstruowana jednostka napędowa 1.4 TFSI. Znaczącym zmianom poddano w niej głowicę i turbosprężarkę. Również układ wtryskowy i katalizator dostosowano do zasilania gazowego. Dzięki mocy 81 kW (110 KM) i momentowi obrotowemu 200 Nm, Audi A3 Sportback TCNG osiąga prędkość maksymalną ponad 190 km/h. Ten pięciodrzwiowy kompakt segmentu premium, jest naszpikowany szeregiem autorskich rozwiązań Audi. Dzięki zastosowanej w nim technice ultralekkiej konstrukcji cechuje się niskim ciężarem, a pod względem systemów infotainment, jak i systemów wsparcia kierowcy wyznacza nowe trendy w swojej klasie. Wysoce efektywne Audi A3 Sportback TCNG zużywa na 100 km tylko 3,6 kg gazu ziemnego albo e-gazu Audi, paliwa, nad wytwarzaniem którego prowadzone są prace w ramach projektu Audi e-gas. W przypadku obu rodzajów gazu, zawartość CO2 w spalinach wynosi poniżej 100 g na km. Jeszcze lepiej wypada jego wartość GWP (potencjał tworzenia efektu cieplarnianego), rozpatrywana z perspektywy wskaźnika cyklu well to wheel czyli „od źródła energii do energii napędzającej koło”. Wskaźnik ten uwzględnia wszystkie czynniki, począwszy od wytworzenia paliwa aż do jego wykorzystania w pojeździe. Podczas użytkowania Audi A3 Sportback TCNG na zasilaniu e-gazem Audi, dwutlenek węgla, który nie został wcześniej związany podczas procesu wytwarzania tego paliwa, nie jest emitowany. Oznacza to, że mamy tu do czynienia z obiegiem zamkniętym. Jeśli dokonamy całościowego bilansu nakładu energii wykorzystanej do produkcji instalacji gazowej modelu A3 Sportback TCNG oraz turbin wiatrowych, wytwarzających konieczną do tego procesu energię, okaże się, że emisja CO2 wynosi poniżej 30 g na km. Przewiduje się, że nabywcy Audi A3 Sportback TCNG będą tankować e-gaz na ogólnodostępnych stacjach benzynowych oferujących gaz ziemny, podobnie jak w przypadku poboru ekologicznej energii elektrycznej, na zasadzie certyfikowanego bilansu. Ilość zatankowanego e-gazu, podczas dokonywania płatności odliczana automatycznie przy pomocy specjalnej karty do tankowania, będzie zapisywana w centralnym rejestrze i odejmowana od ilości e-gazu, dostarczonej do sieci gazowej przez wytwarzające go instalacje. Audi e-diesel i Audi e-etanol Mobilność neutralna pod względem emisji CO2, do urzeczywistnienia której dąży Audi, jest osiągalna tylko z zastosowaniem nowych, zrównoważonych źródeł energii, które w dłuższej perspektywie mogą zastąpić źródła kopalne. Audi wspiera rozwój całkowicie nowej technologii, zgodnie z którą mikroorganizmy wytwarzają olej napędowy i etanol bez wykorzystywania produkowanej przez rolnictwo żywności. Technologia ta stanowi główny punkt projektów Audi e-diesel i Audi e-etanol. Problem jest ogólnie znany: spalanie tradycyjnych paliw bazujących na oleju mineralnym, jest związane z emisją dwutlenku węgla. Etanol i olej napędowy pozyskiwany z odnawialnych surowców naturalnych takich jak kukurydza i rzepak cechuje się z reguły lepszym bilansem środowiskowym, ponieważ w procesie ich wytwarzania to rośliny wiążą CO2, który wcześniej był uwalniany podczas spalania. Proces ich przetwarzania jest jednakże kosztowny i konkurencyjny w stosunku do wytwórców żywności. Dlatego w obliczu stale rosnącej liczby ludności na naszej planecie, na dłuższą metę nie jest dobrym rozwiązaniem. Paliwa przyszłości, neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, wymagają nowych, radykalnych rozwiązań gwarantujących całkowitą odnawialność surowców wykorzystywanych do ich produkcji. Audi pracuje nad takim rozwiązaniem we współpracy z amerykańską firmą Joule. Przedsiębiorstwo to wytwarza paliwa w opatentowanym procesie produkcyjnym, z udziałem specjalnych mikroorganizmów, w wysoce skalarnym systemie modułowym. Proces ten jest stosunkowo prosty. Przy pomocy energii słonecznej, z dwutlenku węgla i wody przemysłowej, wytwarzane są paliwa płynne. Główną rolę w tym procesie odgrywają mikroorganizmy fotosyntetyczne (o średnicy ok. trzech tysięcznych milimetra). Zamiast tworzyć nowe komórki w procesie fotosyntezy, nieprzerwanie produkują one paliwo. Do tego procesu wykorzystują światło słoneczne oraz dwutlenek węgla pochodzący z odpadów przemysłowych, np. z fabryk, wody morskiej lub ścieków. Zyskuje na tym środowisko naturalne, ponieważ przy produkcji takiego paliwa nie wykorzystuje się terenów rolniczych czy wody pitnej. Z zastosowaniem tej technologii produkowany jest Audi e-diesel i Audi e-etanol. Rezultatem prac nad pomysłem e-etanolu jest produkt, który ma takie same właściwości chemiczne jak dobrze już znany na rynku bioetanol, z tą zasadniczą przewagą, że wytwarzany jest bez wykorzystywania biomasy. W przypadku pojazdów jeżdżących na paliwie E85, stosuje się go jako domieszkę do paliwa kopalnego, stanowiąc nawet 85 procent mieszanki. Oprócz prac nad projektem Audi e-etanol, producent z Ingolstadt współpracuje z firmą Joule w dziedzinie wytwarzania zrównoważonego oleju napędowego na potrzeby projektu Audi e-diesel. Dużą zaletą tego produktu jest jego czystość. To paliwo „Drop‑In“. W przeciwieństwie do mineralnego oleju napędowego, stanowiącego mieszankę najróżniejszych związków węglowodorów, nie zawiera siarki i aromatów. Ponadto, paliwo to, dzięki wysokiej liczbie cetanowej (wskaźnik zdolności olejów napędowych do samozapłonu), jest w wysokim stopniu łatwopalne, a jego właściwości chemiczne umożliwiają dodawanie go do kopalnego oleju napędowego w nieograniczonych ilościach. Audi e-diesel jest więc paliwem, które bez problemu można będzie włączyć w dostępne już systemy Audi TDI clean diesel, a jego stosowanie nie będzie wymagać żadnych dalszych zmian konstrukcyjnych w samochodach. Audi i Joule zleciły budowę instalacji demonstracyjnych w stanie Nowy Meksyk, na nieurodzajnym terenie z dużą liczbą godzin nasłonecznienia w ciągu roku. Wytwórnia podejmie wkrótce produkcję zrównoważonego etanolu. Wskaźniki efektywności produkcji są w tym przypadku znacznie wyższe niż w przypadku bioetanolu. Ponadto, do wytwarzania energii można wykorzystywać obszary nieprzydatne dla rolnictwa, takie jak np. tereny pustynne. Współpraca między Audi i Joule została zapoczątkowana w roku 2011. Amerykańskie przedsiębiorstwo opatentowało swoją technologię, a Audi zdobyło wyłączne prawo do jej stosowania w sektorze przemysłu motoryzacyjnego. Współpraca obejmuje też wsparcie techniczne. Inżynierowie Audi wspierają partnera w pracach nad rozwojem komercyjnych paliw, służąc swoją wiedzą w zakresie testowania rożnych źródeł napędu i silników. Audi e-power Wizja zrównoważonej mobilności w wydaniu Audi, wykracza daleko poza utarte horyzonty przemysłu motoryzacyjnego. W ramach działań objętych wspólną nazwą Audi e-power, koncern angażuje się w inicjatywy dotyczące problemu wytwarzania zrównoważonej energii. W kwietniu 2010, Audi stało się członkiem międzynarodowego konsorcjum Desertec Industrie Initiative (Dii GmbH). Jego długofalowym celem jest wytwarzanie na pustyniach w Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie energii słonecznej przyjaznej dla środowiska. Audi, jako jedyny na świecie producent samochodów, posiada tytuł stowarzyszonego partnera konsorcjum. Angażuje się przede wszystkim w stworzenie odpowiednich warunków ramowych i infrastruktury. Na samych tylko pustyniach w Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie, energia operującego tu w ciągu roku słońca odpowiada 630 tysiącom terawatogodzin. To trzydziestokrotnie więcej niż energia wytworzona na całym świecie, w całym roku 2010. Planuje się, że na 83 tysiącach kilometrów kwadratowych najbardziej nasłonecznionych obszarów Ziemi, czyli na obszarze porównywalnym z powierzchnią Austrii, zbudowane zostaną elektrownie solarno-termiczne, dostarczające takich ilości energii elektrycznej, które pokryją obecne światowe zapotrzebowanie. Celem tej inicjatywy, jaki ma zostać osiągnięty do 2050 roku, jest zaopatrywanie krajów północnoafrykańskich i bliskowschodnich w energię w przeważającej mierze pozyskiwaną ze słońca i wiatru. Cel ten dotyczy również krajów europejskich, te jednak mają być zaopatrywane w taką energię w mniejszym stopniu. Audi dostrzega duży potencjał projektu w zakresie zapewnienia energii wytwarzanej zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Koncern chce wykorzystywać część energii elektrycznej wytwarzanej w ramach projektu Desertec do produkcji i jako paliwo do napędu pojazdów e-tron. Równocześnie nadwyżki energii słonecznej można w razie potrzeby gromadzić w sieci gazowej, zgodnie z zasadą połączenia zasobów prądu i gazu, która w ramach projektu Audi e-gas będzie praktycznie wdrażana począwszy od roku 2013. Bilans środowiskowy Audi, już na etapie prac badawczo-rozwojowych nad nowymi pojazdami, przywiązuje dużą wagę do ekologii. Dla każdego modelu opracowuje się bilans środowiskowy, w którym ocenia się wszystkie fazy życia pojazdu. Etap prac badawczo-rozwojowych, etap produkcji pojazdu, recykling i najważniejszy czynnik - faza użytkowania. Swoje zalety pokazują tu lekkie i efektywne modele Audi, zwłaszcza jeśli w przyszłości będą napędzane przy pomocy odnawialnych nośników energii, wdrażanych przez markę z czterema ringami w logo. W bilansie środowiskowym, zwanym też bilansem ekologicznym czy oceną cyklu życia (Life Cycle Assessment, LCA), analizuje się wpływ dowolnego produktu na środowisko naturalne w ciągu całego cyklu jego życia. Bilans służy do ilościowej oceny aspektów ekologicznych, takich jak emisja gazów powodujących efekt cieplarniany (m. in. CO2), zużycie energii, zakwaszenie czy smog fotochemiczny. Podczas opracowywania bilansów środowiskowych, Audi wykorzystuje standardową procedurę określoną w międzynarodowej normie ISO 14040. W dzisiejszych czasach, odbiorcy oceniając samochody, w znacznej mierze kierują się zużyciem paliwa. Audi spogląda w przyszłość i nie ogranicza się tylko do kwestii emisji dwutlenku węgla wydobywającego się z rur wydechowych. Marka uwzględnia wszystkie aspekty, takie jak pozyskiwanie surowców, produkcja poszczególnych komponentów i ich montaż, przepływ energii w urządzeniach produkcyjnych, recykling i fazę użytkowania. W procesie produkcji, Audi surowo przestrzega zasad zrównoważonego rozwoju. Na dużych powierzchniach dachów hal zamontowane są instalacje fotowoltaiczne. W zakładach Audi w Ingolstadt i Neckarsulm stosowane są liczne technologie zwiększające wydajność i umożliwiające odzyskiwanie energii. W obu zakładach, w doskonały sposób wykorzystuje się ciepło przesyłane na odległość. Pociągi przewożące samochody do portu przeładunkowego w Emden napędzane są prądem elektrycznym wytwarzanym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Już od wielu lat praktykuje się tu wzorcowy recykling – każde Audi można nawet w 95 procentach poddać temu procesowi. Ok. 80 procent emitowanych gazów stanowią związki powstające podczas fazy użytkowania samochodu. Stanowią one zasadniczą część bilansu środowiskowego każdego pojazdu. Dzięki optymalizacji ciężaru pojazdów, efektywności napędu i metodom wytwarzania paliw lub prądu, możliwe było osiągnięcie znacznie niższych wartości. Właśnie na tym polu wyraźnie widoczna jest przewaga Audi. Ultralekka konstrukcja, efektywny napęd, a w przyszłości stosowanie odnawialnych nośników energii. W nowym Audi A3, zależnie od silnika lżejszym nawet o 80 kg od poprzedniego modelu, zawartość gazów powodujących efekt cieplarniany w spalinach zmalała nawet o dziewięć procent (w wersji z silnikiem 1.4 TFSI). Również Audi A6 odchudzono – nawet aż o 80 kg. Karoseria tego modelu, w ponad 20 procentach składa się z aluminium. Wykorzystanie tego lekkiego materiału związane jest co prawda z wyższymi niż w przypadku stali nakładami energii na etapie produkcji wstępnej, ale niższe zużycie paliwa rekompensuje ten fakt już po niewielkiej liczbie przejechanych kilometrów. W przypadku Audi A6 3.0 TDI quattro z przekładnią automatyczną S tronic, wartość potencjału tworzenia efektu cieplarnianego GWP zmniejszyła się łącznie o 13 procent, co oznacza siedem ton mniej dwutlenku węgla emitowanego do atmosfery. Źródło: Volkswagen Group Polska
  16. [h=1]Future Direction - Sport Turismo Panamera[/h]
  17. [h=1]Future Direction - Sport Turismo Panamera[/h]
  18. Audi Urban Future – przyszłość ruchu wielkomiejskiego według Audi Audi Urban Future Centralnym punktem wielu projektów, w których uczestniczy Audi jest kwestia dalszego rozwoju światowych metropolii. Odpowiedź projektantów Audi w tej kwestii, to innowacyjne pojazdy i nowe pomysły. Równocześnie, w ramach inicjatywy Audi Urban Future, swego rodzaju fabryki pomysłów koncernu, poszukuje się inteligentnych rozwiązań w celu wykreowania wizji mobilności miejskiej w przyszłości. Już od lat, Audi dzięki swoim innowacyjnym pojazdom studyjnym wyznacza trendy wzornicze w branży motoryzacyjnej. Ich przykładem są dwa zaprezentowane niedawno pojazdy. Elektryczny rower Audi e-bike Wörthersee, z założenia skonstruowany jako jednoślad do uprawiania sportu oraz Audi Urban Concept Spyder, ultralekkie auto sportowe z napędem elektrycznym. Nie ma znaczenia, czy pojazd jest jedno czy dwuśladowy – kompaktowa, pełna napięcia forma jest wspólna dla obu. Projektanci Audi systematycznie ją ulepszają i starają się wybiegać myślą wiele lat do przodu. W centrum ich zainteresowania znajdują się zawsze kluczowe dla Audi obszary: e-tron, ultra i connect, które mają również wpływ na stylistykę. Mobilność jutra zmieni rolę samochodów. Zyskają one jeszcze więcej funkcji i inteligentnych rozwiązań technicznych, stając się „mobile device“, swoistym narzędziem służącym nam podczas przemieszczania się, połączonym oraz komunikującym się w inteligentny sposób z otoczeniem i innymi pojazdami. Stopniowo, nowe, lekkie i efektywne pojazdy staną się codziennością w wielkich miastach. Projektanci Audi w ramach niektórych przedsięwzięć ściśle współpracują ze studentami wzornictwa, aby od młodych, pełnych kreatywności ludzi dowiedzieć się, jak oni rozumieją świat futurystycznej mobilności, tak by potem móc przenieść tak zdobytą wiedzę na grunt zastosowań w samochodach marki Audi. Zapoczątkowana przed ponad dwoma laty inicjatywa Audi Urban Future, to światowe forum, w którym uczestniczą eksperci reprezentujący różne kultury i dyscypliny. Architekci, socjologowie, urbaniści i badacze trendów, dyskutują tu o nowych rozwiązaniach dotyczących mobilności w gwałtownie rozrastających się metropoliach. Spektrum poruszanych tematów jest bardzo różnorodne. W niektórych miastach główny punkt zainteresowania stanowi harmonijne połączenie różnych środków komunikacji, w innych metropoliach chodzi o elastyczne wykorzystanie przestrzeni. Inteligentna komunikacja pomiędzy samochodem, a miejską infrastrukturą to kolejny temat. Ważnym elementem inicjatywy jest nagroda Audi Urban Future Award, którą Audi ufundowało w 2010 r. Nagrodę tę, wręczaną co dwa lata i stanowiącą najwyższą gratyfikację finansową w Niemczech, otrzymują laureaci konkursu w zakresie architektury. W tegorocznej edycji konkursu uczestniczy pięć międzynarodowych biur architektonicznych. Ich zadaniem jest stworzenie wizji architektonicznych dla regionów wokół metropolii, w których znajduje się ich siedziba. Są to CRIT (Mumbaj), Höweler & Yoon Architecture (Boston/Waszyngton), NODE Architecture & Urbanism (Delta Rzeki Perłowej), Superpool (Stambuł) i Urban-Think Tank (São Paulo). W trakcie wspólnych badań i warsztatów, uczestnicy dyskutują nad podstawowymi założeniami konkursu i tworzą ich podwaliny. Podczas specjalnego spotkania na szczycie, tj. wielkiego sympozjum poświęconego problemowi wymiany wiedzy w sieci, jakie odbyło się w ramach programu imprez poprzedzających Międzynarodową Wystawę Motoryzacyjną IAA 2011, Audi zgromadziło za stołem obrad ekspertów z całego globu. Audi Insight Team, małe, aktywne gremium pracowników Audi specjalizujących się w różnych obszarach, czerpie z inicjatywy Audi Urban Future wiele nowych impulsów przydatnych potem dla całego koncernu. Audi Design W przyszłości nie będzie istniał tylko jeden jedyny typ samochodu - formy mobilności będą różne. Dlatego projektanci Audi tworzą nowe koncepcje i kreatywne idee. Zasadniczo, kierują się wytyczną nowoczesnego sportowego charakteru pojazdów, który stanowi wyróżnik marki Audi. Chcąc zdobyć jak najwięcej nowych impulsów do rozwoju światowej mobilności, Audi stale nawiązuje dialog z młodymi studentami wzornictwa przemysłowego. Projektanci Audi już dziś pracują nad rozwojem mobilności jutra w bardzo różnych wydaniach. Elektryczny rower sportowy Audi e-bike Wörthersee stanowi realizację koncepcji technicznej pojazdu jednośladowego. Wytycza granice możliwości marki w obszarach: „stylistyka“, „ultra“, „connect“ i „e-tron“. Showbike produkcji Audi to zaawansowany technicznie rower, wspomagany napędem elektrycznym, przeznaczony zarówno do uprawiania sportu jak i dla jazdy czysto rekreacyjnej. Pojazd Audi urban concept Spyder, to z kolei ultralekkie auto sportowe z napędem elektrycznym, o futurystycznej koncepcji i wszechstronnych możliwościach użytkowania. Oba pojazdy studyjne mają jedną ważną cechę wspólną – kompaktową, zwartą, pełną napięcia formę, tak charakterystyczną dla marki Audi. Aby nadal umacniać pozycję wiodącego producenta, projektanci Audi ciągle poszukują nowych impulsów i pomysłów. Kreatywne idee są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek, ponieważ w warunkach różnorodnej mobilności jutra, znaczenie samochodów bardzo się zmieni. Dla młodych odbiorców, przede wszystkim w Europie i w USA, zmieni się znaczenie samochodu jako indywidualnego symbolu statusu. Jego rola jako ambasadora sukcesu i luksusu zostanie usunięta w cień. Znaczenia nabiorą natomiast nowe wartości pojazdu - dzielenie się z innymi zamiast posiadania i zakorzenienie w zrównoważonej mobilności. Nowego rodzaju potrzeby, takie jak harmonijne porozumienie z ludźmi z naszego otoczenia i wielostronna interakcja ze środowiskiem naturalnym, już się wytworzyły i będą się nadal rozwijać. Wymagania te w nie tak odległej przyszłości skutkować będą innego rodzaju architekturą samochodów. Równocześnie napęd elektryczny pozwoli na stworzenie innowacyjnych koncepcji wyglądu zewnętrznego, które umożliwią te zmiany. Nowa rola, jaką samochód będzie odgrywał w społeczeństwie, stworzy w wielkich miastach wolną przestrzeń dla innych form indywidualnej mobilności. Na przykład dla smukłych, lekkich i efektywnych pojazdów z dwoma, trzema lub czterema kołami, dla wspomaganych napędem elektrycznym rowerów, deskorolek i quadów. Obecnie pomysły i możliwości nie mają żadnych granic. Projektanci Audi próbują nadać oblicze tym ciągle jeszcze nowym trendom. W oparciu o nie, tworzą rozwiązania zgodne z charakterem marki Audi. Ważnym narzędziem dla tych innowacji, jest współpraca z renomowanymi wyższymi szkołami wzornictwa, którą Audi utrzymuje długofalowo. Na przykład ostatnio z Wyższą Szkołą w Pforzheim, z Royal College of Art w Londonie czy z włoskimi uczelniami Politecnico di Milano oraz Scuola Politecnica di Design. Kreatywny, otwarty dialog, który projektanci Audi prowadzą tu ze studentami, przynosi korzyści obu stronom. Od przyszłych projektantów, Dział Wzornictwa Audi dowiaduje się, jak rozumieją świat mobilności jutra i jak według nich należy interpretować w przyszłości wzornictwo marki Audi. Wspólnie pracują nad koncepcjami stylistyki jutra. Kreatywnym młodym ludziom może to nawet pomóc w uzyskaniu zatrudnienia w Audi. Producent regularnie umożliwia odbywanie u niego praktyk i staży. W ten sposób, przed najlepszymi młodymi projektantami otwiera się szansa na zrobienie kariery zawodowej w Audi. Tak więc dialog ten w efekcie końcowym jest dla obu stron źródłem kreatywnych impulsów. Audi Urban Concept Spyder Samochód studyjny Audi Urban Concept Spyder, gwiazda Międzynarodowej Wystawy Motoryzacyjnej w 2011 r. we Frankfurcie, stanowi konkretną propozycję dla mobilności jutra. W swoich założeniach przeznaczony jest dla nowoczesnego człowieka, który mieszka w aglomeracji miejskiej. Studyjny pojazd o napędzie wyłącznie elektrycznym, łączy w sobie elementy samochodu wyścigowego, roadstera i auta miejskiego. Wygląd zewnętrzny polakierowanego na biało pojazdu studyjnego jest pełen dynamiki i emocji. Dzięki ultralekkiej konstrukcji stosowanej w samochodach Audi, jego ciężar to tylko 480 kg. Smukły korpus karoserii z sześciokątną, pojedynczą osłoną chłodnicy Singleframe z przodu auta, tworzy w połączeniu z konstrukcją aluminiową tzw. strukturę skorupową monocoque, wykonaną z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym. Pokrycie zewnętrzne karoserii wykonane jest w całości z CRP. Niskie, opadające ku tyłowi pasmo okien obiega przedział pasażerski z trzech stron. Błotniki zaopatrzone w kierunkowskazy z pasmami diod, pokrywają ściśle oddzielone od reszty karoserii koła o średnicy 21 cali. Zawieszenia stanowią trójkątne wahacze poprzeczne, również wykonane z aluminium i CRP. Sprężyny i amortyzatory, podobnie jak w sporcie motorowym wykonano w technologii pushrod. Do hamowania służą cztery hamulce tarczowe. Akumulator litowo-jonowy o poj. 7,1 kWh zamontowano w poprzek za siedzeniami. Oba silniki umiejscowione między tylnymi kołami generują łącznie moc 15 kW (20 KM) i moment obrotowy 47 Nm. Zasięg pojazdu w europejskim cyklu jazdy wynosi ponad 70 km. Urban Concept Spyder jest zwiastunem nowej, inteligentnej mobilności w wydaniu Audi. Również koncepcja siedzeń w tym pojeździe wykracza poza przyjęte normy. Kabina oferuje miejsce dla dwóch osób siedzących obok siebie. Siedzenie kierowcy jest lekko przesunięte do przodu względem siedzenia pasażera. Oba umieszczono nisko, jak w samochodach sportowych. Długie drzwi otwierają się w przód i w górę. Uchwyty przy słupkach A ułatwiają wsiadanie do pojazdu. Obok roadstera, Audi stworzyło też wersję coupé z dachem. Dach otwiera się przez przesunięcie do tyłu i może pozostać otwarty podczas jazdy. Wszystkie elementy obsługi i materiały podporządkowano surowym zasadom lekkiej konstrukcji, dlatego też wywierają tak fascynujące wrażenie. Kolumna kierownicy jest całkowicie osłonięta. Wykonano ją z wytrzymałego profilu i posiada elegancką stylistykę. Zamontowano ją prawie poziomo, a jej ustawienie można regulować w szerokim zakresie. Mała, sześciokątna kierownica zaopatrzona jest w przyciski i klawisze do obsługi, w tym do wyboru programów pracy elektrycznego napędu. Na umieszczonym bezpośrednio przed kierowcą wyświetlaczu prezentowane są wszystkie ważne informacje. Źródło: Volkswagen Group Polska
  19. [h=1]FUTURE OFF-ROAD VEHICLES - Russian amphibious VIKING-2992[/h] <iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/TX83Rzku-vc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
  20. Future Cadillac Flagship - Cadillac XTS Platinum Concept
  21. The Future of VW? - Volkswagen New Compact Coupe Concept <object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=qEHU2bG0tpI?fs=1&hl=pl_PL"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=qEHU2bG0tpI?fs=1&hl=pl_PL" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>
×