Skocz do zawartości

Znajdź zawartość

Wyświetlanie wyników dla tagów 'duża' .



Więcej opcji wyszukiwania

  • Wyszukaj za pomocą tagów

    Wpisz tagi, oddzielając je przecinkami.
  • Wyszukaj przy użyciu nazwy użytkownika

Typ zawartości


Forum

  • Motoryzacja forum
    • Ogólnie o samochodach
    • Nasze pojazdy
    • Zakup samochodu - jakie auto kupić?
    • Ubezpieczenie OC, AC, NNW, Assistance
    • Testy samochodów
    • Niusy motoryzacyjne
    • Tuning
    • Własny biznes
    • Prawo w motoryzacji
    • Bezpieczeństwo na drodze
    • Forum 4x4, Terenowe, Off-road, Pick up
    • Samochody zabytkowe
    • Forum Caravaning
    • Sprzęt elektroniczny i soft
  • Problemy techniczne
    • Alufelgi, felgi i opony
    • Silnik, układ napędowy, chłodzenia i paliwowy
    • Podwozie, zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy
    • Wnętrze samochodu, wentylacja, klimatyzacja
    • Elektryka i elektronika samochodowa
    • Diagnostyka samochodowa
    • Zrób to sam
    • Instalacje gazowe, LPG, CNG
    • Nadwozie, karoseria, oświetlenie, lakier
    • Inne problemy techniczne
  • Auto Forum
    • Forum Alfa Romeo
    • Forum Audi
    • Forum BMW
    • Forum Citroën
    • Forum Chevrolet i Daewoo
    • Forum Chrysler, Dodge i Plymouth
    • Forum Dacia
    • Forum Fiat
    • Forum Ford
    • Forum Honda
    • Forum Hyundai
    • Forum Jaguar
    • Forum Jeep
    • Forum Kia
    • Forum Lancia
    • Forum Land Rover i Range Rover
    • Forum Lexus
    • Forum Mazda
    • Forum Mercedes
    • Forum MINI
    • Forum Mitsubishi
    • Forum Nissan
    • Forum Opel
    • Forum Peugeot
    • Forum Porsche
    • Forum Renault
    • Forum Rover
    • Forum SAAB
    • Forum Seat
    • Forum Skoda
    • Forum SMART
    • Forum Subaru
    • Forum Suzuki
    • Forum Toyota
    • Forum Volkswagen
    • Forum Volvo
    • Exotic Cars
  • Skutery, motory, motocykle i inne jednoślady
    • Forum Jednoślady: motocykle, skutery, rowery
  • Sporty motorowe
    • Sporty motorowe
  • Pojazdy użytkowe
    • Forum Pojazdów Użytkowych
  • Virtual Tuning i Manga Cars
    • Forum Virtual Tuning - VT
    • Forum Manga Cars - Pixel Cars
  • Modelarstwo Samochodowe
    • Forum Modelarstwa Samochodowego
  • Rysowane Samochody
    • Ogólnie o rysowaniu
    • Stock
    • Tun
    • RS Concept
    • Zawody
  • Inne
    • Konkursy na forum
    • Przywitaj się :)
    • Hydepark
    • Fotografia
    • Auto Filmy: filmy motoryzacyjne
    • Auto tapety, gry i wygaszacze motoryzacyjne
    • Zloty, imprezy, targi motoryzacyjne
    • Sprawy organizacyjne
  • Ogłoszenia motoryzacyjne
    • Giełda samochodowa
    • Giełda części
    • Usługi motoryzacyjne
    • Praca w motoryzacji
    • Pozostałe motoryzacyjne
    • Ogłoszenia drobne

Blogi

Brak wyników

Brak wyników


Szukaj wyników w...

Znajdź wyniki, które...


Data utworzenia

  • Od tej daty

    Do tej daty


Ostatnia aktualizacja

  • Od tej daty

    Do tej daty


Filtruj po ilości...

Dołączył

  • Od tej daty

    Do tej daty


Grupa podstawowa


Profil Facebook


Profil Twitter


Strona internetowa


GG


Skype


Mój samochód


Lokalizacja


Prawko od


Zainteresowania


Profesja


Kilka słów o mnie

Znaleziono 2 wyniki

  1. Duża klasa, minimalna emisja - nowe Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro Pierwsza w tym segmencie hybryda typu plug-in z silnikiem wysokoprężnym i z napędem quattro Zasięg w trybie jazdy elektrycznej do 56 km – rekord w klasie Maksymalna wydajność dzięki zarządzaniu napędem hybrydowym Ingolstadt/Genewa, 6 marca 2015 r. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6 sekund, a na 100 km zużywa mniej niż dwa litry oleju napędowego. Audi Q7 e-tron quattro jest sportowe, wygodne i bardzo wydajne. To pierwsza na świecie hybryda TDI typu plug-in z napędem quattro, a jednocześnie pierwsza hybryda Audi typu plug-in z silnikiem wysokoprężnym. Q7 e-tron quattro to drugi model Audi z wydajnym napędem hybrydowym typu plug-in. Model łączy to, co najlepsze z dwóch światów: wykorzystując prąd z akumulatora litowo-jonowego, ten duży SUV w trybie jazdy elektrycznej ma zasięg do 56 km – jest cichy, mocny i w trybie tym nie emituje zanieczyszczeń do atmosfery. Po włączeniu silnika wysokoprężnego, zasięg samochodu wzrasta do 1410 km. Sportowa moc i minimalne spalanie Audi Q7 e-tron quattro to pierwszy na świecie samochód hybrydowy typu plug-in z sześciocylindrowym silnikiem diesla i ze stałym napędem na cztery koła. Ma olbrzymią sportową moc: wysokoprężna jednostka 3.0 TDI i silnik elektryczny dysponują razem mocą 275 kW (373 KM) i systemowym momentem obrotowym 700 Nm. Od 0 do 100 km/h samochód przyspiesza w 6 sekund i rozwija maksymalną prędkość 225 km/h. W trybie jazdy wyłącznie elektrycznej, Audi Q7 e-ton quattro pokonuje do 56 km. Wg norm ECE dla pojazdów z napędem hybrydowym typu plug-in, Audi Q7 e-tron quattro zużywa 1,7 litra oleju napędowego na 100 km i emituje mniej niż 50 g CO2 na kilometr, co jest nowym rekordem w tym segmencie. Standardowy system zarządzania temperaturą ze zintegrowaną pompą ciepła, stworzono specjalnie na potrzeby tego modelu. Rozwiązaniem tym, koncern z Ingolstadt jako pierwszy na świecie producent, ustanowił nowy wzorzec w zakresie komfortu ogrzewania wnętrza i efektywności klimatyzacji. Przestrzeń i komfort: kultura podróżowania Zaletą Audi Q7 e-tron quattro jest m. in. komfortowe wyposażenie należne luksusowym limuzynom oraz największe pośród wszystkich konkurentów z tego segmentu pojazdów wnętrze. Optymalnie zestrojone podwozie, opcjonalnie dostępne z zawieszeniem pneumatycznym adaptive air suspension, łączy w sobie najwyższy komfort jazdy ze sportowym prowadzeniem. Audi Q7 wyznacza także nowe standardy koncepcją wyświetlacza i obsługi seryjnie w tym modelu montowanego kokpitu Audi virtual cockpit i na nowo opracowanego systemu MMI. Standardowa nawigacja MMI Navigation plus i umożliwiający dostęp do Internetu system Audi connect, są ściśle powiązane z zarządzaniem napędem hybrydowym Audi Q7 e-tron quattro. Na podstawie danych nawigacji i dostarczanych w czasie rzeczywistym informacji drogowych, tuż po uruchomieniu samochodu może zostać obliczone, który z czterech trybów jego pracy jest najkorzystniejszy pod względem spalania, a obliczenia dotyczą całej trasy, również długich podróży. Asystent efektywności, umożliwiający perspektywiczną strategię zarządzania napędem hybrydowym, to kolejny element pakietu pionierskich rozwiązań technicznych Audi. Jego obsługa – za pomocą pola dotykowego MMI touchpad lub za pośrednictwem poleceń wydawanych naturalnym głosem ludzkim – jest nadzwyczaj komfortowa. Nowe Audi Q7 e-tron quattro to sportowy w swym charakterze samochód nadający się do codziennego użytku i do dalekich wypraw. Nowy, elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy jest nadzwyczaj sprawny i wrażliwy. Pięciowahaczowe, również opracowane na nowo, zawieszenie kół przedniej i tylnej osi, jest – porównując z poprzednim modelem - o ponad 60 kg lżejsze i wydatnie wpływa na dużą dynamikę jazdy. Znaczną rolę odgrywa tu także obniżony punkt ciężkości. Nowe Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro Moc systemowa 275 kW (373 KM) i systemowy moment obrotowy 700 Nm. Dzięki hybrydowej technice plug-in i dzięki napędowi na cztery koła quattro, Audi Q7 etron quattro wyznacza nowe standardy. Ten duży SUV, niczym samochód sportowy, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6 sekund, choć w cyklu NEDC spala nie więcej niż 1,7 l paliwa na 100 km. To rekord w jego klasie. Jak wszystkie modele hybrydowe marki Audi, również Q7 e tron quattro jest hybrydą równoległą. Silnik 3.0 TDI, bardzo wydajna, wysokoprężna jednostka napędowa V6 najnowszej generacji, wytwarza moc 190 kW (258 KM) i moment obrotowy 600 Nm. Aktywne mocowanie silnika – kolejne novum, niestosowane dotąd na świecie w jednostkach diesla – wykorzystując odpowiednie przeciwdrgania, w dużym stopniu eliminują niepożądane wibracje. Elektryczny silnik w kształcie dysku generuje moc 94 kW i moment obrotowy 350 Nm. Za pomocą sprzęgła jest on jest on zintegrowany z automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Przekładnia ta charakteryzuje się wyjątkową sprawnością i małym ciężarem. Moc silnika na wszystkie cztery koła przenosi stały napęd quattro, również kompaktowy i lekki. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, jego międzyosiowy mechanizm różnicowy ściśle współpracuje ze specjalnym, inteligentnym oprogramowaniem: selektywnym rozdziałem momentu obrotowego między kołami. Zasięg w trybie jazdy elektrycznej do 56 km: rekord w segmencie Litowo-jonowy akumulator Audi Q7 e-tron quattro składa się ze 168 najwyższej jakości ogniw i jest chłodzony cieczą. Dzięki pojemności 17,3 kWh, w trybie jazdy wyłącznie elektrycznej, umożliwia przejechanie 56 km. To rekord w tym segmencie. Łączny zasięg w trybie jazdy mieszanej, przy pracującym silniku TDI, wynosi 1410 km. Kolejnym systemem wpływającym na wyjątkowo wysoką wydajność Audi Q7 e-tron quattro jest zaprojektowany specjalnie na potrzeby tego modelu, montowany seryjnie, system zarządzania temperaturą ze zintegrowaną pompą ciepła. Pompa ta sprawia, że ciepło oddawane przez podzespoły napędu elektrycznego może być wykorzystywane we wnętrzu modelu Q7 e-tron quattro. Audi, jako pierwszy na świecie producent, zastosowało to rozwiązanie w produkowanej seryjnie hybrydzie typu plug-in i ustanawia tym samym nowe standardy w zakresie komfortu ogrzewania wnętrzu pojazdu, efektywności klimatyzacji i zasięgu w trybie jazdy elektrycznej. Dzięki temu rozwiązaniu, nie tylko wnętrze szybko się ogrzewa, ale również kierowca ma dużą satysfakcję z jazdy w trybie elektrycznym w niskich temperaturach. Nowa, dwufazowa technika ładowania, umożliwia ładowanie Audi Q7 e-tron quattro z mocą do 7,2 kW. Dzięki temu, zależnie od infrastruktury (odpowiedniej mocy gniazdo przemysłowe) i od rodzaju kabla, akumulator można naładować w ok. 2,5 h. Kabel jest elementem wyposażenia standardowego. Audi oferuje również swoim klientom opcjonalny pakiet usług serwisowych dla pojazdów e-tron. Obejmuje on przestrojenie pojazdu na energię elektryczną pozyskiwaną ze źródeł odnawialnych (Audi Energy), instalację systemu i serwis. Komfortowym rozwiązaniem są także standardowe usługi e-tron w Audi connect. Za ich pomocą, przez smartfona, można sterować takimi funkcjami jak ładowanie i klimatyzacja. Maksymalna efektywność: zarządzanie napędem hybrydowym Zarządzanie napędem hybrydowym inteligentnie, elastycznie i wydajnie steruje trybami pracy Audi Q7 e-tron quattro. Kierowca może wybrać jeden z czterech programów pracy. Tryb EV inicjuje jazdę na napędzie elektrycznym, a w trybie hybrid zarządzanie napędem hybrydowym w wysokim stopniu samodzielnie decyduje o rodzaju napędu. W trybie battery hold zarządzanie pozwala zaoszczędzić dostępną energię elektryczną, a w trybie battery charge odbywa się ładowanie akumulatora. Ten duży SUV z zasady uruchamia się w trybie elektrycznym. By aktywować jednostkę TDI, kierowca musi tak nacisnąć na aktywny pedał przyspieszenia (kolejne innowacyjne rozwiązanie Audi), by pokonać stawiany przez ten pedał opór. Punkt, w którym opór zaczyna być wyczuwalny, zależy od wymogów stawianych w danym momencie przez system zarządzania napędem hybrydowym. Punkt wyczuwalnego oporu należy pokonać także by wywołać znaczny przyrost mocy, tzw. boosting, czyli sytuację gdy oba silniki pracują równocześnie. Gdy aktywny jest tryb jazdy hybrydowej, ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym, znajduje się w położeniu D i kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, Audi Q7 e-tron quattro przechodzi w tzw. „tryb żeglowania”. Wówczas jednostka TDI i silnik elektryczny wyłączają się. Jeśli Audi Q7 e-tron quattro zbliży się do wolno jadącego przed nim pojazdu, ronda lub wjazdu na teren zabudowany, to auto wyłącza tryb żeglowania i przechodzi do wytracania prędkości połączonego z rekuperacją. By rozpoznać sytuację drogową przed pojazdem, samochód wykorzystuje dane pozyskiwane z nawigacji MMI Navigation plus, zamontowanej z przodu kamery i czujników radarowych (jeśli pojazd wyposażony jest w adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control). Podczas jazdy w położeniu S automatycznej skrzyni biegów tiptronic, w trybie battery charge, odzyskiwanie energii rozpoczyna się zaraz po puszczeniu przez kierowcę pedału gazu. Operując manetkami przy kierownicy, prowadzący może progresywnie określać stopień rekuperacji. Większość operacji hamowania w codziennych sytuacjach drogowych odbywa się za pomocą silnika elektrycznego. Gdy występuje potrzeba średniego lub mocnego hamowania, włączają się hamulce hydrauliczne. Montowana standardowo nawigacja MMI Navigation plus w Audi Q7 e-tron quattro jest ściśle powiązana z zarządzaniem napędem hybrydowym. Na podstawie danych nawigacji i dostarczanych w czasie rzeczywistym informacji drogowych, tuż po uruchomieniu samochodu może zostać obliczone, który z czterech trybów jego pracy jest najkorzystniejszy pod względem spalania, a obliczenia dotyczą całej trasy, również długich podróży. Asystent efektywności, umożliwiający perspektywiczną strategię zarządzania napędem hybrydowym, to kolejny element pakietu pionierskich rozwiązań technicznych Audi. Asystent efektywności dostarcza podczas jazdy niezwykle precyzyjnych informacji. Na podstawie danych pochodzących z nawigacji, kamery oraz czujników radarowych, tworzy perspektywiczny, szczegółowy obraz odcinka drogi o długości do trzech kilometrów. Przed znakami drogowymi ograniczenia prędkości, tablicami z nazwami miejscowości, zakrętami, rondami i skrzyżowaniami, sugeruje on kierowcy za pomocą sygnału optycznego, by zdjął nogę z gazu. Równocześnie aktywny pedał przyspieszenia wyczuwalnie pulsuje pod jego stopą. Najwyższy komfort i sportowe prowadzenie Nowe Audi Q7 e-tron quattro to sportowy w swym charakterze samochód nadający się do codziennego użytku i do dalekich wypraw. Nowy, elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy jest nadzwyczaj sprawny i wrażliwy. Pięciowahaczowe, również opracowane na nowo, zawieszenie kół przedniej i tylnej osi, jest – porównując z poprzednim modelem - o ponad 60 kg lżejsze i wydatnie wpływa na dużą dynamikę jazdy. Znaczną rolę odgrywa tu także obniżony środek ciężkości. Już w swej podstawowej wersji, ten duży SUV-a miękko i płynnie porusza się po drodze. Komfort jest jeszcze większy, jeśli pojazd wyposażymy w opcjonalne, regulowane zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension. Sposób jego funkcjonowania kierowca może zaprogramować za pomocą montowanego standardowo systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Zaprogramowano w nim siedem trybów pracy. System wpływa również na funkcjonowanie innych podzespołów takich jak układ kierowniczy, pedał gazu i automatyczna skrzynia biegów. Jako wszechstronna jednostka, tzw. allrounder, nadająca się do spędzania czasu wolnego, przewożenia rodziny, wyjazdów rekreacyjnych czy służbowych, Audi Q7 e-tron quattro doskonale sobie radzi także w łatwych warunkach terenowych. Standardowo wyposażony jest w: wskaźnik wychylenia, asystenta zjazdu ze wzniesienia, tryb offroad elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC i nawigację offroad-Navigation. Siła i pełna prostoty elegancja: stylistyka Stylistyka nowego Audi Q7, który ma 5,05 m długości, opiera się na równowadze między masywnymi elementami stylistycznymi, a elegancką prostotą. Detale, takie jak wyglądająca niczym wyrzeźbiona, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, wyrazisty rysunek kół i ostro zaznaczone przetłoczenia błotników tzw. „blistery quattro”, podkreślają genotyp marki. Wszystkie linie i powierzchnie są zaprojektowane precyzyjnie i wyraziście, podkreślając szerokość i solidność pojazdu. Pokrywa bagażnika obejmuje stromo ustawione słupki D. To typowa cecha wszystkich modeli Audi z rodziny Q. Pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, wloty powietrza, 19-calowe koła i tylny dyfuzor Audi Q7 e-tron quattro charakteryzują się niepowtarzalną stylistyką. Reflektory są trójwymiarowe, a ich sygnatura świetlna ma kształt podwójnej strzały. Stosunkowo niewielki ciężar, Audi Q7 e-tron quattro zawdzięcza w dużej mierze karoserii. Wykorzystuje ona ten sam potencjał lekkiej konstrukcji co konwencjonalne Audi Q7, a wiele jej elementów zbudowano z hartowanej stali i z aluminium. Współczynnik oporu powietrza Cw wynosi tylko 0,34. Pełna elegancji stylistyka i najwyższa jakość: wnętrze Wnętrze Audi Q7 e-tron quattro oferuje największą przestrzeń w swoim segmencie. Trzy tylne siedzenia mają regulowane oparcia i na życzenie można je przesuwać do przodu lub do tyłu. Akumulator litowo-jonowy zamontowano w sposób pozwalający zaoszczędzić miejsce. Bagażnik ma pojemność 890 litrów, można go powiększyć do 2075 litrów. Elementem wyposażenia seryjnego jest elektrycznie otwierana i zamykana pokrywa bagażnika. Elementy stylistyki, takie jak wrap-around – duży stylistyczny łuk obejmujący przednie fotele, listwy dekoracyjne czy panel nawiewów, podkreślają przestronność wnętrza pojazdu. Dwuczęściowe powierzchnie z aplikacjami dają możliwość uzyskania wielu indywidualnych kombinacji, a wachlarz dostępnych obić jest tak duży, jak w klasie luksusowych limuzyn. Liczne materiały szlachetnej linii wzorniczej Audi design selection zastosowano po raz pierwszy w rodzinie Q. Jakość wykończenia, co typowe dla Audi, jest nieskazitelna. Najnowocześniejsza technika: obsługa i wyświetlacze Niewątpliwie jednym z ciekawszych rozwiązań zaprezentowanych w nowym Q7 e-tron quattro jest standardowy Audi virtual cockpit. Ta cyfrowa tablica rozdzielcza o przekątnej 12,3 cala wyświetla wszystkie ważne informacje w postaci najwyższej jakości grafik. Kierowca może uzyskiwać informacje z wielu poziomów, również te przypisane jedynie modelom e-tron, na przykład wskaźnik mocy. Na dużym ekranie wyświetlić można obraz konwencjonalnego obrotomierza lub zestawić go ze wskaźnikiem mocy. Ponadto zestaw wskaźników pokazuje wartości przepływu energii, zasięgu (w postaci liczb i grafiki) oraz stanu naładowania akumulatora. Także w zakresie systemów infotainment Audi postawiło w tym modelu na najnowocześniejsze rozwiązania z dziedziny elektroniki konsumenckiej. Sercem układu jest Modułowy System Infotainment drugiej generacji z procesorem graficznym Tegra 30 o olbrzymiej mocy obliczeniowej, produkowanym przez kooperanta Audi, firmę Nvidia. Można go obsługiwać głosem, za pomocą kierownicy wielofunkcyjnej lub przeprojektowanego terminalu MMI – MMI Touchpad. Na życzenie cztery pierścienie oferują tzw. MMI all-in-touch – pole dotykowe, potwierdzające wprowadzone polecenia wyczuwalnym pod palcem drganiem. Audi uzupełniło infotainment o możliwość przedstawiania grafik obrazujących pracę napędu elektrycznego. Dla przykładu, w mapie nawigacji wyświetlić można statystykę zużycia energii oraz graficzny wskaźnik zasięgu elektrycznego. Ponadto można sterować czasem ładowania oraz wstępnego klimatyzowania, a także w sposób pozwalający na oszczędność energii i kosztów, dopasować je do życzeń klienta, na przykład w kwestii czasu odjazdu. Standardowo montowany system Audi connect, za pomocą szybkiego standardu transmisji danych LTE, łączy Audi Q7 e-tron quattro z Internetem. To kolejna, wyjątkowa cecha tego dużego SUV-a. Dzięki zintegrowanemu punktowi dostępu Hotspot (WLAN) pasażerowie mogą do woli surfować po Internecie i wysyłać wiadomości e-mail, używając swych urządzeń mobilnych. Kierowca może z kolei korzystać z licznych nowych usług online i wielu aplikacji. Atrakcyjnym dodatkiem są też: Audi tablet służący do rozrywki jako Rear Seat Entertainment, systemy nagłaśniające marki Bose i Bang & Olufsen odtwarzające dźwięk w formacie 3D oraz nowe urządzenie Audi phone box, które indukcyjnie ładuje telefon komórkowy. Wyposażenie: typowe dla modelu topowego Audi Q7 e-tron quattro ma seryjne wyposażenie przypisane jedynie modelom topowym. Jego nie spotykane nigdzie indziej elementy to wirtualny kokpit Audi virtual cockpit, nawigacja MMI Navigation plus, predyktywny asystent wydajności i 19-calowe koła. Automatyczna klimatyzacja to również rozwiązanie dostosowane wyłącznie do potrzeb tego modelu. Współpracuje ona z pompą ciepła, która do zarządzania temperaturą wykorzystuje ciepło oddawane przez podzespoły napędu elektrycznego. Będąc ważnym elementem zwiększającym wydajność, jest jednocześnie kolejnym, innowacyjnym rozwiązaniem zastosowanym w Audi Q7 e-tron quattro. Dla przykładu, szybciej nagrzewając wnętrze pojazdu przy niskich temperaturach, wydłuża zasięg elektryczny nawet o 20 procent. Opcjonalnie, tego dużego SUV’a wyposażyć można w wyświetlacz danych na szybie na wysokości wzroku kierowcy (head up display), przyciemnioną szybę zapewniającą prywatność i panoramiczny szklany dach. Kierowca i pasażer na przednim siedzeniu mogą zasiąść w montowanych na życzenie, indywidualnie klimatyzowanych fotelach o wyrazistych konturach i z funkcją masażu. Systemy wsparcia kierowcy nowego Audi Q7 e-tron quattro to zupełnie nowa jakość. Wśród nich znajdziemy m.in: asystenta manewru omijania, asystenta skręcania, asystenta ruchu prostopadłego czy asystenta przyczepy. Jeśli ruch drogowy jest powolny, adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z asystentem korków przejmuje kontrolę nad prowadzeniem samochodu na drogach o dobrej nawierzchni przy prędkościach do 65 km/h. Asystent efektywności automatycznie zmniejsza prędkość przy wjeżdżaniu na teren zabudowany, przy ograniczeniach prędkości oraz na zakrętach i na skrzyżowaniach, raz jeszcze przestawiając samochód w tryb żeglowania. Źródło: Volkswagen Group Polska
  2. Duża stabilność kierunkowa i dynamiczne pokonywanie zakrętów: inteligentny system przekazywania mocy na wszystkie koła BMW xDrive i MINI ALL4. BMW Group powiększa gamę modeli wyposażonych w system napędu na cztery koła do łącznie 68. Układ zmiennej dystrybucji siły napędowej optymalizuje trakcję oraz poprawia stabilność i zwrotność na wszystkich nawierzchniach. Monachium. Zima to najlepszy czas na wykorzystanie możliwości inteligentnego systemu napędu na cztery koła. Radość z jazdy będącą wynikiem zastosowanych rozwiązań można czerpać jednak przez cały rok. BMW xDrive oraz MINI ALL4 to technologie napędu wszystkich kół stosowane odpowiednio w samochodach marek BMW i MINI, które nie tylko optymalizują trakcję i poprawiają stabilność podczas jazdy po ośnieżonych, oblodzonych, śliskich i luźnych nawierzchniach, ale w zauważalny sposób zwiększają zwinność samochodu w zakrętach. W sezonie zimowym 2012/2013 klienci mają do wyboru 64 modele BMW z systemem xDrive oraz cztery wersje silnikowe modelu MINI Countryman z układem ALL4. Liczba pojazdów ze stałym napędem na cztery koła stale rośnie. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat firma BMW Group powiększyła gamę modeli z systemem napędu na wszystkie koła o około 50 procent. Wiosną 2013 roku do 68 modeli oferowanych obecnie dołączą kolejne samochody. Oprócz modelu MINI Paceman z systemem ALL4 na rynku pojawią się w tym czasie pierwsze modele BMW serii 3 Touring z technologią xDrive. Wraz z początkiem sezonu zimowego układ napędu na cztery koła będzie po raz pierwszy dostępny w BMW serii 1. Do gamy aut, w których napędzane są wszystkie cztery koła dołączą modele BMW 120d xDrive oraz BMW M135i xDrive. W BMW serii 3 układ xDrive jest obecnie oferowany w wariantach Limuzyna i Coupé. Inteligentny system napędu na wszystkie koła demonstruje swoje zalety także w BMW serii 5 Sedan, BMW serii 5 Touring, BMW serii 5 Gran Turismo, BMW serii 6 Coupé, BMW serii 6 Cabrio, BMW serii 6 Gran Coupé, luksusowych sedanach BMW serii 7 oraz w modelach BMW X1, BMW X3, BMW X5 i BMW X6. Opracowana przez BMW z myślą o zapewnieniu większej dynamiki jazdy: technologia napędu wszystkich kół zapewnia doskonałe osiągi już od 1985 roku. System napędu na cztery koła został po raz pierwszy wprowadzony w 1985 roku w modelu BMW serii 3, jako alternatywa dla napędu na tylne koła, z którego słyną samochody niemieckiego producenta. Nawet wówczas układ kierowania mocy na obie osie służył nie tylko zoptymalizowaniu trakcji, ale również zwiększeniu dynamiki jazdy w zakrętach. Podobna zasada jest jednym z kluczowych kryteriów funkcjonowania najnowszej technologii BMW xDrive. W przeciwieństwie do innych producentów samochodów, którzy wykorzystują system napędu na cztery koła głównie do zrekompensowania niedostatecznej przyczepności w samochodach przednionapędowych, BMW w modelach xDrive wciąż wykorzystuje zalety tylnego napędu. W normalnej sytuacji drogowej większość momentu obrotowego trafia tam, gdzie tradycyjnie we wszystkich modelach BMW z napędem na jedną oś, czyli na tylne koła, dzięki czemu możliwe jest zachowanie typowej dla BMW precyzji kierowania bez przenoszenia niepożądanych sił na koło kierownicy. W szybko pokonywanych zakrętach moc również trafia przede wszystkim na koła tylnej osi. W celu zapewnienia precyzji sterowania w zakręcie oraz odpowiedniej stabilności, system xDrive przekazuje więcej momentu obrotowego na tylne koła podczas wchodzenia w zakręt, co pozwala uzyskać typową dla BMW radość z jazdy. Przez ponad 20 lat BMW wykorzystywało układ sterowania elektronicznego w celu zapewnienia precyzyjnej analizy warunków drogowych oraz uzyskania szybkich reakcji systemu w zakresie rozdziału momentu obrotowego pomiędzy koła. W modelu BMW 525ix zaprezentowanym w 1991 roku sygnały dotyczące obrotu kół pochodzące z układu ABS, a także dane odnośnie prędkości obrotowej silnika, położenia zaworu przepustnicy oraz statusu układu hamulcowego były przekazywane do jednostki sterującej systemem napędu na cztery koła, który mógł na tej podstawie odpowiednio rozdzielić moc. Dziś układ sterowania xDrive jest w pełni zintegrowany z systemem kontroli stabilności jazdy w ramach systemu Integrated Chassis Management (ICM). Oznacza to, że oprócz prędkości obrotowej kół układ uwzględnia również dane dostarczane przez układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC), jak kąt skrętu kół, położenie pedału gazu oraz przyspieszenie poprzeczne. Co więcej, szczegółowa analiza warunków jazdy pozwala na działanie układu xDrive w sposób antycypacyjny, co sprawia, że jest to jedyny inteligentny system napędu na cztery koła na świecie. W przeciwieństwie do tradycyjnych układów napędu na wszystkie koła, które reagują na poślizg koła, xDrive potrafi z wyprzedzeniem zidentyfikować tendencje do występowania podsterowności lub nadsterowności na podstawie danych przekazanych przez DSC i zapobiec im poprzez odpowiednią dystrybucję siły napędowej. Na przykład jeśli istnieje prawdopodobieństwo utraty przyczepności przednich kół i wystąpienia podsterowności, system błyskawicznie przekazuje więcej mocy do tylnych kół. W rezultacie samochód pokonuje zakręt z większa precyzją. To samo dotyczy sytuacji, w której zachodzi ryzyko wystąpienia uślizgu tylnych kół i wystąpienia nadsterowności – wówczas więcej mocy trafia do kół na przedniej osi. W ten sposób system napędu na cztery koła pozostaje w pełnej gotowości jeszcze przed wystąpieniem poślizgu, natomiast moc silnika jest wykorzystywana do zapewnienia radości z jazdy bez żadnych strat. Modele BMW X: wyjątkowy charakter muskularnego auta. Sukces modeli BMW X to przede wszystkim zasługa systemu napędu na cztery koła, który w połączeniu z zaawansowaną technologią zastosowaną w zawieszeniu zapewnia ponadprzeciętną dynamikę jazdy. BMW X5, które zostało zaprezentowane w 1999 roku, przyczyniło się do stworzenia nowego segmentu aut typu SAV (Sports Activity Vehicle). Debiut BMW X3 w 2004 roku również zapoczątkował nowy rozdział w historii marki z uwagi na fakt, iż system napędu na cztery koła został po raz pierwszy nazwany BMW xDrive. W układzie zastosowano sterowane elektronicznie sprzęgło wielotarczowe, które steruje rozdziałem mocy pomiędzy koła przedniej i tylnej osi, co w jeszcze większym stopniu zwiększa precyzję i szybkość działania układu. Elektroniczna jednostka sterująca jest zdolna do rozdzielenia momentu obrotowego w rekordowo krótkim czasie: pełne otwarcie i zamknięcie sprzęgła zajmuje zaledwie 100 milisekund. Większa zwrotność dzięki układom Performance Control i Dynamic Performance Control. W modelach BMW X1 oraz BMW X3 system xDrive może zostać połączony z układem Performance Control, który dodatkowo potęguje dynamiczne właściwości jezdne BMW, na przykład poprzez selektywne przyhamowanie tylnego koła po wewnętrznej stronie zakrętu oraz zwiększenie mocy silnika, co pozwala w spontaniczny i precyzyjny sposób pokonać ciasny łuk. Uruchomienie hamulców zapobiega poślizgowi tylnego wewnętrznego koła, natomiast przekazanie większej mocy do tylnego zewnętrznego koła zwiększa sterowność podczas zmiany kierunku jazdy. Rozdział siły napędowej odbywa się w jeszcze bardziej adaptacyjny sposób w modelach BMW X6 oraz BMW X5 M i BMW X6 M, które zostały standardowo wyposażone w układ Dynamic Performance Control. Ten sterowany elektronicznie system, zintegrowany z tylnym mechanizmem różnicowym, współpracuje z układem xDrive, zapewniając fascynujące połączenie wysokiej dynamiki jazdy z odpowiednią stabilnością kierunkową. Oprócz zmiennego rozdziału siły napędowej pomiędzy koła przedniej i tylnej osi, system rozdziela również moment obrotowy w odpowiednich proporcjach pomiędzy tylnymi kołami, co w zauważalny sposób poprawia precyzję kierowania i stabilności toru jazdy podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. W momencie wykrycia tendencji do nadsterowności system xDrive redukuje moc przekazywaną do tylnych kół, natomiast układ Dynamic Performance Control dodatkowo przenosi moment obrotowy z tylnego koła znajdującego się na zewnątrz zakrętu – które jest szczególnie narażone na działanie siły odśrodkowej – do tylnego koła po wewnętrznej stronie zakrętu. Wszelkie tendencje do podsterownych zachowań samochodu są tłumione w odwrotnym procesie: xDrive redukuje moc przekazywaną do przednich kół, natomiast układ Dynamic Performance Control optymalizuje stabilność poprzez przekazanie momentu obrotowego do tylnego zewnętrznego koła. Dynamic Performance Control steruje rozdziałem mocy pomiędzy kołami tylnej osi nawet w obliczu nagłej zmiany obciążenia lub podczas hamowania silnikiem, co zapewnia doskonałą trakcję i stabilność również wtedy, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu w zakręcie. Radość z jazdy w każdym terenie: MINI ALL4. Typowe dla MINI właściwości jezdne – określane jako właściwości gokarta – zostały spotęgowane w 2010 roku, czyli w momencie debiutu rynkowego modelu MINI Countryman. Samochód dosłownie podbił nowe terytoria, za sprawą systemu napędu na cztery koła ALL4 oferowanego obok tradycyjnego napędu na przednią oś. System działa w oparciu o centralny mechanizm różnicowy sterowany elektrohydraulicznie, nieustannie rozdzielając moc pomiędzy koła przedniej i tylnej osi. W normalnych warunkach jazdy do 50 procent mocy silnika wędruje do tylnych kół, podczas gdy w ekstremalnych warunkach eksploatacji – na przykład podczas jazdy po lodzie lub śniegu – układ przesyła na tylną oś do 100 procent mocy. Taki rodzaj dystrybucji siły napędowej pomiędzy osiami optymalizuje wydajność auta, a system elektroniczny układu ALL4, po raz pierwszy zintegrowany bezpośrednio z jednostką sterującą systemu DSC, zapewnia bardzo krótki czas reakcji. W oparciu o dane pozyskane przez system DSC, selektywny rozdział siły napędowej następuje na wczesnym etapie wchodzenia w zakręt z dużą prędkością, co zapewnia optymalną zwrotność przy zachowaniu bezpiecznych właściwości jezdnych, tak typowych dla samochodów MINI. Źródło: BMW Group
×