Skocz do zawartości

Znajdź zawartość

Wyświetlanie wyników dla tagów 'concept' .



Więcej opcji wyszukiwania

  • Wyszukaj za pomocą tagów

    Wpisz tagi, oddzielając je przecinkami.
  • Wyszukaj przy użyciu nazwy użytkownika

Typ zawartości


Forum

  • Motoryzacja forum
    • Ogólnie o samochodach
    • Nasze pojazdy
    • Zakup samochodu - jakie auto kupić?
    • Ubezpieczenie OC, AC, NNW, Assistance
    • Testy samochodów
    • Niusy motoryzacyjne
    • Tuning
    • Własny biznes
    • Prawo w motoryzacji
    • Bezpieczeństwo na drodze
    • Forum 4x4, Terenowe, Off-road, Pick up
    • Samochody zabytkowe
    • Forum Caravaning
    • Sprzęt elektroniczny i soft
  • Problemy techniczne
    • Alufelgi, felgi i opony
    • Silnik, układ napędowy, chłodzenia i paliwowy
    • Podwozie, zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy
    • Wnętrze samochodu, wentylacja, klimatyzacja
    • Elektryka i elektronika samochodowa
    • Diagnostyka samochodowa
    • Zrób to sam
    • Instalacje gazowe, LPG, CNG
    • Nadwozie, karoseria, oświetlenie, lakier
    • Inne problemy techniczne
  • Auto Forum
    • Forum Alfa Romeo
    • Forum Audi
    • Forum BMW
    • Forum Citroën
    • Forum Chevrolet i Daewoo
    • Forum Chrysler, Dodge i Plymouth
    • Forum Dacia
    • Forum Fiat
    • Forum Ford
    • Forum Honda
    • Forum Hyundai
    • Forum Jaguar
    • Forum Jeep
    • Forum Kia
    • Forum Lancia
    • Forum Land Rover i Range Rover
    • Forum Lexus
    • Forum Mazda
    • Forum Mercedes
    • Forum MINI
    • Forum Mitsubishi
    • Forum Nissan
    • Forum Opel
    • Forum Peugeot
    • Forum Porsche
    • Forum Renault
    • Forum Rover
    • Forum SAAB
    • Forum Seat
    • Forum Skoda
    • Forum SMART
    • Forum Subaru
    • Forum Suzuki
    • Forum Toyota
    • Forum Volkswagen
    • Forum Volvo
    • Exotic Cars
  • Skutery, motory, motocykle i inne jednoślady
    • Forum Jednoślady: motocykle, skutery, rowery
  • Sporty motorowe
    • Sporty motorowe
  • Pojazdy użytkowe
    • Forum Pojazdów Użytkowych
  • Virtual Tuning i Manga Cars
    • Forum Virtual Tuning - VT
    • Forum Manga Cars - Pixel Cars
  • Modelarstwo Samochodowe
    • Forum Modelarstwa Samochodowego
  • Rysowane Samochody
    • Ogólnie o rysowaniu
    • Stock
    • Tun
    • RS Concept
    • Zawody
  • Inne
    • Konkursy na forum
    • Przywitaj się :)
    • Hydepark
    • Fotografia
    • Auto Filmy: filmy motoryzacyjne
    • Auto tapety, gry i wygaszacze motoryzacyjne
    • Zloty, imprezy, targi motoryzacyjne
    • Sprawy organizacyjne
  • Ogłoszenia motoryzacyjne
    • Giełda samochodowa
    • Giełda części
    • Usługi motoryzacyjne
    • Praca w motoryzacji
    • Pozostałe motoryzacyjne
    • Ogłoszenia drobne

Blogi

Brak wyników

Brak wyników


Szukaj wyników w...

Znajdź wyniki, które...


Data utworzenia

  • Od tej daty

    Do tej daty


Ostatnia aktualizacja

  • Od tej daty

    Do tej daty


Filtruj po ilości...

Dołączył

  • Od tej daty

    Do tej daty


Grupa podstawowa


Profil Facebook


Profil Twitter


Strona internetowa


GG


Skype


Mój samochód


Lokalizacja


Prawko od


Zainteresowania


Profesja


Kilka słów o mnie

Znaleziono 1427 wyników

  1. Rekord: Audi RS 5 TDI competition concept osiąga najlepszy czas na torze Sachsenring Audi ustanawia nowy rekord okrążenia dla aut z silnikiem wysokoprężnym Górujący nad innymi model o mocy 435 KM i o momencie obrotowym 800 Nm Elektryczna sprężarka: zapobiega „turbodziurze”, podnosi wydajność sprintu Ingolstadt/Hohenstein-Ernstthal, 16 czerwca 2015 r. Audi odnotowało na torze Sachsenring nowy rekord dla aut z silnikiem wysokoprężnym. 3,6 kilometrowe okrążenie toru, Audi RS 5 TDI competition concept pokonało w zaledwie 1 min. 35,35 s. Auto czerpie moc z silnika 3.0 V6 biturbo TDI z 320 kW (435 KM), osiągającego moment obrotowy 800 Nm. Ciekawostką w tym modelu koncepcyjnym jest elektrycznie napędzana sprężarka. Rekord został ustanowiony przez duńskiego kierowcę wyścigowego, Nickiego Thiima, w ramach Dnia Rekordów na torze Sachsenring zorganizowanego przez czasopismo Auto Bild i producenta opon Michelin. Audi RS 5 TDI competition concept „wykręciło” najlepszy czas dla aut z silnikami wysokoprężnymi: 1 min. 35,35 sekundy, o 1,87 sekundy lepszy od rekordu obowiązującego od lutego 2015 r. Już wiosną 2015 r. czasopismo „sport auto” testowało to rozwiązanie na torze Hockenheim, ustanawiając przy tym najlepszy w historii redakcji czas okrążenia dla samochodu z jednostką diesla. „Jestem dumny z tak świetnych osiągów na torze. Podkreślają one wiodącą rolę Audi na polu rozwoju wysoce wydajnych, sportowych silników wysokoprężnych” - mówi Ulrich Weiß, kierownik działu rozwoju silników TDI w Audi AG. „Przy budowaniu Audi RS 5 TDI competition concept uwzględniliśmy wszystkie zalety lekkiej konstrukcji, koncepcji podwozia i oczywiście napędu. Wykorzystaliśmy cały potencjał TDI i wzmocniliśmy go dodatkową mocą pochodzącą z elektrycznej sprężarki, która już wkrótce będzie montowana w modelach seryjnych.” Audi RS 5 TDI competition concept bazuje na koncepcyjnym projekcie technicznym, zaprezentowanym przez Audi latem 2014 roku z okazji jubileuszu 25-lecia silnika TDI. Od tego momentu, auto poddane było dalszym pracom rozwojowym przystosowującym je do wykorzystania na torach wyścigowych. Montowany w nim silnik 3.0 TDI biturbo ma moc podniesioną do 320 kW (435 KM). Maksymalny moment obrotowy wzrósł do 800 Nm. Dzięki temu, sportowa jednostka napędowa TDI do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 4 sekundy, a do 200 km/h w mniej niż 16 sekund. Główną innowacją wprowadzoną do silnika biturbo V6 TDI, oprócz dwóch konwencjonalnych turbosprężarek, jest sprężarka napędzana elektrycznie (EAV). W wyniku jej pracy, szybciej wzrasta ciśnienia ładowania przy niskich obrotach, reakcja silnika jest bardziej dynamiczna, a przyspieszenie szybsze i bardziej efektywne. Choć sprężarka napędzana jest niewielkim silnikiem elektrycznym o mocy 7 kW, w czasie 250 milisekund przyspiesza wirnik turbiny do 72 000 obrotów na minutę, wytwarzając w ten sposób ciśnienie doładowania niezależnie od energii spalin. Konwencjonalna turbosprężarka potrzebuje około dwa, trzy razy więcej czasu do osiągnięcia porównywalnej liczby obrotów wirnika turbiny. Dzięki technice EAV, w każdej sytuacji drogowej, RS 5 TDI competition concept ma do dyspozycji wysokie ciśnienie doładowania, istotne dla doskonałej, sportowej reakcji silnika. By zaopatrzyć elektryczną sprężarkę w niezbędną do jej pracy energię, wykorzystywany jest częściowy system pokładowej instalacji elektrycznej 48V. Dodatkowa instalacja elektryczna to ważny element strategii elektryfikacji Audi. Umożliwia ona szybkie przenoszenie większych ilości energii elektrycznej i dlatego idealnie nadaje się do napędzania elektrycznej sprężarki EAV. Oba rozwiązania już wkrótce znajdą się w produkcji seryjnej. Audi RS 5 TDI competition concept jest 241 kilogramów lżejsze niż model podstawowy. Wiele rozwiązań z dziedziny lekkiej konstrukcji znacząco wpłynęło na redukcję jego masy. Maska silnika zrobiona jest z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFK), drzwi z aluminium, układ wydechowy w znacznej mierze z tytanu. W środku zamontowano fotele sportowe z CFK, a tylny rząd siedzeń został usunięty, tak by też wnętrze pojazdu spełniało wymagania lekkiej konstrukcji. Poza tym, zastosowano tu szyby z cienkiego szkła i z tworzywa sztucznego. Źródło: Volkswagen Group Polska
  2. Mercedes-Benz Concept GLC Coupe Kolejne mistrzowskie posunięcie Stuttgart/Szanghaj. Mercedes-Benz szykuje kolejny zamach na klasę SUV-ów: Concept GLC Coupé to bliska produkcji zapowiedź modelu, który udaną formułę GLE Coupé przenosi do bardziej kompaktowego segmentu. Dynamiczne, pełne ekspresji linie prototypu łączą typowe dla coupé cechy ze zmysłową stylizacją kolejnych generacji SUV-ów spod znaku trójramiennej gwiazdy. Tej zjawiskowej fuzji towarzyszy szereg sportowych akcentów kontrastujących z harmonijnie nakreślonym nadwoziem: osłona chłodnicy przedzielona podwójnym ostrzem, wybrzuszenia na masce i cztery końcówki wydechu. Concept GLC Coupé wciąż jest jednak SUV-em, który nie boi się zjechać z asfaltu: ma 21-calowe obręcze, osłony podwozia, stopnie boczne oraz zwiększony prześwit. Tak Gorden Wagener, szef designu Daimler AG, w skrócie mówi o nowym prototypie: „Nowoczesny, zmysłowy design Concept GLC Coupé zapowiada, jak w przyszłości będą wyglądać SUV-y Mercedesa. Jednocześnie reprezentuje tradycyjne wartości typowe dla coupe ze Stuttgartu”. Kompaktowa interpretacja coupé w ciele SUV-a Concept GLC Coupé odtwarza udane połączenie wszechstronności SUV-a z emocjonującym wyglądem coupé, które charakteryzuje już model GLE Coupé. Bliski produkcji prototyp ma jednak bardziej kompaktowe wymiary: mierzy 473 cm długości, niespełna 160 cm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 283 cm. Proporcje te, w połączeniu z muskularną sylwetką, opadającą linią dachu i masywnymi, 21-calowymi obręczami, stanowią idealny przykład młodzieńczego, dynamicznego coupé uzupełnionego terenowymi akcentami. Krótki przedni zwis z szeroką, przedzieloną podwójnym ostrzem osłoną chłodnicy – tak charakterystyczny dla sportowych Mercedesów – zdradza idee projektantów Concept GLC Coupé. Hasło „Stworzony, by ścigać się na każdej nawierzchni” potwierdzają wybrzuszenia na masce, płynne linie przedniego spojlera, imponujące wloty powietrza oraz matowe osłony w kolorze grafitowym, kontrastujące z żółtym odcieniem lakieru. Wyraziste oblicze Concept GLC Coupé to również zasługa LED-owych przednich lamp. Wszystkie funkcje świetlne zintegrowano tu w jednej obudowie. Światła dzienne i kierunkowskazy korzystają z diodowego pasa w górnej części klosza, dającego efekt tzw. brwi. Niżej zainstalowano trzy obrotowe soczewki, których położenie dostosowuje się do sytuacji na drodze lub w terenie. Reflektory same chronią przed oślepianiem innych kierowców poprzez maskowanie ich w stożku światła i mają funkcję doświetlania zakrętów. Concept GLC Coupé harmonijnie spaja sprzeczne z pozoru światy SUV-ów i coupé. Jego zwinny profil wyróżnia się wydłużoną linią dachu, zintegrowanymi relingami dachowymi i klamkami oraz pozbawionymi obramowania bocznymi szybami. Silnie zaakcentowane przetłoczenia między nadkolami tylko podkreślają dynamiczne proporcje prototypu, podobnie jak wgłębienie między górnym a dolnym konturem drzwi. Typowe dla nowych coupé Mercedesa wyprofilowanie tylnej szyby i subtelny spojler pokrywy bagażnika oraz nietypowo umieszczone rury wydechowe tylko dopełniają sportowy wizerunek modelu. Wprowadzone po raz pierwszy w Klasie S Coupé podłużne lampy przedzielone trójramienną gwiazdą za dnia poszerzają optycznie karoserię, a nocą pozostawiają niezapomniane wrażenie – wyposażono je w dynamiczne kierunkowskazy, których diody gasną jedna po drugiej, a także w dodatkowe światła hamowania dla jeszcze lepszej widoczności. Bezkompromisowe rozwiązania techniczne Wizualna atrakcyjność Concept GLC Coupé ma odzwierciedlenie w wyrafinowanej technologii jego produkcji. Wystarczy wspomnieć o dwuczęściowych obręczach kół ze stopów lekkich, opływowych lusterkach zewnętrznych czy wspomnianym już układzie końcówek wydechu. To samo dotyczy rozbudowanych osłon podwozia z kanałami chłodzącymi oraz nowoczesnych modułów oświetlenia. Do napędu prototypu służy benzynowy silnik V6 biturbo o mocy 270 kW (367 KM) i 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Znana z modeli AMG Sport jednostka współpracuje z 9-biegową przekładnią automatyczną oraz stałym, inteligentnym napędem na obie osie 4MATIC – w rezultacie Concept GLC Coupé łączy sprinterskie osiągi z niezawodną trakcją. Zależnie od wybranego trybu jazdy, przyspieszaniu towarzyszy dyskretny pomruk lub przeszywający dźwięk znany z rasowych aut sportowych. Poszerzenie gamy SUV-ów Mercedes-Benz W świecie SUV-ów Mercedesa nie brakuje miejsca na kolejne nowości – takie jak produkcyjna wersja Concept GLC Coupé. Gama tego typu pojazdów wzrosłaby wówczas do siedmiu modeli, dopasowanych do indywidualnych preferencji nabywców. Równocześnie portfolio marki wzbogaciłoby się o kolejną nowoczesną interpretację czterodrzwiowego coupé, podążającą śladem modeli takich jak CLS Shooting Brake oraz CLA Shooting Brake – modeli, które nie tylko dały początek nowym segmentom, ale zainspirowały też innych producentów i odniosły niekwestionowany sukces sprzedażowy. Źródło: Mercedes Benz Polska
  3. Światowa premiera Sport Coupe Concept GTE w Genewie: Czterodrzwiowe coupe otwiera nową erę w stylistyce Volkswagena VW Sport Coupe Concept GTE fot. Volkswagen Group Polska - Zdjęcia, Tapety, Fotki, Samochody Sport Coupe Concept GTE fascynuje jedyną w swoim rodzaju sportową stylistyką Studyjny model z techniką high-tech, interfejsem nowej generacji i z hybrydowym zespołem napędowym w technice plug-in Dziesięć ważnych faktów dotyczących nowego Sport Coupe Concept GTE: Sport Coupe Concept GTE wyznacza nowy, innowacyjny język stylistyki Volkswagena. Studyjny model ma czterodrzwiowe nadwozie i unoszoną ku górze pokrywę bagażnika, a jednocześnie niepowtarzalną stylistykę sportowego auta. Sport Coupe Concept GTE w hierarchii modeli Volkswagena zajmuje pozycję powyżej Volkswagena CC. Długość nadwozia coupe wynosi 4.870 mm, a rozstaw osi całe 2.841 mm – dzięki temu samochód ma obszerne wnętrze. Active Info Display (w pełni cyfrowy zestaw wskaźników) wyświetla trójwymiarową grafikę w wysokiej rozdzielczości. System nawigacyjny może wykorzystywać dane biometryczne kierowcy do obliczania tras. Sport Coupe Concept GTE ma hybrydowy zespół napędowy typu plug-in (silnik TSI oraz dwa silniki elektryczne), łączna moc zespołu napędowego wynosi 380 KM. Samochód osiąga maksymalną prędkość 250 km/h, a w trybie „E-Mode” pokonuje dystans 50 km korzystając wyłącznie z silników elektrycznych. Sport Coupe Concept GTE w trybie „GTE-Mode” przyspiesza zaledwie w 5,0 s do prędkości 100 km/h. Innowacyjny układ napędowy 4x4 wykorzystuje „elektryczny wał Kardana”. Poznań/Genewa, Marzec 2015 r. – Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie odbywa się światowa premiera Sport Coupe Concept GTE. Awangardowy model pełni rolę prekursora nowej, innowacyjnej stylistyki samochodów Volkswagena. „W Sport Coupe Concept GTE ewolucja splata się z rewolucją; wykorzystując to, co w stylistyce Volkswagena najbardziej charakterystyczne i wzmacniając te cechy, ten studyjny model pokazuje, jak fascynująco będą w najbliższej przyszłości wyglądały auta największej marki naszego koncernu”, stwierdził Walter de Silva, główny stylista Volkswagen AG. Dr Heinz-Jakob Neußer, Członek Zarządu Marki Volkswagen ds. Rozwoju, zauważył: „to studyjne coupe wygląda niewiarygodnie dynamicznie, jak żaden inny samochód w tej klasie. Dzięki designowi nadającemu mu niepowtarzalny sportowy wygląd oraz dzięki funkcjonalności tego auta, którą zawdzięcza on m.in. bagażnikowi z unoszoną pokrywą, uważamy Sport Coupe Concept GTE za przekonującą alternatywę dla klasycznych samochodów segmentów B i C”. Klaus Bischoff, główny stylista marki Volkswagen, uzupełnia: „Sport Coupe Concept GTE to kolejny kamień milowy ekspresyjnej stylistyki. Jedyny w swoim rodzaju, zaprojektowany od nowa od pierwszego do ostatniego pociągnięcia ołówkiem. To kompas naszej stylistyki. Przy pomocy tego studyjnego auta Volkswagen prezentuje nie tylko nowy design konkretnego modelu, lecz zapowiada nową erę w stylistyce”. Nowoczesny Interfejs. Równie przyszłościowe jak nadwozie Sport Coupe Concept GTE jest jego wnętrze. Nadzwyczaj ascetyczna stylistyka, perfekcyjna ergonomia i nowe interaktywne urządzenia pozwalające na komunikowanie się człowieka z pojazdem – m.in. wykorzystanie danych biometrycznych kierowcy i nowy ekran Active Info z trójwymiarowym obrazem – stwarzają na pokładzie coupe atmosferę nowoczesności, idealnie współgrającą z ekspresyjną stylistyką nadwozia. GTE – hybryda typu plug-in od Volkswagena. Nie tylko stylistyka, także rozwiązania techniczne wyznaczają nowe standardy. Już sam skrót „GTE” wskazuje na rewolucyjne rozwiązania w dziedzinie techniki napędowej. Te trzy litery oznaczają w Volkswagenie – od debiutu Golfa GTE oraz planowanego na ten rok debiutu Passata GTE – samochody z hybrydowym napędem typu plug-in. Pojazdy te przejeżdżają w trybie czysto elektrycznym 50 km, a jednocześnie są w stanie pokonywać samodzielnie dużo większe dystanse. Wszystko to przy zachowaniu najwyższej dynamiki. Teraz można sobie wyobrazić modele GTE w każdej klasie aut – przykładem jest także pokazany niedawno (w styczniu) na Auto Show w Detroit studyjny SUV. Prezentując w Genewie model Sport Coupe Concept GTE Volkswagen wzbogaca tę rodzinę aut o wyjątkowo awangardowy model. Samochód ten ma zespół napędowy o mocy 279 kW/380 KM, który zapewnia mu osiągi takie, jakie mają auta typu Gran Turismo, a jednocześnie – dzięki dwóm silnikom elektrycznym i ładowanemu także z zewnątrz akumulatorowi – może poruszać się nie emitując żadnych szkodliwych substancji. Średnie zużycie paliwa (w trybie mieszanym) auta rozwijającego 250 km/h wynosi 2,0 l/100 km. Klasa sama dla siebie. Wśród samochodów klasy średniej oraz wyższej Volkswagen rozróżnia modele segmentu B, C oraz D. Np. najnowszy Passat wyznacza nowe standardy w klasie średniej, należąc do popularnego segmentu B; Volkswagen CC plasuje się w wyższym przedziale segmentu B; Phaeton z kolei, jako limuzyna wyższej klasy, jest typowym przedstawicielem auta z segmentu D. Studyjny model prezentowany w Genewie z wyższego przedziału segmentu B przenosi się do groma aut segmentu C. Klaus Bishoff: „Sport Coupe Concept GTE jest samochodem, który w naszej wewnętrznej hierarchii zajmuje pozycję powyżej aktualnego Volkswagena CC. Rodzinę aut tego segmentu wzbogacamy dzisiaj o pojazd wyróżniający się stylistyką równie wyjątkową, co dynamiczną, nadającą nowe znaczenie pojęciu awangardy”. Główny stylista Volkswagena uzupełnia dalej: „Tworząc Sport Coupe Concept GTE mieliśmy jeden cel – to czterodrzwiowe sportowe auto absolutnie musi budzić pożądanie, wywoływać efekt „chcę to mieć” ”. Proporcje wywołujące wrażenie ruchu. Punktem wyjścia do stworzenia porywającego designu dostarczyła m.in. modułowa platforma MQB Volkswagena. Umożliwia ona uzyskanie fascynujących proporcji i odpowiednie rozłożenie mas. Centralnym punktem jest stosunek długości zewnętrznej do rozstawu osi. Samochód ma długość 4.870 mm, rozstaw osi to z kolei 2.841 mm. Dzięki temu długość wnętrza wynosi 1.871 mm, a zwisy nadwozia są krótkie, co sprawia, że wygląd auta stał się tym bardziej atrakcyjny. Z przodu nadwozie jest wysunięte poza przednią oś na odległość 909 mm, tylny zwis ma natomiast 1.120 mm – w obydwu przypadkach mierzone od środka osi. Czterodrzwiowe coupe Volkswagena jest przy tym bardzo niskie (1.407 mm) i szerokie (1.865 mm), a porusza się na 21-calowych kołach. Dzięki platformie MQB idealnie rozplanowano wnętrze – chociaż wyposażone w panoramiczny dach Sport Coupe Concept GTE ma tak dynamiczne proporcje, zarówno pasażerowie zasiadający z przodu, jak i ci z tyłu nie będą narzekać na brak przestrzeni nad głowami. Pod wielką pokrywą bagażnika, która z zewnątrz wcale nie wydaje się tak duża, kryje się 480-litrowy bagażnik. Awangarda bez ograniczeń! Wygląd zewnętrzny Stylistyka przykuwająca wzrok. Awangardowym wyglądem Sport Coupe Concept GTE wprowadza wiele zamieszania do samochodowego świata. Gdyby weszło do seryjnej produkcji, to sportowe auto byłoby atrakcyjną cenowo propozycją dla wszystkich, którzy potrzebują pojazdu mającego więcej niż tylko dwoje drzwi, a jednocześnie cenią doskonałą formę. Spowodowanie, aby pojazd, który teraz jest stylistycznym manifestem stał się samochodem produkowanym seryjnie jest ambitnym przedsięwzięciem. Jednak, dzięki modułowej platformie MQB i charakterystycznej dla marki stylistyce, Volkswagen stworzył przesłanki do myślenia o tym, by owo przedsięwzięcie można było w niezbyt dalekiej przyszłości zrealizować: „Nasze know-how i ogromna kreatywność przejawiają się w ekspresyjnej stylistyce Sport Coupe Concept GTE”, twierdzi główny stylista Klaus Bischoff. I dodaje: „Czterodrzwiowe coupe, przykuwające wzrok niczym najbardziej awangardowe sportowe samochody – ten pojazd dokonuje rzeczy dotąd nieznanej i pokazuje, jak wielkie możliwości stwarza nasz nowy język stylistyczny”. Szczegóły dotyczące stylistyki Sport Coupe Concept GTE: Przód nadwozia – osłona chłodnicy łączy się z reflektorami. Bardziej niż w jakimkolwiek poprzednim modelu osłona chłodnicy łączy się w Sport Coupe Concept GTE ze znakiem VW i z reflektorami, tworząc całość i w zupełnie nowy sposób interpretując stylistykę przodu aut Volkswagena. Twórcom zależało na osiągnięciu wrażenia trójwymiarowości, dzięki niemu nadwozie zyskało absolutnie niepowtarzalny i nadzwyczaj dynamiczny wygląd. Wydaje się, że osłona chłodnicy zlewa się z boku z podwójnymi reflektorami wykonanymi w technice LED. Każdy z nich jest obramowany aluminiową szczebliną, będącą elementem „grilla”, której końcówki, niczym skrzydła, wznoszą się ku górze. Ten element designu można odnaleźć w różnych miejscach nadwozia oraz wnętrza i jako stały motyw określa on ogólną stylistykę auta. - Nietypowe reflektory. Górna szczeblina osłony chłodnicy otacza diodowe moduły znajdujące się w wewnętrznej części reflektora (światła drogowe i punktowe światła do jazdy dziennej), drugi szczebelek „grilla” jest obramowaniem zewnętrznych modułów LED-owych (światła mijania i punktowe światła do jazdy dziennej). Same obramowania, dzięki wbudowanym w nie diodom pełnią ponadto funkcję świateł do jazdy dziennej, ramka znajdująca się wyżej jest jednocześnie kierunkowskazem, bo umieszczone w niej LED-y zmieniają kolor światła. Diodowe moduły w kształcie litery C znajdują się też wokół wlotów powietrza w dolnej części nadwozia (to znak rozpoznawczy samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in Volkswagena). - Sześć szczebli osłony chłodnicy. Pod dwoma górnymi szczebelkami, obejmującymi szerokość niemal całego przodu auta, znajdują się kolejne cztery. Zostały wykonane z aluminium, a im są niżej, tym każdy z nich jest krótszy, więc układają się w kształt szerokiego V. Jego dolną krawędź wyznacza element lakierowany w kolorze nadwozia. Po prawej i lewej stronie w oczy rzuca się diodowy pas w kształcie litery C. Sylwetka. Sport Coupe Concept GTE nie jest hatchbackiem ani sedanem, lecz właśnie coupe z czworgiem drzwi i unoszoną ku górze pokrywą bagażnika. Ma to wpływ na stylistykę, której rola polega m.in. na podkreśleniu długości nadwozia oraz jego niewielkiej wysokości, a także masywnych kształtów. Auto widziane z boku stanowi dowód, że zamiar ten się powiódł. Dach rozpościera się na niedużej wysokości, szeroko od słupka A (cofniętego, by pokrywa silnika była długa) aż ku tyłowi nadwozia. Z tyłu, patrząc na profil samochodu, widać wyjątkowo niski słupek C, będący częścią dachu. Całość sylwetki wzbogacają m.in. wyloty powietrza w przednich nadkolach i drzwiach (takie same znajdują się na pokrywie silnika), ich chromowane elementy nawiązują do uniesionych „skrzydeł” , tworzonych przez szczebelki osłony chłodnicy. Gdy dobrze się przyjrzeć, ten sam kształt można odnaleźć w stylistyce 21-calowych kół. Boczne linie łączą się z pokrywą silnika. O tym, jak precyzyjnie zaprojektowano i wykonano nadwozie studyjnego modelu świadczą dwa przykłady. Pierwszy to dolna krawędź okien. Tworząca ją ostra, jakby wycięta nożem linia biegnie w postaci ostrego przetłoczenia karoserii aż do błotnika, by tam zlać się w całość z jednym ze szczebelków osłony chłodnicy. Drugi przykład to przetłoczenie biegnące poniżej okien – jest ono najważniejszą linią wyznaczającą stylistykę samochodu. Z tyłu przetłoczenie to tworzy tzw. undercut, element wysunięty nieco poza obrys bryły nadwozia; dzięki niemu tył auta wydaje się masywniejszy. Z przodu to najważniejsze dla stylistyki auta wyprofilowanie pociągnięto aż do nadkola. Jednocześnie tworzy ono obrys potężnej pokrywy silnika, która zdaje się obejmować nawet błotniki i górną część nadkoli. Po podniesieniu pokrywy ukazuje się widok znany z aut wyścigowych – wszystkie elementy osprzętu silnika i oczywiście sam silnik są widoczne jak na dłoni. Smakowitym detalem okazują się klamki całkowicie schowane w nadwoziu. Tył nadwozia. Tylna część Sport Coupe Concept GTE pokazuje, z jak wielkim zamiłowaniem do szczegółu zaprojektowano ten samochód. Linia dachu, a wraz z nią słupki C, tworzą z tyłu pionowe powierzchnie. To typowy element klasycznych samochodów sportowych. Zabieg ten sprawia, że tył samochodu wydaje się dłuższy, a wrażenie to wzmacnia wysunięty spojler. Sam spojler płynnie, ponad reflektorami, łączy się z boku z głównym przetłoczeniem nadwozia. Ekspresyjnym nawiązaniem do klasycznych aut sportowych, nadającym czterodrzwiowemu coupe szczególnego charakteru jest linia dachu łagodnie opadająca ku tyłowi i wyznaczająca przestrzeń dla masywnej tylnej części nadwozia. Ta z kolei przechodzi w nadkola, tworząc z nimi masywną całość. Właśnie tak powinien wyglądać sportowy samochód. - Tylne lampy. Lampy z tyłu nadwozia są trójwymiarowe, mają kształt trapezu i wyposażono je w diody LED. Wzór w jaki ułożono diody nawiązuje do „skrzydeł” szczebelków osłony chłodnicy. Klosze tylnych lamp są czerwone, ich wnętrze utrzymano natomiast w czerni. W nocy czarnych powierzchni nie widać, dlatego diody LED zdają się wisieć w powietrzu. Ułożono je w charakterystyczny kształt pozwalający od razu rozpoznać z jakim autem mamy do czynienia. Wnętrze Active Info Display w technologii 3D. Moduły interfejsu znajdujące się na pokładzie Sport Coupe Concept GTE nie tylko przyciągają wzrok, ale znacznie ułatwiają życie kierowcy. Głównym urządzeniem jest prototypowy ekran Active Info wyświetlający trójwymiarowe obrazy. Przekątna monitora wynosi 12,3 cala; wirtualna przestrzeń wokół niego stapia się ze stylowym podświetleniem tak, że granica między ekranem a otoczeniem staje się płynna. Nie jest to więc czarny panel z widocznym obrysem lecz jakby zawieszona w przestrzeni płaszczyzna, która dzięki odpowiedniemu oświetleniu tworzy trójwymiarową strukturę. Cyfrowe urządzenie w swojej zasadniczej konfiguracji zawiera dwa okrągłe wskaźniki: po lewej stronie znajduje się powermeter (pokazujący jak mocno kierowca wciska pedał gazu), po prawej – prędkościomierz. Między nimi pozostawiono pole, na którym pojawiają się dodatkowe informacje potrzebne kierowcy. Dzięki nowym rozwiązaniom okrągłe tarcze wskaźników wyglądają jak zawieszone w wirtualnej przestrzeni. Grafika wskaźników zmienia się stosownie do wybranego trybu jazdy („E-Mode” albo „GTE”). Cztery ekrany. Dotykowy ekran centralnego urządzenia multimedialnego ma przekątną 10,1 cala. Obok niego znajdują się suwaki do obsługi klimatyzacji. Dotykowy ekran (12,3 cala) pełniący rolę modułu systemu media-control znajduje się także z tyłu pomiędzy fotelami, służy on do obsługi multimediów, telefonu i nawigacji. Ponadto, za pomocą systemu media-control pasażerowie podróżujący z tyłu korzystają z dwóch ekranów znajdujących się w oparciach przednich foteli (każdy o przekątnej 10,1 cala). Obok 12,3-calowego monitora także znajdują się suwaki – dzięki nim, pasażerowie siedzący z tyłu mogą zmieniać ustawienia automatycznej, czterostrefowej klimatyzacji. Nawigacja rozpoznaje dane biometryczne. Po raz pierwszy Volkswagen wykorzystuje samochodową elektronikę do bardzo bezpośredniego kontaktu z kierowcą. Poprzez smartwatch lub bransoletę mierzącą funkcje organizmu Sport Coupe Concept GTE decyduje na podstawie biometrycznych danych kierowcy, czy wybrać np. wymagającą krętą drogę, czy może raczej zmierzać do celu wygodniejszą trasą, zapewniającą spokojniejsze prowadzenie auta. Sczytywanie danych biometrycznych rozpoczyna się w chwili, gdy kierowca głosem lub używając dotykowego ekranu poda cel podróży, i oczywiście tylko wtedy, gdy sam zezwoli na pobranie danych. Przy takim sposobie wyznaczania optymalnej trasy w mniejszym stopniu uwzględnia się czas podróży czy liczbę kilometrów – tak działająca nawigacja ma przede wszystkim zapewnić kierowcy jak największą przyjemność z jazdy. System nawigacyjny wybiera różne warianty trasy i przedstawia je w postaci listy lub poprzez tzw. Cover Flow. W tym drugim przypadku, dzięki aplikacjom jak np. Instagram, proponowanym trasom towarzyszą dodatkowe informacje oraz zdjęcia. Na ekranie kierowca może jeszcze przed wyruszeniem w drogę obejrzeć którędy i jak ona przebiega, uzyskuje też szczegółowe informacje na temat rodzaju drogi, natężenia ruchu, pogody i innych warunków drogowych. Aby przywoływać te informacje w czasie rzeczywistym, system korzysta z danych, których anonimowo dostarczają inne samochody (car-to-car) znajdujące się na wybranym fragmencie drogi, nim pojawi się na nim Sport Coupe Concept GTE. System stale konfrontuje te dane ze stanem samego pojazdu. Tak więc Sport Coupe Concept GTE sprawdza jeszcze przed startem kondycję kierowcy, warunki drogowe oraz kontroluje sam siebie. We wnętrzu, jak w kokonie. Elementy dekoracyjne tablicy rozdzielczej oraz wewnętrzne poszycie drzwi zaprojektowano tak, by wyglądały jak jeden element, który otacza czterech pasażerów niczym kokon. Tablica rozdzielcza z umieszczonymi w poziomie elementami i wykończona skórą łączy się niezauważalnie z poszyciem przednich drzwi, te z kolei znajdują swoją stylistyczną kontynuację w tylnych drzwiach, obitych tym samym materiałem. Stąd ten biegnący wzdłuż całego wnętrza element, otaczający kabinę jak kokon, łączy się z poszyciem pod tylną szybą. Czytelna struktura tablicy rozdzielczej. Tablica rozdzielcza jest prosta i logicznie podzielona, liczbę elementów zredukowano na niej do tego, co niezbędne. Trzy wąskie otwory obramowane aluminium są nawiewami powietrza. Pod nimi znajduje się, również wąska, ozdobna listwa w kolorze fortepianowej czerni. Pod nią umieszczono kolejny otwór nawiewu, otoczony aluminiową aplikacją, zajmujący (z przerwą na ekran Active Info) całą szerokość tablicy. Od jej jednego krańca do drugiego biegnie aluminiowa listwa, której kontynuacją z boku są uformowane na kształt skrzydła, wewnętrzne klamki drzwi. Kształt poziomej linii przybrało również stylowe oświetlenie wnętrza. Delikatna, wąska linia światła o zmiennej barwie otacza całą tablicę (sięgając poszycia przednich drzwi), centralne urządzenie multimedialne oraz środkową konsolę, sięgającą aż tylnej części kabiny. Ta świetlna linia podkreśla kształty wymienionych elementów wnętrza. Konsola centralna jak w sportowym aucie. Środkowa konsola znajdująca się między fotelami wznosi się ku tablicy rozdzielczej, jak w samochodach sportowych; także ją ozdobiono lśniącymi czernią elementami oraz delikatnymi, cienkimi wstawkami z aluminium. Kontrastuje z nimi powierzchnia z surowego drewna, które zastosowano także w poszyciu drzwi oraz na kierownicy. Praktycznym detalem okazują się uchwyty na kubki z napojami, znajdujące się po prawej stronie dźwigni zmiany biegów. Umieszczone w nich kubki można podgrzewać lub schładzać. Dźwignia 6-biegowej przekładni DSG, działająca na zasadzie shift-by-wire, zawsze znajduje się w tym samym centralnym położeniu. Jej przyciśnięcie powoduje wybór przełożenia – R, N lub D. Pozycję P aktywuje się osobnym przyciskiem umieszczonym na dźwigni zmiany biegów. Napęd Hybryda typu plug-in. Hybrydowy zespół napędowy typu plug-in w Sport Coupe Concept GTE pozwala na oszczędną jazdę i zapewnia autu sportowe osiągi. Zastosowany w nim silnik spalinowy to doładowana trzylitrowa sześciocylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem (TSI), osiągająca moc 220 kW/299 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 500 Nm. Elektrycznymi komponentami układu napędowego są litowo-jonowe akumulatory (umieszczone w tunelu środkowym) oraz dwa silniki elektryczne. Ten z przodu umieszczono w obudowie 6-biegowej przekładni DSG (DQ400E), generuje on moc 40 kW. Drugi silnik elektryczny, umieszczony z tyłu, wytwarza moc 85 kW. Moc systemowa całego układu wynosi 279 kW/380 KM. Dzięki silnikowi znajdującemu się z tyłu auta oraz dzięki „elektrycznemu wałowi Kardana” siła napędowa systemu może być w razie potrzeby przekazywana do każdego z czterech kół. Coupe osiągające prędkość 250 km/h, a w sportowym trybie „GTE-Mode” przyspiesza do 100 km/h w ciągu zaledwie 5,0 s. Mimo że jest tak dynamiczny, studyjny Sport Coupe Concept GTE okazuje się bardzo oszczędny – średnie zużycie paliwa (w trybie mieszanym) wynosi tylko 2,0 l/100 km. W trybie „E-Mode” samochód może pokonać 50 km wyłącznie jako auto elektryczne, a więc nie emitujące żadnych szkodliwych substancji. Korzystając z możliwości całego zespołu napędowego, po jednokrotnym zatankowaniu do pełna, coupe Volkswagena może pokonać ponad 1.200 km. Tryb „Hybrid”. Standardowo samochód uruchamia się w trybie „Hybrid”. Sport Coupe Concept GTE jest tzw. pełną hybrydą, która odzyskuje energię hamowania wykorzystując ją do ładowania akumulatorów i zależnie od sytuacji drogowej, automatycznie korzysta z silnika spalinowego TSI i/lub z silników elektrycznych. Gdy tylko kierowca zdejmie stopę z pedału przyspieszenia, a akumulatory są dostatecznie naładowane, silniki zostają wyłączone i odłączone od reszty układu napędowego. Mamy wtedy do czynienia z tzw. żeglowaniem. Również podczas korzystania z tej funkcji auto nie emituje żadnych spalin. Gdy zaś kierowca zwalnia pedał przyspieszenia albo zaczyna hamować, a akumulatory nie są odpowiednio naładowane, pracę przejmują silniki elektryczne pełniące rolę generatorów i magazynują w litowo-jonowych akumulatorach energię powstającą podczas hamowania. Jednostka TSI także w tym przypadku nie pracuje. Gdy z kolei w aucie pracuje tylko spalinowy silnik V6, coupe staje się klasycznym samochodem przednionapędowym. Dzięki technice TSI Sport Coupe Concept GTE również w tym wypadku okazuje się pojazdem bardzo oszczędnym. „E-Mode”. Tryb „E-Mode” kierowca uruchamia przyciskiem, pracuje wtedy wyłącznie elektryczny silnik o mocy 85 kW, znajdujący się na tylnej osi. Podczas jazdy w trybie elektrycznym spalinowa jednostka V6 TSI zostaje wyłączona oraz odłączona od zespołu napędowego poprzez otwarcie sprzęgła. Jeśli sześciocylindrowy TSI, z powodu rozładowania baterii lub za sprawą innych czynników, ma znowu podjąć pracę, w ciągu ułamka sekundy i bez najmniejszych szarpnięć zostaje ponownie włączony do pracy układu napędowego. Silniki elektryczne zaopatruje w energię akumulator litowo-jonowy o pojemności energetycznej 10,7 kWh. Komputer znajdujący się z przodu w komorze silnika steruje przepływem energii z i do akumulatora albo do silników elektrycznych. W pokładowej sieci elektrycznej panuje napięcie 12 V. Akumulator można ładować z zewnętrznego źródła prądu, może on też być zaopatrywany w energię podczas jazdy. „GTE”. Przyciskiem GTE kierowca uruchamia szczególnie dynamiczny tryb jazdy sportowego coupe. Charakterystyka pracy pedału przyspieszenia, skrzyni biegów i układu kierowniczego staje się w tym trybie bardziej sportowa. Ponadto, silnik TSI oraz jednostki elektryczne współpracują ze sobą w trybie „GTE”, by w pełni wykorzystać moc i moment obrotowy całego układu napędowego. „Battery Charge/ Battery Hold”. Podwójny tryb „Battery Hold” (zawartość energetyczna akumulatora pozostaje na stałym poziomie) i „Battery Charge” (akumulator ładuje się podczas jazdy) uruchamia się w podmenu systemu multimedialnego. Tryb ten służy np. do tego, by po przybyciu do celu podróży znajdującego się w mieście auto poruszało się wyłącznie korzystając z prądu („E-Mode”), a więc bezemisyjnie. Napęd 4x4 dzięki „elektrycznemu wałowi Kardana”. Jeśli wymaga tego sytuacja, Sport Coupe Concept GTE może mieć napęd na cztery koła. W tym przypadku (a także przy niskim stanie naładowania akumulatora), znajdujący się z przodu silnik elektryczny zaopatrywany w energię kinetyczną poprzez spalinowy V6 TSI, pełni rolę generatora, a tym samym staje się źródłem prądu dla drugiej jednostki elektrycznej znajdującej się na tylnej osi. Ponieważ energia potrzebna do napędu tylnej osi jest przekazywana w systemie „by wire”, a nie mechanicznie, można mówić o „elektrycznym wale Kardana”. Z tego powodu, że silnik TSI napędza (poprzez znajdujący się z przodu silnik elektryczny) elektryczną jednostkę napędową umieszczoną z tyłu, napęd na cztery koła może być realizowany także wtedy, gdy stan naładowania akumulatora jest niski. Dane techniczne Sport Coupe Concept GTE Nadwozie/koła Rodzaj nadwozia: 4-drzwiowe, 4-miejscowe coupe Długość/szerokość/wysokość: 4.870 mm/1.865 mm/1.407 mm Rozstaw osi: 2.841 mm Pojemność bagażnika: 480 l Wielkość kół/rozmiar opon: 9,5 J x 21, ET45/265/30 R21 Układ napędowy Zespół napędowy: hybryda typu plug-in Przeniesienie napędu: na cztery koła przy pomocy „elektrycznego wału Kardana” Silnik benzynowy: 3.0 V6 TSI (turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa), 220 kW/299 KM, 500 Nm Silniki elektryczne przód/tył: 40 kW/220 Nm i 85 kW/270 Nm Moc zespołu napędowego: 279 kW/380 KM Przekładnia: 6-biegowa DSG (DQ400E) Rodzaj akumulatora: litowo-jonowy Pojemność akumulatora: 10,7 kW Osiągi/zużycie paliwa Prędkość maksymalna w trybie hybrydowym: 250 km/h (elektronicznie ograniczona) Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,0 s Zużycie paliwa, średnio wg NEDC: 2,0 l/100 km Emisja CO2, średnio wg NEDC: 46 g/km Zasięg w trybie elektrycznym: > 50 km Zasięg całkowity: > 1200 km Źródło: Volkswagen Group Polska
  4. M4 Concept Iconic Laser and OLED Lights in action
  5. Mercedes-Benz Vision G-Code Concept (2014)
  6. Dacia Duster Oroch concept
  7. Kia K900 High-Performance concept for SEMA
  8. 1969 Fiat Abarth 2000 Scorpio Concept Car Amazing Sound
  9. Próba zakończona pozytywnie: Audi RS 7 piloted driving concept, w wyznaczonych granicach pojechało bez kierowcy · Audi ustanawia nowe standardy dla autonomicznej jazdy · Audi RS 7 piloted driving concept bez kierowcy, w tempie wyścigowym okrążyło tor Hockenheim · Prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego mówi: „Ten wyczyn udowadnia kompetencje naszego zespołu zajmującego się pracami rozwojowymi z dziedziny autonomicznej jazdy.“ Ingolstadt, 20 października 2014 r. Jak fascynująca jest autonomiczna jazda, Audi pokazało podczas finału sezonu DTM. Audi RS 7 piloted driving concept w tempie wyścigowym i bez kierowcy okrążyło tor Grand Prix w Hockenheim. Audi osiągnęło kolejny znaczący sukces w pracach rozwojowych nad autonomiczną jazdą. Przed finałem sezonu mistrzostw Deutsche Tourenwagen Masters (DTM), najnowszy pojazd z Ingolstadt wykonał pokazową rundę bez kierowcy. W zaledwie nieco ponad dwie minuty, Audi RS 7 piloted driving concept z wielką precyzja i dokładnością co do centymetra okrążyło tor Grand Prix w Hockenheim. „Dzisiejszy wyczyn Audi RS 7 piloted driving concept udowadnia kompetencje naszego zespołu zajmującego się pracami rozwojowymi z dziedziny autonomicznej jazdy“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek Zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Dla dalszych prac rozwojowych szczególnie cenne są wyniki dotyczące precyzji i mocy, które możemy przenieść do produkcji seryjnej.“ By mieć dobrą orientację na torze, pojazd demonstracyjny korzystał ze specjalnie przetworzonych danych GPS, przekazywanych za pomocą wysokiej częstotliwości fal, zgodnie ze standardem przyjętym w motoryzacji. Jednocześnie kamery 3D zamontowane w samochodzie filmowały pokonywaną drogę, a specjalny program obliczeniowy porównywał dostarczane przez nie obrazy z danymi zapisanymi w pokładowym komputerze. Dzięki temu, pojazd demonstracyjny co do centymetra poruszał się po obranym kursie. Autonomiczna jazda to jedna z ważniejszych dziedzin prac rozwojowych w Audi. Pierwsze funkcjonujące rozwiązania Audi zaprezentowało już dziesięć lat temu. Wyniki testów są na bieżąco przekazywane do działów zajmujących się produkcją seryjną. Dla przykładu: z ostatnich jazd testowych inżynierowie pozyskali informacje na temat zachowania samochodu w wyznaczonych granicach fizycznych, przydatne przy opracowywaniu automatycznych manewrów pozwalających uniknąć wypadków w krytycznych sytuacjach. Już dziś, dzięki systemom wsparcia kierowcy, prowadzenie jakiegokolwiek modelu Audi jest bardzo precyzyjne i pozbawione stresu. Ich najbardziej rozbudowane wersje znaleźć można w Audi A6 i Audi A7 Sportback. Paleta rozwiązań sięga tu od asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist, przez aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist, aż po tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami - adaptive cruise control z funkcją Stop&Go i systemem ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front. W pracach nad systemami autonomicznej jazdy, Audi wspierają pracownicy działów rozwojowych koncernu Volkswagen, laboratorium Electronics Research Laboratory (ERL) oraz naukowcy z kalifornijskiego Stanford University. Źródło: Volkswagen Group Polska
  10. SsangYong XIV-Adventure Concept (2014)
  11. Lamborghini Asterion LPI910-4 Concept (2014)
  12. SsangYong XIV-Air Concept (2014)
  13. Nissan Pulsar Nismo Concept (2014)
  14. Nowe wcielenie sportowego Audi TT: Audi TT Sportback concept Zdjęcia Audi TT Sportback concept · Sportowa, napięta rzeźba: koncepcyjny pojazd na nowo interpretuje ducha Audi TT · Prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego mówi: „Audi TT Sportback concept łączy w sobie dwie koncepcje, tworzące w efekcie nowego członka potencjalnej rodziny TT“ · Czterocylindrowy silnik TFSI ma moc 400 KM i maksymalny moment obrotowy 450 Nm Ingolstadt/Paryż, 1 października 2014 r. Szybki, sportowy, czteromiejscowy i pięciodrzwiowy samochód – na Paryskim Salonie Motoryzacyjnym Audi prezentuje model TT Sportback concept. Wygląd zewnętrzny tego studyjnego auta nawiązuje do klasycznego TT, ma jednak nową, wydłużoną formę. Pojazd napędzany jest wysokiej mocy jednostką 2.0 TFSI, generującą moc 294 kW (400 KM). „Model TT to jedna z ikon stylistyki motoryzacyjnej, stworzonych przez Audi w ostatnich dwudziestu latach” – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „W tym czasie powstało też wiele naszych sportowych i bardzo eleganckich aut pięciodrzwiowych, m.in Audi A5 Sportback czy Audi A7 Sportback. Studyjne Audi TT Sportback concept łączy obie te koncepcje, tworząc w efekcie nowy model potencjalnej rodziny TT“. Audi TT Sportback concept fascynuje mocą 294 kW (400 KM), płynącą za pośrednictwem siedmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów S tronic do stałego napędu na cztery koła quattro. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Zaawansowane technicznie podwozie i nisko umieszczony punkt ciężkości zapewniają wysoką dynamikę podczas manewrów. Karoseria zbudowana jest z wielu lekkich komponentów z aluminium. Wiązkę światła laserowego, razem z diodowym światłem drogowym, zintegrowano w ramach jednej lampy reflektorowej – ta innowacja czterech pierścieni znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa podczas jazdy w ciemnościach. W eleganckim wnętrzu modelu studyjnego, na pierwszy plan wysuwa się Audi virtual cockpit, którego 12,3-calowy monitor zastąpił tradycyjne wskaźniki i monitor MMI. Wyświetlane na nim grafiki mają doskonałą jakość, a kierowca może wybrać między kilkoma trybami widoku. Regulator obrotowy terminalu MMI ma powierzchnię reagującą na dotyk, która służy do wprowadzania znaków i podawania komend przy pomocy gestów - podobnie jak to się dzieje w smartfonach. Elementy obsługi klimatyzacji umieszczono w nawiewach. Stylistyka zewnętrzna Pięciodrzwiowe Audi TT Sportback concept ma 4,47 m długości, 1,89 m szerokości i 1,38 m wysokości. Rozstaw osi to 2,63 m. Pojazd koncepcyjny jest dłuższy od seryjnego, nowego TT o 29 cm, a rozstaw osi posiada większy o 12 cm. Samochód jest również o 6 cm szerszy, ale za to o 3 cm niższy. Karoseria w czerwonym kolorze Mars to emanacja siły i elegancji. Niezwykle precyzyjnie poprowadzone linie obiegają wypukłe powierzchnie, a płaską i przeszkloną górną część pojazdu osadzono na mocnej bryle karoserii. Całość bazuje na formalnych założeniach stylistycznych nowego Audi TT, tworzy jednak zupełnie nową sportową, napiętą i pełną emocji rzeźbę. Z przodu Audi TT Sportback concept dominują wyraźne linie poziome, potęgujące wrażenie sportowej szerokości. Pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, którą u dolnego brzegu ozdobiono napisem quattro, jest bardziej płaska i szersza niż w dwudrzwiowym coupé. Jej kratownica o strukturze plastra miodu ma kolor ciemnego aluminium. Krawędzie osłony Singleframe przechodzą w przetłoczenia biegnące przez maskę silnika i nadające jej sportowych konturów. Stylistyka – w sposób typowy dla Audi – jest bardzo skoncentrowana. Wszystkie linie i powierzchnie samochodu koncepcyjnego są ze sobą w logiczny sposób powiązane. Duże, wyraziste wloty powietrza to charakterystyczny element stylistyki Audi TT Sportback concept. Otoczone wyraźnie zarysowanymi obramowaniami wloty, sprawiają wrażenie jakby wydzielonych figur geometrycznych, w których umieszczono kratownice o strukturze plastra miodu. Łączy je trzeci, płaski wlot umiejscowiony poniżej osłony Singleframe. Jego kształt wyostrza wygląd pojazdu i równocześnie poprawia aerodynamikę. Kolejny, typowy dla modeli TT element stylistyczny to zaprojektowane na nowo reflektory z dzielącymi je listwami, tworzącymi jedyny w swoim rodzaju kontur świateł do jazdy w dzień. W światłach drogowych z kolei, zastosowano technikę laserową. Moduł składający się z czterech mocnych diod zamontowany w reflektorze, wytwarza snop światła o zasięgu kilkuset metrów. Światło laserowe, które uaktywnia się powyżej prędkości 60 km/h, uzupełnia światło diodowe. To ogromna korzyść dla kierowcy, poprawiająca znacznie widoczność i bezpieczeństwo. Specjalna kamera rozpoznaje innych uczestników ruchu drogowego i dba o to, aby światła ich nie oślepiały. Kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania, montowane również w diodowych światłach tylnych, podkreślają całościową koncepcję oświetlenia pojazdu. Zbudowane są one z szeregu pojedynczych diod, zapalających się po kolei od środka do zewnątrz i wskazujących kierunek skręcania. Patrząc na ten koncepcyjny pojazd z boku, wyraźnie widać jego silne konotacje z seryjnym modelem TT. Audi TT Sportback concept prezentuje się na drodze niczym atleta. Jego zwisy są krótkie. Wystające na trzy centymetry z powierzchni karoserii półkoliste przetłoczenia wnęk kół, wyglądają niczym nałożone nań figury. Przednie przetłoczenia przełamują krawędź maski silnika, która przechodzi dalej w ostro zarysowaną linię Tornado, przebiegającą aż do tyłu pojazdu. Również szerokie progi łączące ze sobą optycznie wnęki kół, podkreślają sportowy charakter i szerokość pojazdu. Lusterka boczne, ze swymi kanciastymi obudowami, osadzono w sposób typowy dla samochodu sportowego, na drzwiach. Z tyłu, po prawej stronie karoserii, znajduje się okrągła pokrywa wlewu paliwa – kolejna charakterystyczna cecha modeli TT. Mocne ramiona boków karoserii są podporą dla wyciągniętej w tył górnej części przedziału pasażerskiego. To element stylistyczny wspólny dla wszystkich modeli typu Sportback – podobnie wyglądają np. A5 Sportback czy A7 Sportback. Niemal płasko położony słupek C w elegancki sposób przechodzi w ramiona. Tył pojazdu jest kompaktowy i smukły. Mocno zaokrąglone narożniki tylnych szyb przywodzą na myśl pierwszą generację TT. Tył nowego Audi TT Sportback concept, ze swoimi pięcioma poziomymi liniami podkreślającymi szerokość, jest skupiony i wygląda niczym wyrzeźbiony. Homogeniczne światła tylne z pionowymi listwami świetlnymi – wyraźna inspiracja modelem R18 – tworzą osobne struktury. Łączy je mocno zarysowana listwa biegnąca brzegiem pokrywy bagażnika. Powierzchnia przeznaczona pod tablicę rejestracyjną kryje się jakby w cieniu spoilera. Dwie duże, eliptyczne końcówki rur wydechowych umieszczono w powierzchni dyfuzora i również połączono listwą. Wnętrze Kierowca i pasażerowie Audi TT Sportback concept wsiadają do pojazdu przez drzwi, które wokół szyb nie mają ramek. Wnętrze otula ich niczym sportowy skafander. Bezkompromisowy charakter sportowego Audi TT łączy się tu z funkcjonalnością pięciodrzwiowej limuzyny. Smukłe aplikacje w desce rozdzielczej i w drzwiach oraz długa konsola środkowa przebiegająca przez całą długość wnętrza tylko ten fakt podkreślają. Ręcznie wykonywane przeszycia zdobią całą konsolę, od przodu aż do bagażnika, nadając wnętrzu sportowej elegancji. Także w podsufitce przebiega elegancko zarysowana linia, podkreślająca długość auta. Supersportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami są mocno wyprofilowane i regulowane. Z tyłu, na pojedynczych fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami jest dość miejsca dla dwóch osób. Między siedzeniami znajdują się praktyczne schowki i wygodny podłokietnik. Oparcia można złożyć, by dzięki temu przewozić w bagażniku duże przedmioty. Napięty przebieg linii we wnętrzu pojazdu studyjnego to zapożyczenie z seryjnego TT. Tablica rozdzielcza od góry przypomina powierzchnię nośną skrzydła samolotu. Pięć okrągłych nawiewów powietrza przywodzi na myśl silniki lotnicze. W ich osiach znajdują się regulatory ogrzewania siedzeń, obiegu powietrza, temperatury, kierunku i siły nawiewu. Rezygnacja z klasycznej jednostki obsługi klimatyzacji i z monitora MMI, umożliwiła nadanie tablicy rozdzielczej smukłej i lekkiej formy, koncentrującej się na kierowcy. Audi virtual cockpit zastąpił tradycyjne, analogowe instrumenty i centralny monitor MMI. Kierowca może wybrać jeden z kliku trybów widoku 12,3-calowego wyświetlacza o wysokiej rozdzielczości. Audi virtual cockpit obsługuje się za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy lub terminalu MMI. Pole dotykowe na okrągłym pokrętle służy do wprowadzania znaków i przetwarza gesty wykonywane przy pomocy kilku palców. Dzięki temu, kierowca może powiększać i pomniejszać mapy w sposób znany ze smartfonów. By podkreślić sportową elegancję wnętrza Audi TT Sportback concept, wykorzystano materiały najwyższej jakości. Tablica rozdzielcza i górna część obudowy drzwi utrzymane są w kolorze ciemnej, grafitowej szarości. Podłokietniki w drzwiach, konsola tunelu środkowego i fotele obito nową, miękka skórą w barwie beżowego pergaminu. Skóra ta ma wyjątkowo naturalny wygląd i mieni się jedwabistym połyskiem. Podłokietniki w drzwiach pokryte są tkaniną Alcantara, także w kolorze beżowego pergaminu. Obicia siedzeń ozdobiono szwem w formie rombów, a ich boki mają specjalne wstawki ozdobne z ciemnoszarej skóry, które dzięki specjalnej technice szwu przyszyto czerwoną nicią. W tablicy rozdzielczej i w obudowie drzwi umieszczono ozdobne panele w kolorze ciemnego aluminium. Taką samą barwą mienią się klamry po bokach siedzeń i ozdobne pierścienie okalające nawiewy. Czarne dywaniki z podgumowanego materiału, który wyściela także bagażnik, dopełniają paletę zastosowanych tu kolorów i materiałów. Napęd Dwulitrowy silnik TFSI w Audi TT Sportback concept budzi swoimi osiągami prawdziwy podziw. Przy 6400 obr./min generuje moc 294 kW (400 KM) - 147 kW (200 KM) na litr pojemności skokowej. Czterocylindrowa jednostka, w przedziale od 2400 do 6000 obr./min, przekazuje na wał korbowy moment obrotowy 450 Nm, a 300 Nm osiąga już przy 1900 obr./min. Średnie zużycie paliwa ogranicza się do 7 litrów na 100 km. Emisja dwutlenku węgla to 162 g na km. Zamontowany tu turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem, to jednostka z produkowanej przez Audi rodziny EA 888, stąd zastosowano w nim szereg najnowocześniejszych rozwiązań technicznych. Wałki rozrządu z możliwością przestawienia krzywek wlotu i wydechu oraz system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system, zmieniający na dwa sposoby skok zaworów wydechowych, zapewniają dobre wypełnienie komór spalania. W zakresie obciążeń częściowych, wtrysk bezpośredni FSI jest uzupełniany przez wtrysk pośredni do kolektora dolotowego. Zintegrowany z głowicą silnika kolektor wydechowy to ważny element systemu zarządzania temperaturą. Za sterowanie nim odpowiada wydajny moduł zaworu tarczowego, regulujący przepływ cieczy chłodzącej. By mu zapewnić wysoką moc, silnik 2.0 TFSI poddano daleko idącym modyfikacjom. Zastosowano w nim m.in. aluminiowe tłoki ze zintegrowanym kanałem chłodzącym i wał korbowy z najtwardszej, kutej stali. Skrzynia korbowa wykonana jest z nowego, bardzo twardego stopu. Głowicę silnika dostosowano do podwyższonego przepływu gazów. Nowo zaprojektowana turbosprężarka wytwarza do 1,8 bara względnego ciśnienia ładowania, a turbina sprężarki charakteryzuje się wysoką prędkością obrotową. Czterocylindrowiec fascynuje swoją ekstremalną dynamiką. Jednostka z wtryskiem bezpośrednim i doładowaniem przyspiesza Audi TT Sportback concept od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Motor szybko reaguje na dodawanie gazu i osiąga graniczną prędkość obrotową przy 7200 obr./min. Przy rosnącej liczbie obrotów i zwiększającym się obciążeniu, jego dźwięk staje się jeszcze głębszy. Siły napędowe przesyłane są z silnika do kompaktowej, siedmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów S tronic, której konstrukcję oparto o koncepcję trzech wałków i która pozwala na bezpośrednią zmianę biegów w setnych częściach sekundy. Kierowca może obsługiwać dwusprzęgłową przekładnię korzystając z dwóch programów automatycznych lub zmieniać biegi samodzielnie, za pomocą manetek przy kierownicy. Siły napędowe na jezdnię przenosi stały napęd na cztery koła quattro. By optymalnie rozłożyć ciężar, elektronicznie sterowane sprzęgło płytkowe z napędem hydraulicznym umieszczono przy tylnej osi. Napęd quattro rozdziela momenty napędowe między osiami, aktywnie je dopasowując w tysięcznych częściach sekundy, co przyczynia się do dynamicznego zachowania pojazdu. Podwozie Kompetencje techniczne koncernu z Ingolstadt, kryjące się za nowym Audi TT Sportback concept, znalazły swe odzwierciedlenie również w podwoziu. Przednie zawieszenie to konstrukcja McPhersona. Jego aluminiowe elementy redukują ciężar masy nieresorowanej. Czterowahaczowa oś tylna może niezależnie od siebie przejmować siły wzdłużne i poprzeczne. Duże koła mają średnicę 21 cali, a opony rozmiar 255/30. Cztery tarcze hamulcowe o rozmiarze 18 cali utrzymane są stylistyce wave, również znacznie redukującej wagę. Panowanie nad samochodem ułatwia elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC. W obszarze granicznym, podczas pokonywania zakrętów, uaktywnia się jego funkcja dodatkowa – selektywne sterowanie rozkładem momentów napędowych pomiędzy kołami. System ten delikatnie przyhamowuje odciążone koła znajdujące się po wewnętrznej stronie zakrętu, kierując moment napędowy do kół zewnętrznych. Dla kierowcy oznacza to bardziej neutralne zachowanie pojazdu, lepszą stabilność i trakcję. Karoseria Decydującą rolę dla zachowania w Audi TT Sportback concept zasady lekkiej konstrukcji odgrywa karoseria stworzona na bazie modułowej poprzecznej budowy płyty podłogowej (MQB). Przednią część karoserii w całości wykonano ze stali. Podłoga przedziału pasażerskiego zawiera elementy z twardych, hartowanych stopów stali, które dzieki swej niezmiernej wytrzymałości mogą mieć cienkie ścianki, a tym samym mniej ważyć. Górna część przedziału, blachy pokrywające karoserię oraz drzwi i pokrywy wykonano z aluminiowych półproduktów: odlewanych węzłów, wytłaczanych profili i blach. Dzięki takiej koncepcji budowy kompozytowej, karoseria odzwierciedla najnowszy stopień rozwoju Audi Space Frame (ASF). Jej hybrydowa konstrukcja sprawia, że ów pojazd studyjny ma nisko położony środek ciężkości – co jest idealne dla sportowej jazdy. Źródło: Volkswagen Group Polska
  15. Renault Eolab Concept (2014)
  16. Peugeot Quartz Concept (2014)
  17. Citroen C4 Cactus Airflow 2L Concept (2014)
  18. Citroen Divine DS Concept (2014)
  19. Audi A7 Sportback 3.0 TDI, Audi RS5 TDI concept, A6 concept - Technik von Morgen
  20. Toyota FT-1 Graphite Concept (2014)
×