Skocz do zawartości

Znajdź zawartość

Wyświetlanie wyników dla tagów 'citroën retro' .



Więcej opcji wyszukiwania

  • Wyszukaj za pomocą tagów

    Wpisz tagi, oddzielając je przecinkami.
  • Wyszukaj przy użyciu nazwy użytkownika

Typ zawartości


Forum

  • Motoryzacja forum
    • Ogólnie o samochodach
    • Nasze pojazdy
    • Zakup samochodu - jakie auto kupić?
    • Ubezpieczenie OC, AC, NNW, Assistance
    • Testy samochodów
    • Niusy motoryzacyjne
    • Tuning
    • Własny biznes
    • Prawo w motoryzacji
    • Bezpieczeństwo na drodze
    • Forum 4x4, Terenowe, Off-road, Pick up
    • Samochody zabytkowe
    • Forum Caravaning
    • Sprzęt elektroniczny i soft
  • Problemy techniczne
    • Alufelgi, felgi i opony
    • Silnik, układ napędowy, chłodzenia i paliwowy
    • Podwozie, zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy
    • Wnętrze samochodu, wentylacja, klimatyzacja
    • Elektryka i elektronika samochodowa
    • Diagnostyka samochodowa
    • Zrób to sam
    • Instalacje gazowe, LPG, CNG
    • Nadwozie, karoseria, oświetlenie, lakier
    • Inne problemy techniczne
  • Auto Forum
    • Forum Alfa Romeo
    • Forum Audi
    • Forum BMW
    • Forum Citroën
    • Forum Chevrolet i Daewoo
    • Forum Chrysler, Dodge i Plymouth
    • Forum Dacia
    • Forum Fiat
    • Forum Ford
    • Forum Honda
    • Forum Hyundai
    • Forum Jaguar
    • Forum Jeep
    • Forum Kia
    • Forum Lancia
    • Forum Land Rover i Range Rover
    • Forum Lexus
    • Forum Mazda
    • Forum Mercedes
    • Forum MINI
    • Forum Mitsubishi
    • Forum Nissan
    • Forum Opel
    • Forum Peugeot
    • Forum Porsche
    • Forum Renault
    • Forum Rover
    • Forum SAAB
    • Forum Seat
    • Forum Skoda
    • Forum SMART
    • Forum Subaru
    • Forum Suzuki
    • Forum Toyota
    • Forum Volkswagen
    • Forum Volvo
    • Exotic Cars
  • Skutery, motory, motocykle i inne jednoślady
    • Forum Jednoślady: motocykle, skutery, rowery
  • Sporty motorowe
    • Sporty motorowe
  • Pojazdy użytkowe
    • Forum Pojazdów Użytkowych
  • Virtual Tuning i Manga Cars
    • Forum Virtual Tuning - VT
    • Forum Manga Cars - Pixel Cars
  • Modelarstwo Samochodowe
    • Forum Modelarstwa Samochodowego
  • Rysowane Samochody
    • Ogólnie o rysowaniu
    • Stock
    • Tun
    • RS Concept
    • Zawody
  • Inne
    • Konkursy na forum
    • Przywitaj się :)
    • Hydepark
    • Fotografia
    • Auto Filmy: filmy motoryzacyjne
    • Auto tapety, gry i wygaszacze motoryzacyjne
    • Zloty, imprezy, targi motoryzacyjne
    • Sprawy organizacyjne
  • Ogłoszenia motoryzacyjne
    • Giełda samochodowa
    • Giełda części
    • Usługi motoryzacyjne
    • Praca w motoryzacji
    • Pozostałe motoryzacyjne
    • Ogłoszenia drobne

Blogi

Brak wyników

Brak wyników


Szukaj wyników w...

Znajdź wyniki, które...


Data utworzenia

  • Od tej daty

    Do tej daty


Ostatnia aktualizacja

  • Od tej daty

    Do tej daty


Filtruj po ilości...

Dołączył

  • Od tej daty

    Do tej daty


Grupa podstawowa


Profil Facebook


Profil Twitter


Strona internetowa


GG


Skype


Mój samochód


Lokalizacja


Prawko od


Zainteresowania


Profesja


Kilka słów o mnie

Znaleziono 7 wyników

  1. Citroën LN Citroën LN i Citroën LNA były małymi samochodami produkowanymi przez francuskśfirmę Citroën w ramach koncernu PSA w latach 1976-1985. Citroën LN wszedł na rynek 26 Lipca 1976 roku jako zmodyfikowana wersja Peugeota 104 Z, z którego wykorzystano zawieszenie, układ hamulcowy, układ kierowniczy i deskę rozdzielczą. LN napędzany był ekonomicznym, dwucylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 602ccm i mocy 32 KM zapożyczonym z Citroëna 2CV. Był bardzo słabo wyposażony, ale za to cena i koszty jego utrzymania były bardzo niskie. Citroën LN sprzedawany był tylko we Francji, jednak Citroën LNA, który wszedł do produkcji w 1978 roku był eksportowany do większości europejskich państw. LNA napędzany był dwucylindrowym silnikiem o pojemności 652 ccm i mocy 36 KM zapożyczonym z Citroëna Visa, zaś nieco później wersje LNA 11E i LNA 11RE otrzymały silnik o pojemności 1.1 litra, dzięki któremu rozpędzały się do 145 km/h. Na niedługo przed premierśCitroëna LNA wyszedł niemal bliźniaczy Talbot Samba, który odróżniał się m.in. innym kształtem przednich reflektorów i nieco przedłużonym tyłem. Citroën LNA został oficjalnie wycofany z produkcji latem 1985 roku, zaś Talbot Samba produkowany był o rok dłużej. Drugi siostrzeniec LNA - Peugeot 104 produkowany był do 1988 roku, kiedy to został zastąpiony modelem 205. Dane techniczne Citroën LNA [LNA11Ei 11RE] * Pojemność silnika - 652 ccm [1124ccm] * Moc maksymalna - 34,5KM (25 kW) [50KM (37 kW)] * Przy obr.- 5500 obr/min [5500 obr/min] * Chłodzony - powietrzem [cieczą] * Skrzynia biegów - manualna, 4-stopniowa, zsynchronizowana * Zawieszenie: o Przednie - kolumny McPherson, stabilizator o Tylne - wahacze wleczone, sprężyny śrubowe * Hamulce - dwuobwodowe, z przodu tarczowe, z tyłu bębnowe * Długość/szer./wys. - 338/152/137 cm * Rozstaw osi - 223 cm * Masa własna - 710 kg * Opony - 135SR 13 * Prędkość maksymalna - 125 km/h [140 km/h] * Zużycie paliwa l/100km 5,1/-/6,5 [4,7/6,3/5,8] * Cena w '84r.: (LNA)34.900F (LNA 11E)36.200F (LNA 11RE) 39760F
  2. Citroën Dyane Citroën Dyane to mały samochód produkowany we Francji przez firmę Citroën w latach 1967 - 1983. Model ten bazuje na popularnym samochodzie Citroën 2CV, łącznie wyprodukowano 1 400 000 sztuk modelu Dyane. Model Dyane to odpowiedśCitroëna na popularny samochód Renault 4, który wprowadzony w roku 1961 przyczynił się do spadku poziomu sprzedaży Citroëna 2CV. Podobnie do R4, Dyane zaprojektowany został jako hatchback. Cechśwspólnśdla modeli 2CV oraz Dyane sśsilniki; początkowo Dyane napędzany był chłodzonym powietrzem silnikiem o pojemności 435 cc; późniejsza wersja miała już pojemność 602 cc, osiągała dzięki temu moc wyższśniż w samochodzie 2CV. Często mówiło się że model Dyane miał w zamierzeniu zastąpić starzejącego się 2CV, jednak Dyane to samochód wyższej klasy od 2CV - plasował się pomiędzy nim a modelem Ami - skierowany był do innych klientów oraz zapewniał on nadwozie typu hatchback.
  3. Citroën DS Model Citroën DS w wersji Berline (sedan) zaprezentowano na salonie samochodowym w Paryżu 6 października 1955. Wywołał sensację w skali międzynarodowej a już pierwszego dnia złożono zamówienia na 12 tys. sztuk. Z miejsca okrzyknięto go samochodem przyszłości, na co pewien dziennikarz odpowiedział, że to auto dzisiejsze ale wszystkie pozostałe sśprzestarzałe. Francuzi zwykli nazywać go (a właściwie ją, gdyż samochód - la voiture, jest w języku francuskim rodzaju żeńskiego) Déesse, czyli Bogini i tak też wielu właścicieli go traktowało. Początkowo zastosowano silnik z jego poprzednika, modelu Traction Avant. Później ofertę uzupełniono o większe jednostki. W 1960 r. firma Chapron zaprezentowała DS w wersji Cabriolet. W 1968 r. nastąpiła jedyna poważna zmiana nadwozia w historii modelu. Polegała ona przede wszystkim na zmianie kształtu przednich świateł. Podwójne reflektory schowano za kloszem o aerodynamicznym kształcie. Wewnętrzne światła skręcały się wraz z kołami doświetlając zakręty. W 1974 r. pojawił się następca modelu DS, Citroën CX. 24 kwietnia 1975 wytwórnię opuścił ostatni z 1 456 115 wyprodukowanych Citroënów DS. Hydraulika DS był rewolucyjny nie tylko pod względem stylistycznym, ale także a może przede wszystkim technicznym. Pod kierunkiem głównego inżyniera Andre Lefebvre'a, zastosowano w nim wiele rozwiązań hydraulicznych, a były to: * hydropneumatyczne zawieszenie * hydrauliczny układ hamulcowy * hydraulicznie sterowane sprzęgło * hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego Tak duża ilość nowych, wcześniej nie stosowanych rozwiązań sprzyjała początkowo awariom. Prowadzenie samochodu z automatycznym sprzęgłem i niekonwencjonalnym układem hamulcowym, wymagało przyzwyczajenia, jednak nie wszystkim klientom pasowało. Odpowiadając na ich potrzeby, Citroën stworzył model ID. ID W 1957 r. wszedł do produkcji model ID (wym. Idée), czyli Idea. Pozbawiono go wszystkich systemów hydraulicznych, poza zawieszeniem hydropneumatycznym. Tym samym stał się tańszśwersjśDS-a. Rok później zaprezentowano model kombi, produkowany tylko jako ID, o ogromnych możliwościach przewozowych, jak na samochód osobowy. We Francji używany był m.in. przez służbę zdrowia jako sanitarka. Produkowano go do 1975 r. Silniki Modele DS i ID były wyposażane w te same mniejsze silniki, jednak w modelu ID wprowadzano je z pewnym opóźnieniem, gdyż to model DS był dla firmy najważniejszy. Większe jednostki były zarezerwowane dla modelu DS, jednak ID kombi wyposażany był w gaźnikowe silniki 21 i 23. * DS/ID 19 - 1911 cm3, 70 KM - 1955-1965 * DS/ID 19A - 1985 cm3, 78-91 KM - 1965-1969 * DS/ID 20 - 1985 cm3, 99 KM - 1969-1975 * DS 21 - 2175 cm3, 106 KM - 1965-1972 * DS 21ie - 2175 cm3, 125 KM - 1970-1972 * DS 23 - 2347 cm3, 115 KM - 1972-1975 * DS 23ie - 2347 cm3, 130 KM - 1972-1975
  4. Citroën BX Opis Wersje nadwoziowe obejmowały pięciodrzwiowego hatchbacka (Berline) i kombi (Break lub Evasion). Przez 14 lat produkcji powstało 2 315 739 tych aut. Nadwozie zapewniało komfort podróży dla 4 osób, mimo że auto rejestrowano jako pięcioosobowe. Bezpośrednio na komfort wpływało zastosowane zawieszenie hydropneumatyczne pierwszej generacji, odziedziczone z modelu GS/GSA i CX. Nadwozie auta wykonano w dużej części z kompozytów (m.in. pokrywa silnika w wielu wersjach, tylna klapa bagażnika w każdej wersji, poszycie tylnych słupków wersji Berline), samo zaś puste nadwozie waży około 250 kg. Citroën BX to jedno z niewielu aut koncernu PSA o wysoce modułowej konstrukcji. Taka budowa obniża koszt produkcji wielu różnych wariantów wyposażeniowych. Po faceliftingu przeprowadzonym w 1986 auto zwracało uwagę niezwykle starannym zabezpieczeniem antykorozyjnym (wszystkie blachy dwustronnie cynkowane, całe podwozie powlekane PVC), dzięki czemu trudno było znaleźć 10-12 letnie egzemplarze z ogniskami korozji (pod warunkiem że auto nie było powypadkowe). Napęd i układ przeniesienia napędu W Citroënie BX montowano rzędowe, czterocylindrowe, silniki czterosuwowe, OHC: Benzynowe o pojemnościach: * 1124 cm3, 8v, 40-42kW (rzadko spotykane), typu X oraz TU * 1380 cm3, 8v, 45-59kW, typu X oraz TU * 1580 cm3, 8v, 53-76kW, typu XU * 1905 cm3, 8v lub 16v, 70-116kW, typu XU Silniki wysokoprężne i turbodoładowane typu XUD o pojemnościach: * 1769 cm3, 8v, wolnossący 44kW, turbodoładowany 66kW * 1905 cm3, 8v, 47-51kW Silniki benzynowe sśwyposażone w następujące warianty systemów zasilania: * Gaźnikowy - Solex, Weber. * Wtrysk jednopunktowy (SPI). Jednostki napędowe sśzamontowane z przodu pojazdu, poprzecznie do jego osi i napędzajśkoła przednie - z wyjątkiem modelu BX 4x4. Do wyboru była czerobiegowa skrzynia automatyczna ZF4HP14 (silniki 1580-1905 benzyna i 1905 diesel wolnossący), lub skrzynia manualna o 4 lub 5 przełożeniach: * BH3 tylko dla modeli z silnikiem X (tzw. monoblok). * MA dla modeli z silnikiem TU. * BE1 i BE3 dla modeli z silnikiem XU i XUD. Zawieszenie BX posiada niezależne zawieszenie hydropneumatyczne pierwszej generacji, z przodu zastosowano kolumny MacPhersona z tyłu wahacze wleczone, osie posiadajśstabilizatory. Wyposażenie Oferowano w tym modelu bardzo bogaty wybór wyposażenia dodatkowego, dostępna była również klimatyzacja i to już od samego początku produkcji. Lista wyposażenia opcjonalnego obejmowała m.in.: * klimatyzację * pełnśelektrykę szyb i lusterek * komputer pokładowy * skórzanśtapicerkę * system audio z gniazdami słuchawek dla pasażerów * wskaźniki ciśnienia i temperatury oleju Wersje specjalne Wyprodukowano również bardzo dużo wersji specjalnych o nietypowym wyposażeniu, w tym niezwykłśwersję Digit (cyfrowa deska rozdzielcza, komputer pokładowy - wyprodukowano ok. 5 tys. sztuk). Dostępne były również wersje GT (ośmiozaworowe) i GTi (szesznastozaworowe) oraz z napędem na 4 koła. W latach 1985-1986 wyprodukowano także niewielkśilość pojazdów w sportowej wersji 4TC o zmienionym designie - 200 sztuk z silnikiem o mocy 200 koni mechanicznych oraz 20 sztuk z silnikiem o mocy 360 koni mechanicznych. Wyprodukowanie tej wersji było potrzebne Citroenowi do uzyskania dla BX-a licencji rajdowej. Parametry (wersja GTi 16V): * Cylindry: 4 w układzie rzędowym, ustawione w poprzek pojazdu. * Zawory/cylinder: 4 z hydraulicznym kasowaniem luzu. * Pojemność skokowa: 1905 ccm. * Stopień sprężania: 10,4 * Moc maksymalna kW/KM: 116/160 przy 6500 rpm. * Moment obrotowy maksymalny: 177 Nm przy 5000 rpm. * Dopuszczalna prędkość obrotowa: 7200 rpm. * Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,8 s. * Prędkość maksymalna: 218 km/h.
  5. Citroën Axel Citroën Axel to samochód firmy Citroën. Samochody Citroën Axel oraz bliźniaczy Oltcit Club były produkowane według licencji Citroëna w mieście Craiova w Rumunii na podstawie zawartego w roku 1976 porozumienia o utworzeniu francusko-rumuńskiej spółki akcyjnej Oltcit S.A. (udział Citroëna wynosił 36%). Stron a francuska współpracowała przy budowie i wyposażeniu fabryki (w latach 1977-1981) oraz skonstruowała ten samochód. Wzorem dla tego francusko-rumuńskiego samochodu był Citroën Visa, chociaż nadwozie nie ma z Visśani jednej wspólnej części oraz inne sśwymiary nadwozia. Silniki o pojemności skokowej 1129 cm3 oraz 1299 cm3 z drobnymi zmianami sśprzejęte z samochodu Citroën GSA. Z wersji GSA 1130 przejęto także skrzynkę przekładniowśi przednie hamulce tarczowe. Przednie i tylne zawieszenie skonstruowano specjalnie z myślśo nowym samochodzie. Zawieszenie tylne wzorowano na rozwiązaniu tego zespołu w samochodzie Peugeot 205. Produkcja seryjna samochodu Oltcit Club rozpoczęła się w roku 1982. Pierwsze samochody zmontowano z francuskich części. W roku 1987 udział części francuskich stanowił jeszcze około 60%, lecz w roku 1989 uległ znacznemu zmniejszeniu, wskutek zastosowania w samochodach Oltcit rumuńskiej 4-biegowej skrzynki przekładniowej zamiast dotychczas stosowanej skrzynki francuskiej. W sieci handlowej Citroëna samochody sprzedawano pod nazwśCitroën Axel od lipca 1984 do czerwca 1990 roku. Różniśsię one od samochodów Oltcit Club przede wszystkim zastosowaniem zespołów wyłącznie francuskiej produkcji oraz plastikowych zderzaków, odchylanych tylnych szyb i ozdobnych listew we wszystkich wersjach. Ponadto większość modeli była oferowana z felgami aluminiowymi i oponami Michelin TRX. Od początku 1989 samochody Oltcit Club 11 R oraz 11 R L sśwyposażone w skrzynkę czterobiegowśprodukcji rumuńskiej o zmienionych wartościach przełożeń w porównaniu ze stosowanśwcześniej czterobiegowśskrzynkśprodukcji francuskiej oraz o odmiennym sposobie włączania wstecznego biegu. Rumuńska skrzynka czterobiegowa, zbliżona konstrukcyjnie do skrzynki francuskiej, ma oznaczenie 31A-05 (TA 3001). Zawiera większśilość oleju przekładniowego niż skrzynka francuska. Bieg wsteczny włącza się w niej przesuwając dźwignię zmiany biegów w prawo (od siebie) i do tyłu, a więc tak, jak we francuskiej skrzynce pięciobiegowej. Natomiast wcześniej wyprodukowane samochody były wyposażone we francuskśskrzynkę czterobiegową, w której bieg wsteczny włączało się przesuwając dźwignię zmiany biegów w prawo (od siebie) i do przodu. Samochody Citroën Axel sśwyposażone w silnik bokser tak jak Citroën 2CV. Samochody Oltcit sśoznakowane znakiem fabrycznym marki Oltcit (pojedynczy daszek wpisany w elipsę) z przodu na kratce wlotu powietrza oraz odpowiednimi napisami z tyłu na pasie tylnym. Samochodem tym jeździł Axel Rose.
  6. Citroën AX Citroën AX - najmniejszy samochód marki Citroën produkowany od 1986 do 1998 roku (segment A). Od 1996 do 1998 produkowany równocześnie ze swoim następcśCitroënem Saxo Wprowadzenie tego modelu wprowadziło rewolucję, a mianowicie elementy najbardziej narażone na odkształcenia były wytworzone z blachy przemysłowej o zwiększonej wytrzymałości. Była to wtedy nowość. Występowały w nim silniki benzynowe od pojemności 0,9 do 1,4 cm3 oraz od 1988 roku silniki diesla. Początkowo 1,4 zastąpiony w 1994 przez silnik 1,5. Przez krótki czas w latach 90. montowano diesle o pojemności 1.6 (wersja limitowana). Od roku 1991 wprowadzono podwójnie ocynkowanśkaroserię. W zależności od wersji wyposażenia w desce rozdzielczej występujś2 lub 4 nawiewy. W roku 1995 zmieniono kierownicę oraz kilka innych drobiazgów. W roku 1998 zakończono produkcję modelu AX przez Citroëna (kontynuował jśmalezyjski producent Proton, na podstawie umowy licencyjnej). Auto nosiło nazwę Tiara AX-y występowały w nadwoziu 3 lub 5 drzwiowym. Przez pewien czas model AX z silnikiem diesla o pojemności 1.4 był jedynym seryjnym samochodem na świecie który zużywał poniżej 4 litrów paliwa na 100 km. Na bazie AX-a stworzono auta takie, jak Citroën Saxo oraz Peugeot 106. AX jest bardzo lekkim autem. Jego masa własna to około 700 kg. Wiele elementów takich ja tylna klapa jest zrobionych z plastiku. Tylne zawieszenie jest oparte na belce i drążkach skrętnych. W zależności od wersji wyposażenia tylne półki umieszczone nad bagażnikiem były wykonane z czarnego skaju lub z twardego tworzywa obitego czarnym filcem. Silniki diesla to bardzo udane konstrukcje. Początkowo silnik o pojemności 1360 posiadał układ wtryskowy BOSCH oraz moc 55km. W roku 1990 przeszedł modernizacje. Zastąpiono udany układ wtryskowy Bosch mniej udanym układem wtryskowym Lucas. Moc spadła do 52 koni mechanicznych. Oraz nieznacznie wzrosło zużycie paliwa do 4,5 litra po mieście. Kolejnśmodyfikacjśtego silnika był montaż katalizatora w układzie wydechowym. Po raz kolejny moc spadła tym razem do 50km. Silnik 1.4 Był jednym z najbardziej oszczędnych, kulturalnych i dynamicznych silników wysokoprężnych koncernu PSA. Jego wady to awarie uszczelki pod głowicą. W pierwszej połowie lat 90. specjaliści z koncernu PSA doszli do wniosku że należy zbudować nowy silnik wysokoprężny. Poddany niezbyt udanym modernizacjom silnik 1.4. stracił większość swoich zalet. Nowa jednostka o pojemności ok. 1500 cm3 miała wyższśmoc od swojego poprzednika (57 KM) oraz była bardziej niezawodna. Silnik ten jednak stracił na kulturze pracy oraz wzrosło zużycie paliwa do około 5 litrów w jeździe miejskiej. Nowy silnik odziedziczył po swoim poprzedniku układ chłodzenia oraz układ elektryczny. W silniku 1.4 świece żarowe były umieszczone pod wtryskiwaczami a w nowym nad nimi. Zastosowano też cieńsze świece żarowe. Silniki te posiadajśukład wtryskowy Lucas ale jest to inny układ niż ten montowany w poprzedniku. Cechśukładów wtryskowych Lucas jest to, że wałek w pompie jest oparty na panewkach a w pompie Boscha jest oparty na łożyskach. Pompy Lucasa bardzo źle znoszśoddziaływanie olejów roślinnych jako paliwa. Każde zatankowanie oleju jadalnego do silnika z układem Lucasa może zakończyć życie pompy. W silnikach 1360 cm3 z układem Lucasa można zastosować pompę Boscha, należy jedynie zaopatrzyć się w odpowiedniśpodstawę pod tę pompę. Mariaż w odwrotnśstronę jest niemożliwy. Oprócz wersji z silnikiem Diesla występujśteż silniki benzynowe: 1.0 33 kW (45 km) 1.1 44 kW (60 km)(najpopularniejszy) 1.4 55 - ~68 kW (75- ~ 100 km) Najbardziej ciekawe wersje to GT GTI (wcześniej sport) przyspieszenie do 100 km/h poniżej 10 sek. i prędkość maksymalana bliska 200 km/h Jako ciekawostka była wersja 4x4 od 1991 roku. Samochód: 5-miejscowy, 3 lub 5-drzwiowy hatchback, napęd na przednie koła Cena podstawowa: około 2tys. zł Silnik: 4-cylindrowy, wtrysk paliwa lub gaźnik Pojemność skokowa: 1360 cm3 Osiągi: 0-100 km/h: 11,2 sek. Prędkość maksymalna: 175 km/h Spalanie: Cykl miejski: 6l/100 km Cykl pozamiejski: 4,5l/100 km Przy prędkości maksymalnej: 5l/100 km Zbiornik paliwa: 38 l
  7. Citroën 2CV Citroen 2CV - samochód osobowy, produkowany przez firmę Citroën w latach 1948-1990. Przez 42 lata produkcji powstało 3 872 583 tych aut. Było to auto klasy popularnej, maksymalnie uproszczone, tanie w produkcji i utrzymaniu. Kierowca i pasażerowie nie mogli liczyć na niemal żadne wyposażenie umilające podróż. Mimo tego - 2CV stał się jednym z najbardziej kultowych samochodów na świecie. Historia projektu Generalny dyrektor firmy - Pierre Boulanger, postawił przed konstruktorami zadanie zbudowania popularnego samochodu. Rzucił hasło - "quatre roues sous un parapluie" (cztery koła pod parasolem). Sprecyzował zadanie: samochód miał mieć miejsce dla 4 osób i dla 50 kg bagażu, miał być ekonomiczny i zapewniać komfort jazdy, prędkość 50 km/h. Chciał, aby samochód był prosty konstrukcyjnie, ale oryginalny, mały a jednocześnie przestronny - "chcę aby w aucie mogły wygodnie pomieścić się cztery osoby wraz z koszykiem zawierającym 60 jaj i by podczas jazdy z prędkościś50 km/h nie zrobiła się jajecznica". Prace konstrukcyjne zostały zakończone w 1938 r., a do maja 1939 r. zbudowano 250 prototypowych samochodów. Do prezentacji jednak nie doszło - przeszkodził wybuch wojny. Przed wkroczeniem Niemców do Paryża (14.06.1940) zniszczono prototypowe egzemplarze samochodów aby nie wpadły w ręce Niemców. Pozostał tylko jeden i dokumentacja konstrukcyjna. Niemcy go nie znaleźli. Przez cały okres okupacji konstruktorzy prowadzili prace nad udoskonaleniem prototypowego pojazdu. Wiedzieli, że po wojnie będzie zapotrzebowanie na tani, popularny samochód. Prototypowy samochód z 1939 r. miał już koncepcję konstrukcyjnśpóźniejszego seryjnego 2CV. Dotyczy to zwłaszcza nadwozia. Wóz miał takśsamślinię nadwozia, ten sam kształt okien i również składany płócienny dach. Podobnie był skonstruowany silnik: 2 cylindry ustawione przeciwsobnie (boxer), ale nie był chłodzony powietrzem, jak powojenne 2 CV, lecz wodś- chłodnica była ustawiona za silnikiem. Silnik prototypowej 2CV miał pojemność 375 ccm. ¦rednica cylindra i skok tłoka miały jednakowy wymiar 62 mm, moc silnika 8 KM. Skrzynia przekładniowa miała 3 biegi do jazdy w przód i 1 bieg wsteczny, nie było synchronizacji biegów, a sterowanie skrzynia odbywało się podobnie jak we współczesnych modelach 2CV, za pomocśdźwigni umieszczonej w przegrodzie czołowej (w desce rozdzielczej). Nie było rozrusznika, w zamian zamontowano na stałe korbę rozruchową. Nadwozie zbudowano z płaskich blach ze stopu lekkiego. Maska silnika prototypowego wozu miała rowki usztywniające. Dach wykonany był z płótna. Historia powojenna Auto o nazwie Citroen 2CV zaprezentowano na Salonie paryskim 6 października 1948 r. i od tego momentu zyskał on miano najbrzydszego samochodu świata. Nazywano go również "brzydkim kaczątkiem". Wersja powojenna różniła się dość mocno od przedwojennego prototypu - miała dwa reflektory, dwie wycieraczki przedniej szyby, rozrusznik elektryczny, kierunkowskazy oraz innśmaskę silnika. Silnik o tej samej pojemności miał moc o 1 KM wyższśi był chłodzony powietrzem. Zamiast tradycyjnego rozdzielacza zapłonu zastosowano zwykły przerywacz prądu. Skrzynia przekładniowa z 4 biegami do jazdy w przód, z synchronizacją. Wprowadzono hydrauliczny układ hamulcowy na dwie osie. Pojazd otrzymał rewelacyjne do dzisiaj sprzężone zawieszenie. Koła samochodu zawieszone sśna pojedynczych wahaczach wzdłużnych. Elementem sprzęgającym koło przednie i tylne po każdej stronie pojazdu jest zespół poziomych sprężyn w obudowie cylindrycznej. W wielkim skrócie i uproszczeniu działanie zawieszenia 2CV polega na tym, że w razie najechania na przeszkodę, np. koła przedniego, które zostaje uniesione na wysokość przeszkody - wyboju, ściskane sprężyny zawieszenia powodują, że koło tylne usztywnia się, podnosząc nadwozie na takśwysokość, na jakśpodniosło go koło przednie pokonując przeszkodę. Rozwiązanie takie zapobiega nadmiernym wychyleniom względem poprzecznej osi pojazdu. Aby zapobiec drgającym pionowym ruchom kół, zastosowano przy każdym kole amortyzatory bezwładnościowe. Wyposażenie wnętrza: początkowo był tylko amperomierz i kilka przełączników. Wewnętrzne ściany nadwozia zupełnie pozbawione były obić tapicerskich. Fotele, a raczej ławki z oparciami, ukształtowano z rurek stalowych, na których rozpięto materiał podtrzymywany paskami gumowymi z zaczepami. Regulacja przedniej ławki istnieje tylko wzdłuż pojazdu. Samochód mimo swojej brzydoty zdobył uznanie, chętnie był kupowany nawet przez wymagających klientów. Citroeny 2CV nie miały dobrej dynamiki, rozpędzały się wolno, miały niską, w porównaniu z innymi wozami osobowymi, prędkość maksymalną. Silnik miał małśmoc, ale niska moc jednostkowa z litra pojemności skokowej pozwalała na osiąganie dużych przebiegów bez naprawy. Po prostu silnik nie był wysilony konstrukcyjnie, nie był także "łakomy" na paliwo. Wóz wolno podjeżdżał pod górę, ale po krętych górskich drogach 2CV jeździ pewnie, a to ze względu na bardzo dobrśstateczność i pewność przy zjazdach w dół - auto ma skutecznie działające hamulce. Silnik jest trwałśi niezawodnśjednostką, nie wymaga też częstej obsługi. Dostęp do silnika jest idealny, po uniesieniu maski do góry, a jeśli potrzebna jest naprawa, to szybko można odkręcić kilka śrub i zdjąć błotniki przednie. Również tylne błotniki sśprzykręcane śrubami, ułatwia to ich wymianę w razie uszkodzenia. W pierwszym roku seryjnej produkcji (1949) wykonano 876 sztuk 2CV, a w 1954 r. wykonano już 52791 tych pojazdów. W 1954 r. zwiększono pojemność skokowśsilnika z 374 do 425 ccm, wzrosła też moc z 9 do 12 KM.W tym samym roku zmieniono też tylnśczęść nadwozia - zamiast płóciennej ściany tylnej wprowadzono blaszana klapę bagażnika, a 3 lata później modernizacji doczekała się też przednia część nadwozia - inne przetłoczenie otrzymała maska silnika. Ponownie zwiększono moc silnika do 18KM w 1963 i unowocześniono tablicę wskaźników. W 1965 r. wprowadzono boczne okna za drzwiami, a przy półosiach napędowych przeguby równobieżne zamiast przegubów krzyżakowych Cardana. W 1967 wprowadzono 2. wersję - obok silnika 425, silnik o poj. 602 ccm. Wersje Oprócz modelu podstawowego 2CV, pojawiły się także jego odmiany: * 1951 - furgonetka * 1958 - Sahara - wyposażona w 2 silniki, 2 x 425 ccm (drugi był zamontowany w bagażniku - napędzał on koła tylne) - osiągał prędkość 100 km/h i nie miał bagażnika. * 1967 - bardziej luksusowa odmiana 2CV nazwana Dyane * 1968 - odmiana z nadwoziem plastikowym - Méharicylindrów, więcej mocy, więcej przyjemności, więcej BMW.
×